Cred ca - pt. un plus de realism - fiecare dintre noi isi doreste sa ruleze propriile modele la viteze la scara corespunzatoare prototipurilor originale !
In digital, chestiunea este usurata de existenta CV5 - prin care se poate seta viteza maxima pe care o poate atinge modelul cand butonul controller-ului este la capat de cursa -, si care alaturi de CV2 - viteza minima, CV6 - viteza medie, CV3 - acceleratie, CV4 - deceleratie, contribuie la realismul comportamentului pe sine al locomotivei.
Initial am apelat la metoda laborioasa a cronometrarii duratei in care este parcurs un traseu avand o lungime cunoscuta. Inafara faptului ca este mare consumatoare de timp (necesitand un nr. mai mare de ture pt. o precizie cat mai buna) metoda iti permite evaluarea
vitezei medii de parcurgere a buclei nu si a
vitezei maxime reale.
Am simtit asadar nevoia unei alte abordari a problemei si, in urma studierii catorva idei de pe net, s-a nascut
Speedo:
Ingrediente necesare:
- una bucata vitezometru bicicleta,
- un vagon cu osii fixe (nu boghiuri),
- un magnetel mic, mic, dar tare-n camp...
Sa le luam pe rand:
Vitezometru am gasit la magazinele cu accesorii pt. biciclete la pretul de 25 ron (desi erau mai multe tipuri intre 20 - 100 ron, l-am ales pe cel mai mic).
Functioneaza cu o baterie AG12 si este un adevarat "computer de bord" cu functii multiple:
viteza instantanee,
viteza maxima a parcursului,
viteza medie a parcursului,
durata efectiva a parcursului,
odometru - distanta totala parcursa de la schimbarea bateriei,
tripmetru - distanta parcursa de la ultimul reset,
ceas,
temperatura. :?:
Vitezometrul permite afisarea unei viteze maxime de 199,9 km/h - valoare zic eu rezonabila cata vreme chiar garniturile de mare viteza le rulez la 160 km/H0...
Setarea se face f. simplu fiind necesara introducerea unei "constante" cu valoarea maxima de 3999. Aceasta constanta este de fapt marimea circumferintei rotii vagonului in mm la scara 1:1; in cazul meu, roata are diametrul de fix 11mm, iar valoarea constantei este:
C = PI x 11 x 87,086 = 3009
unde 87,086 este inversul scarii H0.
Sistemul este extrem de flexibil, permitand folosirea vitezometrului si la alte scari (TT, N) prin modificarea corespunzatoare a constantei (in masura in care se depasesc barierele de ordin mecanic).
In set se livreaza si un senzor reed precum si un magnet de montat intre spitele rotii de bicicleta, dar care este din pacate mult prea mare. Am folosit in loc, un magnet mic rezultat prin vandalizarea unui cdrom vechi, pe care l-am fixat cu superglue de axul osiei - desi la teste se mentinea singur numai prin magnetism.
Vagonul folosit trebuie sa ruleze usor, osiile sa se invarta cu frecare cat mai mica in lagare pt. a nu determina alunecarea rotilor fata de sine, alterand masuratorile. Din acelasi motiv, este recomandabil un vagon cu o distanta cat mai mica intre axe si suficient de greu. (o gondola este numai buna pt. ca se poate lesta usor).
Magnetul plasat pe osie determina o excentricitate a masei acesteia ce se materializeaza printr-o usoara tendinta de rulare in salturi, vizibila si pe film, tendinta favorizata de cuplele NEM, prin urmare folosirea cuplelor scurte este binevenita.
Din setul vitezometrului am pastrat si conectorul acestuia ce permite detasarea sa facila la nevoie (de ex. schimbarea bateriei).
In urma testelor, a rezultat ca
Speedo poate masura o viteza minima de 2,6 km/H0 (sub care se plictiseste sa astepte pulsurile si afiseaza 0,0 ) iar precizia masuratorilor este de 1,2% (superioara vitezometrelor digitale auto - 3%) :!: