Schema variator

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Doru

Well-Known Member
Trenulist
14 Februarie 2008
500
0
Cluj Napoca
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Cluj Napoca
Tin minte ca mai demult in revista Tehnium a fost publicata o schema de variator pt trenulete analogice. Avea daca nu ma insel o schema cu tiristoare . La pozitia de mijloc nu avea tensiune pe iesire, iar prin modificarea in cele 2 sensuri se schimba tensiunea ca polaritate si valoare.
Mai detine cineva aceasta schema?
Multumesc anticipat
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.642
596
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Imi amintesc de o schema cu tranzistoare, formata din doua "blocuri" complementare si alimentata de la o sursa dubla de tensiune. Am dezvoltat un pic schema respectiva si am aplicat-o la caile mele ferate, dupa care am trecut la schemele PWM si apoi la sistemul digital. Voi prezenta schema MPU, daca o mai gasesc :D :fluierat:
Totusi sistemul PWM (impulsuri de amplitudine fixa modulate in durata) este superior celui strict analogic (tensiune continua pura de valoare variabila) - fapt observat foarte clar de mine - asa ca as recomanda sa incerci alimentatorul meu PWM de aici, chiar daca nu are zero central, ci un potentiometru 0-max si un inversor de sens :).
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
mpursu, te rog spune-mi daca trebuie sa montez si ceva condensatori in paralel cu motorul, in cazul in care reusesc pwm ? (ma gandesc la efectul joule)

respect,
bogdan.
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
nu stiu daca au .... (nu am desfacut niciuna pana acum, iar despre cunostintele mele vis-a-vis de m feroviar .... m-am apucat de treaba asta din decembrie 08. este drept am mai avut un set acum 20 de ani ...dar nu se pune :) )
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
2
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Se pot alege orice fel de scheme de variatoare de tensiune, in fucntie de curentul care se doreste a fi debitat. Se gasesc multe scheme pe net, pe siteurile de specialitate, inclusiv din cele care folosesc PWM uri. Orice schema de comanda a unui motor cu tranzistoare este buna.
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
variatorul nu maie este o problema ... am facut unu digital (in 8 trepte) ieri ... am avut ceva mai mult timp ...si merge bine sau ma rog aproape bine. sper sa-l modific astazi cand ajung acasa pt 5 trepte (8 sunt prea multe) si deasemenea sa ii pun niste ldeduri care sa indice 'viteza'... poblema era alta ...sper ca mpursu sa aiba dreptate ..:) altfel ... o sa incalzesc ceva motoarele alea chiar daca stau pe loc...:)
respect,
bogdan
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.642
596
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
La "stat pe loc", impulsurile PWM sunt foarte inguste, astfel incat rotorul motorului oscileaza in jurul pozitiei de echilibru, fara a se roti. La frecvente mici, gen 100Hz, aceasta oscilatie este audibila (motorul bâzâie), dar este insesizabila la frecvente ultrasonice, gen 20 - 30 kHz. Astfel, este posibila incalzirea motorului la stat pe loc, insa aceasta se produce exact la fel si in mers, deci nu cred ca ar constitui un impediment.
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
am sa incerc sa vad si eu exact despre ce este vorba ...
asa din teorie nu-mi dau seama ce se intampla .... adica am idei impartie 50% - 50%.....

respect,
bogdan
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
ma gandesc ca din cauza faptului ca motorul primeste tensiunea maxima,dar pt perioade scurte(pwm),la orice turatie ar merge,el sta la o temperatura apropiata de cea la turatie maxima (daca gresesc,corecteaza-ma te rog)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.642
596
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Este adevarat ca in sistemul PWM tensiunea maxima este aplicata in impulsuri de latime variabila. Totusi, puterea mediata in timp depinde de proportia dintre latimea impulsului si perioada de pauza dintre impulsuri. Astfel, daca impulsurile sunt inguste, atunci puterea medie livrata motorului este mica, deci nu se produce o incalzire notabila.
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
mda ... merita sa incerc ... macar; cu ce sa incep ? :)
later edit
...dar acum se pune problema variatorului ...
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.642
596
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Ca urmare a faptului ca alimentatoarele analogice Roco si Piko sunt in stare sa aprinda farurile LED ale unei locomotive, in timp ce aceasta sta pe loc cu motorul bâzâind, deduc ca acestea functioneaza pe principii foarte asemanatoare cu PWM, cu frecventa joasa a impulsurilor, de 50 sau 100Hz.