Buna Dorin,
eu, stiu cu certitudine de aceste serii:
800-900, livrate Grandona , 1893, clasa 1 (cabina de franar si iluminat lampi gaz)
2194-2208, livrate Grandona, 1893, clasa a 2-a, ( cabina franar si iluminat gaz).
901-930, livrate Gorlitz, 1899, clasa 1 (iluminat acomulator)
2209-2220, livrate de Gorlitz, 1899, clasa a 2-a (iluminat acumulator)
6040-6048, livrate de Gorlitz, 1899, clasa 1 si 2 (iluminat acumulator)
Au fost mai multe ? Nu stiu. Stim cu certitudine ca acestea erau seriile asa cum apar in parcul din 1923. Dar intre 1893 si 1923 trecuse peste un ele un razboi...
Desenul general este acelasi, existand diferente de dimensiuni (5 m intre osii la cele din 1893 si 5,3 la cele din 1899). Personal cred ca sunt primele vagoane comandate de CFR plecand de la conceptul de standardizare. Ca au fost vagoane foarte bune sta marturie faptul ca apar in imagini si filme la 80 de ani de la intrarea in serviciu.
In Titanic Vals vedeti un asemenea vagon care apare de vreo 3 ori in film. Inclusiv doua scene mari de interior sunt filmate in acelasi vagon.
numarul vagonului in 1960, 81047. Cel mai probabil e un fost italian din 1893, evident refacut in anii 50. Asta nu inseamna ca si-a pierdut foarte mult din eleganta interioara:
Detalii referitoare la vopsire nu sunt foarte multe. Se pare ca cele italiene au venit intr-un verde masliniu, inscriptii aurii, timonerie, cutii unsoare, etc...negre.
Cele germane au venit albastre (albastru de prusia apare in ceva documente sumare) si posibil inscriptiile de pe cutie, aurii. Inscriptiile de pe lonjeron erau albe.
La cele de clasa 2 si mai ales la cele mixte exista semne de intrebare. Mai ales ca primele vagoane pe boghiuri livrate la CFR de Ringhoffer, au venit bicolore, cu o nuanta pentru clasa 1 si o alta pentru clasa a 2-a !
Si asta se intampla la 1902, deci in aceiasi perioada cu seriile de mai sus.
Probabil ca si la aceste intrebari se poate gasi raspuns printr-un efort comun de cercetare. Probabil.
Am mai postat aici si alte imagini cu aceste vagoane:
Singura relicva a unui astfel de vagon am descoperit-o impreuna in Brasov. Nu stiu daca mai exista, nu am habar daca se poate avea acces la ea.