Trebuie sa corectez aceasta informatie. Daca nu cumva au existat si altele, care au circulat mai devreme, primele automotoare de pe teritoriul de azi al României au fost cele Ganz cu abur de pe linia Brasov-Satulung (2 in 1903, alte 2 in 1904).flo82 post_id=96856 time=1280597199 user_id=1358 a spus:Pe teritoriul actual al Romaniei, primele trenuri automotoare au circulat in Transilvania, aflata pe atunci sub ocupatie austro-ungara. [...] In 1906 primele trenuri automotoare incep sa circule pe linia Arad-Cenad.
Cu toate acestea...Prin protocolul din 27 noiembrie 1902, consiliul orăşenesc a aprobat introducerea vagoanelor-automotor pe linia de tramvai. Drept urmare, în 1903 au fost cumpărate primele automotoare cu abur de tip 1A′-1, care au fost denumite Motorkocsi 1 şi Motorkocsi 2 şi au fost introduse în circulaţie în ziua de Rusalii, pe 31 mai [...] În vederea trecerii la folosirea vagoanelor automotoare, Ministerul Comerţului a transmis pe 20 mai 1903 regulamentul de circulaţie aprobat, iar pe 29 mai a avut loc inspecţia tehnică a circulaţiei cu automotoare pe linia Braşov – Satulung.
De ale tramvaiului. Direcţia c. f. locale anunţă că automotoarele vor circula în zilele de 15 şi 16 August [1903] conform ordinei publicate, iar începând de la 17 August vor circula şi în zilele de lucru [...] Celelalte circulări ale automotoarelor publicate în mersul trenurilor se suspendează. Spre orientarea publicului, se aduce la cunoştinţă că automotoarele circulă deocamdată numai ca încercare şi direcţia îşi dă, ce e drept, toată silinţa de a servi publicul exact, circularea însă până în momentul de faţă nu poate fi considerată cu desăvârşire asigurată. (articol în Gazeta Transilvaniei)
In principiu fumul si mizeria au determinat proprietarii de case de pe Vamii/Muresenilor (printre cei mai bogati si influenti din oras) sa ceara interzicerea circulatiei in 1922. Cam acelasi lucru s-a petrecut si in 1938, cand noii potentati de dupa razboi, care isi construisera vile pe Calea Victoriei/B-dul 15 Noiembrie, au cerut scoaterea sinelor pana la Fabrica de Ciment. Insa marii industriasi care aveau fabrici in Blumana au avut un cuvant greu de spus in treaba asta si pana la urma s-au scos sinele numai pana la Piata Schiel/Hidromecanica. Apropo, pentru cei care cunosc realitatile brasovene... Sinele au fost scoase cu hei-rup, in ciuda protestelor societatii caii ferate (au si castigat procesul dupa aceea, dar razboiul n-a mai permis punerea in practica a sentintei de remontare a sinelor), fiind lasate de izbeliste 2 vagoane in gara Promenada, care au trebuit remorcate cu un tractor si duse la Schiel. Suna cunoscut?ICRA post_id=166995 time=1541799022 user_id=1819 a spus:Bănuiesc că pe actuala Mureșenilor principalul vinovat a fost fumul și lățimea străzii !?!
Ai dreptate, ele trebuiau intoarse la capete. La Bartolomeu si Gara Brasov existau placi turnante, insa la Satulung a trebuit sa fie construit un triunghi de intoarcere, inlocuit ulterior tot cu o placa turnanta. Ce se intampla in Piata Sfatului? Ei bine profitau de o prevedere in regulamentul special de exploatare care permitea mersul cu spatele pe o distanta scurta si cu viteza mica si intorceau automotorul la triunghiul mare din Bulevardul Rudolf/Ferdinand.catalin post_id=166997 time=1541831277 user_id=237 a spus:Nu mai stiu...scriu din memorie... dar parca automotoarele astea aveau doar un post de conducere si trebuiau intoarse la capat...alta buba.... deloc de neglijat in aglomerarile urbane, fie ele si de sec 19...
Am reprodus si noi in carte cea mai bine tiparita ilustrata pe care am gasit-o (p. 88), compozitia este frumoasa, dar din pacate nu se vede suficient de clar si nu-i face dreptate nici automotorului, nici garii, care au fost niste bijuterii (gara mai rezista, inca, pentru cei care vor s-o aprecieze. Este probabil prima cladire Art Nouveau din Brasov).Am gasit o poza cu gara din Brasov
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.