Trecere la digital

mmkelemen

Well-Known Member
13 Noiembrie 2008
483
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salutare trenulisti!
M-am hotarat si cat de curand vreau sa trec pe digital dar sunt bata la capitolul acesta...
Am nevoie de cateva sfaturi de la cunoscatori:
1 - am doua locomotive, un BR 185 "Railion" de la PIKO si un Blue Tiger T166 "DC" de la MEHANO, ambele modele dotate cu mufe decodor 8 pini. Decodoarele cu 8 pini sunt cele denumite "NEM652"???
Daca le montez decodoarele respective, locomotivele de mai sus merg pe digital fara alte modificari???
2 - am vazut intrun articol vorbindu-se despre vagoane care au "osii DC".
Care este diferenta intre acestea si osiile normale (izolate pe o parte)???
Aceste vagoane (cele cu roti normale) merg pe digital???
3 - ce sistem digital recomandati??? Precizez ca nu vreau ceva de top, vreau sa rulez 3-4 trenuri prin gara, triaj, poate cu timpul vine si diorama.
4 - ce decodoare sa folosesc (ceva nu prea scump)???
5 - ce inseamna "compensarea de sarcina" si la ce foloseste???
Majoritatea decodoarelor simple au asa ceva???
6 - ce ar mai trebui stiut la trecerea de la analog la digital???
Momentan atat dar cu siguranta vor mai urma si alte intrebari...
Multumesc anticipat pentrui ajutor.
Bafta!
 
1...NEM 652-8 pini, NEM 651-6 pini.montezi decodorul si locomotiva iti va raspunde la adresa nr 3(setare din fabrica,default).daca ai mai mult de o loco,trebuie sa schimbi adresele,altfel o sa iti raspunda toate locomotivele la aceeasi comanda.

2...roti DC=roti izolate pe o parte sau pe ambele.

3...cred ca sistemul digital de la Roco sau Piko te pot satisface fara probleme.

4....iti recomand (si cred ca nu numai eu) decoadoarele ESU.

5....compensare de sarcina sau Back EMF-in curbe sau pante locomotiva isi mentine viteza(cam nereal,insa se poate dezactiva aceasta optiune)

6...inatai treci si apoi inveti cu timpul :-P ...locomotivele analog nu merg in sistemele digitale,exista si exceptii,insa daca e digital,digital sa fie 8)
 
Sal
Cosmin ti-a raspuns la fiecare punct in parte dar subiectele sunt mult mai ample asa ca iti recomand sa citesti toate subiectele aftale in rubricile "Totul despre digital" precum si "Digital". Stiu, iti va lua mult timp, dar asa ai sa si aprofundezi problemele iar la sfarsit imaginea de ansamblu va fi mult mai ampla si mai exacta.
Bafta
 
mmkelemen, nu trebuie sa te sperie digitalul; eu de exemplu acum un an de zile nici nu stiam de existenta digitalului, iar acum zic eu ca ma descurc decent.

Nu ma apuc sa intru in detalii strict tehnice, deoarece Cosmin ti-a facut-o foarte succint si elegant.

Ce vreau eu sa-ti spun este ca, mai ales in cazul unei machete / diorame, iti va fi Muuult mai usor in digital decat in analogic (vorbesc de automatizari).

De asemenea, grosier vorbind, in digital, daca ai un oval de sina, pui 2 locomotive, iar acestea se vor misca total independent una de cealalta.

Tot in digital, vei putea beneficia de avantajele unui decodor montat pe locomotiva:
- posibitatea setarii vitezei maxime si minime, a vitezei de manevra, inertii, etc
- posibilitea comandarii luminilor locomotivei
- posibilitatea comandarii unui numar mare de locomotive pe aceeasi macheta
- se modifica incontestabil "mersul" locomotiovei, in special la viteze mici
- posibilitatea de a avea sunet pe locomotiva
- muuulte altele

Personal ti-as recomanda sistemul Roco, deoarece ai si posibilitatea sa modifici CV-urile (sunt niste valori care le modifici, pentru a putea face diferite setari ale decodorului si implicit ale masinii).

Succes
 
mmkelemen a spus:
5 - ce inseamna "compensarea de sarcina" si la ce foloseste???
Majoritatea decodoarelor simple au asa ceva???
Bafta!

Salut,

S-a explicat pe aici ce este compensarea de sarcina... insa nu cred ca ar trebui sa faci din asta un criteriu in alegerea decodoarelor tale.
Decodoarele simple, "ieftine" nu prea au asa ceva, dar lucrurile se schimba si tendinta este a include compensarea de sarcina in toate decodoarele.
Sunt mai multe aspecte aici. Unul din ele (si despre care producatorii tac chitic) este ca nu este suficient sa instalezi un decodor cu compensare de sarcina in nu-conteaza-care locomotiva si totul o sa mearga brici. Ideea despre care NU se vorbeste in pliantele producatorilor este ca trebuie si ca motorasul sa suporte si sa "comunice" corect cu decodorul, fapt testat de mine personal. Motoarele mai vechiute NU merg bine daca compensarea de sarcina este "on".
Dupa mine, toata treaba cu compensarea de sarcina este oarecum la fel cu aparatele GPS care pot reda mp3-uri.
Un alt aspect, poate la un moment dat vei voi sa cuplezi doua locomotive intr-o MU (multiple unit, DMU etc). Ei bine, daca locomotivele in cauza au decodoare cu compensare de sarcina o sa ai ceva probleme. Asta pentru ca atunci cand decodorul primei locomotive o sa "simta" ca este nevoie sa creasca efortul tractiv evident o sa accelereze; faptul asta o sa fie simtit pur si simplu ca o crestere a vitezei de catre a doua locomotiva, care va actiona asa cum e si normal si cum e programata - va incerca sa mentina viteza constanta, si in consecinta va frana! Si asa o sa ai destul de des o situatie in care o locomotiva o sa traga si alta care o sa franeze si invers, una care o sa impinga si alta sa franeze. Toata treaba asta se intampla pentru ca doua decodoare cu compensare de sarcina nu functioneaza sincron, nu "simt" viteza exact in acelasi moment si de aici problema.
De asta iti recomand ca sa lasi poate pe ultimul plan Back EMF-ul; desigur daca poti avea la aceeasi bani un decodor cu compensare ca unul fara, mergi pe cel cu compensare, daca nu, nu.
Dupa mine, altele ar trebui sa fie criteriile in alegerea unui decodor, in primul rand ce PROTECTII are, mai ales la scurt circuit. :!: Esti incepator, si vei face greseli! Toti am facut... mai mari sau mai mici, iar un decodor prost instalat se poate transforma usor intr-un foarte eficient - dar de scurta durata - generator de... fum. :-( De aceea, o protectie la scurt-circuit este vitala, dupa mine. Decodoarele sunt scumpe, iar graba sau neatentia poate dauna mult.
Un alt sfat, NU testa niciodata un decodor intr-un circuit live, adica conectat direct la reteaua de alimentare. Fa-ti un stand de test - 1m de linie conectat prin intermediul unei rezistente de 25-27 ohmi la 0,24w. Asa, daca motorul/luminile nu este/sunt bine izolat(e) nu vei praji decodorul. Daca testul e OK, poti folosi locomotiva pe un circuit live. Daca nu, vezi unde e problema, corecteaz-o si fa testul din nou. Eu asa am procedat mereu si nu am ars niciodata decodoare. Urmeaza apoi protectia termica - decodoarele sunt componente electronice, care, din pacate se mai si incalzesc si se stie, caldura este cel mai mare dusman al unei componente electronice, iar spatiul stramt, aerisirea de multe ori spre inexistenta.
Si in cele din urma, dar nu in ultimul rand, eu as alege decodoare care suporta direct LED-uri (nu mai este nevoie sa-ti bati tu capul sa lipesti rezistente) si care au cel putin 4 iesiri pentru LED-uri/beculete (desi NU recomand folosirea de beculete, iti poate explica MPU pe indelete ce si cum cu LED-uri vs. beculete) si au cate mai multe efecte pe partea de lumini. Nu mai sunt de mult o raritate decodoarele care au tot felul de efecte - mars/strobe efect, ditch light, double strobe, giro etc. Conteaza, si iti poti customiza locomotiva dupa prototip/gust.
Numai bine,
 
@andreiul : sunete sunt si pe ANALOG . Posed un BR01 PCM care a venit din fabrica cu decodor cu sunete ( ESU 3.5 sound ) care merge la fel si pe ANALOG ! :(|) :(|) :(|)
@mmkelemen : daca ai cat de cat ceva tangente cu electronica poti sa-ti faci una singur ...
 
kablu a spus:
@mmkelemen : daca ai cat de cat ceva tangente cu electronica poti sa-ti faci una singur ...

nu sunt chiar paralel cu electronica, in tinerete a fost hobby-ul meu (deh, ce vremuri... amplificatoare, VU-metre, stroboscoape... scuze m-a furat nostalgia...) dar la asa ceva nu cred ca ma bag.
 
AdrianIonut a spus:
Si in cele din urma, dar nu in ultimul rand, eu as alege decodoare care suporta direct LED-uri (nu mai este nevoie sa-ti bati tu capul sa lipesti rezistente) si care au cel putin 4 iesiri pentru LED-uri/beculete (desi NU recomand folosirea de beculete, iti poate explica MPU pe indelete ce si cum cu LED-uri vs. beculete) si au cate mai multe efecte pe partea de lumini. Nu mai sunt de mult o raritate decodoarele care au tot felul de efecte - mars/strobe efect, ditch light, double strobe, giro etc. Conteaza, si iti poti customiza locomotiva dupa prototip/gust.
Numai bine,
cele cu iesirile pentru LED-uri au o denumire aparte, de unde stiu daca decodorul respectiv are asa ceva???
 
1. Indraznesc sa nu fiu de acord cu adrianionut in privinta compensarii de sarcina (back EMF): este unul dintre principalele atuuri ale digitalului fata de analog, care are ca scop nu atat mentinerea unei viteze constante (in panta sau curba) cat obtinerea unor viteze minime cat mai mici. In analog, sub o anumita viteza minima, locomotiva pur si simplu intepeneste; in digital, back EMF moduleaza pulsurile aplicate motorului permitand viteze mult mai mici de deplasare.

Mai mult, unele decodoare (ESU 3.0) incearca sa aplice back EMF si cand sunt alimentate in analog; totusi nu am sesizat vreun efect benefic...

2. Decodoarele cu sunet ESU 3.5 permit intr-adevar activarea sunetelor de motor si in analog, dar (trebuia sa existe un dar) nu poti avea sunete suplimentare (fluier, goarna, conductor...)

3. Cam toate decodoarele (inclusiv ESU Basic) permit reglarea tensiunii de iesire catre lumini deci folosirea fie a becurilor de diferite tensiuni sau a ledurilor; in cazul ledurilor este recomandata oricum folosirea rezistentelor de balast.

In ceea ce priveste centrala digitala, daca nu ai mai mult de 2-3 trenuri care sa mearga simultan, poti alege Piko; daca ai in vedere o diorama, daca vrei mai mult de 8 functii (de ex sunete) atunci mergi de la inceput pe Roco; in plus, daca o sa iti doresti sa storci tot ce se poate din digital (bibilit CV-uri, sunete, etc) trebuie sa ai in vedere si un programator pt. decodoare (de ex. LokProgrammer).
 
Salut!
Sa nu vorbim aiurea despre compensarea de sarcina cand vine vorba de a folosi doua sau trei locomotive pt. a tracta o garnitura. Pt. a utiliza in mod corect o dubla tractiune in digital ai nevoie si de o statie digitala care sa-ti permita ca doua decodoare diferite sa fie comandate simultan astfel incat locomotivele sa raspunda in acelasi fel comenzilor. In caz contrar programezi doua decodoare identic, doar ca daca ai doua locomotive diferite din punct de vedere al transmisiei atunci nu ai rezolvat prea bine problema, deci varianta asta se poate aplica perfect daca folosesti doua locomotive identice ca si constructie.Nu in ultimul rand exista cea mai ieftina varianta sa cumperi un set de locomotive dummy si ai rezolvat cu un singur decodor. Apoi nu toata lumea are locomotive vechi sau vechiute , asa ca la locomotivele de constructie relativ recenta compensarea nu constituie neaparat o problema. Din cate am vazut pana acum ESU, Lenz si altii, fac referire in prospecte la tipurile de motoare care se potrivesc cel mai bine.Nu am vazut inca decodoare cu iesire pt. leduri!!!!!!Exista functii auxiliare la orice decodor mai serios.De cativa ani mai toti fabricantii au inlocuit becurile cu leduri la locomotivele de conceptie noua. Daca in analog poti avea becuri de 12V cand intri pe digital obligatoriu le schimbi cu 16 sau 19V.Exista de ani de zile si riglete de iluminat vagoane cu leduri. Efectele de lumina nu sunt necesare pe locomotivele europene. Hai sa dam oamenilor niste informatii basic din care sa inteleaga ceva si mai apoi sa poata dezvolta subiectul.
 
.... aaa, am uitat de:

4. Tractiunea multipla (consist); intr-un forum de peste ocean ;) erau date cateva recomandari: pe langa o cat mai buna "imperechere" a locomotivelor (aceeasi viteza minima, maxima, acceleratie, deceleratie), se specifica activarea Back-EMF numai la una dintre cele 2 locomotive, tocmai pt. a adapta comportamentul ei la al celeilalte.
 
salutare,

am o intrebare: se poate adapta un sistem de decodor digital unei locomotive mai vechi, care nu a fost prevazuta pentru a lucra cu un asemenea sistem? sa presupunem ca vreau sa comand 10-15 locomotive simultan, TT, care sunt mai vechi de 30 de ani. ce solutie imi recomandati?

multumesc,
radu
 
hmm; motoarele vechi de TT.....probleme mari de tot; eu am renuntat la ele; proaste din constructie (ma refer la cele BTTB), consuma enorm, merg prost la viteze mici...

daca locomotivele sunt mai vechi de 30 de ani, nu iti recomand sa le pui decodoare; lasa-le asa; pur si simplu nu merita; mi-am pus si eu aceeasi problema acum un an de zile si am renuntat.

dar daca vrei sa insisti....sigur ca se poate; daca decodorul incape fizic in masina, poti incerca; dat fiind faptul ca esti la TT, iti recomand sa lipesti firele "pe direct".

ca ultim aspect: indraznesc sa te intreb: cam cat de mare este macheta ta, ca sa poti invarti 10-15 trenuri simultan? - ai grija ce sursa folosesti, ca sa iti "tina" cele 10-15 trenuri.

BAFTA!
 
momentan nu am nici o macheta, dar imi place sa gandesc scalabil. am peste 50 de locomotive BTTB. dispun si de spatiu. asadar, nu vad de ce sa nu imi pun problema ca poate la un moment dat o sa pun pe sina 15.

ce model de decodor imi recomanzi, avand in vedere problema? ma intereseaza unul care sa aibe si functie de intertie.

multumesc,
radu
 
Motoarele vechi se comporta prost la viteze mici datorita numarului de poli redus. Acest lucru determina ca locomotiva sa se miste incet dar nu pe cate te-ai astepta deoarece peste o anumita limita el practic nu se mai invarte.
ca decodoare nu cred ca are importanta ce dolosesti atata timp cat suporta consumul motoarelor si al sistemelor de iluminat instalate pe locomotiva.
Daca locuiesti cu adevarat in los angeles iti recomanda sa nu treci peste ocean si sa iti cumperi de acolo Digitrax. Dupa parerea ma sunt foarte buni.
www.digitrax.com
 
problema asta m-a deranjat dintotdeauna (locomotiva nu merge foarte incet, avand numai 3 poli) dar am inteles ca exista decodoare care compenseaza aceasta problema.

locuiesc in los angeles, dar nu prea am incredere in modelismul feroviar de aici. machetele sunt in general N sau HO. se pune accent pe dimensiuni mari, impresionante, multe vagoane si cat mai multe trenuri in miscare in acelasi timp, dar pe linii diferite si fara detalii multe la constructii. imi plac insa foarte mult trenurile de gradina. un exemplu: http://lals.org/
 
Sincer nu stiu ce decodoare te-ar putea ajuta in controlul motoarelor cu trei poli, iti pot spune ca inteleg lipsa de incredere de pe la voi. Eu am obtinut cateva decodoare digitrax prin intermediul ebay-ului de la voi. Prietenul care m-a ajutat a ocuit pe perioada verii in statul Texas aproape de granita cu Mexic. Eu zic ca s-a descurcat bine cu ei pe acolo. Eu am cumparat decodoarele de noi.
 
dac a spus:
Indraznesc sa nu fiu de acord cu adrianionut in privinta compensarii de sarcina (back EMF): este unul dintre principalele atuuri ale digitalului fata de analog, care are ca scop nu atat mentinerea unei viteze constante (in panta sau curba) cat obtinerea unor viteze minime cat mai mici. In analog, sub o anumita viteza minima, locomotiva pur si simplu intepeneste; in digital, back EMF moduleaza pulsurile aplicate motorului permitand viteze mult mai mici de deplasare.

Sigur, nici o suparare - ca doar de aici vine progresul.
(By the bay, de ce sistemul de notificari pentru noile mesaje nu functioneza corect? Habar nu aveam ca s-a mai raspuns pe aici.)
NU iti neg experienta in DCC (am vazut ce stii :wink: ) si in parte sunt de acord cu cele zise de tine, insa te asigur ca se pot obtine viteze incredibil de mici si fara BEMF, lucrand doar cu CV2 (voltaj de start) si eventual CV58 (kick start duration). Insa nu e tot. Multi producatori specifica in pliantele lor ca inainte de a monta un decodor intr-o locomotiva, trebuie sa te asiguri ca acesta functioneaza foarte bine in DC. Astfel, o locomotiva care ruleza foarte bine in DC va rula exceptional de bine in DCC. Am vazut ca uneori se asteapta de la decodoare ... miracole. Well you're wrong. BEMF sau nu, inainte de a instala un decodor, curarati mecanismele de colectare a tensiunii, gresati angrenajele, lubrefiati un pic motorul... va asigur ca aceste operatiuni vor face minuni! Daca decodorul mai are si BEMF - sau Dither cum au decodoarele de la TCS - locomotiva va rula exeptional. Daca insa drumul o ia pe scurtatura, putin conteaza ce decodor e instalat inauntru sau cate de scump e. O locomotiva cu o mecanica impecabila si un decodor mediu va rula mult mai bine ca una cu un decodor scump dar cu o mecanica cu angrenaje "ruginite" si neintretinuta.
dac a spus:
Cam toate decodoarele (inclusiv ESU Basic) permit reglarea tensiunii de iesire catre lumini deci folosirea fie a becurilor de diferite tensiuni sau a ledurilor; in cazul ledurilor este recomandata oricum folosirea rezistentelor de balast.
Tre' sa recunosc ca nu am dat pana acum peste asa ceva. Ar fi interesant insa sa poti regla tensiunea de iesire becuri sau LED-uri, caz in care nu vad de ce mai trebuie rezistente pentru LED-uri? Daca decodorul meu imi poate furniza cei aprox. 3v necesari, de ce as mai utiliza rezistentele?
 
ionut07 a spus:
Nu am vazut inca decodoare cu iesire pt. leduri!!!!!! Exista functii auxiliare la orice decodor mai serios. De cativa ani mai toti fabricantii au inlocuit becurile cu leduri la locomotivele de conceptie noua.

Ei... pai asta nu insemna ca nu exista...uite aici un exemplu care imi vine acum in minte. Si mai sunt si altele.
http://www.ncedcc.com/images/stories/manuals/bachdv35.pdf
Cat despre becuri, chiar nu as putea spune ca toti toti fabricantii au inlocuit becurile cu leduri. Am cumparat recent o GP-38 Proto 2000 care are becuri, si la care producatorul recomanda in caz de instalare a unui decodor inlocuirea acestora cu LED-uri. Si era un model de fabricatie recenta.