"Prietenii modelisti feroviari romani ma cunosc deja intre timp si isi aduc cu siguranta aminte de modelele mele de vagoane de marfa CFR deja prezentate de Florin pe forumul lokomotiv.ro. In general imi place epoca 3 a CFR dar si a altor societati nationale de cai ferate din estul Europei. CFR se distinge insa printr-o mare diversitate de modele, fie ele indigene sau intrate in parc prin anumite evenimente politico-istorice sau comerciale dealungul timpului.
Nu demult am gasit pe un forum feroviar romanesc o fotografie a unui vagon de tipul Gbs al CFR, care prezenta insa o particularitate deosebita: avea o cabina de franar foarte originala, de forma cam "cubica", asa cum nu mai vazusem pana atunci. Mar rog, gusturile nu se discuta dar, cutia aceea m-a fascinat din prima clipa si asa am decis sa modific un vagon din comert prin a-l ceferiza si mai ales, prin a-i adauga cabina aceea inedita.
Dupa cum stim, vagonul de tip Gbs a fost mult utilzat si construit in si pentru transportul de marfa (si) in cadrul OSJD-ului, in diferite variante, de la tara la tara si de la constructor la constructor. Iar ceea ce ofera comertul modelist european este nu prea fidel modelelor originale - se pune intrebarea, care din ele? Iar pe de alta parte, si cu reducerea la scara a modelelor apar anumite intrebari. Deci, trebuia sa iau in consideratie o reconstructie masiva a unui model din comert. M-am decis desi, sa iau ca baza de plecare un Gbs 1500 al ÖBB, chiar daca nici acest model nu este prea fidel originalului. Cel mai recomandabil ar fi fost un Gbs 1553 dar, acesta nu se gaseste in H0. Asa ca, am trecut la munca... Ca sursa de inspiratie tehnica si pentru detalii am primit cateva poze de la Florin, pentru care ii sunt foarte recunoscator!
Cea mai dificila a fost inlaturarea nervurilor din zona mecanismelor de activare a clapelor de inchidere a ferestrelor. Dupa ce le-am supus unui bisturiu, am netezit resturile cu o pila curbata. Al doilea pas a fost inlaturarea prin pilire a lonjeronului lateral dealungul cutiei vagonului, deoarece varianta CFR are lonjeroanele mai retrase spre interior, altfel decat la varianta Gbs 1500.
Vagoanele Gbs de la CFR au fost si ele construite in diferite variante, cu mici deosebiri. Asa, din pozele lui Florin am constatat ca, printre furca de manevrare a clapelor de la ferestre, se afla niste suprafete proeminente, rezultate din ambutisare. Desi, nu toate vagoanele Gbs au aceste proeminente. La modelul meu a trebuit sa pilesc putin si sa reduc prin aceasta la scara acea protuberanta, pentru a evita avarierea furcilor mecanismului de comanda a clapelor.
Aceste protuberante patrate de pe cutia vagonului le-am fabricat din materiale Evergreen de 0,25 mm cu dimensiunea de 2,5 x 2 mm.
Nervurile de pe acoperis provin din materialul firmei Plastruct, sunt semirotunde, cu diametrul de 0,8 mm. Din pacate, ele nu sunt chiar perfect drepte dar, calitatea firmei Plastruct nu se compara cu cea de la Evergreen, eu fiind insa obligat sa ma decid pentru acel produs, care este cel mai apropiat realitatii, indiferent de calitatea lui. Adica, aproape indiferent de calitate, eu trebuind sa aleg un drum de mijloc.
Cam atat pentru azi. Voi reveni in curand cu alte poze si voi continua raportul insa, acum am mare nevoie de ajutorul modelistilor romani! Ma refer la fabricarea cabinei franarului, care este un model cu totul si cu totul unic si inedit. Nu am nici un fel de dimensiuni ale cabinei, nu am nici fotografii bine detaliate. Are cineva din Romania astfel de fotografii? La fel, ce se stie despre aceasta varianta a cabinei de franar, cate vagoane Gbs au fost inzestrate cu ea? Orice informatie, cat de mica ar fi ea mi-ar fi de mare ajutor si de aceea astept reactiile voastre cu mult interes! Multumiri in avans!
Andreas
Nu demult am gasit pe un forum feroviar romanesc o fotografie a unui vagon de tipul Gbs al CFR, care prezenta insa o particularitate deosebita: avea o cabina de franar foarte originala, de forma cam "cubica", asa cum nu mai vazusem pana atunci. Mar rog, gusturile nu se discuta dar, cutia aceea m-a fascinat din prima clipa si asa am decis sa modific un vagon din comert prin a-l ceferiza si mai ales, prin a-i adauga cabina aceea inedita.
Dupa cum stim, vagonul de tip Gbs a fost mult utilzat si construit in si pentru transportul de marfa (si) in cadrul OSJD-ului, in diferite variante, de la tara la tara si de la constructor la constructor. Iar ceea ce ofera comertul modelist european este nu prea fidel modelelor originale - se pune intrebarea, care din ele? Iar pe de alta parte, si cu reducerea la scara a modelelor apar anumite intrebari. Deci, trebuia sa iau in consideratie o reconstructie masiva a unui model din comert. M-am decis desi, sa iau ca baza de plecare un Gbs 1500 al ÖBB, chiar daca nici acest model nu este prea fidel originalului. Cel mai recomandabil ar fi fost un Gbs 1553 dar, acesta nu se gaseste in H0. Asa ca, am trecut la munca... Ca sursa de inspiratie tehnica si pentru detalii am primit cateva poze de la Florin, pentru care ii sunt foarte recunoscator!
Cea mai dificila a fost inlaturarea nervurilor din zona mecanismelor de activare a clapelor de inchidere a ferestrelor. Dupa ce le-am supus unui bisturiu, am netezit resturile cu o pila curbata. Al doilea pas a fost inlaturarea prin pilire a lonjeronului lateral dealungul cutiei vagonului, deoarece varianta CFR are lonjeroanele mai retrase spre interior, altfel decat la varianta Gbs 1500.
Vagoanele Gbs de la CFR au fost si ele construite in diferite variante, cu mici deosebiri. Asa, din pozele lui Florin am constatat ca, printre furca de manevrare a clapelor de la ferestre, se afla niste suprafete proeminente, rezultate din ambutisare. Desi, nu toate vagoanele Gbs au aceste proeminente. La modelul meu a trebuit sa pilesc putin si sa reduc prin aceasta la scara acea protuberanta, pentru a evita avarierea furcilor mecanismului de comanda a clapelor.
Aceste protuberante patrate de pe cutia vagonului le-am fabricat din materiale Evergreen de 0,25 mm cu dimensiunea de 2,5 x 2 mm.
Nervurile de pe acoperis provin din materialul firmei Plastruct, sunt semirotunde, cu diametrul de 0,8 mm. Din pacate, ele nu sunt chiar perfect drepte dar, calitatea firmei Plastruct nu se compara cu cea de la Evergreen, eu fiind insa obligat sa ma decid pentru acel produs, care este cel mai apropiat realitatii, indiferent de calitatea lui. Adica, aproape indiferent de calitate, eu trebuind sa aleg un drum de mijloc.
Cam atat pentru azi. Voi reveni in curand cu alte poze si voi continua raportul insa, acum am mare nevoie de ajutorul modelistilor romani! Ma refer la fabricarea cabinei franarului, care este un model cu totul si cu totul unic si inedit. Nu am nici un fel de dimensiuni ale cabinei, nu am nici fotografii bine detaliate. Are cineva din Romania astfel de fotografii? La fel, ce se stie despre aceasta varianta a cabinei de franar, cate vagoane Gbs au fost inzestrate cu ea? Orice informatie, cat de mica ar fi ea mi-ar fi de mare ajutor si de aceea astept reactiile voastre cu mult interes! Multumiri in avans!
Andreas