
sursa foto - CENAFER
Ca orice lucru de la CFR si incalzirea trenurilor era reglementata.
Vagonul din imagine, Git sau caldare a fost construit la Weitzer-Arad in anul 1898 pentru Caile Ferate Sarbe de Stat si pentru MAV. Vagoanele aveau lungimea peste tampoane de 10.250 mm, lungimea cutiei de 7.570 mm si ampatamentul de 5.400 mm.
A intrat in parcul CFR dupa 1922 odata cu restul de vagoane de calatori si marfa, MAV, KKSTB si germene. Dupa anul 1928 au fost incadrate in seria WIT 700-799. In parcul depoului Iasi in anul 1988 figura vagonul WIT 721, fabricatie 1894. Era detasat in statia Ungheni.
Reguli pentru încălzirea trenurilor de călători în perioada 1939/1940. Normele privind încălzirea trenurilor de călători, sunt cele de mai jos pentru perioada 1939/1940, determinate fiind de sistemul aparatelor de încălzire, cu care sunt înzestrate vagoanele din garnituri. Incalzirea tuturor trenurilor din categoriile A. şi B., de mai jos se va face indiferent de sistemul de încălzire, în intervalul dela 1 Decembrie 1 Martie în permanența, iar în restul timpului, ori de câte ori temperatura va scădea sub plus 10º C, aşa cum prevede Instrucția de Mişcare, art. 86, punctele 1, 2 şi 3. Toate trenurile de călători se împart în două categorii şi anume:
1. Categoria A. - Cuprinde toate trenurile expresse, rapide şi accelerate şi unsprezece perechi de trenuri de persoane, cari au în compunerea lor numai vagoane pe patru osii, cu sistem de Incalzire cu presiune joasă (prevăzute cu sistem nou de încălzire, adică vagoane înzestrate cu robineți de secțiune mărită şi semiacuplări metalice). Pentru aceasta, întreg parcul de vagoane C.F.R., inclusiv 52 vagoane Ta, este amenajat în acest scop. In privința locomotivelor, sunt amenajate atâtea câte sunt necesare, pentru aceste trenuri.
2. Categoria B. Cuprinde restul trenurilor de persoane, care au în compunerea lor vagoane cu sistem de încalzire, fie cu presiune înaltă, fie cu presiune joasă.
Pentru Iarna 1927/1928 erau necesare vagoane Git (caldari):
Halta Grivita - 18 vagoane Git si 2 rezerva
Brasov - 7 vagoane Git si 1 rezerva
Teius - 6 vagoane Git si 1 rezerva
Curtici si Oradea Mare - 6 vagoane Git si 1 rezerva
Cluj si Dej - 2 vagoane Git si 1 rezerva
Pitesti Costesti si Tr Severin - 3 vagoane Git si 1 rezerva
Marasesti si Iasi - 4 vagoane Git siu 1 rezerva
Bazargic si Medgidia - 2 vagoane Git
Pe langa acestea mai erau necesare 4 vagoane Git pentru incalzirea trenurilor pe loc in statii si anume:
1 Chisinau
1 Balti
1 Cetatea de Balta
1 Iasi.
Pentru iarna 1943/1944 erau necesare 43 vagoane WIT:
Bucuresti, depoul BC - 14 plus 2 rezerva
Braila, depul Marasesti si Galati - 2 plus 1 rezerva si 5 plus 1 rezerva
Craiova, depoul P. Olt si T. Severin - 6 plus 1 rezerva si 4 plus 1 rezerva
Chisinau, depoul Tighina - 4 plus 2 rezerva
Aranjarea vagoanelor W.I.T. in garnituri. Pentru o bună utilizare a efectului de încălzire furnizat de vag. W.I.T., aranjarea acestora în garnituri,se va face de preferinţă în partea de la urma trenului in interiorul grupei de vagoane, pe cât posibil la miljoc, adică în grupa de maximum 26, 22 sau 16 osii stabilize la punctele a), b) şi c) Cap. 2. Când necesități impuse de compunerea sau manevre in parcurs, nu permite aceasta, atunci vag. W.IT. se va aranja la urma garniturii. In nici un caz însă vagonul W.I.T. nu se va aranja la câteva vagoane după locomotivă, sau în grupul vagoanelor ce urmează să fie încălzite de locomotiva, deoarece efectul de încălzire s-ar reduce în acest caz numai la acele vagoane.
Pentru iarna 1948/1949 erau necesare 37 vagoane WIT:
8 la regionala Bucuresti
5 la regionala Braila
9 la regionala Craiova
9 la regionala Timisoara
3 la regionala Cluj.
Trenuri care nu se incalzeau de la locomotiva. Vagoanele pe 4 osii care aveau noul sistem de incalzire cu presiune joasa, sistem Friedman si Westinghouse si acuplari metalice din compunerea trenurile exprese, rapide (cand nu circula cu locomotiva Diesel Electrica), Trenurile accelerate 101-102, 301-302, 305-306, 307-308, 309-310, 401-402, 403-404, 501-502, 503-504, 601-602, 701-702, 801-802 si trenurile de persoane 2001-2002, 2003-2004, 2005-2006, 2007-2008, 3001-3002, 4001-4002, 4003-4004, 5005-5006, 6001-6002, 6003-6004, 7001-7002, 7003-7004, 7401-7402, 8001-8002, 8003-8004, 8005-8006, 8021-8022, 8023-8024, 8041-8042, 8043-8044.
Vagoane vechi caldare / WIT in parcul CFR in decursul anilor:
In anul 1899 in parcul CFR erau 7 vagoane cazane pentru incalzirea trenurilor (1 fabricatie Ringhoffer 1888 culoare rosu si 7 fabricatie Nurnberg 1893 culoare cenusie)
In anul 1909 in parcul CFR erau 7 vagoane cazane pentru incalzirea trenurilor
In anul 1916 in parcul CFR erau 18 vagoane cazane pentru incalzirea trenurilor (6 fabricatie Nurnberg 1893 culoare cenusie si 12 fabricatie Haine St.Pierre Belgia 1912 culoare albastru)
In anul 1930 in parcul CFR erau 71 vagoane WIT
In anul 1936 in parcul CFR erau 56 vagoane WIT
In anul 1941 in parcul CFR erau 57 vagoane WIT
In anul 1964 in parcul CFR erau 30 vagoane WIT
Sa vedem ce locomotive erau repartizate trenurilor conform livretelor.
Anul 1948:
Tren 1001 Bucuresti Nord - Timisoara
seria 50.100, 231.000, 230.000, 142.000, 150.000 si 324.
pentru modelisti doar 50.100, 230.000 si 150.000
trenul 5001 Bucuresti Nord - Radauti
230.000, 231.000, 142.000 si 375.