Una dintre problemele de care ne lovim in "practica" rularii trenurilor este si folosirea unor viteze nerealiste, majoritatea locomotivelor avand din fabrica viteze maxime mult prea... maxime, de unde si un sir de necazuri legate de deraieri, decuplari, etc...
Iata insa ca decodoarele digitale ofera solutia programarii vitezei maxime (CV5) - Da! acest CV exista si la decoderele ESU Basic :!:
Simpla idee a limitarii vitezei la o valoare "safe" nu era suficienta pentru mine; avand statie Piko Digi1, cu reglare a vitezei in trepte prin + si -, am cautat o corespondenta intre treptele de viteza si viteza "la scara"... si cred ca am reusit ! 8)
Mai intai am ales din traseul meu o bucla pe care am masurat-o si a rezultat o lungime de 5365 mm, destinata urmatoarelor teste de viteza.
Am pornit apoi de la viteza de referinta de 100 km/h, adica 27778 mm/s.
Redusa la scara HO (1:87) rezulta 319 mm/s.
Asta inseamna ca la o viteza 100km/h HO, bucla mea este parcursa in 16,8 secunde. De unde si prima concluzie ca obisnuiam sa "gonesc" pe sine cu aproape 200 km/h HO :!: :!:
Pasul al 2-lea a fost sa aleg prin incercari o valoare potrivita pentru CV5 astfel incat LA AL 10-LEA PAS DE VITEZA bucla sa fie parcursa in 17 secunde!
Asta duce la concluzia ca fiecare treapta de viteza corespunde unei incrementari cu 10 km/h HO (aproximativ - din cauza neliniaritatii motoarelor, totusi fluctuatiile sunt sub 2 % - de exemplu la pasul 12 adica 120 km/h HO a rezultat o viteza masurata de 118 km/h HO)
Privind de la distanta, viteza trenurilor pare mica si la 100 km/h HO, totusi de aproape devine extrem de "realista" !
In final, pentru cei interesati, iata si valorile CV5 pentru locomotivele mele (initial CV5=63 :!: ):
- Taurus Piko CV5=25
- Hercules Piko CV5=26
- BR290 Roco CV5=48
Iata insa ca decodoarele digitale ofera solutia programarii vitezei maxime (CV5) - Da! acest CV exista si la decoderele ESU Basic :!:
Simpla idee a limitarii vitezei la o valoare "safe" nu era suficienta pentru mine; avand statie Piko Digi1, cu reglare a vitezei in trepte prin + si -, am cautat o corespondenta intre treptele de viteza si viteza "la scara"... si cred ca am reusit ! 8)
Mai intai am ales din traseul meu o bucla pe care am masurat-o si a rezultat o lungime de 5365 mm, destinata urmatoarelor teste de viteza.
Am pornit apoi de la viteza de referinta de 100 km/h, adica 27778 mm/s.
Redusa la scara HO (1:87) rezulta 319 mm/s.
Asta inseamna ca la o viteza 100km/h HO, bucla mea este parcursa in 16,8 secunde. De unde si prima concluzie ca obisnuiam sa "gonesc" pe sine cu aproape 200 km/h HO :!: :!:
Pasul al 2-lea a fost sa aleg prin incercari o valoare potrivita pentru CV5 astfel incat LA AL 10-LEA PAS DE VITEZA bucla sa fie parcursa in 17 secunde!
Asta duce la concluzia ca fiecare treapta de viteza corespunde unei incrementari cu 10 km/h HO (aproximativ - din cauza neliniaritatii motoarelor, totusi fluctuatiile sunt sub 2 % - de exemplu la pasul 12 adica 120 km/h HO a rezultat o viteza masurata de 118 km/h HO)
Privind de la distanta, viteza trenurilor pare mica si la 100 km/h HO, totusi de aproape devine extrem de "realista" !
In final, pentru cei interesati, iata si valorile CV5 pentru locomotivele mele (initial CV5=63 :!: ):
- Taurus Piko CV5=25
- Hercules Piko CV5=26
- BR290 Roco CV5=48