Trenuri baie si sanitare

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.126
2.784
Iași
LOCATION
Iași
Primul tren sanitar CFR era format din 5 vagoane fabricate la Franco-Belge die Raismes in 1889.

Erau vagoane pe 2 osii cu lungimea de 9.75 m si ampatamentul de 5 m. Aveau culoarea maro.
Compunerea era:
Cd 9196 - pentru raniti
Cd 9197 - farmacie
Cd 9198 - bucatarie
Cd 9199 - sufragerie
Cd 9200 - magazie

In anii 1930, datorita cerintelor speciale, au fost amenajate vagoane care au fost apoi inglobate in trenuri speciale.

Au fost amenajate trenuri baie compuse din 5 vagoane:

- vagon cisterna, pentru transportul apei
- vagon etuva, pentru dezinfectari si dcsinsectari;
- vagon baie, amenajat cu dusuri
- vagon-garderoba
- vagon dormitor pentru personalul de serviciu al trenului
Incalzirea trenurior baie se facea prin aburii furnizati de o locomotiva atasata la tren, iar iluminarea lor este asigurata de un grup electrogen montat intr-un compartiment al vagonului dormitor.

S-au infiintat trenuri sanitare.
Trenurile sanitare, automotoare sanitare, vagoane amenajate pentru infirmerii sau spitale.
In compunerea trenurilor sanitare intrau vagoane cu paturi de infirmerie, un vagon sala de chirurgie, un vagon etuva, vagoane cu bai si cu dusuri si cisterne pentru apa.

Vagonul C.Sanitar nr 212 fabricat in 1922 la Stauding

foto - album CFR

Vagonul a fost prezentat la Ceferiada 1939 de la Bucuresti.

Tipuri de vagoane din trenurile baie si sanitare:

WE-vagon-etuva
WU - vagon uzina electrica
WZ- vagon-rezervor pentru apa potabila
WSMRF - vagon pentru tren sanitar micro-radiologic
WTSRP- vagon cu paturi pentru raniti
WTSMR- vagon pentru raniti in targi
WTSR- vagon pentru raniti culcati
WTSS- vagon-spitale de chirurgie
WTSO- vagon-sala de operatie
WTSED- vagon-etuva de dusuri
WTSD- vagon cu dusuri
WTSE- vagon cu etuva, in tren sanitar
WTSDU- vagon-etuva cu dusuri si vestiar
WTSZ- vagon-cisterna invelita pentru tren sanitar
WTSI- vagon sanitar pentru inbracat
WTSP- vagon pentru personalul sanitar
WDP- vagon-dormitor pentru personal
WTSAE- vagon-sanitar antiepidemic
WTSAL - vagon sanitar antiepidemic
WTAR - vagon pentru tren antiepidemic
WSMRF - vagon pentru tren sanitar micro-radiologic

La sfarsitul WWII existau vagoane de tip W.T.S.S pe 4 osii, fabricate la Astra Arad in 1933, 1935.
Vagoane de tip W.T.S.R.M pe 2 osii, fabricate la Astra Arad in 1935, 1937 si 1938.
Vagoane de tip W.U. pe 2 osii, fabricate la Ganz Budapesta in 1910, Weitzer Arad 1905.
Vagoane de tip W.Z. pe 2 osii, fabricate la Linke Hofman in 1913 (W.Z. 401 - provenineta trofeu), Van der Zyppen et Charlier in 1918, U.D.R. , Stauding 1909, Ganz Budapesta in 1885, etc
Vagoane de tip W.T.S.Z pe 3 osii, fabricate la Acheu in 1916

1512394_489867531128394_1800149984_n.png

sursa - facebook- Romania in WWII

Trenuri baie

Fost vagon calatori pe 3 osii de origine prusaca transformat in W.T.S.P. 993207
sursa - Florin Cisos

65846_333856160062866_1072482239_n.png

facebook - Romania in WWII - Photos

Tren baie in Timisul de Sus, 1939



Fost W.T.S.D. 993123 in statia Mestecanis.

foto tudor_corbul


Fost W.T.S.D 993125 in statia Bacau

foto tudor_corbul

Aceste vagoane (si altele care nu au rezistat pana astazi) au fost dezafectate din trenurile baie si dupa unificarea suspensiei si a aparatului de ciocnire au fost folosite ca vagoane de marfa.
Pentru asigurarea vitezei de circulatie a trenurilor sanitare, baie, spalatorie de 100 Km/h era necesar inlocuirea vagoanelor cu unele corespunzatoare pentru viteza de 100 km/h.
Vagoanele in starea originala sau reamenajate erau folosite pe santierele de constructii C.F. pentru tratarea sanitara a salariatilor si militarilor.

Compunerea unui tren baie/spalatorie/uscatorie din anii 1970

- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.A.E. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.A.E - cu 14 dusuri si 1 etuva
- spalatorie - W.T.S.E.D - 2 masini de spalat rotative, 2 storcatoare centifuge; 5 cazane de fiert rufe
- uscatorie - cu 2 uscatoare si 2 aeroterme
- cisterna apa - W.T.Sz - instalatie pt. incalzirea apei prin condensarea aburului in apa; instalatie aer comprimat
- cisterna apa - W.T.Sz - instalatie pt. incalzirea apei prin condensarea aburului in apa; instalatie aer comprimat
- bucatarie improvizata - F.
- uzina electrica - W.U. - grup electrogen220/380 30 Kw; tablou de comanda


Vagoanele W.T.S.E.D. si W.T.A.E. erau tipul acesta:


Vagonul W.T.Sz 481 era o cisterna fabricata la Van der Zyppen et Charlier in 1916, amenajata in 1937 la Uz.Grivita Rosie Bucuresti.

Vagonul W.U. a fost construit la Waitzer Aradin 1917, a fost reamenajat ca vagon uzina in 1953 de At. Pricipale T.S. odata cu executarea R.K.



Trenuri sanitare.

In 1971 la Fagaras se mai gasea un vagon pe 3 osii, W.T.S.P. 99269 renumerotat X 5036.

2 serii de vagoane din trenul sanitar Regionala CFR Bucuresti - 1980
WTSZ 20 53 7993 432-1 - vagon cisterna invelita pentru tren sanitar
WTSE 20 53 1992 806-0 - vagon etuva cu dusuri
Trenul era format din cel putin 5 vagoane WTSZ (vagon cisterna) si 1 vagon WTSE (vagon cu dusuri)

Fost WTSZ 20 53 7993 xxx.x vagon cisterna invelita pentru tren sanitar


Se mai observa cateva scanduri in partea de sus a cisternei.

Iar vagonul etuva cu dusuri era tipul acesta:



"La complexul “Griviţa Roşie” a luat fiinţă o nouă policlinică amenajată într
-un tren cu 8 vagoane, special construit în acest scop. În primul vagon e instalat un grup electrogen şi sunt
amenajate boxe cu diferiteanimale necesare experienţelor de laborator. Al doilea vagon cuprinde secţia de radiologie, un laborator şi o sală de consultaţie. În vagoanele 3 şi 4 se află loboratoare şi cabinete de consultaţie. În vagonul al cincilea este secţia de stomatologie şi laboratorul de biochimie. În vagoanele 6 şi 7 sunt amenajate locuinţele medicilor şi ale întregului personal al policlinicii, iar în ultimul vagon sunt clubul, sala de mese şi bucătăria. Acest tren antiepidemic, …va deservi centrele muncitoreşti şi şantierele patriei noastre..”
Scânteia, anul XXII Nr. 2660, Joi, 14 Mai 1953 1606600451691.png



Formatia Sanitara Mobila - toate vagoanele foste calatori sunt UWTSAE
Bucuresti Basarab 2007.




40 INTERN 53 CFR 9760 610-5 UWBRD - vagon depozit pentru bucatarie


80 53 97-60 100-8 - ASTRA ARAD 1936 - fost Cald 70.201


80 53 97-60 101-6 - Uzinele Gheorghi Dimitrov constructie: 1943-1961


80 53 97-60 103-2 - Wegmann & Co 1942


80 53 97-60 104-0 - Waggonfabriken A.G, 1936 - fost DRG-Eilzugwagen C4i36


80 53 97-60 105-7 - V. Westd. Waggonfabriken A.G. Werk Köln - fost C4u36


80 53 97-60 106-5 - 17 fabricabti diferiti din Germania in perioada 1928-1931- fost C4u-28


80 53 97-60 107-3 UNIO SATU MARE 1934


80 53 97-60 108-1 UNIO SATU MARE 1934


80 53 97-60 700-5 HECHT - 5 fabricanti au produs acest tip de vagon


TF ASTRA


Toate pozele cu vagoanele sanitare si cisterna acoperita sunt facute de Mircea Dorobantu.


In Ordinul 678 din 26 aprilie 2002 se face referire la Formatia Sanitara Mobila: ..."25. Formatia Mobila Sanitara (tren sanitar).
In situatii de exceptie controlul medical periodic se poate efectua si in cadrul formatiei mobile sanitare (trenul sanitar), dotat corespunzator. In aceasta situatie avizele de aptitudine medicala vor fi elaborate de catre comisia teritoriala de siguranta circulatiei pe teritoriul careia a stationat trenul sanitar."

Astazi vagoanele sunt pe la diferite sectii Infrastructura, Iasi, Bacau, Buzau,Constanta.


Compunerea unui tren sanitar permanent din anii 1970:

- vagon personal si comanda - Bafld
- depozit magazie - Gagrs
- refrigerent - Ibcrs
- apa potabila - Uh
- bucatarie improvizata - F
- bucatarie sala mese - V.R.
- personal medical - Afld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Aafld
- sala interventie chirurgicala -W.T.S.S.
- raniti usor (culcati) - W.T.S.M.R.
- raniti grav (culcati) - W.T.S.M.R.
- raniti grav (culcati) - W.T.S.M.R.
- etuva dus - W.T.S.E.D.
- cisterna apa - W.T.Sz
- pentru incalzit - W.I.T.
- uzina electrica - W.U

Fost vagon sanitar MAV, folosit de CFR ca sala interventie chirurgicala, W.T.S.S.



Fara placuta fabricantului, fara numar stantat pe sasiu, cu revizia generala in 1982 la atelierele Pascani.

BIG_0011822148.jpg


Tren sanitar, nu cunosc locatia si data. Dupa uniforma e dupa 1990.



80 53 97-60 400-2
 
Vagoanele din trenul sanitar, IVA, astazi taiat.

Tip Vagon /An constructie - Nr.serie vagon

UWSLR - 1994 - 60 53 80-59 019-6
clinic radiolog

UWDP
salon comanda dormitor - 60 53 80-59 023-8

WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 001-0
transport raniti culcat

WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 002-8
transport raniti culcat

WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 003-6
transport raniti culcat

WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 004-4
transport raniti culcat

WTSMR - 60 53 80-87 005-1
transport raniti culcat

UWTSS - 1984 - 60 53 80-87 006-9
sala pansamente

UWTSP - 1984 - 60 53 80-87 007-7
farmacie si mat. sanit.

UWBC 1984 - 60 53 80-87 008-5
bucatarie si sala de mese

WTDP - 1984 - 60 53 80-87 009-3
salon comanda dormitor

WBRD - 1984 - 60 53 80-87 010-1
magazie alimente

WTSS - 1984 - 60 53 80-87 011-9
reanimare transport raniti

WTSO - 1988 - 60 53 -80-87 012-7
sala operatii

WSLRF- 1985 - 60 53 80-87 013-5
lab. Clinic si radiologic

WU - 1985 - 60 53 80-87 014-3
vagon uzina

UWTSP - 1996 - 60 53 80-87 022-6
farmacie si mat.sanitar

UWZ - 1991 - 60 53 97-87 022-3
vagon cisterna


4 vagoane au fost duse la Bacau pentru a fi taiate:
WBRD - 1984 - 60 53 80-87 010-1 magazie alimente ; UWTSP - 1996 - 60 53 80-87 022-6 farmacie si materiale sanitare; WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 001-0 transport raniti culcati; UWSLR - 1994 - 60 53 80-59 019-6 clinic radiologie


Acest tren a aparut intr-o lucrare de specialitate din Germania.
 
Asta mai noua IVa mai bine o donau la ,,Medicii fara frontiere" decit sa o taie.
Desi nu exclud ca ar fi putu fi folosita prin tara in diverse campanii.
 
Buna Florin,

Vagonul sanitar 212 nu a fost fabricat in 1922 la Stauding ci a trecut prin primul RK dupa razboi acolo. Vagonul este de origine prusaca (ex-KPEV) si a fost fabricat cu un deceniu mai devreme in Germania. Cum si pe vremea aceea ne placea sa "intinerim" materialul rulant primit pleasca de la altii in documentele oficiale a fost trecuta data RK ca data de fabricatie.
 
Despre vagonul C.Sanitar nr 212.

"Vagonul a fost amenajat la Atelierele Bucuresti Grivita, dupa indicatiunile Directiunei Medicale, dintr-un vagon cu 4 osii si cuprinde: o sala pentru raniti, o sala pentru pansamente si interventii chirurghicale, cabinetul medicului si wc. Este inzestrat cu tot mobilierul, aparatura si instrumentalul necesar pentru a face interventiuni, pansamente si in general, a da in cele mai bune conditiuni primul ajutor. Vagonul poate fi incalzit prin calorifer cu aburi de la locomotiva sau independent prin sobe cu carbuni. Iluminatul este electric gratie dinamului si a unei baterii cu acumulatori, iar ca precautiune, vagonul este dotat cu lampi de rezerva cu petrol"


"... Romania WWII White Squadron Aviator Lady Army CFR Railroad Campaign Train"



sursa - www.ebay.com
 
WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 001-0
transport raniti culcat



WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 002-8
transport raniti culcat

002



WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 003-6
transport raniti culcat



WTSMR - 1983 - 60 53 80-87 004-4
transport raniti culcat

004


WTSMR - 60 53 80-87 005-1
transport raniti culcat

005


UWTSS - 1984 - 60 53 80-87 006-9
sala pansamente




UWTSPF - 1984 - 60 53 80-87 007-7
farmacie si mat. sanit.



UWBC 1984 - 60 53 80-87 008-5
bucatarie si sala de mese





WTDP - 1984 - 60 53 80-87 009-3
salon comanda dormitor

\

WBRD - 1984 - 60 53 80-87 010-1
magazie alimente




WTSS - 1984 - 60 53 80-87 011-9
reanimare transport raniti



WTSO - 1988 - 60 53 -80-87 012-7
sala operatii



WSLRF- 1985 - 60 53 80-87 013-5
lab. Clinic si radiologic





UWTSPF - 1996 - 60 53 80-87 022-6
farmacie si mat.sanitar



UWZ - 1991 - 60 53 97-87 022-3
vagon cisterna


UWDP - 60 53 80-59 023-8
salon comanda dormitor

 
Unde sint oamenii care au gindit asa o garnitura si de unde au venit astia care au inchis spitalele? ca sa nu ne miram ca pe asta au taiat-o, atita i-a dus capul.

Acuma mai lipseste un tren biserica cu moaste, ca la asta se mai pricep.

Ramin la ideea ce am scris-o mai de mult ca trebuia donata garnitura undeva la niste tari sarace care ar fi folosit-o.

Apreciez faptul ca ai pus pozele cu interiorul garniturii sanitare.
A fost cumva in Timisoara NOrd in perioda evenimentelor din decembrie 89?
 
vagon spalatorie etuva, pe două osii, amenajat în 1915 de Atelierele Centrale C.F.R. din Bucureşti: pe crucea roşie, de pe vagon, figurează iniţialele S.S.A.R. (Serviciul Sanitar al Armatei Române). Imagine identificata in arhiva Muzeului Militar National "Regele Ferdinand"

Drawing2.jpg
 
Sa mai dezmortim putin topicul: Doua cazane de tren baie, primul dintr-un tren aflat la Busteni in mai 1944 si al doilea fiind un detaliu din poza de la Timisu de Sus din 1939 pusa mai sus (si disparuta intre timp):


 
Atelierele CFR Grivita Rosie Bucuresti 1946. Cisterna WTSZ 993424
8901691.jpg

sursa - arhiva agerpres
 
Trenul militar sanitar nr 1 in anul 1942 (1941 dupa alta sursa). Din compunere faceau parte si vagoane CIWL din parcul romanesc. In imaginea intreaga se vad si 2 vagoane CIWL, al 2 lea dupa vagonul de bagaje este un vagon de dormit metalic iar al 3 lea este un vagon restauant cu cutie din teck, WR 2050, WR 2054, WR 2057.

Trenul militar sanitar nr 1 in anul 1942.jpg

sursa si descriere pagina facebook "Pagina oficială a Muzeului Militar Naţional "Regele Ferdinand I"- instituție de cultură și educație a Ministerului Apărării Naţionale."
"Personalul medical al Trenului sanitar nr. 1, în stația București-Grivița, 1942
Colecția „Albume”, Muzeul Militar Național „Regele Ferdinand I”
 
  • Like
Reacții: AdyAero
De curiozitate, ce culoare aveau vagoanele? Albastre, bulina alba cu cruce rosie pe ele? Aveau bulina cu cruce vopsita si pe acoperis?
 
  • Like
Reacții: MariusMIonescu
Vera Panova despre un tren militar rusesc: "vagoane proaspăt vopsite verde închis, cruci stacojii pe un câmp alb"
Alta descriere: "Pentru a menține curățenia și igiena, podeaua a fost acoperită cu linoleum, iar pereții au fost vopsiți cu vopsea în ulei deschisă la culoare. Mobilierul, podelele, tavanele și pereții au fost realizate cu suprafețe netede, fără colțuri, cu o trecere lină de la o suprafață la alta. Mobilierul tapițat, deoarece este greu de dezinfectat și curățat, nu a fost folosit pentru montarea în mașinile sanitare."
De aici. (un site rusesc care se traduce automat)
Avand in vedere ca vagoanele se amenajau atunci, si majoritatea erau asa, nu vad de ce nu ar fi fost si ale noastre la fel.

Si pentru ca am aberat destul, pun si ceva ce sper ca este util. Descrierea zice "Un tren medical pe Pasul Borgo la granița cu România, 31 octombrie 1916. Arhiducele Karl a fost din iunie 1916, comandant suprem al unei secțiuni a frontului de est și a comandat mai multe armate între Brody și Carpați. Ca parte a acestei comenzi, arhiducele Karl a inspectat unitățile care i-au fost atribuite." - Österreichische Nationalbibliothek - Austrian National Library de la Wiki
1200px-Ein_Sanit%C3%A4tszug_auf_dem_Borgopass_an_der_Grenze_zu_Rum%C3%A4nien%2C_31.10.1916_%28BildID_15549054%29.jpg