PREMISE
Poate multora,mai ales celor tineri,numele de Plasticart nu le spune mare lucru insa exista un grup mare de modelisti care au construit macar o data un model produs de aceasta firma.
Mai mult de atit,copilaria si visele multora iar mai apoi evolutia ca modelist au fost influentate decisiv de Plasticart,cu acele cutii alb-albastre pe care le cautam asiduu pe rafturile magazinelor de jucarii de pe vremea comunismului.
Printre acestia ma numar si eu care,in ultima vreme obsedat fiind de a-mi reface colectia RDG-ista,am initiat o adevarata vinatoare pe e-bay pentru a le gasi.Uneori am platit sume astronomice doar pentru a cumpara aceste raritati,mai ales pe cele pe care nu le-am avut niciodata si marturisesc,demersul meu a fost insotit de o mare doza de nebunie si emotie.
Din pacate,nu toate aceste modele au fost importate in Romania,ceea ce face si mai dificila gasirea lor.
Si pentru ca prieteni sint cei care te sprijina si te inteleg atunci cind ai nevoie,colegul Bill a fost prezent linga mine tot timpul,asistind la ââŹĹmarea infaptuireââŹÂ.
Tot acest efort ar fi fost in zadar daca nu as fi incercat sa scriu despre istoria si modelele firmei Plasticart in dorinta de a dezvalui traseul unor pionieri in ale modelismului dar si de a face o incursiune in copilaria multora dintre noi,bintuiti si acum de amintirea acelor ani.
In toata aceasta aventura am fost sprijinit de celebrii Plasticart-Guru Richard Wimmer( www.familie-wimmer.com ) si Arne Goethe (www.arnes-modellbauseite.de )cu permisiunea carora am folosit fotografii si informatii din colectiile lor personale.
Le multumesc din suflet.
UN PIC DE ISTORIE
Dupa cel de-al II-lea Razboi Mondial,administratia sovietica de ocupatie din Germania de Est hotaraste printre altele ca in Republica Democrata Germana(DDR) trebuie sa se dezvolte printre altele si intreprinderi puternice din domeniul productiei de jucarii,care sa contribuie la ââŹĹeducatia in spirit creator,patriotic,marxist a tinerei generatiiââŹÂ.
In acest fel,apar brand-uri ca Piko(initial Pico) sau Plasticart.
VEB Plasticart s-a infiintat in 1958 la Zschopau,in Vestul Germaniei de Est ca fabrica producatoare de jucarii.
VEB inseamna ââŹĹVolkseigener BetriebââŹÂ,adica intreprindere de stat,mai bine zis ââŹĹin proprietatea poporuluiââŹÂ
Intre 1958-1969 denumirea a fost KVZ (Kunststoff-Verarbeitung Zschopau)
Intre 1969-1973 numele se schimba in MPKAB ("VEB Modell -und Plastspielwaren Kombinat Annaberg-Buchholz")
Din 1973 pina in 1989 devine VEB Plasticart Zschopau pentru ca pina in 1991 sa se cheme Mastermodell GmbH.Brandurile de prezentare erau Mastermodell,ADP-Mastermodell(in colaborare cu ADP-producator de machete auto mai ales la H0) si NU-BEE.
In 1993 firma falimentara Mastermodell a fost vinduta prin Treuhand(un fel de AVAS al lor ) lui Manfred Wader care relocheaza fabrica la Elterlein,Saxonia.
Astazi Plasticart nu mai produce kituri ci doar jucarii si accesorii pentru bebelusi.
Dupa inchiderea firmei,unele matrite au fost preluate de Revell,altele de o firma poloneza(azi inexistenta),Wojar.
VEB Plasticart a produs de-a lungul istoriei sale,40 de modele,majoritatea airlinere scara 1/100 dar si unele la scarile 1/50,1/87 si,in ultima perioada 1/72.Din colectia Plasticart faceau parte si nava ââŹĹVostokââŹÂ la scara de 1/25 percum si naveta ââŹĹBuranââŹÂ cu racheta ââŹĹEnergiaââŹÂ la 1/288.
Lista completa a intregii colectii este urmatoarea:
Aero 45 1/40
An-2 1/75
An-12 1/100
An-14 1/72
An-24 1/100
Baade 152 1/100
Beriev-6 1/72
B-727-100 1/100
Caravelle 1/100
Comet-4 1/100
DC-8 1/100
Il-4 1/100
Il-14 1/87
Il-18 1/100
Il-28 1/100
Il-62 1/100
Ju-23/24 1/72
Yak-24P 1/100
Yak-40 1/100
L-60 1/100
Let-410 1/100
Mercure 1/100
Mi-1 1/100
Mi-4 1/100
Mi-6 1/87
Mi-10K 1/100
MiG-15 1/50
MiG-21 1/100
Saab J35 1/100
Su-7 1/100
Trident 1/100
Tu-2 1/100
Tu-20 1/100
Tu-104 1/100
Tu-114 1/100
Tu-134 1/100
Tu-144 1/100
Tu-154 1/100
Vostok 1/25
Energia+Buran 1/ 288
Aceste modele nu s-au produs toate in aceeasi perioada,motiv pentru care pretul lor variaza foarte mult pe e-bay,functie de numarul produs si anul opririi fabricatiei.Tendinta actuala este de crestere a preturilor iar ritmul este sustinut.
Pe de alta parte matritele au fost aceleasi,modelele nesuferind nici o imbunatatire dealungul anilor.In cel mai bun caz s-a schimbat culoarea plasticului.
La momentul inceperii acestui articol,imi lipseau Baade 52,Il 14,Il 4,Vostok si Energia-Buran dar de fapt lista de completat e mult mai mare daca avem in vedere ca box-arturile au fost si ele diferite pentru acelasi model.
Nu voi incerca sa tratez fiecare model in ordine cronologica,si voi exemplifica cu poze din colectia proprie precum si din cele ale lui R.Wimmer si A.Goethe.
Nu vor lipsi mici comentarii asupra originalului dar si a modelului.
Pentru inceput,citeva imagini cu ceea ce am reusit sa adun pe parcursul unui an si ceva:
Si iata si primele machete,realizate in cursul anului 2009.Voi reveni cu poze si comentarii la fiecare model,pe masura prezentarilor:
Astazi,primul episod:
IL-14 scara 1/87 Deutsche Lufthansa DM-SBU
E primul model produs de Plasticart si s-a fabricat intre 1958-1969.Este la scara 1/87 desi unii spun ca ar fi la 1/72.Plasticart a mai construit un IL 14 scara 1/200 cu 2 motorase insa in serie foarte limitata despre care am putine informatii.
In timpul razboiului,unele aranjamente intre rusi si americani au facut posibila construirea avionului Dakota DC-3 sub licenta in URSS sub numele de Lisunov-2(Li-2).La inceputul anilor 50 a fost inlocuit cu Iliushin 12 si 14 (derivat din 12).
IL-14 a servit in multe tari,mai ales cele comuniste,inclusiv Romania.
In RDG,unul dintre IL-14 a avut inmatricularea DM-SBA care ulterior a primit-o un Antonov 24 B.A fost construit si in Cehoslovacia sub numele Avia 14,in RDG de catre VVB Flugzeugbau iar in China sub numele de Y-6.
La ora scrierii nu am reusit sa fiu (inca) propietarul unui asemenea model,doar a unei cutii goale,cu primul box-art.
Din pacate,nu cunosc sa existe la ora asta vreo firma care sa produca acest kit din plastic ci doar din carton.La un moment dat il faceau cehii de la Miku Model ca vacuform,insa se pare ca au dat faliment.
Fisa modelului Plasticart
Producator VEB KUNSTOFFVERABEITUNG ZSCHOPAU (KVZ)
Nr fabricatie 143445
Titlul produsului FLUGZEUG-MODELLBAUKASTEN IL-14
Nr.articol 5522/8
Pret 3.50 DM-DDR
Scara 1:87,pentru a fi potrivit intr-o diorama H0
Fertigungsprogramm (Programul de fabricatie.)
Avioane TU-114, TU-104, IL-18, IL-14, AN-2, MIG-15, L-60, DC-8,Super Aero 45 (mai tirziu s-a numit doar Aero 45), Caravelle
Elicoptere MI-1, MI-4
Decaluri Pentru versiunea INTERFLUG inmatriculare DM-SBU
Informatii aditionale :Cutia si instructiunile au logo-ul ââŹĹcu sarpeââŹÂ( Schlangenlogo) caracteristic pina in 1969.Fuselajul,aripile si motoarele sint din plastic injectat de culoare argintie(mai tirziu alba) iar rotile si elicele negre. Pentru ferestre se livra folie transparenta iar pentru antena,fir de nylon.
Boxart: Il-14 a avut doua box-art-uri.Primul,care poarta inscriptia ââŹĹLufthansa ModellbaukastenââŹÂ a fost produs intre 1958 si 1963.Pe fata cutiei apare in coltul sting semnaturaââŹÂ KüstlerââŹÂ.Acesta a semnat box-art-urile doar pentru IL 14.Aero 45 si AN-2 Cel de-al doilea box-art a fost produs intre 1963-1969 si nu are semnatura ci doar Schlangenlogo
Valoarea pe e-bay este una dintre cele mai mari.In februarie 2009 s-au achizitionat 2 bucati:unul cu 201 euro(avind defecte),celalalt cu 322 euro.
Fotografiile de mai jos provin din colectiile lui Richard Wimmer si Arne Goethe:
AERO 45 scara 1/50 Deutsche Lufthansa DM-SGA si Cehoslovacia OK-FHN,OK-FAB
Si acesta este unul dintre primele modele si a fost produs intre 1959-1978.Este la scara 1/50 desi,masuratorile reale arata ca scara ar fi 1/41.
Aero 45 este un avion de mici dimensiuni,bimotor,dezvoltat si produs in Cehoslovacia dupa WW II,mai precis din 1946.Seamana izbitor cu Siebel 204,care,la fel ca si Me-109 a fost produs si in Cehoslovacia in timpul ocupatiei germane.
Aero 45 e considerat un avion de mare succes,folosit in multe tari din Europa si din lume,inclusiv in Romania(de exemplu cu inmatricularea YR-ACR).
Desi se mai gaseste inca pe e-bay, preturile sint prohibitive.Unele licitatii s-au incheiat la 150 euro dar eu am fost mai norocos si am gasit unul mai ieftin,de curind.
La ora actuala este fabricat la 1/72 de firma Amodel,culmea,cu aceeasi inmatriculare ca la PlasticartM-SGA!
Plasticart a fabricat acest model in doua inmatricularieutsche Lufthansa DM-SGA si cea cehoslovaca,OK-FHN.
Modelul e produs dintr-un plastic dur,argintiu si are chiar interior cu persoane!
Fisa modelului Plasticart:
Producato:VEB KUNSTOFFVERABEITUNG ZSCHOPAU (KVZ)
Titlul produsului Sport- und ReiseflugzeugS u p e r A e r o 4 5(1959-1963) apoi,simplu AERO 45(pina in 1978)
Descriere instructiuni(1963-1969): Fertigungsprogramm (Programul de fabricatie.)
Avioane TU-114, TU-104,IL-62, IL-18, IL-14,AN-24, AN-2, MIG-15,MiG-21 L-60, DC-8,Comet 4,Saab J 35Super Aero 45 ,Caravelle
Elicoptere MI-1, MI-4,Mi-6,Jak 24 P
Scara:/50,real 1/41
Decalurientru versiunea Deutsche Lufthansa inmatriculare DM-SGA.(pina in 1963).Pentru versiunea cehoslovaca,OK-FHN si OK-FAB
Boxart :Aero 45 a avut trei box-art-uririmul,care poarta inscriptiaââŹÂ LUFTHANSA-MODELLBAUKASTEN Das moderne lehrreiche Kinderspielzeug aus Plastikmasse AERO45ââŹÂ poarta in coltul sting semnaturaââŹÂ KüstlerââŹÂ.Acesta a semnat box-art-urile doar pentru IL 14.Aero 45 si AN-2 Cel de-al doilea box-art a fost produs intre 1963-1969 si nu are semnatura,in schimb apare ââŹĹlogo-ul cu sarpeââŹÂCel de-al treilea box-art a existat in perioada 1969-1978 si a fost realizat,se pare, de Reich.
Informatii aditionale: Macheta e produsa din plastic injectat argintiu,la fel si cupola,o noutate la Plasticart.Pilotii,pasagerii si interiorul sint produse din plastic albastru.Cutia contine un plic cu plastilina pentru lestare precum si o sticluta cu lipici.
Pozele fac parte din colectiile Richard Wimmer si Arne Goethe:
Ne vom revedea in curind cu alte modele.
Pina atunci,vizitati cu drag:
www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de
Poate multora,mai ales celor tineri,numele de Plasticart nu le spune mare lucru insa exista un grup mare de modelisti care au construit macar o data un model produs de aceasta firma.
Mai mult de atit,copilaria si visele multora iar mai apoi evolutia ca modelist au fost influentate decisiv de Plasticart,cu acele cutii alb-albastre pe care le cautam asiduu pe rafturile magazinelor de jucarii de pe vremea comunismului.
Printre acestia ma numar si eu care,in ultima vreme obsedat fiind de a-mi reface colectia RDG-ista,am initiat o adevarata vinatoare pe e-bay pentru a le gasi.Uneori am platit sume astronomice doar pentru a cumpara aceste raritati,mai ales pe cele pe care nu le-am avut niciodata si marturisesc,demersul meu a fost insotit de o mare doza de nebunie si emotie.
Din pacate,nu toate aceste modele au fost importate in Romania,ceea ce face si mai dificila gasirea lor.
Si pentru ca prieteni sint cei care te sprijina si te inteleg atunci cind ai nevoie,colegul Bill a fost prezent linga mine tot timpul,asistind la ââŹĹmarea infaptuireââŹÂ.
Tot acest efort ar fi fost in zadar daca nu as fi incercat sa scriu despre istoria si modelele firmei Plasticart in dorinta de a dezvalui traseul unor pionieri in ale modelismului dar si de a face o incursiune in copilaria multora dintre noi,bintuiti si acum de amintirea acelor ani.
In toata aceasta aventura am fost sprijinit de celebrii Plasticart-Guru Richard Wimmer( www.familie-wimmer.com ) si Arne Goethe (www.arnes-modellbauseite.de )cu permisiunea carora am folosit fotografii si informatii din colectiile lor personale.
Le multumesc din suflet.
UN PIC DE ISTORIE
Dupa cel de-al II-lea Razboi Mondial,administratia sovietica de ocupatie din Germania de Est hotaraste printre altele ca in Republica Democrata Germana(DDR) trebuie sa se dezvolte printre altele si intreprinderi puternice din domeniul productiei de jucarii,care sa contribuie la ââŹĹeducatia in spirit creator,patriotic,marxist a tinerei generatiiââŹÂ.
In acest fel,apar brand-uri ca Piko(initial Pico) sau Plasticart.
VEB Plasticart s-a infiintat in 1958 la Zschopau,in Vestul Germaniei de Est ca fabrica producatoare de jucarii.
VEB inseamna ââŹĹVolkseigener BetriebââŹÂ,adica intreprindere de stat,mai bine zis ââŹĹin proprietatea poporuluiââŹÂ
Intre 1958-1969 denumirea a fost KVZ (Kunststoff-Verarbeitung Zschopau)
Intre 1969-1973 numele se schimba in MPKAB ("VEB Modell -und Plastspielwaren Kombinat Annaberg-Buchholz")
Din 1973 pina in 1989 devine VEB Plasticart Zschopau pentru ca pina in 1991 sa se cheme Mastermodell GmbH.Brandurile de prezentare erau Mastermodell,ADP-Mastermodell(in colaborare cu ADP-producator de machete auto mai ales la H0) si NU-BEE.
In 1993 firma falimentara Mastermodell a fost vinduta prin Treuhand(un fel de AVAS al lor ) lui Manfred Wader care relocheaza fabrica la Elterlein,Saxonia.
Astazi Plasticart nu mai produce kituri ci doar jucarii si accesorii pentru bebelusi.
Dupa inchiderea firmei,unele matrite au fost preluate de Revell,altele de o firma poloneza(azi inexistenta),Wojar.
VEB Plasticart a produs de-a lungul istoriei sale,40 de modele,majoritatea airlinere scara 1/100 dar si unele la scarile 1/50,1/87 si,in ultima perioada 1/72.Din colectia Plasticart faceau parte si nava ââŹĹVostokââŹÂ la scara de 1/25 percum si naveta ââŹĹBuranââŹÂ cu racheta ââŹĹEnergiaââŹÂ la 1/288.
Lista completa a intregii colectii este urmatoarea:
Aero 45 1/40
An-2 1/75
An-12 1/100
An-14 1/72
An-24 1/100
Baade 152 1/100
Beriev-6 1/72
B-727-100 1/100
Caravelle 1/100
Comet-4 1/100
DC-8 1/100
Il-4 1/100
Il-14 1/87
Il-18 1/100
Il-28 1/100
Il-62 1/100
Ju-23/24 1/72
Yak-24P 1/100
Yak-40 1/100
L-60 1/100
Let-410 1/100
Mercure 1/100
Mi-1 1/100
Mi-4 1/100
Mi-6 1/87
Mi-10K 1/100
MiG-15 1/50
MiG-21 1/100
Saab J35 1/100
Su-7 1/100
Trident 1/100
Tu-2 1/100
Tu-20 1/100
Tu-104 1/100
Tu-114 1/100
Tu-134 1/100
Tu-144 1/100
Tu-154 1/100
Vostok 1/25
Energia+Buran 1/ 288
Aceste modele nu s-au produs toate in aceeasi perioada,motiv pentru care pretul lor variaza foarte mult pe e-bay,functie de numarul produs si anul opririi fabricatiei.Tendinta actuala este de crestere a preturilor iar ritmul este sustinut.
Pe de alta parte matritele au fost aceleasi,modelele nesuferind nici o imbunatatire dealungul anilor.In cel mai bun caz s-a schimbat culoarea plasticului.
La momentul inceperii acestui articol,imi lipseau Baade 52,Il 14,Il 4,Vostok si Energia-Buran dar de fapt lista de completat e mult mai mare daca avem in vedere ca box-arturile au fost si ele diferite pentru acelasi model.
Nu voi incerca sa tratez fiecare model in ordine cronologica,si voi exemplifica cu poze din colectia proprie precum si din cele ale lui R.Wimmer si A.Goethe.
Nu vor lipsi mici comentarii asupra originalului dar si a modelului.
Pentru inceput,citeva imagini cu ceea ce am reusit sa adun pe parcursul unui an si ceva:
Si iata si primele machete,realizate in cursul anului 2009.Voi reveni cu poze si comentarii la fiecare model,pe masura prezentarilor:
Astazi,primul episod:
IL-14 scara 1/87 Deutsche Lufthansa DM-SBU
E primul model produs de Plasticart si s-a fabricat intre 1958-1969.Este la scara 1/87 desi unii spun ca ar fi la 1/72.Plasticart a mai construit un IL 14 scara 1/200 cu 2 motorase insa in serie foarte limitata despre care am putine informatii.
In timpul razboiului,unele aranjamente intre rusi si americani au facut posibila construirea avionului Dakota DC-3 sub licenta in URSS sub numele de Lisunov-2(Li-2).La inceputul anilor 50 a fost inlocuit cu Iliushin 12 si 14 (derivat din 12).
IL-14 a servit in multe tari,mai ales cele comuniste,inclusiv Romania.
In RDG,unul dintre IL-14 a avut inmatricularea DM-SBA care ulterior a primit-o un Antonov 24 B.A fost construit si in Cehoslovacia sub numele Avia 14,in RDG de catre VVB Flugzeugbau iar in China sub numele de Y-6.
La ora scrierii nu am reusit sa fiu (inca) propietarul unui asemenea model,doar a unei cutii goale,cu primul box-art.
Din pacate,nu cunosc sa existe la ora asta vreo firma care sa produca acest kit din plastic ci doar din carton.La un moment dat il faceau cehii de la Miku Model ca vacuform,insa se pare ca au dat faliment.
Fisa modelului Plasticart
Producator VEB KUNSTOFFVERABEITUNG ZSCHOPAU (KVZ)
Nr fabricatie 143445
Titlul produsului FLUGZEUG-MODELLBAUKASTEN IL-14
Nr.articol 5522/8
Pret 3.50 DM-DDR
Scara 1:87,pentru a fi potrivit intr-o diorama H0
Fertigungsprogramm (Programul de fabricatie.)
Avioane TU-114, TU-104, IL-18, IL-14, AN-2, MIG-15, L-60, DC-8,Super Aero 45 (mai tirziu s-a numit doar Aero 45), Caravelle
Elicoptere MI-1, MI-4
Decaluri Pentru versiunea INTERFLUG inmatriculare DM-SBU
Informatii aditionale :Cutia si instructiunile au logo-ul ââŹĹcu sarpeââŹÂ( Schlangenlogo) caracteristic pina in 1969.Fuselajul,aripile si motoarele sint din plastic injectat de culoare argintie(mai tirziu alba) iar rotile si elicele negre. Pentru ferestre se livra folie transparenta iar pentru antena,fir de nylon.
Boxart: Il-14 a avut doua box-art-uri.Primul,care poarta inscriptia ââŹĹLufthansa ModellbaukastenââŹÂ a fost produs intre 1958 si 1963.Pe fata cutiei apare in coltul sting semnaturaââŹÂ KüstlerââŹÂ.Acesta a semnat box-art-urile doar pentru IL 14.Aero 45 si AN-2 Cel de-al doilea box-art a fost produs intre 1963-1969 si nu are semnatura ci doar Schlangenlogo
Valoarea pe e-bay este una dintre cele mai mari.In februarie 2009 s-au achizitionat 2 bucati:unul cu 201 euro(avind defecte),celalalt cu 322 euro.
Fotografiile de mai jos provin din colectiile lui Richard Wimmer si Arne Goethe:
AERO 45 scara 1/50 Deutsche Lufthansa DM-SGA si Cehoslovacia OK-FHN,OK-FAB
Si acesta este unul dintre primele modele si a fost produs intre 1959-1978.Este la scara 1/50 desi,masuratorile reale arata ca scara ar fi 1/41.
Aero 45 este un avion de mici dimensiuni,bimotor,dezvoltat si produs in Cehoslovacia dupa WW II,mai precis din 1946.Seamana izbitor cu Siebel 204,care,la fel ca si Me-109 a fost produs si in Cehoslovacia in timpul ocupatiei germane.
Aero 45 e considerat un avion de mare succes,folosit in multe tari din Europa si din lume,inclusiv in Romania(de exemplu cu inmatricularea YR-ACR).
Desi se mai gaseste inca pe e-bay, preturile sint prohibitive.Unele licitatii s-au incheiat la 150 euro dar eu am fost mai norocos si am gasit unul mai ieftin,de curind.
La ora actuala este fabricat la 1/72 de firma Amodel,culmea,cu aceeasi inmatriculare ca la PlasticartM-SGA!
Plasticart a fabricat acest model in doua inmatricularieutsche Lufthansa DM-SGA si cea cehoslovaca,OK-FHN.
Modelul e produs dintr-un plastic dur,argintiu si are chiar interior cu persoane!
Fisa modelului Plasticart:
Producato:VEB KUNSTOFFVERABEITUNG ZSCHOPAU (KVZ)
Titlul produsului Sport- und ReiseflugzeugS u p e r A e r o 4 5(1959-1963) apoi,simplu AERO 45(pina in 1978)
Descriere instructiuni(1963-1969): Fertigungsprogramm (Programul de fabricatie.)
Avioane TU-114, TU-104,IL-62, IL-18, IL-14,AN-24, AN-2, MIG-15,MiG-21 L-60, DC-8,Comet 4,Saab J 35Super Aero 45 ,Caravelle
Elicoptere MI-1, MI-4,Mi-6,Jak 24 P
Scara:/50,real 1/41
Decalurientru versiunea Deutsche Lufthansa inmatriculare DM-SGA.(pina in 1963).Pentru versiunea cehoslovaca,OK-FHN si OK-FAB
Boxart :Aero 45 a avut trei box-art-uririmul,care poarta inscriptiaââŹÂ LUFTHANSA-MODELLBAUKASTEN Das moderne lehrreiche Kinderspielzeug aus Plastikmasse AERO45ââŹÂ poarta in coltul sting semnaturaââŹÂ KüstlerââŹÂ.Acesta a semnat box-art-urile doar pentru IL 14.Aero 45 si AN-2 Cel de-al doilea box-art a fost produs intre 1963-1969 si nu are semnatura,in schimb apare ââŹĹlogo-ul cu sarpeââŹÂCel de-al treilea box-art a existat in perioada 1969-1978 si a fost realizat,se pare, de Reich.
Informatii aditionale: Macheta e produsa din plastic injectat argintiu,la fel si cupola,o noutate la Plasticart.Pilotii,pasagerii si interiorul sint produse din plastic albastru.Cutia contine un plic cu plastilina pentru lestare precum si o sticluta cu lipici.
Pozele fac parte din colectiile Richard Wimmer si Arne Goethe:
Ne vom revedea in curind cu alte modele.
Pina atunci,vizitati cu drag:
www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de