Salutare tuturor !
Deschid acest topic in speranta colectarii unor informatii care sa ma ajute sa iau unele decizii in ce priveste ceferizarea a doua vagoane cuseta L.S. Models ( in inmatriculare DB) pentru ca ele sa devina doua cusete CFR de seria 40-31 la scara H0.
De la inceput trebuie sa spun ca se impun unele modificari, completari sau chiar renuntari daca este sa raportam modelul H0 la modelul real.
Despre vagonul real voi spune sumar cateva date:
- este cel mai lung vagon al CFR Calatori cu 27,50 m lungime ( si provine din fostele Bctm 256 / Bctm 257 / Bcom 244 ale DB; in acest topic nu ma refer la cele 4 vagoane din aceeasi serie 40-31 care sunt pe 26,40 m lungime adica fostele fostele Bcm243 si Bocm246 (modernizate) ale DB )
- vagon cuseta clasa 1 si 2 ( AcBCmee) apt pt trafic international
- boghiuri Gorlitz V(a) deci viteza maxima de 140 km/h; ââŹĹconfrateleââŹÂ sau adica vagonul seria 40-70 este aproape identic doar ca are boghiuri ( de alt tip) apte pt viteza maxima de 160 km/h ; boghiurile Gorlitz V(a) au fost montate in Romania cand vagonul a fost convertit / modernizat din vagon ex-DB in vagon CFR
- are instalatii de aer conditionat precum si niste ââŹĹacoperitoareââŹÂ care mascheaza diverse instalatii de sub sasiul vagonului
- are niste cutii mari montate transversal sub scarile de la ambele capete ale vagoanelor
- unele vagoane au tabela electronica de afisare a numarului de tren si a traseului
Iata o poza cu vagonul real pe toata lungimea (poza de Florin Vornicu):
http://s196.photobucket.com/user/trenuri/media/Vagoane%20calatori/61534031122acbcmeer741bwz2.jpg.html
http://s196.photobucket.com/user/trenuri/media/Vagoane%20calatori/vagonlarevgrivvlz3.jpg.html
Iata si cateva poze cu tipul de vagon L.S. Models pe care doresc sa il ceferizez:
Si acum iata lista de probleme tehnice pe care le ridica ceferizarea acestui vagon:
1. Daca privim vagonul real ( partea cu coridorul) se poate observa ca cele doua geamuri
de pe coridor corespondente geamurilor de la cabinele de WC de pe cealalta parte sunt
dintr-o singura bucata adica nu se deschid in nici un fel ; la modelul H0 pe care il am ,
aceste doua geamuri sunt rabatabile ( sunt sectionate la mijloc de o bara).
Pentru a elimina aceasta problema ma gandisem sa caut o fereastra de scara H0 identica cu ce as dori sa obtin eu adica un 40-31 cat mai fidel realitatii; am observat ca ferestrele de la vagoanele AVA 200 rosii de scara H0 sunt ( ochiometric) cam de aceleasi dimensiuni insa la o privire mai atenta mi se pare ca ââŹĹrotunjimeaââŹÂ curburii colturilor nu este aceeasi ( parca cele de la AVA 200 sunt mai drepte la colturi); sa zicem ca as fi facut un compromis la acest aspect dar apare o alta problema : din cele 11 ferestre de pe coridor doar 5 sunt rabatabile in timp ce 6 sunt fixe (sunt dintr-o singura bucata adica nu se deschid in nici un fel) ; in acest caz ferestrele de la AVA 200 nu cred ca se potivesc nici la dimensiuni, in mod sigur nu se potivesc ( cele rabatabile) la pozitia barii care sectioneaza geamul ( la jumatate la 40-31 si la peste 75% in partea de sus la AVA 200) si dupa cum se vede, cele de la AVA 200 sunt mai drepte la colturi.
Am 2 intrebari la aceste probleme:
1.a. Cunoasteti alte vagoane de la care s-ar potrivi aceste ferestre?
1.b. Cu aparatura pe care o au cei care se ocupa de ceferizari este posibila
confectionarea unor astfel de ferestre?
2. Daca privim vagonul real se poate observa ca au fost montate ( pe ambele parti )
niste ââŹĹacoperitoareââŹÂ care mascheaza diverse instalatii de sub sasiul vagonului ,
acoperitoare situate intre cele doua boghiuri .
Intrebare:
2.Aceste acoperitoate se pot confectiona cu aparatura pe care o au cei care se
ocupa de ceferizari sau trebuie sa caut un vagon donator ( care are ceva identic sau
similar)?
3. Acele cutii mari montate transversal sub scarile de la ambele capete ale vagoanelor nu
exista la vagonul L.S. Models care serveste drept baza pt conversie. Eu ma gandisem inca de la inceput sa renunt la ele pt ca s-ar putea ca din punct de vedere tehnic sa fie o imposibilitatea montarea lor la scara H0. Oricum nu se vor putea confectiona ca in realitate deoaerce (la scara H0) pe acolo se misca mecanismul (carligul) cuplelor. S-ar
putea lua in calcul o solutie de compromis in asa fel incat respectiva cutie sa nu aiba
acoperita partea dinspre capatul vagonului pt a lasa loc liber pt miscarea carligului.
Intrebare:
3.Solutia de compromis pe care o descriam mai sus ar fi oare posibila; nu ar stanjeni miscarea carligului cuplelor la curbe ?
4. Cutiile care exista sub sasiul vagonului la vagonul H0 de la L.S. Models nu au aceeasi pozitie si lungime ca la vagonul CFR.
Intrebare:
4. Are cineva o schita cu partea de sub sasiu a vagonului ( adica cu agregatele sau cutiile existente sub sasiu la modelul CFR ( sau poze / informatii teoretice cu asa ceva)/?
Mai sunt modificari necesare care nu ridica insa probleme majore ( un exemplu este astuparea / raschetarea a doua grile de aerisire). Alt aspect ar fi confectionarea paturilor.
Nu mai mentionez aspecte care sunt evidente precum vopsirea in grila CFR, aplicarea inscriptiilor CFR, montarea de boghiuri Gorlitz V(a).
Daca voi mai sesizati altele astept sugestii.
Deschid acest topic in speranta colectarii unor informatii care sa ma ajute sa iau unele decizii in ce priveste ceferizarea a doua vagoane cuseta L.S. Models ( in inmatriculare DB) pentru ca ele sa devina doua cusete CFR de seria 40-31 la scara H0.
De la inceput trebuie sa spun ca se impun unele modificari, completari sau chiar renuntari daca este sa raportam modelul H0 la modelul real.
Despre vagonul real voi spune sumar cateva date:
- este cel mai lung vagon al CFR Calatori cu 27,50 m lungime ( si provine din fostele Bctm 256 / Bctm 257 / Bcom 244 ale DB; in acest topic nu ma refer la cele 4 vagoane din aceeasi serie 40-31 care sunt pe 26,40 m lungime adica fostele fostele Bcm243 si Bocm246 (modernizate) ale DB )
- vagon cuseta clasa 1 si 2 ( AcBCmee) apt pt trafic international
- boghiuri Gorlitz V(a) deci viteza maxima de 140 km/h; ââŹĹconfrateleââŹÂ sau adica vagonul seria 40-70 este aproape identic doar ca are boghiuri ( de alt tip) apte pt viteza maxima de 160 km/h ; boghiurile Gorlitz V(a) au fost montate in Romania cand vagonul a fost convertit / modernizat din vagon ex-DB in vagon CFR
- are instalatii de aer conditionat precum si niste ââŹĹacoperitoareââŹÂ care mascheaza diverse instalatii de sub sasiul vagonului
- are niste cutii mari montate transversal sub scarile de la ambele capete ale vagoanelor
- unele vagoane au tabela electronica de afisare a numarului de tren si a traseului
Iata o poza cu vagonul real pe toata lungimea (poza de Florin Vornicu):
http://s196.photobucket.com/user/trenuri/media/Vagoane%20calatori/61534031122acbcmeer741bwz2.jpg.html
http://s196.photobucket.com/user/trenuri/media/Vagoane%20calatori/vagonlarevgrivvlz3.jpg.html
Iata si cateva poze cu tipul de vagon L.S. Models pe care doresc sa il ceferizez:
Si acum iata lista de probleme tehnice pe care le ridica ceferizarea acestui vagon:
1. Daca privim vagonul real ( partea cu coridorul) se poate observa ca cele doua geamuri
de pe coridor corespondente geamurilor de la cabinele de WC de pe cealalta parte sunt
dintr-o singura bucata adica nu se deschid in nici un fel ; la modelul H0 pe care il am ,
aceste doua geamuri sunt rabatabile ( sunt sectionate la mijloc de o bara).
Pentru a elimina aceasta problema ma gandisem sa caut o fereastra de scara H0 identica cu ce as dori sa obtin eu adica un 40-31 cat mai fidel realitatii; am observat ca ferestrele de la vagoanele AVA 200 rosii de scara H0 sunt ( ochiometric) cam de aceleasi dimensiuni insa la o privire mai atenta mi se pare ca ââŹĹrotunjimeaââŹÂ curburii colturilor nu este aceeasi ( parca cele de la AVA 200 sunt mai drepte la colturi); sa zicem ca as fi facut un compromis la acest aspect dar apare o alta problema : din cele 11 ferestre de pe coridor doar 5 sunt rabatabile in timp ce 6 sunt fixe (sunt dintr-o singura bucata adica nu se deschid in nici un fel) ; in acest caz ferestrele de la AVA 200 nu cred ca se potivesc nici la dimensiuni, in mod sigur nu se potivesc ( cele rabatabile) la pozitia barii care sectioneaza geamul ( la jumatate la 40-31 si la peste 75% in partea de sus la AVA 200) si dupa cum se vede, cele de la AVA 200 sunt mai drepte la colturi.
Am 2 intrebari la aceste probleme:
1.a. Cunoasteti alte vagoane de la care s-ar potrivi aceste ferestre?
1.b. Cu aparatura pe care o au cei care se ocupa de ceferizari este posibila
confectionarea unor astfel de ferestre?
2. Daca privim vagonul real se poate observa ca au fost montate ( pe ambele parti )
niste ââŹĹacoperitoareââŹÂ care mascheaza diverse instalatii de sub sasiul vagonului ,
acoperitoare situate intre cele doua boghiuri .
Intrebare:
2.Aceste acoperitoate se pot confectiona cu aparatura pe care o au cei care se
ocupa de ceferizari sau trebuie sa caut un vagon donator ( care are ceva identic sau
similar)?
3. Acele cutii mari montate transversal sub scarile de la ambele capete ale vagoanelor nu
exista la vagonul L.S. Models care serveste drept baza pt conversie. Eu ma gandisem inca de la inceput sa renunt la ele pt ca s-ar putea ca din punct de vedere tehnic sa fie o imposibilitatea montarea lor la scara H0. Oricum nu se vor putea confectiona ca in realitate deoaerce (la scara H0) pe acolo se misca mecanismul (carligul) cuplelor. S-ar
putea lua in calcul o solutie de compromis in asa fel incat respectiva cutie sa nu aiba
acoperita partea dinspre capatul vagonului pt a lasa loc liber pt miscarea carligului.
Intrebare:
3.Solutia de compromis pe care o descriam mai sus ar fi oare posibila; nu ar stanjeni miscarea carligului cuplelor la curbe ?
4. Cutiile care exista sub sasiul vagonului la vagonul H0 de la L.S. Models nu au aceeasi pozitie si lungime ca la vagonul CFR.
Intrebare:
4. Are cineva o schita cu partea de sub sasiu a vagonului ( adica cu agregatele sau cutiile existente sub sasiu la modelul CFR ( sau poze / informatii teoretice cu asa ceva)/?
Mai sunt modificari necesare care nu ridica insa probleme majore ( un exemplu este astuparea / raschetarea a doua grile de aerisire). Alt aspect ar fi confectionarea paturilor.
Nu mai mentionez aspecte care sunt evidente precum vopsirea in grila CFR, aplicarea inscriptiilor CFR, montarea de boghiuri Gorlitz V(a).
Daca voi mai sesizati altele astept sugestii.