Vagon MAV Gh

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
5.316
297
Iași
LOCATION
Iași
Dragi prieteni,
Desi nu am terminat si definitivat inca constructia vagonului gondola I.TASFW a CFR, deja m-am apucat de construirea unui nou vagon. Dat fiind ca acest nou vagon are legaturi cu Romania, vreau sa vi-l prezint si pe el. Dar mai intai, cateva cuvinte introductive.
Cum spuneam, ma intereseaza mult vagoanele de marfa ale Romaniei si Ungariei, acest sentiment avand la baza tehnologia si industria constructoare de vagoane a vechiului Imperiu Austro-Ungar. Pe scurt, imperialii au avut un stil deosebit de original dar si o varietate enorma de vagoane de marfa. Asa se explica aparitia pana la 1918 a unui parc foarte divers si foarte interesant de vagoane de marfa. Dupa 1919, cand imperiul s-a dezmembrat in mai multe tari independente, singurele tari care au continuat cat de cat vechiul stil austriac, cu anumite adaosuri proprii, au fost Romania si Ungaria. Si tocmai asta ma fascineaza cel mai mult! Daca Cehoslovacia si Polonia, dar chiar si Austria, s-au orientat in decursul anilor 1920 din ce in ce mai mult catre normele si tehnologia germana, romanii si ungurii au continuat vechiile traditii, adaptandu-le bineinteles, noilor ceriinte de trafic. Si astazi inca, ramasitele istorce ale fostelor parcuri de marfa si de calatori ale acestor tari sunt deosebit de fascinante, motiv pentru care urmaresc cu placere forumurile feroviare din tarile voastre, chiar daca am nevoie de un translator, pentru a intelege discutiile.
Si mai trebuie sa adaug ca, atat la austrieci, cat si la unguri si romani imi plac in mod deosebit vagoanele inchise cu acoperis in sectiune trapezoidala!!

Mentionasem in mesajul trecut ca, acum mai bine de 20 de ani imi construisem un vagon CFR de tipul Es-x si care iesise asa cum a iesit, cam cu multe aproximatii. Putini ani mai tarziu am vazut un Uacs MAV in gara, fabricat in Romania. Imediat am facut cateva fotografii, dar nu am mai apucat sa ma duc la vagon sa iau ceva cote, caci trenul se pusese in miscare. Hotararea era luata, vagonul trebuia construit! Mai mult dupa ochi si din amintiri, cu multe aproximari si cu niste poze cam miscate, dar si cu multa munca manuala, a iesit acel Uacs CFR, pe care vi-l prezint aici. Nu fiti prea severi, este munca unui copilandru inca nexperimentat si cu un buget foarte mic! Abia alti ani mai tarziu am primit o schita a cestui vagon si sunt hotarat sa-l construiesc la o data mai tarzie intr-o varianta mult mai precisa si mai profesionista. Mai ales ca, conform aproximarilor mele vagonul a iesit prea scurt, printre altele. Dar deocamdata ma dedic Romaniei si Ungariei in plina epoca 3, cand inca foarte multe vagoane aveau in componenta lor elementul lemn, si care da un farmec deosebit vehicolului.



Sa trecem deci la vagonul Gh al MAV.

Schita si fotografia am gasit-o pe excelentul portal http://www.vasutikocsi.hu/jelleg/j1975%28042%29.jpg .
De pe portalul http://erojr.home.cern.ch/erojr/Content/models/Gh_car/gh_car_main.htm am preluat niste idei dar mai ales fotografiile, ca surse de inspiratie. Ele toate mi-au servit ca ghid si apoi am mai primit de la un prieten din Romania si cateva fotografii ale variantei romanesti a aceluiasi vagon. Putin stau in cumpana, acum...

Am inceput cu platforma de incarcare a vagonului, pe care am fabricat-o din material imitand scandurile de la Evergreen de 2,5 mm grosime. Profilele U pentru sasiu sunt de 2,5 mm inaltime iar intariturile au 1,5 mm. Intariturile transversale sunt 1 x 1 mm, totul de la Evergreen. La placile de imbinare comune de la incrucisari de profile am renuntat, nu vreau sa exagerez, mai ales pe burta vagonului!
Bara continua de tractiune este din material cilindric de 0,9 mm de la Plastruct.
Acum se punea o problema delicata, cum sa imit cutiile de unsoare?? In Europa abia ca se gasesc astfel de produse, cu exceptia Marii Britanii, care este in toate priviintele campioana la piese accesoare de modelism feroviar si asta, la preturi rezinabile, in comparatie cu Germania. Dar in primul rand, EI AU ceva, ceea ce in rest lipseste cu desavarsire. Tot cautand, am gasit la firma britanica MJT niste seturi de construire a furcilor de ghidare precum si imitatii pentru resorturi si cutiile de unsoare. Admit ca, scara este 00 si nu H0 ca pe Continent, deci putin mai mare, si ca cutiile de unsoare nu corespund 100% modelului MAV sau CFR dar, a trebuit sa inchei un compromis. Rotile cu spite de 12 mm sunt de la Gibson, tot Marea Britanie.

Incep a va prezenta trusa MJT inca nedeschisa, impreuna cu ansamblul osie-furci de ghidare gata montate. Dupa care va prezint si platforma vagonului, intoarsa cu fundul in sus.



Am trecut apoi la fabricarea peretilor laterali, tot cu material Evergreen, de 1 mm grosime si cu distanta intre doua santuri de imitatie a scandurilor de 1,3 mm. Mi-am decupat mai intai cu aproximatie pozitiile pentru ferestre.
Imitatia placilor de imbinare a nodurilor de la profilele de intarire le-am facut din material Evergreen de 0,13 mm grosime. Profilele verticale sunt din alama U de 1 mm. Profilele oblice din profil U de 1 mm x 0,6 mm. Acestea mi se par putin disproportionate daca le micsoram la scara dar, este o alta solutie de compromis si anume; dat fiind ca, nu exista profile mai mici de alama, dar pe de alta parte vrand sa evit utilizarea de profile plate in locul celor U, am preferat sa accept niste intarituri putin mai mari decat exact 1:87. In ciuda inexactitaii, consider ca, este un compromis mai acceptabil, mai ales dpv optic. Gratiile de la ferestre le-am luat de la firma Modulor, unde se gasesc fasii de 25 x 5 cmm.



Dupa care m-am dedicat intariturilor metalice de pe pereti, acestea facandu-le din profile U de alama, de 1 mm si care arata foarte suplu in poza. La sfarsit le voi imbina mai exact.



Am trecut apoi la fabricarea structurii de intarire a sasiului, pe care am facut-o din alama L si U de 1 mm inaltime. Pentru a facilita fixarea structurii de sasiul vagonului, am cositorit pe partea dorsala o bucata de sarma de 0,5 mm diametru, care va intra in cutia vagonului usurand acolo fixarea intregii structuri.



Treptele de urcare in vagon le-am cumparat de la firma AW Lingen, iar treptele pentru agentul de manevra de la capetele vagonului le-am facut eu insumi. Poza urmatoare arata sasiul resp., platforma vagonului deja cu ansamblele in cea mai mare parte atasate.



Trecem acum la peretii frontali ai vagonului. In mare, tehnologia de fabricare este usor de deslusit. Inca nu am ajuns la o faza finala...



Mai departe va prezint vagonul deja asamblat si fara acoperis. Arata binisor! Am vrut mai intai sa vad cum arata proportille dar mai ales, cum se imbina partile facute pana acum separat.



Acoperisul l-am facut in varianta acoperirii cu tabla din material Evergreen de 0,5 mm peste care am lipit o hartie matasoasa. Imbinarile dintre fasiile de tabla le-am facut din benzi de plastic de 0,75 x 0,25 mm.
Intaririle aproximativ trapezoidale de sub acoperis si care il sustin pe acesta, sunt o idee foarte buna si sunt facute din profil Evergreen de 1 mm. Mentionez ca m-am inspirat aici dintr-un alt forum romanaesc, unde un alt amator a construit un vagon asemanator. La interior am intarit vagonul cu profile de 3 x 5 mm pentru a oferi o stabilitate mai buna.



Va urma.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.951
178
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Inca o lucrare excelenta! :aplauze:

Intrebare: furcile osiilor si suspensiile nu ar fi trebuit sa fie un pic mai lungi?

Eu am gasit la D.I.T.-Modell diferite cutii de ungere, furci si suspensii, care mi se par potrivite pentru diferitele tipuri de vagoane (CFR) , atat cele mostenite de la administratia imperiala, cat si pentru vagoanele construite in "evul rosu". Sau este vorba doar de pretul mai bun practicat peste canal?

http://dit-modell.de/Framewaggonbau.htm

Rog frumos vorbitorii de limba germana sa traduca/transmita postul meu pentru Andreas. Multumesc!
 

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
588
1
"cosmin78"..... fuer ANDREAS hat gesagt:
"Ein schoene Werk noch mahl ! :aplauze:
Frage: Die Achsengabeln u. die Federungen brauchen die nicht ein wenig langer sein ?
Ich habe beim D.I.T-Modell verschiedene Schmierbuechsen, Gabeln u. Federungen gefunden das die mier fuer die die verschiedenen Typs CFR Wagens passend sind, gut fuer die kaiserliche geerbenen Wagens, gut auch fuer die in der Roten Zeitalter aufgebauten Wagens.
So, ist das nicht nur der besser Preis im G.B. benutzung?"
http://dit-modell.de/Framewaggonbau.htm

"wittman40"....fuer Andreas....
"Phantastisch, Ich moechte auch Eins, ist das moeglich?"