Cel mai vechi si cel mai bine pastrat vagon CFR de cale ingusta a fost expus in luna august 2023 in Alba Iulia.
A fost fabricat la Gyor in 1912 cu nr. de fabricatie 16536-SZ. Lungimea peste tampoane 9,100 m , ampatament 4,300 m , Gr proprie 6625 kg. Avea 28 locuri.
Vagonul a intrat in parcul CFR dupa 1920 ca vagon clasa a-III-a. A circulat pana in anii 1940 cu seria si numarul de provenienta (fost vagon MAV) C. 59. In anii 1930 avea statia de domiciliu Turda.
In anul 1956 devine vagon de clasa a-II- BM. In anii 1970 era la Sibiu. In inventarul din 1978 figura cu numar BM 70 53 22-21 402-8.
Nu cunosc detalii despre vagon dupa scoaterea din parcul CFR.
In anul 2011 l-am pozat in curte la SIMC Cluj.
In anul 2018 a fost fotografiat in Alba Iulia de catre Valentin Ivanescu
A fost restaurat in anul 2023 la Atelierele Grivita Bucuresti.
Foto 2018 - facebook Valentin Ivanescu
====================================================================================================
Articole din presa locala
de pe alba24.ro un articol din 29,9,2022
Lucrările propuse pentru restaurarea vagonului:
Restaurarea acestei bijuterii pe șine a fost o sarcină complexă și costisitoare, dar pasiunea și dăruirea echipei de la Atelierele CFR Grivița SA București au reușit să aducă vagonul într-o stare aproape perfectă. Valoarea lucrărilor s-a ridicat la peste 200 de mii de lei, o sumă pe măsură cu importanța istorică și culturală a acestei piese de colecție.
Traseul inițial al Mocăniței, pornea din Gara Mare, intersecția cu Bdul. Ferdinand, apoi traversa orașul pe traseul nord-est, pe lângă cimitirul „Maieri” și fortificația bastionară, paralel cu străzile Tache Ionescu, Octavian Goga, Decebal și Bălcescu.
În zona locului de joacă actual, din vecinătatea Pieței Constituției, de azi, se găsea Gara Mică, mai exact în zona clădirii sediului Electrica din zilele noastre, sau Alba Iulia Cetate, de unde traseul continua spre nord, apoi spre vest, urcând panta pe actualele străzi Marcus Aurelius și Septimius Severus.
Pe ambele străzi se pot încă observa urmele Mocăniței.
După traversarea celor două străzi, linia traversa actualul teren al stadionului municipal și continua pe Calea Moților, prin satele Micești și Șard, intrând pe traseul actual după podul peste râul Ampoi.
Mocănița din Alba Iulia, a făcut parte din viața orașului până în anul 1981.
Locomotiva pe aburi seria 764.156 face parte din tipul comun de locomotive pentru liniile înguste din rețeaua C.F.R destinate remorcării trenurilor de marfă și călători.
În anul 1972 a fost înlocuită cu o variantă superioară Diesel hidraulică, produsă la uzinele FAUR București, datorită traficului sporit de marfă și călători.
Este un UNICAT NAȚIONAL, fiind singurul exemplar clasa pe 2 osii pentru cale îngustă, păstrat într-o stare atât de bună.
Vagonul a făcut serviciul pe Regionala de cale ferată Cluj până la desființarea căii ferate înguste Satu-Mare (1986) și Turda – Abrud (1997).
Între anii 1949 – 2012 locomotiva a avut ca și locații: 1949-1972 Depoul de Locomotive Târgu Mureș; 1972-1974 Depoul de Locomotive Alba Iulia; 1974-1987 Depoul de Locomotive Târgu Mureș; 1987-1993 Depoul de locomotive Sibiu; 1993 -2011 Sera de Flori C.F.R Gurahonț – jud. Arad; 2011-2012 Remarul 16 Februarie Cluj; din 7 iunie 2012 este expusă în Municipiul Alba Iulia.
Greutatea locomotivei de la Alba Iulia, este de 20,5 tone, cu o lungime de 7,05 m și atingea o viteză maximă de 30 km/h”, au transmis reprezentanții municipiului pe pagina de Facebook.
Sursa foto
www.albaiuliainfo.ro
A fost fabricat la Gyor in 1912 cu nr. de fabricatie 16536-SZ. Lungimea peste tampoane 9,100 m , ampatament 4,300 m , Gr proprie 6625 kg. Avea 28 locuri.
Vagonul a intrat in parcul CFR dupa 1920 ca vagon clasa a-III-a. A circulat pana in anii 1940 cu seria si numarul de provenienta (fost vagon MAV) C. 59. In anii 1930 avea statia de domiciliu Turda.
In anul 1956 devine vagon de clasa a-II- BM. In anii 1970 era la Sibiu. In inventarul din 1978 figura cu numar BM 70 53 22-21 402-8.
Nu cunosc detalii despre vagon dupa scoaterea din parcul CFR.
In anul 2011 l-am pozat in curte la SIMC Cluj.
In anul 2018 a fost fotografiat in Alba Iulia de catre Valentin Ivanescu
A fost restaurat in anul 2023 la Atelierele Grivita Bucuresti.
Foto 2018 - facebook Valentin Ivanescu
====================================================================================================
Articole din presa locala
de pe alba24.ro un articol din 29,9,2022
FOTO: Un vagon al mocăniței care circula între Alba Iulia și Zlatna va fi restaurat. Cum va arăta și unde urmează să fie expus
Primăria Alba Iulia vrea să restaureze un vagon de mocăniță, pentru expunerea acestuia în zona în care se află și ultima locomotivă care făcea serviciul pe linia de cale îngustă ce ce făcea legătura cu Zlatna. De asemenea, odată restaurat, vagonul va putea fi utilizat ca spațiu pentru punct de...
alba24.ro
- restaurarea șasiului prin sablare, înlocuirea zonelor corodate și protecție anticorozivă
- restaurarea carcasei vagonului prin înlocuirea tablei corodate a vagonului cu păstrarea soluției originale (nituire cu nit POP), recondiționarea/înlocuirea treptelor de scară, înlocuirea barelor de urcare în vagon
- vopsirea exterioară totală a vagonului, inclusiv protecția cu lac anti-grafiti și rezistent la UV a cutiei vagonului
- realizarea și montarea pe vagon de ferestre cu lamă de lemn lăcuit și geam termopan
- recondiționarea ușilor existente pe vagon cu uși din lemn lăcuit și prevăzute cu geam
- termo și fonoizolarea vagonului prin montarea pe pereții interior, acoperiș și sub podeaua interioară a unui strat din vată minerală cașerat cu folie de aluminiu
- realizarea și montarea de pereți interiori din melamină imitație lemn și plafoane din melamină de culoare albă
- montarea în vagon a unei podele din lemn de esență tare, lăcuit
- montarea de scaune cu cadru metalic și șezut+spătar+rezămători braț realizați din lemn lăcuit (6 bănci x 2 locuri, 10 scaune x 1 loc)
- realizarea și montarea de suporți de bagaje corespunzători fiecărui loc de șezut, din fier forjat și plasă din șnur de mătase
- montarea de draperii mătase la fiecare fereastră, inclusiv la uși
- montarea în vagon a unei instalații electrice cu lămpi de iluminat, dintre care două în exteriorul vagonului și prize în interiorul vagonului, tablou de distribuție montat în interiorul vagonului
- vagonul va fi dotat cu racord extern pentru alimentarea sa la tensiunea de 230 V
- suspensia vagonului urmează să fie dotat cu arcuri în foi, fără rol funcțional
- recondiționarea și protecția anticorozivă a osiilor
VIDEO| Mocănița din Alba Iulia, din nou pe șine după aproape 40 de ani: Cum arată vagonul restaurat, unic în România
VIDEO| Mocănița din Alba Iulia, din nou pe șine după 39 de ani: Cum arată vagonul restaurat, unic în România Vagonul restaurat al Mocăniței care circula la Alba Iulia a fost în sfârșit amplasat pe șine, în această după amiază, după aproape 40 de ani. Amplasarea vagonului nu a fost lipsită de...
ziarulunirea.ro
Traseul inițial al Mocăniței, pornea din Gara Mare, intersecția cu Bdul. Ferdinand, apoi traversa orașul pe traseul nord-est, pe lângă cimitirul „Maieri” și fortificația bastionară, paralel cu străzile Tache Ionescu, Octavian Goga, Decebal și Bălcescu.
În zona locului de joacă actual, din vecinătatea Pieței Constituției, de azi, se găsea Gara Mică, mai exact în zona clădirii sediului Electrica din zilele noastre, sau Alba Iulia Cetate, de unde traseul continua spre nord, apoi spre vest, urcând panta pe actualele străzi Marcus Aurelius și Septimius Severus.
Pe ambele străzi se pot încă observa urmele Mocăniței.
După traversarea celor două străzi, linia traversa actualul teren al stadionului municipal și continua pe Calea Moților, prin satele Micești și Șard, intrând pe traseul actual după podul peste râul Ampoi.
Mocănița din Alba Iulia, a făcut parte din viața orașului până în anul 1981.
Locomotiva pe aburi seria 764.156 face parte din tipul comun de locomotive pentru liniile înguste din rețeaua C.F.R destinate remorcării trenurilor de marfă și călători.
În anul 1972 a fost înlocuită cu o variantă superioară Diesel hidraulică, produsă la uzinele FAUR București, datorită traficului sporit de marfă și călători.
Vagon unicat în țară
Vagonul Mocăniței de la Alba Iulia, este un vagon de cale îngustă, construit în anul 1912, la Uzinele Gyor, din Ungaria.Este un UNICAT NAȚIONAL, fiind singurul exemplar clasa pe 2 osii pentru cale îngustă, păstrat într-o stare atât de bună.
Vagonul a făcut serviciul pe Regionala de cale ferată Cluj până la desființarea căii ferate înguste Satu-Mare (1986) și Turda – Abrud (1997).
Între anii 1949 – 2012 locomotiva a avut ca și locații: 1949-1972 Depoul de Locomotive Târgu Mureș; 1972-1974 Depoul de Locomotive Alba Iulia; 1974-1987 Depoul de Locomotive Târgu Mureș; 1987-1993 Depoul de locomotive Sibiu; 1993 -2011 Sera de Flori C.F.R Gurahonț – jud. Arad; 2011-2012 Remarul 16 Februarie Cluj; din 7 iunie 2012 este expusă în Municipiul Alba Iulia.
Greutatea locomotivei de la Alba Iulia, este de 20,5 tone, cu o lungime de 7,05 m și atingea o viteză maximă de 30 km/h”, au transmis reprezentanții municipiului pe pagina de Facebook.
Sursa foto
www.albaiuliainfo.ro