@Mixxed:
Experienta mea in proiectare m-a invatat ca in orice proiect vine un moment in care ajungi sa "topesti" tot ce ai facut pana atunci, sa reconsideri tot ce-ai facut, si sa re-pornesti de la 0, tinand insa cont de tot ceea ce s-a acumulat.
Faptul ca nu ne-ai prezentat direct poze, ci doar schema, ma face sa inteleg ca nici tu nu esti inca multumit si sigur ca tot ceea ce ai desenat acolo e corect si realizabil. Deci fiecare feed-back negativ de aici e posibil sa se suprapuna peste o temere personala.
Cred ca LDH ti-a dat un bun punct de pornire cand te-a intrebat:
-Ai gandit un plan de linii?
-un circuit?
-Ti-ai stabilit tema machetei?
Iata deci ca ai un plan de linii, un circuit. Ca e bun sau rau, asta de fapt nu poate sa stie nimeni cu precizie pana in momentul cand el nu este construit. Totusi, baietii au dreptate cand spun ca in primul rand pantele sunt nerealiste. O panta realista nu poate sa depaseasca 3%, ceea ce inseamna ca in 100 de cm poti urca cel mult 3 cm. Pentru mine, la scara N, sunt suficienti 3 cm pentru ca trenul de dedesubt sa se strecoare pe sub tablierul unui pod subtire. Pentru tine, la scara H0, este imposibil!
Hai sa vedem si care ar fi fost tema machetei. Ce se intelege prin asta? Fiecare are o "strategie" preferata. Unii vor o gara urbana de pasageri amplasata in centrul unui oras mare; altii prefera o gara mica a unui oras de campie; altii vor sa se joace cu garniturile de carbuni intr-un triaj al unei termocentrale. Fiecare isi dezvolta asemenea "pasiuni" particulare pentru o anumita zona, epoca etc, iar diorama este raspunsul modelistic al acestei pasiuni.
Trebuie sa-ti pui urmatoarele intrebari:
In ce epoca se intampla diorama mea? Daca este in Germania in epoca Ia (1835-1890) voi avea de reprezentat un peisaj idilic cu vaci si carute, iar liniile trebuie sa fie extrem de simple si pe ele vor circula numai locomotive adecvate perioadei. Daca este un peisaj din Elvetia epocii a III-a atunci va trebui sa fie munte, viaducte, tunele, prapastii ametitoare, iar pe linii or sa circule locomotive electrice si diesel-uri. Daca este Anglia epocii a IV-a atunci vor circula niste garnituri urate, murdare, cu niste locomotive patratoase. Fiecare tema are farmecul ei si nimeni nu spune ca vreuna este mai "presus" decat celelalte. Poti chiar sa faci Fantasyland si pe diorama ta sa rulezi garnituri "Superman" cu vagoane de kryptonit, nimeni n-are voie sa rada de tine. Totul este ca diorama sa fie coerenta cu ea insesi, iar pentru asta trebuie sa te hotarasti asupra unei teme preferate, iar apoi sa-ti combati viguros orice "alunecare in pacat" privind propriile interese!
Analizand desenul tau incerc sa inteleg mai bine de ce ai ajuns la ideea unei diorame triunghiulare. Din punct de vedere compozitional, as zice ca este o diorama tipica in "L" careia i-ai mai adaugat inca o latura suplimentara.
Practic ai acolo patru triaje pentru gari de tranzit:
-doua in paralel, pe latura de 2.5 m, (dintre care numai una are figurata o cladire a garii alaturi), pe care le-as denumi triajele A si B
-C, un simplu punct de trecere mic cu o linie moarta pe latura de 3.2 m,
-iar pe latura mare a triunghiului este gara principala D, prevazuta si cu un depozit de marfa.
Ai vrut sa fie prezente toate aceste gari, sau doar ti-au iesit doar?
Cred ca pornind de la tema compozitiei, ar trebui sa incerci sa-ti imaginezi fiecare dintre aceste gari, pana la a le da un nume si o individualitate aparte. Poate ca acele doua gari A si B vor fi gari de munte, una va avea alaturi si un mic triaj pentru vagoane de lemne sau o mina, ceva specific montan. Gara C ar putea sa fie o gara de campie cu depozit pentru incarcarea cerealelor, iar gara D ar putea sa fie gara principala a unui oras mare de campie. Poate sa fie Bucuresti sau Patarlagele sau Neuschwanstein sau poate Klausenburg, nu stiu, totul depinde de fantezia ta, dar incearca sa realizezi acest "schelet" si sa-l incarci pe urma cu toate visele si imaginatia ta. Succes!
Salutari din Constanta,
Dorin