Dragi prieteni,
Exemplele de mai sus confirma ceea ce sustin de multa vreme, si anume faptul ca orasele romanesti sunt slutite nu prin interventia unor nespecialisti, ci din contra, CU ajutorul neprecupetit al unor colegi de-ai mei care sunt arhitecti numai prin calitatea conferita de prezenta cartonului pe care scrie "Diploma" nu si prin bagajul general de cunostinte si cultura.
Exemplul garii noi din Focsani este unul cu atat mai graitor, pentru ca gara veche se inscria in mod fericit in linia garilor "clasice" CFR din epoca I-a, cu o expresie plastica ce imbina in mod fericit elemente specifice CFR cu elemente de arhitectura romaneasca traditionala.
Intr-un top personal al celor mai urate lucrari de arhitectura din Romania se includea, cu ani in urma, gara de scurt parcurs din Cluj Napoca, un alt exemplu nefericit de arhitectura, cu atat mai mult cu cat este "citita" de trecatorul de rand impreuna cu gara veche, opera a arhitectului MAV Pfaff Ferenc, care a mai facut si inca multe alte cladiri emblematice precum gara din Jimbolia, din Bratislava, Carei, Szeged, etc.
Monstruozitatea de la Iasi din poza postata de Tudor e iarasi un exemplu de "asa nu", o cladire veche de buna factura, "imbracata" insa nepotrivit in panouri de sticla doar de dragul unui "modernism" indoielnic.
Stati insa sa vedeti ce fac acum cu gara Constanta, unul dintre exemplele pe care le consideram valoroase de arhitectura moderna de la inceputul anilor '60, care este acum incadrata in mod nepotrivit de doua cladiri moderne de factura dubioasa, si pe care probabil ca o vor "estetiza" in acelasi fel ca si gara din Iasi. Cladirea din dreapta corpului principal este deja chipurile "terminata", cu geamuri reflectorizante de proasta calitate (cand se folosesc asemenea geamuri "oglinda" ele trebuie sa fie absolut plane, fiindca orice lipsa de planeitate se vede in deformarea imaginii). Corpul nou de cladire din stanga este inca la fundatie.
Un alt exemplu nepotrivit este gara din Fetesti, care a fost rasa de pe suprafata pamantului si inlocuita cu o monstruozitate pe structura metalica, proiectata de un om care probabil avea experienta la tabliere de pod si nu la constructii civile, pentru ca dimensiunea profilelor utilizate imi sugereaza faptul ca la etajul cladirii se va amenaja o pista de tancuri!
Concluzia mea este una singura: CFR in continuare nu stie sa-si aleaga in mod potrivit arhitectii!
Acest lucru este cu atat mai trist, cu cat pe langa cladirile vechi, capodopere de arhitectura ale epocii I-a, mai exista si exemple moderne de cladiri extrem de reusite. As enumera unul singur: noua gara CFR din Predeal!
Salutari din Constanta,
Dorin