Tren rapid nr 24 - "partea a doua" (???)

trainsdepot

Member
Trenulist
1 Februarie 2018
31
21
Intr-un articol din ziarul Adevarul despre accidentul din data de marti 21 august 1990 intre statiile Augustin si Apata, se vorbeste despre trenul implicat in accident: Rapidul nr. 24 Budapesta - Bucuresti - partea a doua.

Are cineva idee ce inseamna "partea a doua"?
De asemenea, stie cineva daca la acea data Rapidul nr. 24 mai avea traseul pana la Paris sau avea un parcurs mai scurt?

Multumesc anticipat pentru informatii! :)
 
  • Like
Reacții: AdyAero și idmGH
Multe trenuri de rang inalt circulau in trecut in doua, in unele tari chiar in trei grupe distincte la diferenta de cateva minute.

Asa de exemplu "Capitole du soir" Paris Austerlitz - Toulouse Matabiau care in anii 1960 si 1970 circula vinerea cu pana la 5 garnituri complete (din cauza afluentei ridicate). In Germania multe trenuri rapide (D-Züge) circulau ca tren principal, "Vorzug" cu ca. 15 minute inainte si "Nachzug" cu ca. 15 minute dupa.

Un exemplu mai recent de la sfarsitul anilor 1980 este D 262/263 "Orient Express". Pentru ca grupa de la Bucuresti ajungea in Wien Westbf. cu intarzieri de mai multe ore, inaintea lui circula un D 11262 format din 3-4 vagoane ale MAV si DB care respecta orarele pe care ar fi trebuit sa circule 262. Pentru mai multe detalii vezi si articolul meu pe aceasta tema in NBM 1/21.
 
Multumesc pentru precizari Horia!

Daca inteleg / deduc corect, Rapidul nr. 24 care venea de la Paris (posibil cu intarziere semnificativa) avea o grupa ("partea a doua" din articol) care se forma la Budapesta si circula pana la Bucuresti?
 
Multe trenuri de rang inalt circulau in trecut in doua, in unele tari chiar in trei grupe distincte la diferenta de cateva minute.

Asa de exemplu "Capitole du soir" Paris Austerlitz - Toulouse Matabiau care in anii 1960 si 1970 circula vinerea cu pana la 5 garnituri complete (din cauza afluentei ridicate). In Germania multe trenuri rapide (D-Züge) circulau ca tren principal, "Vorzug" cu ca. 15 minute inainte si "Nachzug" cu ca. 15 minute dupa.

Un exemplu mai recent de la sfarsitul anilor 1980 este D 262/263 "Orient Express". Pentru ca grupa de la Bucuresti ajungea in Wien Westbf. cu intarzieri de mai multe ore, inaintea lui circula un D 11262 format din 3-4 vagoane ale MAV si DB care respecta orarele pe care ar fi trebuit sa circule 262. Pentru mai multe detalii vezi si articolul meu pe aceasta tema in NBM 1/21.
Buna ziua !
Ce inseamna "NBM 1/21"?

Multumesc,
Adrian
 
Multumim pentru precizari, Horia!

Imi puteti spune, va rog, ce inseamna in cazul Daciei "1" si "2" atasate la numarul trenului ("346-1")? Se tine astfel evidenta zilei in care a plecat trenul? Sau e vorba tot de faptul ca in aceeasi zi pleaca doua garnituri? N-as paria deloc pe aceasta ultima varianta, dar...!? :)
 
Exact acelasi lucru ca si mai sus - doua grupe diferite. Insa atentie, faptul ca in livret exista 346 grupa 1 si 346 grupa 2 nu inseamna ca circula zilnic doua garnituri diferite.
 
  • Like
Reacții: Niki G.
Am vazut recent scris "347-2" pe vagonul rosu de clasa a 2-a (as vrea unul la H0...) al garniturii intrand in Bucuresti, dar acum inteleg ca asta nu trebuia sa insemne neaparat ceva.

Besten Dank! :)
 
Asta e altceva - are de-a face cu sistemul de numerotare intern al CFR si mai recent CFR Calatori.

Din momentul in care si in Romania s-a acceptat sistemul UIC de numerotare al trenurilor (cu un singur numar pentru trenuri internationale in toate tarile pe care le parcurg acestea) in care numarul par/impar este clar definit in functie de punctul de pornire respectiv compania de cale ferata care "face trenul" s-a constatat ca in multe cazuri numerele nu mai corespund cu cele din sistemul informatic intern al CFR care cere cifre pare la tren intr-un sens si impare in celalalt.

De aceea vei vedea "347-2" pentru ca ultima cifra din sistem sa fie una para. Numarul UIC este 347, in sistemul CFR de asemenea, insa pentru calculator este 3472.

@nae44 ne poate spune mai multe cand gaseste timpul necesar. :)
 
Credeam ca prin simplul fapt ca spre vest trenul poarta un numar par (346), iar spre est unul impar (347), aspectul acesta sa nu mai prezinte si alte probleme.
Se vedea insa treaba ca "nu-i asa simplu cum crede lumea..."! :)

Inca o data, multumiri pentru amanunte!
 
Dupa UIC numarul impar este din locul de origine spre locul de destinatie si cel par invers. Dupa sistemul vechi CFR e exact pe dos. De aceea s-a implementat "-1" si "-2".
 
  • Like
Reacții: Niki G.
Exact acelasi lucru ca si mai sus - doua grupe diferite. Insa atentie, faptul ca in livret exista 346 grupa 1 si 346 grupa 2 nu inseamna ca circula zilnic doua garnituri diferite.
La CFR nu mai exista trenuri partea a II- a și prin urmare nu exista livrate pentru grupe diferite.
Trenurile partea a ll- a din ce știu circulau la anumite date cind se estima un volum mare de călători, dar circulau la citeva ore de trenul baza, nu la minute.
Cel mult în livretul actual poate exista mențiunea de stil vechi,, necesar trei garnituri de vagoane seria..."

De asemenea trenurile nu se numeroteaza după principiul ,,spre vest sau spre est"

În România trenurile care circula ,,spre Bucuresti" au numar par iar cele c
are circula ,,de la Bucuresti" au numar impar.
Fiecare secție din tara are stabilit sensul,,de la Bucuresti" și sensul ,,spre Bucuresti".

Înainte trenurile aveau doua numere diferite deoarece își schi.bau sensul în parcurs, fapt știut doar de ceferiști, călătorii nu știau.

La fel este și azi trenurile circula uneori cu doua numere pe care le tot schimba în parcurs, funcție de sensul de mers. Exemplu 1766/1766-1. Călătorii nu-l știu datele astea tehnice.

Așadar 347- 2 este numărul trenului care circula spre Bucuresti. Prezumînd ca ar circula vreodată 347- 2 partea a II- a acesta ar avea alt număr.

346- 1 circula de la Bucuresti.
Deci nu au legătură cu care garnitura e în circulatie( grupa cum zicea H Radulescu)

Nu se vor întâlni în circulație trenuri cu nr. 346- 1 și 346- 2.

Numerotarea trenurilor este reglementata de intructia 005

Secţiunea a 5-a Numerotarea trenurilorArticolul 123(1) Numerotarea trenurilor de călători și marfă pe rețeaua CFR se face conform reglementărilor specifice întocmite de către administratorul infrastructurii feroviare, în acord cu reglementările internaționale.(2) Fiecărui tren i se atribuie un număr stabilit prin graficul de circulație a trenurilor. Pentru trenurile neprevăzute în graficul de circulație a trenurilor, numerele se atribuie prin dispoziția de punere în circulație.(3) Regula generală în numerotarea trenurilor este:a) în sensul de la București - număr fără soț;b) în sensul spre București - număr cu soț.(4) În anumite cazuri, numerele trenurilor de călători și marfă pot fi precedate de un indicativ sau urmate de o cifră.
 
Nu se vor întâlni în circulație trenuri cu nr. 346- 1 și 346- 2.

N-a vorbit nimeni de 346-1 si 346-2. 346 e numar par, n-are nevoie de "2" in sistemul CFR. In schimb 347 pentru tot restul lumii UIC e pentru CFR 347-2 pentru ca trebuie sa fie par (pentru ca vine din vest si circula spre Bucuresti). Iar 346 pentru UIC e pentru CFR 346-1 pentru ca pleaca de la Bucuresti.

"Vest" si "Est" sunt repere geografice ca sa inteleaga lumea la ce ma refer. Bucuresti e la est de Viena - asa vrea cartea de geografie. 346 circula spre vest, 347 spre est.

De fapt CFR ar fi trebuit sa modifice numerele inca din anii 1990, insa bolile vechi trec greu.

Trenurile partea a ll- a din ce știu circulau la anumite date cind se estima un volum mare de călători, dar circulau la citeva ore de trenul baza, nu la minute.

Privind exemplele date de mine, garniturile "Capitole" circulau la 12 minute unul de celalalt - asa cum spuneam, vinerea seara pana la cinci (!!!) garnituri diferite Paris Austerlitz - Toulouse Matabiau in decurs de o ora. Iar in Germania decalajul intre "Vorzug", "Hauptzug" si "Nachzug" era de aproximativ 15 minute la plecare. Adica in zilele cu volum maxim de calatori 3 trenuri in 45 de minute.

La CFR nu mai exista trenuri partea a II- a și prin urmare nu exista livrate pentru grupe diferite.

Privind garnitura implicata in incidentul dintre Augustin si Apata din 1990, era vorba de partea a doua a trenului de la Keleti la Bucuresti. Pe atunci se circula pe grupe. Sistemul a supravietuit in practica pana dupa reforma din 1999, in livrete asa cum spuneam si mai tarziu.

Privind instructia, de remarcat ca e un non-sens tipic romanesc. In acelasi timp "conform reglementărilor specifice întocmite de către administratorul infrastructurii feroviare, în acord cu reglementările internaționale" si "Regula generală în numerotarea trenurilor este:a) în sensul de la București - număr fără soț;b) în sensul spre București - număr cu soț." care sunt doua lucruri care se bat cap in cap. De aceea s-a adaugat dupa 1994 si "În anumite cazuri, numerele trenurilor de călători și marfă pot fi precedate de un indicativ sau urmate de o cifră." ca sa nu ne mai dea UIC palme dupa ceafa ca nu aplicam regulile pe care le-am semnat.

Mai incet la dat cu parul, Dane, mai ales cand explici fix acelasi lucru. Nu-mi place cand cineva imi strica freza :)
 
După cum vezi am citat ce ai scris 346 grupa 1 și 2, ceea ce e fals.nu se precizează în livret care grupa circula.

Partea a ll- a pe vremuri circulau in trasa tecturata a trenului de bază. Gen 11.20 și partea all- a pe la 14.20.

Am înțeles ce ai scris despre verzui și nachzug insa lămuririle am înțeles ca se cereau raportat la o situație punctuala din România.

Zic ca trebuie sa accepți ca ți se mai poate strica freza
 
Nu era vorba de o situatie punctuala din Romania in masura in care situatia anormala din Romania se datoreaza neaplicarii corecte a unui sistem international la care Romania ia parte. Iar privind trenul implicat, acesta era de asemenea un tren format din grupe, sistem preluat din alta parte adica din alte tari.

Nici aici Romania nu a inventat nimic, nici macar apa calda - si dupa cum se vede mai sus nici nu stie s-o incalzeasca asa cum trebuie.

Privind freza mea, conteaza si modul in care mi se strica. Cand o face o fata frumoasa n-am nimic impotriva. Cand o face un tip care trage fraze cu mitraliera, da. :)
 
  • Like
Reacții: MariusM