Vagon de tip Gbs cu cabina franar

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
5.456
579
Iași
LOCATION
Iași
"Prietenii modelisti feroviari romani ma cunosc deja intre timp si isi aduc cu siguranta aminte de modelele mele de vagoane de marfa CFR deja prezentate de Florin pe forumul lokomotiv.ro. In general imi place epoca 3 a CFR dar si a altor societati nationale de cai ferate din estul Europei. CFR se distinge insa printr-o mare diversitate de modele, fie ele indigene sau intrate in parc prin anumite evenimente politico-istorice sau comerciale dealungul timpului.
Nu demult am gasit pe un forum feroviar romanesc o fotografie a unui vagon de tipul Gbs al CFR, care prezenta insa o particularitate deosebita: avea o cabina de franar foarte originala, de forma cam "cubica", asa cum nu mai vazusem pana atunci. Mar rog, gusturile nu se discuta dar, cutia aceea m-a fascinat din prima clipa si asa am decis sa modific un vagon din comert prin a-l ceferiza si mai ales, prin a-i adauga cabina aceea inedita.

Dupa cum stim, vagonul de tip Gbs a fost mult utilzat si construit in si pentru transportul de marfa (si) in cadrul OSJD-ului, in diferite variante, de la tara la tara si de la constructor la constructor. Iar ceea ce ofera comertul modelist european este nu prea fidel modelelor originale - se pune intrebarea, care din ele? Iar pe de alta parte, si cu reducerea la scara a modelelor apar anumite intrebari. Deci, trebuia sa iau in consideratie o reconstructie masiva a unui model din comert. M-am decis desi, sa iau ca baza de plecare un Gbs 1500 al ÖBB, chiar daca nici acest model nu este prea fidel originalului. Cel mai recomandabil ar fi fost un Gbs 1553 dar, acesta nu se gaseste in H0. Asa ca, am trecut la munca... Ca sursa de inspiratie tehnica si pentru detalii am primit cateva poze de la Florin, pentru care ii sunt foarte recunoscator!

Cea mai dificila a fost inlaturarea nervurilor din zona mecanismelor de activare a clapelor de inchidere a ferestrelor. Dupa ce le-am supus unui bisturiu, am netezit resturile cu o pila curbata. Al doilea pas a fost inlaturarea prin pilire a lonjeronului lateral dealungul cutiei vagonului, deoarece varianta CFR are lonjeroanele mai retrase spre interior, altfel decat la varianta Gbs 1500.



Vagoanele Gbs de la CFR au fost si ele construite in diferite variante, cu mici deosebiri. Asa, din pozele lui Florin am constatat ca, printre furca de manevrare a clapelor de la ferestre, se afla niste suprafete proeminente, rezultate din ambutisare. Desi, nu toate vagoanele Gbs au aceste proeminente. La modelul meu a trebuit sa pilesc putin si sa reduc prin aceasta la scara acea protuberanta, pentru a evita avarierea furcilor mecanismului de comanda a clapelor.



Aceste protuberante patrate de pe cutia vagonului le-am fabricat din materiale Evergreen de 0,25 mm cu dimensiunea de 2,5 x 2 mm.
Nervurile de pe acoperis provin din materialul firmei Plastruct, sunt semirotunde, cu diametrul de 0,8 mm. Din pacate, ele nu sunt chiar perfect drepte dar, calitatea firmei Plastruct nu se compara cu cea de la Evergreen, eu fiind insa obligat sa ma decid pentru acel produs, care este cel mai apropiat realitatii, indiferent de calitatea lui. Adica, aproape indiferent de calitate, eu trebuind sa aleg un drum de mijloc.



Cam atat pentru azi. Voi reveni in curand cu alte poze si voi continua raportul insa, acum am mare nevoie de ajutorul modelistilor romani! Ma refer la fabricarea cabinei franarului, care este un model cu totul si cu totul unic si inedit. Nu am nici un fel de dimensiuni ale cabinei, nu am nici fotografii bine detaliate. Are cineva din Romania astfel de fotografii? La fel, ce se stie despre aceasta varianta a cabinei de franar, cate vagoane Gbs au fost inzestrate cu ea? Orice informatie, cat de mica ar fi ea mi-ar fi de mare ajutor si de aceea astept reactiile voastre cu mult interes! Multumiri in avans!

Andreas
 

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
5.456
579
Iași
LOCATION
Iași
Usile glisante ale vagonului a trebuit sa le construiesc complet noi din diverse piese dezmembrate dar apartinand altor vagoane. Pe partea interioara si invizibila am consolidat usile cu o placa din platstic de 0,13 mm. Lista de materiale prelucrate la cote utilizate la construirea vagonului se compune din urmatoarele:

0,5 mmx 6,3 mm fasie stanga
2,5 mm placa nervurata 10,5 mm latime
0,5 mm x 1 mm fasii de plastic aplicate pe portiunea de 6,3 mm
1 mm x 1 mm Profil de plastic intre nervuri precum si partea dreapta la exterior
0,5 mm x 1 mm profil de plastic sus si jos
2,5 mm x 2 mm din fasie de 0,25 mm pentru nervurile cu sectiune dreptunghiulare



Cand totul a fost gata am lipit usa peste deschiderea din cutia vagonului, dat fiind ca ca dimensiuni este aproape identica cu modelul original de la PIKO.





Distanta intre nervuri nu corespunde chiar originalului la scara 1:1 asta, din motive de estetica optica pe ansamblul vagonului. Celelalte manere de pe usi sunt din sarma de alama de 0,3 mm. Barele de manevra din continutul de accesorii livrate de PIKO le-am inlocuit cu altele, facute de mine din srama de alama de 0,4 mm. Deoarece orificiile originale nu se potriveau cu manerele facute de mine, am introdus si lipit mai intai fire de plastic de la Plastruct de 0,8 mm diametru peste care am dat gauri noi. In ele am introdus noile manere din alama.

Cu aparatul de rulare inca nu am inceput, dat fiind ca, nu prea stiu cum sa construiesc cabina franarului. Mai imi lipsesc cateva detalii fotografice si mai ales, cateva cote.



In paralel cu vagonul CFR Gbs am mai terminat un alt proiect, o cladire cu birouri din perimetrul exploatarii feroviare, conforma anilor 1980, a ultimului deceniu al RDG-ului socialist si care aveau geamurile metalizate, ca protectie antisolara. Modelul este conceput la liber, doar din observatiile mele pe marginea sinelor, astfel de cladiri mai existand si azi inca.



Am folosit pentru ferestre hartie lucioasa, pentru a simula oglindirea datorita metalizarii, o incercare de a vopsi prin jet geamurile cu vopsea de culoarea cuprului nu a fost mai convingatoare. Ramele ferestrelor sunt doar folii care se lipesc pe mobila si peste care am tras o vopsea aurie de la Revell-Aqua. Usile sunt din placi de polistiren iar portiunile de la pervazul ferestrelor a fost facut placi de scanduri de 1 mm de la Slaters.



Voi reveni cu noutati asupra vagonului Gbs cat se poate de repede.
Andreas
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.970
195
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Gam3 post_id=155574 time=1432491645 user_id=76 a spus:
...acum am mare nevoie de ajutorul modelistilor romani! Ma refer la fabricarea cabinei franarului, care este un model cu totul si cu totul unic si inedit. Nu am nici un fel de dimensiuni ale cabinei, nu am nici fotografii bine detaliate. Are cineva din Romania astfel de fotografii?

Andreas
Nu stiu care este stadiul acestui proiect, insa poate ajuta cropurile de de mai jos:




Am facut si masuratori:

Cabina

-inaltime 1900 mm
-latime 610 mm
-lungime 820 mm
-distanta de la margine si nervura verticala 85 mm

Usa cabinei

-inaltime 1800 mm
-latime 560 mm
-inaltime geam 200 mm
-latime geam 300 mm

P.S. Cabine asemanatoare sunt si la vagoane DR, de la Roco. Am sa caut vagonul respectiv si sa compar dimensiunile.
 

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
5.456
579
Iași
LOCATION
Iași
Multumim! Am dat mai departe.
O sa incep sa pun pozele pe flikr.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.970
195
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Vagonul despre care vorbeam este un vagon DB si nu DR, Roco 47260.



Cabina este detasabila si dimensiunile coincid (cu o oarecare marja de eroare) cu ale cabinei CFR. Diferenta este la forma ferestrelor si lipsa uneia pe peretele frontal, la forma usii si la nervuri, care sunt in negativ pe model.