Primul tren sanitar CFR era format din 5 vagoane fabricate la Franco-Belge die Raismes in 1889.
Erau vagoane pe 2 osii cu lungimea de 9.75 m si ampatamentul de 5 m. Aveau culoarea maro.
Compunerea era:
Cd 9196 - pentru raniti
Cd 9197 - farmacie
Cd 9198 - bucatarie
Cd 9199 - sufragerie
Cd 9200 - magazie
In anii 1930, datorita cerintelor speciale, au fost amenajate vagoane care au fost apoi inglobate in trenuri speciale.
Au fost amenajate trenuri baie compuse din 5 vagoane:
- vagon cisterna, pentru transportul apei
- vagon etuva, pentru dezinfectari si dcsinsectari;
- vagon baie, amenajat cu dusuri
- vagon-garderoba
- vagon dormitor pentru personalul de serviciu al trenului
Incalzirea trenurior baie se facea prin aburii furnizati de o locomotiva atasata la tren, iar iluminarea lor este asigurata de un grup electrogen montat intr-un compartiment al vagonului dormitor.
S-au infiintat trenuri sanitare.
Trenurile sanitare, automotoare sanitare, vagoane amenajate pentru infirmerii sau spitale.
In compunerea trenurilor sanitare intrau vagoane cu paturi de infirmerie, un vagon sala de chirurgie, un vagon etuva, vagoane cu bai si cu dusuri si cisterne pentru apa.
Vagonul C.Sanitar nr 212 fabricat in 1922 la Stauding
foto - album CFR
Vagonul a fost prezentat la Ceferiada 1939 de la Bucuresti.
Tipuri de vagoane din trenurile baie si sanitare:
WE-vagon-etuva
WU - vagon uzina electrica
WZ- vagon-rezervor pentru apa potabila
WSMRF - vagon pentru tren sanitar micro-radiologic
WTSRP- vagon cu paturi pentru raniti
WTSMR- vagon pentru raniti in targi
WTSR- vagon pentru raniti culcati
WTSS- vagon-spitale de chirurgie
WTSO- vagon-sala de operatie
WTSED- vagon-etuva de dusuri
WTSD- vagon cu dusuri
WTSE- vagon cu etuva, in tren sanitar
WTSDU- vagon-etuva cu dusuri si vestiar
WTSZ- vagon-cisterna invelita pentru tren sanitar
WTSI- vagon sanitar pentru inbracat
WTSP- vagon pentru personalul sanitar
WDP- vagon-dormitor pentru personal
WTSAE- vagon-sanitar antiepidemic
WTSAL - vagon sanitar antiepidemic
WTAR - vagon pentru tren antiepidemic
WSMRF - vagon pentru tren sanitar micro-radiologic
La sfarsitul WWII existau vagoane de tip W.T.S.S pe 4 osii, fabricate la Astra Arad in 1933, 1935.
Vagoane de tip W.T.S.R.M pe 2 osii, fabricate la Astra Arad in 1935, 1937 si 1938.
Vagoane de tip W.U. pe 2 osii, fabricate la Ganz Budapesta in 1910, Weitzer Arad 1905.
Vagoane de tip W.Z. pe 2 osii, fabricate la Linke Hofman in 1913 (W.Z. 401 - provenineta trofeu), Van der Zyppen et Charlier in 1918, U.D.R. , Stauding 1909, Ganz Budapesta in 1885, etc
Vagoane de tip W.T.S.Z pe 3 osii, fabricate la Acheu in 1916
sursa - facebook- Romania in WWII
Trenuri baie
Fost vagon calatori pe 3 osii de origine prusaca transformat in W.T.S.P. 993207
sursa - Florin Cisos
facebook - Romania in WWII - Photos
Tren baie in Timisul de Sus, 1939
Fost W.T.S.D. 993123 in statia Mestecanis.
foto tudor_corbul
Fost W.T.S.D 993125 in statia Bacau
foto tudor_corbul
Aceste vagoane (si altele care nu au rezistat pana astazi) au fost dezafectate din trenurile baie si dupa unificarea suspensiei si a aparatului de ciocnire au fost folosite ca vagoane de marfa.
Pentru asigurarea vitezei de circulatie a trenurilor sanitare, baie, spalatorie de 100 Km/h era necesar inlocuirea vagoanelor cu unele corespunzatoare pentru viteza de 100 km/h.
Vagoanele in starea originala sau reamenajate erau folosite pe santierele de constructii C.F. pentru tratarea sanitara a salariatilor si militarilor.
Compunerea unui tren baie/spalatorie/uscatorie din anii 1970
- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.A.E. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.A.E - cu 14 dusuri si 1 etuva
- spalatorie - W.T.S.E.D - 2 masini de spalat rotative, 2 storcatoare centifuge; 5 cazane de fiert rufe
- uscatorie - cu 2 uscatoare si 2 aeroterme
- cisterna apa - W.T.Sz - instalatie pt. incalzirea apei prin condensarea aburului in apa; instalatie aer comprimat
- cisterna apa - W.T.Sz - instalatie pt. incalzirea apei prin condensarea aburului in apa; instalatie aer comprimat
- bucatarie improvizata - F.
- uzina electrica - W.U. - grup electrogen220/380 30 Kw; tablou de comanda
Vagoanele W.T.S.E.D. si W.T.A.E. erau tipul acesta:
Vagonul W.T.Sz 481 era o cisterna fabricata la Van der Zyppen et Charlier in 1916, amenajata in 1937 la Uz.Grivita Rosie Bucuresti.
Vagonul W.U. a fost construit la Waitzer Aradin 1917, a fost reamenajat ca vagon uzina in 1953 de At. Pricipale T.S. odata cu executarea R.K.
Trenuri sanitare.
In 1971 la Fagaras se mai gasea un vagon pe 3 osii, W.T.S.P. 99269 renumerotat X 5036.
2 serii de vagoane din trenul sanitar Regionala CFR Bucuresti - 1980
WTSZ 20 53 7993 432-1 - vagon cisterna invelita pentru tren sanitar
WTSE 20 53 1992 806-0 - vagon etuva cu dusuri
Trenul era format din cel putin 5 vagoane WTSZ (vagon cisterna) si 1 vagon WTSE (vagon cu dusuri)
Fost WTSZ 20 53 7993 xxx.x vagon cisterna invelita pentru tren sanitar
Se mai observa cateva scanduri in partea de sus a cisternei.
Iar vagonul etuva cu dusuri era tipul acesta:
"La complexul “Griviţa Roşie” a luat fiinţă o nouă policlinică amenajată într
-un tren cu 8 vagoane, special construit în acest scop. În primul vagon e instalat un grup electrogen şi sunt
amenajate boxe cu diferiteanimale necesare experienţelor de laborator. Al doilea vagon cuprinde secţia de radiologie, un laborator şi o sală de consultaţie. În vagoanele 3 şi 4 se află loboratoare şi cabinete de consultaţie. În vagonul al cincilea este secţia de stomatologie şi laboratorul de biochimie. În vagoanele 6 şi 7 sunt amenajate locuinţele medicilor şi ale întregului personal al policlinicii, iar în ultimul vagon sunt clubul, sala de mese şi bucătăria. Acest tren antiepidemic, …va deservi centrele muncitoreşti şi şantierele patriei noastre..”
Scânteia, anul XXII Nr. 2660, Joi, 14 Mai 1953
Formatia Sanitara Mobila - toate vagoanele foste calatori sunt UWTSAE
Bucuresti Basarab 2007.
40 INTERN 53 CFR 9760 610-5 UWBRD - vagon depozit pentru bucatarie
80 53 97-60 100-8 - ASTRA ARAD 1936 - fost Cald 70.201
80 53 97-60 101-6 - Uzinele Gheorghi Dimitrov constructie: 1943-1961
80 53 97-60 103-2 - Wegmann & Co 1942
80 53 97-60 104-0 - Waggonfabriken A.G, 1936 - fost DRG-Eilzugwagen C4i36
80 53 97-60 105-7 - V. Westd. Waggonfabriken A.G. Werk Köln - fost C4u36
80 53 97-60 106-5 - 17 fabricabti diferiti din Germania in perioada 1928-1931- fost C4u-28
80 53 97-60 107-3 UNIO SATU MARE 1934
80 53 97-60 108-1 UNIO SATU MARE 1934
80 53 97-60 700-5 HECHT - 5 fabricanti au produs acest tip de vagon
TF ASTRA
Toate pozele cu vagoanele sanitare si cisterna acoperita sunt facute de Mircea Dorobantu.
In Ordinul 678 din 26 aprilie 2002 se face referire la Formatia Sanitara Mobila: ..."25. Formatia Mobila Sanitara (tren sanitar).
In situatii de exceptie controlul medical periodic se poate efectua si in cadrul formatiei mobile sanitare (trenul sanitar), dotat corespunzator. In aceasta situatie avizele de aptitudine medicala vor fi elaborate de catre comisia teritoriala de siguranta circulatiei pe teritoriul careia a stationat trenul sanitar."
Astazi vagoanele sunt pe la diferite sectii Infrastructura, Iasi, Bacau, Buzau,Constanta.
Compunerea unui tren sanitar permanent din anii 1970:
- vagon personal si comanda - Bafld
- depozit magazie - Gagrs
- refrigerent - Ibcrs
- apa potabila - Uh
- bucatarie improvizata - F
- bucatarie sala mese - V.R.
- personal medical - Afld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Aafld
- sala interventie chirurgicala -W.T.S.S.
- raniti usor (culcati) - W.T.S.M.R.
- raniti grav (culcati) - W.T.S.M.R.
- raniti grav (culcati) - W.T.S.M.R.
- etuva dus - W.T.S.E.D.
- cisterna apa - W.T.Sz
- pentru incalzit - W.I.T.
- uzina electrica - W.U
Fost vagon sanitar MAV, folosit de CFR ca sala interventie chirurgicala, W.T.S.S.
Fara placuta fabricantului, fara numar stantat pe sasiu, cu revizia generala in 1982 la atelierele Pascani.
Tren sanitar, nu cunosc locatia si data. Dupa uniforma e dupa 1990.
80 53 97-60 400-2
Erau vagoane pe 2 osii cu lungimea de 9.75 m si ampatamentul de 5 m. Aveau culoarea maro.
Compunerea era:
Cd 9196 - pentru raniti
Cd 9197 - farmacie
Cd 9198 - bucatarie
Cd 9199 - sufragerie
Cd 9200 - magazie
In anii 1930, datorita cerintelor speciale, au fost amenajate vagoane care au fost apoi inglobate in trenuri speciale.
Au fost amenajate trenuri baie compuse din 5 vagoane:
- vagon cisterna, pentru transportul apei
- vagon etuva, pentru dezinfectari si dcsinsectari;
- vagon baie, amenajat cu dusuri
- vagon-garderoba
- vagon dormitor pentru personalul de serviciu al trenului
Incalzirea trenurior baie se facea prin aburii furnizati de o locomotiva atasata la tren, iar iluminarea lor este asigurata de un grup electrogen montat intr-un compartiment al vagonului dormitor.
S-au infiintat trenuri sanitare.
Trenurile sanitare, automotoare sanitare, vagoane amenajate pentru infirmerii sau spitale.
In compunerea trenurilor sanitare intrau vagoane cu paturi de infirmerie, un vagon sala de chirurgie, un vagon etuva, vagoane cu bai si cu dusuri si cisterne pentru apa.
Vagonul C.Sanitar nr 212 fabricat in 1922 la Stauding
foto - album CFR
Vagonul a fost prezentat la Ceferiada 1939 de la Bucuresti.
Tipuri de vagoane din trenurile baie si sanitare:
WE-vagon-etuva
WU - vagon uzina electrica
WZ- vagon-rezervor pentru apa potabila
WSMRF - vagon pentru tren sanitar micro-radiologic
WTSRP- vagon cu paturi pentru raniti
WTSMR- vagon pentru raniti in targi
WTSR- vagon pentru raniti culcati
WTSS- vagon-spitale de chirurgie
WTSO- vagon-sala de operatie
WTSED- vagon-etuva de dusuri
WTSD- vagon cu dusuri
WTSE- vagon cu etuva, in tren sanitar
WTSDU- vagon-etuva cu dusuri si vestiar
WTSZ- vagon-cisterna invelita pentru tren sanitar
WTSI- vagon sanitar pentru inbracat
WTSP- vagon pentru personalul sanitar
WDP- vagon-dormitor pentru personal
WTSAE- vagon-sanitar antiepidemic
WTSAL - vagon sanitar antiepidemic
WTAR - vagon pentru tren antiepidemic
WSMRF - vagon pentru tren sanitar micro-radiologic
La sfarsitul WWII existau vagoane de tip W.T.S.S pe 4 osii, fabricate la Astra Arad in 1933, 1935.
Vagoane de tip W.T.S.R.M pe 2 osii, fabricate la Astra Arad in 1935, 1937 si 1938.
Vagoane de tip W.U. pe 2 osii, fabricate la Ganz Budapesta in 1910, Weitzer Arad 1905.
Vagoane de tip W.Z. pe 2 osii, fabricate la Linke Hofman in 1913 (W.Z. 401 - provenineta trofeu), Van der Zyppen et Charlier in 1918, U.D.R. , Stauding 1909, Ganz Budapesta in 1885, etc
Vagoane de tip W.T.S.Z pe 3 osii, fabricate la Acheu in 1916
sursa - facebook- Romania in WWII
Trenuri baie
Fost vagon calatori pe 3 osii de origine prusaca transformat in W.T.S.P. 993207
sursa - Florin Cisos
facebook - Romania in WWII - Photos
Tren baie in Timisul de Sus, 1939
Fost W.T.S.D. 993123 in statia Mestecanis.
foto tudor_corbul
Fost W.T.S.D 993125 in statia Bacau
foto tudor_corbul
Aceste vagoane (si altele care nu au rezistat pana astazi) au fost dezafectate din trenurile baie si dupa unificarea suspensiei si a aparatului de ciocnire au fost folosite ca vagoane de marfa.
Pentru asigurarea vitezei de circulatie a trenurilor sanitare, baie, spalatorie de 100 Km/h era necesar inlocuirea vagoanelor cu unele corespunzatoare pentru viteza de 100 km/h.
Vagoanele in starea originala sau reamenajate erau folosite pe santierele de constructii C.F. pentru tratarea sanitara a salariatilor si militarilor.
Compunerea unui tren baie/spalatorie/uscatorie din anii 1970
- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.S.E.D. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.A.E. - cu 14 dusuri si 1 etuva
- etuva dus - W.T.A.E - cu 14 dusuri si 1 etuva
- spalatorie - W.T.S.E.D - 2 masini de spalat rotative, 2 storcatoare centifuge; 5 cazane de fiert rufe
- uscatorie - cu 2 uscatoare si 2 aeroterme
- cisterna apa - W.T.Sz - instalatie pt. incalzirea apei prin condensarea aburului in apa; instalatie aer comprimat
- cisterna apa - W.T.Sz - instalatie pt. incalzirea apei prin condensarea aburului in apa; instalatie aer comprimat
- bucatarie improvizata - F.
- uzina electrica - W.U. - grup electrogen220/380 30 Kw; tablou de comanda
Vagoanele W.T.S.E.D. si W.T.A.E. erau tipul acesta:
Vagonul W.T.Sz 481 era o cisterna fabricata la Van der Zyppen et Charlier in 1916, amenajata in 1937 la Uz.Grivita Rosie Bucuresti.
Vagonul W.U. a fost construit la Waitzer Aradin 1917, a fost reamenajat ca vagon uzina in 1953 de At. Pricipale T.S. odata cu executarea R.K.
Trenuri sanitare.
In 1971 la Fagaras se mai gasea un vagon pe 3 osii, W.T.S.P. 99269 renumerotat X 5036.
2 serii de vagoane din trenul sanitar Regionala CFR Bucuresti - 1980
WTSZ 20 53 7993 432-1 - vagon cisterna invelita pentru tren sanitar
WTSE 20 53 1992 806-0 - vagon etuva cu dusuri
Trenul era format din cel putin 5 vagoane WTSZ (vagon cisterna) si 1 vagon WTSE (vagon cu dusuri)
Fost WTSZ 20 53 7993 xxx.x vagon cisterna invelita pentru tren sanitar
Se mai observa cateva scanduri in partea de sus a cisternei.
Iar vagonul etuva cu dusuri era tipul acesta:
"La complexul “Griviţa Roşie” a luat fiinţă o nouă policlinică amenajată într
-un tren cu 8 vagoane, special construit în acest scop. În primul vagon e instalat un grup electrogen şi sunt
amenajate boxe cu diferiteanimale necesare experienţelor de laborator. Al doilea vagon cuprinde secţia de radiologie, un laborator şi o sală de consultaţie. În vagoanele 3 şi 4 se află loboratoare şi cabinete de consultaţie. În vagonul al cincilea este secţia de stomatologie şi laboratorul de biochimie. În vagoanele 6 şi 7 sunt amenajate locuinţele medicilor şi ale întregului personal al policlinicii, iar în ultimul vagon sunt clubul, sala de mese şi bucătăria. Acest tren antiepidemic, …va deservi centrele muncitoreşti şi şantierele patriei noastre..”
Scânteia, anul XXII Nr. 2660, Joi, 14 Mai 1953
Romania. 45 de ani in socialism. pdf
Cuvânt de mulţumire al autorului Elaborarea acestei lucrări răspunde în primul rând nevoii de cunoaştere obiectivă a perioadei 1945-1990. Dedic această lucrare, în primul rând, milioanelor de români care prin munca şi sacrificiul lor au făcut
www.academia.edu
Formatia Sanitara Mobila - toate vagoanele foste calatori sunt UWTSAE
Bucuresti Basarab 2007.
40 INTERN 53 CFR 9760 610-5 UWBRD - vagon depozit pentru bucatarie
80 53 97-60 100-8 - ASTRA ARAD 1936 - fost Cald 70.201
80 53 97-60 101-6 - Uzinele Gheorghi Dimitrov constructie: 1943-1961
80 53 97-60 103-2 - Wegmann & Co 1942
80 53 97-60 104-0 - Waggonfabriken A.G, 1936 - fost DRG-Eilzugwagen C4i36
80 53 97-60 105-7 - V. Westd. Waggonfabriken A.G. Werk Köln - fost C4u36
80 53 97-60 106-5 - 17 fabricabti diferiti din Germania in perioada 1928-1931- fost C4u-28
80 53 97-60 107-3 UNIO SATU MARE 1934
80 53 97-60 108-1 UNIO SATU MARE 1934
80 53 97-60 700-5 HECHT - 5 fabricanti au produs acest tip de vagon
TF ASTRA
Toate pozele cu vagoanele sanitare si cisterna acoperita sunt facute de Mircea Dorobantu.
In Ordinul 678 din 26 aprilie 2002 se face referire la Formatia Sanitara Mobila: ..."25. Formatia Mobila Sanitara (tren sanitar).
In situatii de exceptie controlul medical periodic se poate efectua si in cadrul formatiei mobile sanitare (trenul sanitar), dotat corespunzator. In aceasta situatie avizele de aptitudine medicala vor fi elaborate de catre comisia teritoriala de siguranta circulatiei pe teritoriul careia a stationat trenul sanitar."
Astazi vagoanele sunt pe la diferite sectii Infrastructura, Iasi, Bacau, Buzau,Constanta.
Compunerea unui tren sanitar permanent din anii 1970:
- vagon personal si comanda - Bafld
- depozit magazie - Gagrs
- refrigerent - Ibcrs
- apa potabila - Uh
- bucatarie improvizata - F
- bucatarie sala mese - V.R.
- personal medical - Afld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Bafld
- raniti usor (asezati) - Aafld
- sala interventie chirurgicala -W.T.S.S.
- raniti usor (culcati) - W.T.S.M.R.
- raniti grav (culcati) - W.T.S.M.R.
- raniti grav (culcati) - W.T.S.M.R.
- etuva dus - W.T.S.E.D.
- cisterna apa - W.T.Sz
- pentru incalzit - W.I.T.
- uzina electrica - W.U
Fost vagon sanitar MAV, folosit de CFR ca sala interventie chirurgicala, W.T.S.S.
Fara placuta fabricantului, fara numar stantat pe sasiu, cu revizia generala in 1982 la atelierele Pascani.
Tren sanitar, nu cunosc locatia si data. Dupa uniforma e dupa 1990.
80 53 97-60 400-2