Această celebră expresie, are mai multe interpretări, una mai cinică fiind: ââŹÂVedi Napoli e poi muoriââŹÂ - Vezi Napoli si pe urmă mori!, cea din titlu, Vezi Napoli si pe urmă Mori.
Io am ales a doua variantă, cu menţiunea că Mori rămâne pe data viitoare...
Cu bişniţa mea, am ajuns câteva zile la Roma cu maşina. Un drum fain de 1650 km, întrerupt în două cu o cazare lângă Veneţia.
Având timp 5 ziel de frecat creanga prin Roma, după ce m-am inghesuit ca toţi şi cu toţi japonezii şi ruşii prin Coloseum, Forumul Roman, Panteonul, am salutat dacii de pe columnă, am investit în Fontana di Trevi plus încă vreo 10 fântâni, Era să-mi pierd mâna la ââŹÂBocca della VeritĂ ââŹÂ, am beut Aperol Spritz, etc... am zis să mă dau cu trenul şi până la Napoli, şi dacă am timp la Mori.
Prima descoperire a fost, că Mori se află la 768 de km de Napoli, lângă Lago di Garda, deci a rămas doar ââŹÂVedi Napoli, poi mai vedem....ââŹÂ
încep cu Termini Centrale, gara centrală din Roma. O gară mare cu peste 28 de linii.
Ce am descoperit cu ocazia acestei călătorii, e faptul că e bine ca în Italia, să nu ei de bune semnele indicatoare, ci mai bine întrebi. Oricum nici cu explicaţiile nu stau prea bine, deaorece ei sunt indignaţi că nu cunoşti traseul. Li se pare normal ca toată lumea să cunoaşcă pe dinafară leagănul civilizaţiei europene.
Am găsit după alergat prin toate cotloanele gării ââŹÂBiletteriaââŹÂ unde mi-am luat biletele. Dus cu Frecciarossa (un fel de Ferrari pe şine), retur cu un tren regular.
Tarif dus 28 euro (super Economy) vagon Standard
Tarif intors cu tren intercity 26 (n-am mai găsit la Frecciarossa numai cu 118 euro)
http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=ecbb8717ecb27310VgnVCM1000008916f90aRCRD
Contrar tradiţiei Italiene privind punctualitatea fix la 08.45 a plecat.
Urcat în tren foarte alergat, deoarece stau tare prost cu indicatoarele, şi culmea ghinionului, usile de acces la peronul 8 de unde pleca trenul erau închise, si am fugit prin subterane până la peronul 4, de unde ocoleşte 2 peroane de câte 300 de m etc....
în schimb, la 10 minute după plecare trenul deja mergea cu 305 km/h. Am ajuns la Napoli cu 3 minute înainte de ora programată.
Am remarcat faptul că garnitura nu este construită după modelul TGV cu un boghiu la două vagoane, ci fiecare vagon avea 2 boghiuri.
Viteza nu s-a simţit deloc, dar la intrarea în tunel, se înfundau urechile, şi sunt tuneluri... multe şi lungi.
Trenul plin de avocaţi, bişniţari care lucrau la tablete, laptopuri, câte un japozez sau turist rătăcit.
Specific italian, s-au gândit să ofere internet WI-Fi Gratuit, dar meniul de conectare era doar în IT, şi îţi cerea un număr de telefon din Italia. La turişti nu s-au prea gândit.
Au în tren 4 tipuri de vagoane, Standard (unde am avut eu bilet) Premium, Bussines şi Executive, şi cel mai important lucru, un vagon bar. Serveau o cafea ââŹÂZu ză bestââŹÂ la doar 1,2 euro.
La Standard nu au servit cu nimic, pe nimeni, la Premium se dădea o cafelută, iar la bişniţari şi executive s-a servit masă în toată regula.
în schimb, toaletelele erau cam jegoase rău.
La Napoli, între două trenuri, hai să dau o tură până la Herculaneum (Ercolano - zic napoletanii)
Din Napoli, după cautări îndelungate (mai prost cu semnele ca si romanii, stau), am gasit cu greu ââŹÂBiletteriaââŹÂ sistemului : Circumvessuviana, un siatem de transport inaugurat în 1890, cu un ecartament de 1067 mm. Un bilet e 8,4 euro/zi si ai acces la orice mijloc de transport din Napoli.
http://www.eavcampania.it/web/
Trenul foarte aglomerat, spre Sorento, a 10 statie este Ercolano (Herculaneum)
marea majoritate a turistilor mergeau la Pompei, care este similar cu Herculaneum, dar mai mare. Am preferat pentru linişte şi aerisire Herculaneum.
După vizitarea sitului arheologic, am vrut sa iau acelaşi tren să mă duc până undeva după Pompei ca să iau telecabina până pe Vezuviu. Pe toate ghidurile turistice apare acel funicular, dar la gara am aflat că acum 5 ani a dat faliment si de atjunci nu mai funcţionează. OK, dar de pe ghiduri nu l-au scos.
Am vrut, conform indicaţiilor de pe hartă, să fac cu trenul un tur al Vezuviului, lucru imposibil (n-am înteles de ce, dar am înţeles că nu se mai poate de 10 ani) Iar n-au adus la zi informaţiile turistice.
La Napoli m-am mai dat cu un funicular care mergea până la castel.
Returul a durat 2h15m cu Interregio. Altă clasă, alţi oameni. Nu au avut vagon restaurant in compunere. în compartiment o studentă, o funcţionara de bancă, un student care (tipic italian) a vrăjit la studentă 2 ceasuri, şi ea a fost aşteptată în Roma de un alt student
ĂËofând prin Italia, autostarda A1, mergea mulţi km. paralel cu linia de mare viteză. Cam la fiecare 5 minute trecea un tren într-un sens sau altul, asta referindu-ma la Frecciarossa, sau Frecciargento (aceeaşi chestia, dar vopsit argintiu)
Poze... vin şi ele...
Io am ales a doua variantă, cu menţiunea că Mori rămâne pe data viitoare...
Cu bişniţa mea, am ajuns câteva zile la Roma cu maşina. Un drum fain de 1650 km, întrerupt în două cu o cazare lângă Veneţia.
Având timp 5 ziel de frecat creanga prin Roma, după ce m-am inghesuit ca toţi şi cu toţi japonezii şi ruşii prin Coloseum, Forumul Roman, Panteonul, am salutat dacii de pe columnă, am investit în Fontana di Trevi plus încă vreo 10 fântâni, Era să-mi pierd mâna la ââŹÂBocca della VeritĂ ââŹÂ, am beut Aperol Spritz, etc... am zis să mă dau cu trenul şi până la Napoli, şi dacă am timp la Mori.
Prima descoperire a fost, că Mori se află la 768 de km de Napoli, lângă Lago di Garda, deci a rămas doar ââŹÂVedi Napoli, poi mai vedem....ââŹÂ
încep cu Termini Centrale, gara centrală din Roma. O gară mare cu peste 28 de linii.
Ce am descoperit cu ocazia acestei călătorii, e faptul că e bine ca în Italia, să nu ei de bune semnele indicatoare, ci mai bine întrebi. Oricum nici cu explicaţiile nu stau prea bine, deaorece ei sunt indignaţi că nu cunoşti traseul. Li se pare normal ca toată lumea să cunoaşcă pe dinafară leagănul civilizaţiei europene.
Am găsit după alergat prin toate cotloanele gării ââŹÂBiletteriaââŹÂ unde mi-am luat biletele. Dus cu Frecciarossa (un fel de Ferrari pe şine), retur cu un tren regular.
Tarif dus 28 euro (super Economy) vagon Standard
Tarif intors cu tren intercity 26 (n-am mai găsit la Frecciarossa numai cu 118 euro)
http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=ecbb8717ecb27310VgnVCM1000008916f90aRCRD
Contrar tradiţiei Italiene privind punctualitatea fix la 08.45 a plecat.
Urcat în tren foarte alergat, deoarece stau tare prost cu indicatoarele, şi culmea ghinionului, usile de acces la peronul 8 de unde pleca trenul erau închise, si am fugit prin subterane până la peronul 4, de unde ocoleşte 2 peroane de câte 300 de m etc....
în schimb, la 10 minute după plecare trenul deja mergea cu 305 km/h. Am ajuns la Napoli cu 3 minute înainte de ora programată.
Am remarcat faptul că garnitura nu este construită după modelul TGV cu un boghiu la două vagoane, ci fiecare vagon avea 2 boghiuri.
Viteza nu s-a simţit deloc, dar la intrarea în tunel, se înfundau urechile, şi sunt tuneluri... multe şi lungi.
Trenul plin de avocaţi, bişniţari care lucrau la tablete, laptopuri, câte un japozez sau turist rătăcit.
Specific italian, s-au gândit să ofere internet WI-Fi Gratuit, dar meniul de conectare era doar în IT, şi îţi cerea un număr de telefon din Italia. La turişti nu s-au prea gândit.
Au în tren 4 tipuri de vagoane, Standard (unde am avut eu bilet) Premium, Bussines şi Executive, şi cel mai important lucru, un vagon bar. Serveau o cafea ââŹÂZu ză bestââŹÂ la doar 1,2 euro.
La Standard nu au servit cu nimic, pe nimeni, la Premium se dădea o cafelută, iar la bişniţari şi executive s-a servit masă în toată regula.
în schimb, toaletelele erau cam jegoase rău.
La Napoli, între două trenuri, hai să dau o tură până la Herculaneum (Ercolano - zic napoletanii)
Din Napoli, după cautări îndelungate (mai prost cu semnele ca si romanii, stau), am gasit cu greu ââŹÂBiletteriaââŹÂ sistemului : Circumvessuviana, un siatem de transport inaugurat în 1890, cu un ecartament de 1067 mm. Un bilet e 8,4 euro/zi si ai acces la orice mijloc de transport din Napoli.
http://www.eavcampania.it/web/
Trenul foarte aglomerat, spre Sorento, a 10 statie este Ercolano (Herculaneum)
marea majoritate a turistilor mergeau la Pompei, care este similar cu Herculaneum, dar mai mare. Am preferat pentru linişte şi aerisire Herculaneum.
După vizitarea sitului arheologic, am vrut sa iau acelaşi tren să mă duc până undeva după Pompei ca să iau telecabina până pe Vezuviu. Pe toate ghidurile turistice apare acel funicular, dar la gara am aflat că acum 5 ani a dat faliment si de atjunci nu mai funcţionează. OK, dar de pe ghiduri nu l-au scos.
Am vrut, conform indicaţiilor de pe hartă, să fac cu trenul un tur al Vezuviului, lucru imposibil (n-am înteles de ce, dar am înţeles că nu se mai poate de 10 ani) Iar n-au adus la zi informaţiile turistice.
La Napoli m-am mai dat cu un funicular care mergea până la castel.
Returul a durat 2h15m cu Interregio. Altă clasă, alţi oameni. Nu au avut vagon restaurant in compunere. în compartiment o studentă, o funcţionara de bancă, un student care (tipic italian) a vrăjit la studentă 2 ceasuri, şi ea a fost aşteptată în Roma de un alt student
ĂËofând prin Italia, autostarda A1, mergea mulţi km. paralel cu linia de mare viteză. Cam la fiecare 5 minute trecea un tren într-un sens sau altul, asta referindu-ma la Frecciarossa, sau Frecciargento (aceeaşi chestia, dar vopsit argintiu)
Poze... vin şi ele...