Salut,
In anii 1970 in Suedia ASEA a dezvoltat o noua generatie de locomotive universale usoare, faimoasa serie Rc. Acestea, echipate cu o noua tehnologie care avea mai tarziu sa ajunga standard (triristori) au cunoscut un succes limitat, mai ales in Europa de Nord, cateva ajungand insa si in centrul continentului unde au fost construite in licenta.
ĂBB au achizitionat in 1972-73 10 locomotive identice cu modelul suedez Rc2 / Rc4 si le-au folosit pana in 2001 pe linia de munte de pe Tauern. Desi nu s-au fabricat sub licenta, cum se prevazuse, locomotivele, incluse in seria 1043, au stat la baza seriei de mai tarziu 1044 / 1144 care fost construita in aproape 300 de exemplare si a fost locomotiva standard austriaca mai bine de 30 de ani.
Iata versiunea austriaca a acestei locomotive, exemplificata de doua modele Fleischmann pe scara N :
Mai intai, iat-o pe 1043.008 in culorile tipice pentru anii 1970 la OBB, culoare de baza Blutorange cu 3 dungi bej. O vedem aici asa cum arata intre 1982 si 2001 cand a fost vanduta in Suedia, adica cu numere de control UIC si acoperisul vopsit in Umbragrau in locul culorii bej initiale :


Urmeaza 1043.010, care a primit experimental in 1986 o schema de vopsire dezvoltata de Wolfgang Valousek, pe baza de Blutorange si Hellelfenbein, care o face sa para mai moderna :


Ambele modele Fleischmann (din care primul este inca in catalog si este disponibil si azi, cel de-al doilea fiind doar disponibil la burse) sunt dotate cu motor cu volanta si cuple dupa NEM ; digitalizarea lor este posibila, asa cum am aratat mai dedemult.
Locomotiva a fost produsa in licenta in fosta Yugoslavie (cu numeroase modificari) si multe au ajuns si la CFR, in schimb cu locomotive 060EA pentru fostele JZ.
Pe baza modelului locomotivei austriece am realizat cu ceva timp in urma o conversie CFR care a fost des prezentata. Este vorba de o locomotiva din seria 43 a CFR, tip 040EC cu numarul 43 0102-4. Am ales o versiune din Epoca Vb cu schema rosie/alba cunoscuta ca Marlboro


Dupa cum o arata comparatia directa, intre modelul CFR si cel OBB diferentele sunt multiple, chiar daca este vorba de acelasi sasiu :
- Fetele cabinelor au alta raza si manere amplasate diferit, iar lampile au cutii mai mari.
- Fetele laterale sunt lise (nervurate la SJ si OBB) si sunt in oglinda fata de acestea, deoarece in Romania si Serbia se circula pe dreapra si nu pe stanga cum era cazul in Austria
- Acoperisul la versiunea in licenta din fosta Yugoslavie are izolatorii amplasati complet diferitr, are pantografele montate invers, este nervurat si prezinta bordurile caracteristice si deasupra cabinei.
s.a.m.d.
Intr-un cuvant, destule modificari pentru mai multe weekenduri
Iata si cateva imagini cu cele trei locomotive impreuna, pentru o comparatie mai usoara :

In anii 1970 in Suedia ASEA a dezvoltat o noua generatie de locomotive universale usoare, faimoasa serie Rc. Acestea, echipate cu o noua tehnologie care avea mai tarziu sa ajunga standard (triristori) au cunoscut un succes limitat, mai ales in Europa de Nord, cateva ajungand insa si in centrul continentului unde au fost construite in licenta.
ĂBB au achizitionat in 1972-73 10 locomotive identice cu modelul suedez Rc2 / Rc4 si le-au folosit pana in 2001 pe linia de munte de pe Tauern. Desi nu s-au fabricat sub licenta, cum se prevazuse, locomotivele, incluse in seria 1043, au stat la baza seriei de mai tarziu 1044 / 1144 care fost construita in aproape 300 de exemplare si a fost locomotiva standard austriaca mai bine de 30 de ani.
Iata versiunea austriaca a acestei locomotive, exemplificata de doua modele Fleischmann pe scara N :
Mai intai, iat-o pe 1043.008 in culorile tipice pentru anii 1970 la OBB, culoare de baza Blutorange cu 3 dungi bej. O vedem aici asa cum arata intre 1982 si 2001 cand a fost vanduta in Suedia, adica cu numere de control UIC si acoperisul vopsit in Umbragrau in locul culorii bej initiale :


Urmeaza 1043.010, care a primit experimental in 1986 o schema de vopsire dezvoltata de Wolfgang Valousek, pe baza de Blutorange si Hellelfenbein, care o face sa para mai moderna :


Ambele modele Fleischmann (din care primul este inca in catalog si este disponibil si azi, cel de-al doilea fiind doar disponibil la burse) sunt dotate cu motor cu volanta si cuple dupa NEM ; digitalizarea lor este posibila, asa cum am aratat mai dedemult.
Locomotiva a fost produsa in licenta in fosta Yugoslavie (cu numeroase modificari) si multe au ajuns si la CFR, in schimb cu locomotive 060EA pentru fostele JZ.
Pe baza modelului locomotivei austriece am realizat cu ceva timp in urma o conversie CFR care a fost des prezentata. Este vorba de o locomotiva din seria 43 a CFR, tip 040EC cu numarul 43 0102-4. Am ales o versiune din Epoca Vb cu schema rosie/alba cunoscuta ca Marlboro



Dupa cum o arata comparatia directa, intre modelul CFR si cel OBB diferentele sunt multiple, chiar daca este vorba de acelasi sasiu :
- Fetele cabinelor au alta raza si manere amplasate diferit, iar lampile au cutii mai mari.
- Fetele laterale sunt lise (nervurate la SJ si OBB) si sunt in oglinda fata de acestea, deoarece in Romania si Serbia se circula pe dreapra si nu pe stanga cum era cazul in Austria
- Acoperisul la versiunea in licenta din fosta Yugoslavie are izolatorii amplasati complet diferitr, are pantografele montate invers, este nervurat si prezinta bordurile caracteristice si deasupra cabinei.
s.a.m.d.
Intr-un cuvant, destule modificari pentru mai multe weekenduri

Iata si cateva imagini cu cele trei locomotive impreuna, pentru o comparatie mai usoara :
