Salut Lucian,
Ma bucur sa vad ca planurile trimise de Catalin te-au inspirat sa modifici vagonul - acum in loc de un LCJE fantasmagoric ai un vagon CFR real!
De asemenea, am uitat sa-ti spun, apreciez in mod deosebit locomotiva ta Handyside, este o prezenta binevenita in peisajul modelistic romanesc. Apreciez de asemenea foarte mult faptul ca esti interesat de epoca I-a romaneasca. Mie mi se pare o epoca deosebit de pitoreasca!
In legatura cu vagonul salon al sultanului - tepusa aia face parte pur si simplu din decoratia vagonului. Trebuie sa intelegem bine rostul acestuia:
Vagonul era unul ceremonial, in care sultanul ar fi urmat sa se deplaseze cu viteza redusa, salutandu-si supusii, la fel cum se face azi in cadrul vizitelor oficiale. Un fel de limuzina deschisa care merge cu viteza redusa prin Dallas-ul anului 1963, inainte de impuscaturile fatale...
Problema securitatii persoanelor importante era desigur cunoscuta inca de pe vremea imparatilor romani (ca sa nu mai vorbim de doi regi ai Frantei morti sub cutitul asasinilor) dar la fel ca si azi se face o mediere intre nevoia de securitate si confort a persoanei respective si nevoia de vizibilitate. Cel mai probabil, alaturi de vagonul salon deschis ar mai fi fost inca unul inchis in care calatorea de fapt sultanul, iar intr-o vizita oficiala vagonul respectiv ar fi fost insotit in fata si in spate de vagoane ale suitei, inclusiv garda de corp inarmata pana-n dinti, care statea cu ochii pe extrem de iubitorul public...
Dar din cate stim, sultanul Abdul Medgid nu a folosit niciodata acest vagon.
In schimb exact in aceeasi perioada, papa Pius al IX-lea se arata publicului pe noile cai ferate ale Statului Pontifical in vagonul sau papal denumit "La Balconata" care avea exact aceeasi structura, un vagon deschis cu partea de la parapet in sus sus protejata doar cu niste perdele grele din catifea. Tot prin perdele de catifea spatiul vagonului se putea imparti in trei "compartimente" cel central fiind destinat personalitatii VIP respective, capetele vagonului fiind destinate suitei si/sau garzii de corp.
Ca sa inchei intr-o nota personala mai umoristica, la capitolul personaje importante pe calea ferata mi-l amintesc pe Nikita Hrusciov iesit pe jumatate pe fereastra vagonului sau oficial, imbracat intr-o rubasca alba ruseasca traditionala si salutand oamenii muncii cu amandoua mainile in drum intre Budapesta si Bucuresti, cel mai probabil in primavara anului 1963.
Un vagon ceremonial foarte asemanator vagonului DBSR se poate vedea la Atena, in muzeul cailor ferate. Grecii, mai intelepti decat noi, l-au pastrat! Cu mare placere, cand se va putea, ne intalnim in Constanta la un mic si un pahar de vorba!