Statii de cale ferata CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Pentru detalii despre garile din Rm. Sarat (veche) si Focsani, gari gemene, va recomand articolul d-lui Catalin Pavel de aici: http://www.railwayfan.ro/liniavinului/html/___gara_focsani.html.

Recitind articolul de mai sus, am deja un mare dubiu ca Anghel Saligny a avut ceva de a face cu vechea gara. Eu am folosit folclorul local pentru aceasta informatie. In alte surse, Saligny apare ca ctitor al noii gari, nu al celei vechi.

Am o mare rugaminte de la cei care au o informatie corecta, sa ne lumineze.
 
@LDH

Sunt sigur ca imaginea ta (undeva spre Calafat, nu?) reprezinta o reabilitare, laudabila de altfel, si nu o constructie noua. Este foarte clar ca avem de a face cu un sistem de sarpanta tip, aplicat la multe dintre constructiile anexe cu o singura "nava" ale epocii, depozite, remize drepte si altele.

De asemenea, detaliul de capat de cleste si cel de "fund" de pop, mai exact cioplirea acestora imi sugereaza o prefabricare a acestor piese si nu o taiere a lor pe santier. Poate veneau "on-site" in forma de kit de asamblare sau deja montate asa cum am vazut aici: detaliu a unei imagini de la http://www.modellbahnstudio-thueringen.de/
 
Merci de lamuriri Misha,

Deci gara veche este de fapt cea ridicata de antrepriza I.G. Cantacuzino, despre care ne vorbeste Catalin in site-ul sau (merci din nou, Catalin!)

Folclorul local e interesant, dar nu intotdeauna informatiile respective trebuie luate de bune.

Probabil ca numele lui Saligni se poate lega de gara doar prin faptul ca el era la momentul respectiv seful directiei "lucrari noi" din cadrul CFR (nu stiu sigur, trebuie verificat!) la fel dupa cum faptul ca la multe gari se vorbeste despre inginerul Elie Radu nu inseamna ca el personal ar fi proiectat totul.

Totusi, omul sfinteste locul, dovada ca azi inca dainuie in timp "stilul echipei lui Elie Radu" in timp ce in vremuri mai moderne si mai avansate, avem gara, dar n-avem linie, sau avem linie, dar nu mai incape si podul din cauza catenarei. Sau avem parte de "modernizari" indoielnice de genul celeia facute pentru gara Constanta... tot felul de "inginerii" mai mult sau mai putin financiare, specifice secolului 21! :roll:
 
misha a spus:
@LDH

Sunt sigur ca imaginea ta (undeva spre Calafat, nu?) reprezinta o reabilitare, laudabila de altfel, si nu o constructie noua. Este foarte clar ca avem de a face cu un sistem de sarpanta tip, aplicat la multe dintre constructiile anexe cu o singura "nava" ale epocii, depozite, remize drepte si altele.

Da, spre Calafat, mai exact la Cetate.

Nu, nu este o reabilitare, este o constructie integral noua, este adevarat, pe fundatia veche din caramida a unei foste magazii de cereale datand din perioada interbelica.
Pacat este ca nu a fost reabilitat vechiul WC care, impreuna cu celelalte constructii din porturile dunarene de la Clafat la Tr.Severin sunt adevarate demonstratii de arhitectura.
 
Mai sint si alte gari care au detalii in lemn.
Si nimeni nu e atent cu ele.


 
@ LDH
Mi-e greu sa cred ca au folosit elemente structurale crapate (prim-plan dreapta), suruburi ruginite si lampi noi, si apoi de ce or fi folosit scandurile alea doua din stg. din alta esenta de lemn?

Raman la parerea mea ca structura de lemn a fost curata si fatuita, probabil demontata si remontata, dar este cea originala.

Oricum, importanta este imaginea finala a cladirii si faptul ca functiunea actuala nu este cea de ruina...

@dantm
Foarte frumoasa cladirea haltei! Ai cumva mai multe poze? Mai de ansamblu si din mai multe unghiuri? Ce inseamna CED? Multumesc frumos!
 
misha a spus:
@ LDH
Mi-e greu sa cred ca au folosit elemente structurale crapate (prim-plan dreapta), suruburi ruginite si lampi noi, si apoi de ce or fi folosit scandurile alea doua din stg. din alta esenta de lemn?

Constructia este absolut noua, cu execptia fundatiilor.
Arata asa deoarece a fost inceputa, partial acoperita, se si vede pana unde - lemn neatacat, a trecut aproape un an pana au fost reluate lucrarile si din cauza aceasta au fost inlocuite scanduri la astereala iar suruburile au ruginit. Poate au fost schimbate si unele elemnte de structura desi ma indoiesc.
Peretii sunt din osb.

Au trecut aproape doia ani de cand am vazut-o ultima data. Nu are usi iar vantul si zapada, ca sa nu mai vorbim de umezeala de pe malul Dunarii isi fac treaba.

Scuze de pe langa subiect

Nu stiu care este starea ei actuala.
 
@ Dan TM:

Ufff, splendidele cladiri MAV abandonate, in ruina sau disparute cu totul....
Desigur ca stii mai bine decat mine pozele de aici: http://www.train-sim.ro/forum/viewtopic.php?t=1335

Genul acela de lemn taiat in filigran este superb, specific in principal zonei Ardealului, insa exemple asemanatoare se pot observa si in alte parti. Vezi spre exemplu infloriturile din zona acoperisului ale garii Odobesti, pe site-ul lui Catalin.

Pot observa oare cu optimism ca mai exista si oameni interesati de ele, in conditiile in care 98 % dintre romani ridica din umeri nepasatori cand se demoleaza o cladire, inclusiv monument? Una dintre ultimele marsavii ale anului 2009 a fost, in decembrie, demolarea unei cladiri unicat proiectata de arhitecta Henriette Delavrancea pe bulevardul Aviatorilor in plin centru al Bucurestilor.

Oare chiar asa de "scumpe" or fi devenit materialele de constructie si terenul in Romania secolului 21, incat sa justifice demolarea unor asemenea cladiri?
 
Buna misha,

ma bucur ca mi-ai citit articolul despre constructorii garii Rm Sarat veche.
Am vazut pozele puse de tine cu gara Rm Sarat si am vrut sa-mi exprim indoiala referitoare la interventia lui Saligny in acest caz. M-am abtinut pentru ca amintirea acelor locuri e prea frumoasa pentru mine si nu am vrut sa deviez firul discutiei.

Distinsului constructor roman ii datoram insa podurile din zona (podurile de pe aliniamentul vechi) si gasesti informatii despre ele, tot pe situl mentionat de tine. Probabil ca amprenta marelui inginer, inca atat de vizibila in zona, a facut ca si vechea gara sa fie atribuita tot lui.
Cert este ca dupa 1895, Saligny a proiectat toate podurile definitive ale liniei, inclusiv podurile de zidarie cu cea mai mare deschidere din Vechiul Regat, si astazi in picioare langa Sihlea si Golesti.

Acele traforaje in lemn le gasim si la garile concesiunii Strousberg (pozele de epoca stau marturie) la garile contruite de echipa lui Ellie Radu, ca o modalitate relativ ieftina si fara a cadea in kitch de infrumusetare a acestor cladiri.

De cele mai multe ori, cand vad aceste ornamente in pozele de epoca, ma gandesc la casele muntenesti si sigur multe elemente traditionale au influentat arhitectura modernului drum de fier de acum un veac.
 
casele vechi din Oltenia aveau astfel de traforaje in lemn aplicate la prispa(cerdac) sau la fatada asemanatoare cu cea din fotografie(marchiza)...ba chiar gaseai tot felul de forme originale traforate in usi,obloane etc...
 
Salut,

wiki (in josul paginii, la sectiunea imagini) zice ca Anghel Saligny a proiectat gara noua din Ramnic. Am mai gasit informatia asta pe un site romanesc, articolul fiind semnat de un domn de la Muzeul CFR... deci?! a fost sau n-a fost? Oricum cu prima ocazie cand ajung pe acolo, direct la Muzeul Orasului ma infiintez!
 
Misha,

Avand in vedere si discutiile precedente de aici referitoare la autorul garii Curtea de Arges, cred ca se impune o concluzie preliminara interesanta: avand in vedere faptul ca incepand din 1950 istoria romaneasca s-a scris cu precadere incercand sa STEARGA din memoria prezentului realizarile inaintasilor directi, de regula reprezentanti ai unei clase sociale nu tocmai agreate de autoritatile comuniste, cred ca se impune o cercetare temeinica a subiectului inainte de a da raspunsurile potrivite.

Cred ca dintre toate variantele, cea mai sigura ar fi de cercetat documentele din Arhivele Statului referitoare la lucrarile Ministerului Lucrarilor Publice din perioada respectiva. Vom gasi acolo atat semnaturile arhitectului, cat si cele ale inginerilor angrenati in lucrarile respective. In ceea ce ma priveste, deja de catva timp mi-am propus sa-mi rezerv cateva zile de mers la Bucuresti, la Arhivele Statului, pentru a cotrobai mai in profunzime prin documente, incercand sa fac un pic de lumina in subiectul respectiv, care mi se pare fascinant. Cred ca subiectul este prea vast pentru a ne zbate in continuare in atata ignoranta.

Asa cum spuneam si mai demult, potrivit modului de operare specific in Romania, ca si in multe alte tari, o cladire are de regula DOI autori, unul pentru partea de arhitectura, al doilea pentru partea de structura. Cele doua meserii "functioneaza" mereu impreuna si este nevoie in permanenta de o colaborare stransa intre cei doi specialisti pentru ca lucrurile sa iasa bine.

Exista cazuri particulare in care arhitectul poate sa aiba si diploma de inginer sau invers, dar rareori cele doua meserii inrudite sunt reprezentate de aceeasi persoana.

Deci atunci cand se spune ca Anghel Saligni a proiectat ceva, stiindu-se faptul ca numitul a fost un inginer absolut remarcabil, se va sub-intelege ca el a proiectat numai partea de structura a constructiei respective. Chestia asta este valabila INCLUSIV pentru marele pod de la Cernavoda, unde Saligni a realizat partea de structura, iar partea de arhitectura a fost proiectata de un ilustru necunoscut: arhitectul Alexandru Davidescu, in vreme ce sculpturile au fost realizate de un alt ilustru necunoscut, sculptorul francez Leon Pillet!

Acum, in ceea ce priveste remarcabila gara din Ramnicu-Sarat, judecand dupa felul cum arata, sunt absolut sigur ca si ea are "in spate" proiectarea unui arhitect remarcabil. Avand in vedere deja experienta referitoare la gara din Curtea de Arges, unde dintr-un noian de incertitudini a iesit la suprafata numele unui arhitect italian cunoscut pentru legatura sa de suflet cu arhitectura neo-romaneasca (!) nu ma pot hazarda sa propun un nume la intamplare.

Totusi, nu pot sa nu remarc ca printre personalitatile originare din Ramnicu Sarat face parte insasi arhitectul Petre Antonescu, considerat de multi ca fiind cel mai de seama reprezentant al arhitecturii neo-romanesti. Pentru specialisti, el este un nume ilustru, autor intre altele al palatului Cretzulescu, dar si a actualei cladiri a Primariei Capitalei (fost Minister al Lucrarilor Publice).

O ultima observatie: desi numele corect al familiei este Saligny asa cum apare in mai multe surse de pe net, la Muzeul de Istorie Nationala si Arheologie Constanta se pastreaza pentru posteritate o acuarela originala din 1893, realizata de marele inginer, unde cei interesati pot sa-i vada semnatura autografa: A. Saligni. Este motivul pentru care prefer sa-i scriu numele cu I in loc de Y final.
 
Buna seara,

Am observat si eu numele lui Petre Antonescu pe lista fiilor Ramnicului. Si eu sunt arhitect, asa ca aparitia numelui meseriei in orice context sare in ochi :D.
Incerc sa studiez lista de documente date spre cercetare de ANR, ca sa stiu ce sa cer la vizita.
 
Buna Misha,

cladirile din Focsani si Ramnicul Sarat erau identice deci trebuie sa avem acelasi arhitect pentru amandoua. Documente despre constructia liniei ce trecea prin Ramnic gasesti la Arhivele Nationale, fondul Ministerului Lucrarilor Publice, fondul documentar 1870 (pentru proiectele preliminarii) si pana in 1881. Cred ca vazusem undeva un dosar intreg cu documentarea liniei, datat cred tot 1881.

Daca descoperi ceva despre arhitectul cladirii din Ramnicul Sarat, sau orice alta informatie despre batrana gara, te rog sa le impartasesti.

Eu am adunat ce am putut vreme de 6 ani incoace despre disparuta gara a Focsaniului (geamana celei care te intereseaza pe tine) dar numele arhitectului nu l-am aflat niciodata. Mi-ar face o placere deosebita orice noua informatie aparuta despre aceste cladiri gemene.

Succes in cautarea ta !
 
Voi incerca si eu, multumesc pentru nr. fondului documentar.
Telul este ca toate aceste minunate cladiri vechi sa stea la noi pe raft/diorama in H0 sau N sau..., nu?
 
Bun㒠seara,
Din nefericire, programul nu mi-a permis studierea arhivelor naţionale aşa cum îmi propusesem. în ultima vreme, la sfârşitul să’ptă’mânii, mi-am petrecut vremea pe lâng㒠liniile ferate ale Bucureştiului
V㒠reţin atenţia cu o clă’dire de staţie deosebit de frumoasă’, din punctul meu de vedere. Frunză’neşti, Ilfov. Că’ră’mid㒠aparent㒠, construcţie din primul deceniu al secolului trecut:

(vedere dinspre stradă’, mai exact opus vederii dinspre linii, c㒠stradaa..)

(vedere dinspre linii capat Y spre X)

(P 8062 Olteniţa-Titan Sud cu 15 min. întârziere, asta dup㒠ceasul camerei mele, în orice caz...)

(planul staţiei, din surs㒠oficială’)
Toate drepturile rezervate; reproducerea permis㒠doar cu autorizaţia scris㒠a autorului. Toate fotografiile aparţin autorului, în afar㒠de cele unde se menţioneaz㒠sursa.
Mulţumesc pentru atenţie,
Mihai Popa-Dragomir
 
Excelente poze, multumesc frumos la randul meu Mihai!

Stiam statia (din poze) ea face parte dintr-o serie de cladiri din etapa tarzie a perioadei "Elie Radu" sau chiar DUPA terminarea etapei Elie Radu, caracterizata, dupa cum vezi, prin arce in plin cintru la toate deschiderile.

Exista mai multe gari in acest stil: vezi spre exemplu garile din Galbinasi, Budesti, Curcani etc.

Un exemplu particular al acestei serii este gara din statia Targusor, Dobrogea. Planul este varianta "in oglinda" a statiei prezentate de tine, dar spre deosebire de seria sus mentionata, Targusor-Dobrogea este realizata din materialul local, piatra din zona Cheile Dobrogei. Am postat o poza facuta de mine anul trecut aici pe forum, dar nu mai stiu pe unde este . :D
 
Revin cu ceva detalii:

Mi s-a pă’rut extrem de interesant㒠sigla CFR art-deco din interior. Este o reprezentare standard a epocii?

De asemenea structura de lemn a depozitului este interesantă’. Oare este contemporan㒠cu clă’direa staţiei?

Toate drepturile rezervate; reproducerea permis㒠doar cu autorizaţia scris㒠a autorului. Toate fotografiile aparţin autorului, în afar㒠de cele unde se menţioneaz㒠sursa.

Mulţumesc pentru atenţie,
Mihai Popa-Dragomir
 
victorian a spus:
Un exemplu particular al acestei serii este gara din statia Targusor, Dobrogea. Planul este varianta "in oglinda" a statiei prezentate de tine, dar spre deosebire de seria sus mentionata, Targusor-Dobrogea este realizata din materialul local, piatra din zona Cheile Dobrogei.

Târguşor Dobrogea, 29.12.2009, din trenul P 8651 (Constanţa - Tulcea) (scuzaţi calitatea, era dimineaţ㒠şi nu se luminase corespunză’tor).