Salut,
In masura in care se spune de la inceput ca realizarea nu are nici un fel de pretentii de respectare a adevarului istoric, demersul mi se pare interesant. Ca modelist "serios" acesta a avut un efect secundar neprevazut asupra mea: i-am scos din raft pe Rabl, Stockklausner si alti Heless sau Slezak ca sa vad care este de fapt acest adevar istoric.
Din pacate si anumite lucrari romanesti (de exemplu "Istoricul tractiunii feroviare..." vol.1) au publicat aici date partial gresite.
Tipurile de material rulant remorcat:
L.C.E. si L.C.J.E. nu foloseau vagoane-salon cu platforme de capat ci asa numite "Coupéwagen", pe romaneste vagoane cu cupeuri sau compartimente separate fara circulatie interioara. Cele de la inceputul circulatiei (1.9.1866) erau toate pe trei osii si unele din ele aveau cabina de franar suprainaltata dupa model francez. LCE era singura companie austriaca care folosea majoritar vagoane cu trei osii. Doar putine vagoane de la inceput, folosite mai ales pe liniile romane, erau cu 2 osii. Vagoanele aveau forma clasica din epoca, cu peretii laterali usor curbati in partea de jos si cu acoperisul cu curbura slaba, aproape plat. Dupa forma sa, vagonul utilizat de tine (pe langa diferentele de mai sus) este cam cu 30 de ani prea tanar.
Abia in 1892 s-a interzis la nivelul intregii monarhii constructia de vagoane cu compartimente cu acces numai prin exterior. L.C.E. respectiv L.C.J.E. nu mai exista la acea data.
O fotografie frumoasa a unui tren de calatori in statia Lemberg (azi Lvov), remorcat de locomotiva LCE 1'B no. 20 "Strzala" (StEG 733/1866, ulterior kkStB 1803) in anii de inceput ai liniei se gaseste in partea grafica din lucrarea de referinta a d-lor Rabl si Stockklausner. A fost reprodusa si in alte lucrari editate de Slezak.
Coloritul si inscriptionarea vagoanelor:
La inceputul activitatii sale L.C.E. / L.C.J.E. avea pentru toate vagoanele sale o culoare de fond inchisa, diferentierea claselor I, II, III si IV facandu-se prin marcaje pe usile compartimentelor. Integralitatea parcului rulant din 1866 era probabil verde-oliv, dupa cum o arata fotografiile de epoca.
Incepand cu 1875 pentru liniile austriece se preconizeaza urmatoarele culori:
Clasa I : galben-crom cu nervurile si benzile de acoperire negre.
Clasa a II-a: verde-oliv cu nervurile si benzile de acoperire negre.
Clasa a II-a: rosu-brun cu nervurile si benzile de acoperire negre.
Clasa a IV-a, vagoane de posta, bagaje, ambulante: verde-oliv cu nervurile si benzile de acoperire negre.
Inscriptionarea se facea in culori de contrast, negru pe fond deschis si alb-crem sau galben pe fond inchis.
Pentru liniile maghiare singura diferenta este ca la clasa I se preconiza "Lichtchamois" adica un galben spre roz.
Toate companiile private au respectat aceasta regula, singura exceptie fiind C.L.B. din Galitia, vecina cu L.C.E., care in loc de verde-oliv preconiza verde inchis.
In Foaia 21 din 1885 se preconizeaza din nou la nivelul intregii parti austriece a monarhiei - deci si Galitia si Bucovina - culoarea verde pentru intreaga cutie a vagoanelor, indiferent de clasa. Nuantele variaza de la caz la caz, de la verde-oliv la verde-smaragd. Hermann Heless, dupa ce a cercetat mostre de vopsea din epoca a ajuns la concluzia ca era vorba - teoretic - de o culoare vecina cu RAL 6005. Cifrele de clasa se scriu acum alb-crem, insa cu umbre si linii de acompaniere in culori diferite - galben pentru clasa I, verde deschis pentru clasa a II-a si rosu pentru clasa a III-a.
Urmatoarea schimbare are loc in 1892 insa nu ne mai intereseaza intrucat L.C.E. respectiv L.C.J.E. fusese deja nationalizata si integrata in sistemul feroviar austriac / roman in 1889.
Inscriptionarea vagoanelor se facea in limbile germana si rutena pentru liniile austriece si germana si romana pentru liniile romane. Nu este dovedita de fotografii nici existenta unor logo-uri de mari dimensiuni scrise pe lateralul vagoanelor si nici al numelui companiei scris cuvant cu cuvant ca bandou deasupra ferestrelor, ci doar initialele intr-un colt al cutiei si numarul vagonului in celalalt. In rest mai erau inscriptionate clasele pe usile compartimentelor respective si bineinteles inscriptiile tehnice pe lonjeron, cu culoare alb-crem. De asemenea contrar afirmatiei din "Istoricul Tractiunii"... nu am gasit pe nici o fotografie de epoca (de exemplu faimoasele clisee de Carol Popp de Szathmari din gara Roman din 1873) inscriptia "Liniile Romane" pe vreo portiera de vagon. Diferenta intre liniile romane si austriece se facea prin initialele L.C.E. sau L.C.J.E.
Nu sunt sigur ca L.C.J.E. a avut la inceput vagoane complete numai clasa I ci doar mixte I/II deci "baltate" galben/verde-oliv, insa nu am listele la indemana ca sa pot verifica. Eventual poate aduce vreun coleg de forum informatia.