Buna,
Ca sa nu avem confuzii si nemultumiri, am stat putin si am studiat documentatia privnd diferitele vagoane de dormit si cuseta ale CFR / CFR Calatori / Gevaro.
Iata situatia:
A. Boghiuri, frane:
WLABmee 71-31 013-015 (MU'72, Fiat Ferroviaria 1973, foste SBB numar barat CIWL 4829 la 4831) - boghiu MD26, frana pe disc cel putin inainte sa ajunga in Romania.
WLABmee 71-31 016, 017 (MU'64 WMD Donauwoerth 1964, foste SBB, foste Rail-In Club, numar CIWL 4781 si 4786) - boghiu MD26, frana pe saboti.
WLABmee 71-31 019,020 si 046 (apoi WLAmee 75-71 001-003) precum si 004 si 005 (T2s, Schlieren 1975, foste DB WLAsm166) - boghiu MD26, frana pe disc.
Alte WLABmee 71-31 001 pana la 112 (AB33, Hansa, O&K, 1959-1973, foste WLABmh174/mz175 DB) - fie boghiuri MD33 cu frana pe saboti fie MD36 (361) cu frana pe disc.
Cu alte cuvinte, MU'64 si unele AB33 au frana pe saboti, MU'72, T2s si AB33 mai noi frana pe disc.
Dupa studiul fotografiilor modelelor AF de MU'64, MU'72 si T2s CFR deduc ca acestea sunt corecte; incorect pare vagonul dinamometric (modelul AF are MD26 cu frana pe disc, corect ar fi un MD33 fara ranforsari su cu frana pe saboti) insa asta nu are legatura cu tema noastra.
Daca modelele Roco de AB33 sunt corecte sau nu trebuie verificat concret dupa numar, nu exista un sistem.
B. Coloritul vagoanelor.
Schemele oficiale de vopsire le-am dat mai sus si nu are rost sa revin; spuneam de asmenea ca Bcm 50-30 001-003 s-au livrat cu sasie negre (probabil nu negre ci gri 7021); Fotografii ale lui 001 si 003 la Budapesta in 2002 le arata cu sasiu si boghiuri mai deschise, probabil 7031.
La WLABmee 71-31 situatia e cam aceeasi, fotografiile mai recente arata clar o nuanta mai deschisa, in cele vechi totul e mai inchis. Pozele lui 013 din 2002 (cand era nou vopsit) il arata cu boghiurile si agregatele de pe sasiu in acelasi gri antracit aproape de negru, probabil RAL 7021 sau 7016. Socotind ca Roco a reprezentat pe AB33 011 si AF pe MU'72 013-015, toate livrate in 2001-2002, putem considera culoarea inchisa a sasiului ca fiind destul de autentica.
La rosu treaba pare simpla - 3003 peste tôt in afara de 19-80, 21-80 si 71-80 (DWA) la livrare, care erau in 3004. Culoarea RAL3003 are insa dezavantajul de a se matui repede si pigmentul galben este primul care dispare, devenind dupa caz mai violeta (vagoane de Grivita) sau mai maronie (Astra); asta explica de ce asa de multe modèle sunt vopsite in nuanta apropiata RAL3011, insa un vagon CFR la livrare, T2s rosu, MU rosu sau chiar si AVA200 21-90 rosu ar trebui sa fie vopsit in RAL3003. Ca acum multe AVA rosii aduc mai degraba a 3031 sau la cele mai vechi chiar a 3014, asta e alta treaba ;-)
Daca luam in calcul cele de mai sus, inseamna ca mai toate cutiile vagoanelor CFR rosii (in afara de modelele Tillig, care au insa alte greseli, si TA) nu reprezinta vagoane noi ci dupa doi-trei ani de exploatare...