Tomberonul cu HO.

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.306
354
galati
LOCATION
galati
La ce-mi foloseste sub aspectul realismului un sistem roata/sina dupa norma RP25, mai realist decat NEM 310, fara urma de indoiala, atunci cand la 99% din modelele americane de locomotive si vagoane am cuple Kadee oarecum realiste insa fara nici un sistem de cuplare apropiata si intre doua vagoane de calatori cu burduf ramane un centimetru?

Pai eu m-am lovit de rotile europene la minitrixul taigatromel, de vreau sa incerc sa-l fac DA. Cod 55 Atlas pt rotile pizza cutter inseamna ca rotile se taraie pe clemele de prindere. Si eu inchid ochii zic eu destul de mult. Daca ar fi sa asteptam toti modelul perfect, ar trebui 200 ani lumina, lasand la o parte cum am spus, carcoteala care o avem toti in noi.
Pe partea cealalta, imi place ce face colegul cu ele. Le modifica dupa gustul si placul lui, ii iese , este de laudat, apreciat. cum spunea singur, l-ar arde pe rug in curtea fabricii in pauza de cafe. Masina este bestiala ca si grad de detaliere si robusta la mecanism. Pentru mine, o pot spune cinstit, in gluma, serios, daca e sa compar sistemul, mi se pare ca si cum as compara Ford T din filmele comice cu BMW X6. Toate la vremea lor au un rost, dar inevitabil apare si schimbarea.;)
 
  • Like
Reacții: mpursu

AdyAero

Well-Known Member
Trenulist
9 Septembrie 2008
504
279
41
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Imi dau si eu cu parerea aici referitor la sistemul AC folosit de Maerklin:
1) Sina arata urat dupa parerea mea. Adica te chinui sa pui tot felul de detalii pe diorama, sa arate realist, faci imbatranirea elementelor, faci o poza si zici ca e facuta in realitate dar... se vad contactele de la linia de mijloc. Nu mai zic de macaze sau de intersectii...
2) Se chinuie producatorii sa realizeze cat mai multe detalii, fiecare furtunas ca piesa separata, sa se vada spatiile libere de la boghiuri, etc si apoi ZDRANG, se vede pe mijloc patina de culegere a tensiunii...
3) Zgomotul la rulare. Patina aia reprezinta un zgomot suplimentar care trebuie acoperit de decodorul de sunet.

In afara de avantajele mentionate de Horia cu compatibilitatea cu sinele vechi (care insa cred ca se pot rezolva si cu kituri de schimb) cred ca sunt unele avantaje legate de functionare, buclele de intoarcere se pot face fara probleme.

PS. Cred ca deja se poate face un topic dedicat, DC vs AC.
 
  • Like
Reacții: mpursu

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.306
354
galati
LOCATION
galati
Doar ca informatie generala. In afara de colegu care imi place ca le ia si le canibalizeaza, nu multi le iubesc sau folosesc. Cel putin aici pe forum.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mpursu

AdyAero

Well-Known Member
Trenulist
9 Septembrie 2008
504
279
41
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Atata timp cat producatorii ofera si varianta AC pentru produsele lor cred ca au cumparatori destui.
Oricum, Miniatur Wunderland foloseste sistemul AC...
 
  • Like
Reacții: mpursu

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.797
2.166
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Doua mentiuni, pe scurt:

Colegul GFN a scris de anul 1859. Atunci s-a fondat firma Märklin, nu atunci a inceput productia de modele electrice. Primele modele electrice comerciale sunt mai tinere cu cateva zeci de ani bune, generalizarea sistemelor H0/00, 0 si 1 a avut loc la Märklin, Trix si altii dupa 1920. Existau insa si inainte firme care produceau asemenea modele, chiar si inainte de 1900, precum Bing.

Pai eu m-am lovit de rotile europene la minitrixul taigatromel, de vreau sa incerc sa-l fac DA. Cod 55 Atlas pt rotile pizza cutter inseamna ca rotile se taraie pe clemele de prindere. Si eu inchid ochii zic eu destul de mult.

Pai tu incerci sa mergi cu o locomotiva ale carei roti respecta normele NEM pe o sina care respecta normele NMRA. E ca si cum ai strange o piulita americana cu o cheie STAS sau GOST. :)

Pana in ziua de azi singurele sine cod 55 care respecta NEM sunt cele de la PECO (respecta si NEM si NMRA si pe ele se poate merge cu roti cu buze NEM 310 si de asemenea si NEM 311 si NMRA RP25) pentru ca sunt construite "inteligent" si nu au reprezentarea in relief a prinderilor sinei pe interior. Sinele Atlas cod 55 reprezinta corect modelul unei sine americane, cu distanta corecta intre traverse, insa nu e compatibila NEM ci doar NMRA. Alte tari, alte standarde, alta geometrie a caii de rulare.

Acum 20-30 de ani cel mai raspandit sistem in State pe scara N era cel cod 70 de la Shinohara. Avea o geometrie frumoasa, macaze cu raze generoase insa si cateva "traznai" tipice japoneze precum conexiuni metal/plastic nituite insa nu se mai gasesc decat stocuri limitate. Pe ele puteai merge cu orice profil.

Alt factor de luat in seama e ca in State multi folosesc sine flexibile, in general de la Micro Engineering (cod 40, 55 sau 70) sau sisteme complete (Kato cod 80) iar in Europa prin traditie multi modelisti pe N folosesc elemente "de-a gata" (Fleischmann cod 80, Roco si Trix care au aceeasi geometrie cod 80, Peco cod 80) si doar rar elemente flexibile (de exemplu Peco cod 55 sau 80). In Japonia, tara cu cei mai multi modelisti pe N (chiar mai multi decat restul lumii adunat impreuna) nu se folosesc decat elemente "de-a gata" cu terasament, de la Kato (cod 80) sau Tomix (cod 80) si asta are de-a face cu practica locala a hobby-ului, unde dioramele demontabile sunt standard si cele fixe exceptii, din cauza spatiului limitat.

Alte tari, alte obiceiuri, asa cum spuneam.
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.306
354
galati
LOCATION
galati
Nu am testat-o inca pe cod 55, nu are rost. Diorama veche este cod 80 pe ea merge fara grija. Materialul de il adun este cod 55. Probabil voi urma exemplele de mai sus ale colegului. Demontat si modificat profilul. Am tot ce trebuie, am habar. Dupa aia urmeaza greul. Mai greu un pic cu N dar nu imposibil. Cred ca rotile mele sant bronz nichelat sau cromat. Oricum e adunata de pe ebay, pret bun.
 
  • Like
Reacții: mpursu