Lupule,
Gandeste-te ca si moderatorii astia sunt niste oameni cu problemele lor pe cap, ar insemna sa nu faca altceva decat toata ziua sa mute postari, sa stearga raspunsuri aiurea, sa modifice... e o munca de sinteza imensa si nimeni nu s-ar putea inhama la asa ceva, mai ales ca exista riscul de a face sa dispara toata spontaneitatea si naturaletea unui forum. Dar nici nu-i nevoie sa cauti aici pe forum, e suficient sa dai un "Google" si vei gasi o gramada de site-uri cu informatii specifice despre ceea ce te intereseaza.
In ceea ce priveste plata unor magazine din strainatate, este cat se poate de simplu. In momentul de fata exista numeroase banci care ofera carduri de CREDIT. Eu spre exemplu am unul de la ING Bank... dar poti incerca la fel de bine de la oricare banca, in principiu toate au un asemenea produs si sunt valabile oriunde in lume.
Spre deosebire de ceea ce spune Vali cu referire la Marea Britanie, in Germania de exemplu este posibila plata ramburs la fel ca si in Romania. Ce NU este posibila e plata ramburs in Romania atunci cand coletul este trimis din Germania, fiindca banii ar trebui transferati de la Posta Romana la Deutsche Post si ar implica niste operatiuni prea complicate de transformare a valutei. Deci pentru tine ramane valabila ideea unei comenzi pe site-ul unui magazin virtual din strainatate, plata cu ajutorul unui card pe site-ul securizat al magazinului virtual, iar marfa iti va sosi prin mesageria Postei Romane.
In privinta alegerii, asa cum spunea Vali mai devreme, la "Z" devii tributarul unui singur producator: Maerklin. Modelele respective sunt la limita tehnologica a posibilitatilor de realizare, de aceea ele au o cupla mult supradimensionata, au de regula ambielaje simplificate in cazul locomotivelor cu aburi, unele detalii sunt mai degraba schitate decat realizate efectiv etc. Nu in ultimul rand, motoarele respective sunt "microscopice" si nu prea mai au loc si pentru volanta, ceea ce se traduce prin probleme la pornire si o lipsa a plajei de reglaj a vitezei.
Daca problema spatiului este cruciala pentru tine, atunci mergi pe Z acceptand toate aceste dezavantaje evidente ale sistemului.
Daca insa realismul modelelor e un criteriu la fel de important, atunci ar trebui sa consideri scara 1:160 sau "N continental", unde ai la dispozitie o plaja larga de producatori: pentru modele europene exista Fleischmann, Minitrix, Roco si Arnold, plus o serie de producatori de mica serie manufacturiera de excelenta calitate, insa la preturi pe masura.
De asemenea, ai modelele britanice care merg pe acelasi ecartament dar au o scara un pic diferita.
Dar N exista si in Statele Unite (evident, cu modele de-ale lor specifice) si tot N exista foarte mult si in Japonia, tot cu modele de-ale lor specifice si la o scara un pic diferita.
Ai deci o gama larga de produse de unde sa poti alege ceea ce te intereseaza si ti se potriveste cel mai bine.
Cel mai bine ar fi ca inainte de a te hotari pe o scara anume sa cauti epocile si modelele de locomotive, vagoane etc ce te intereseaza si sa vezi ce producatori le realizeaza si la ce nivel calitativ, si sa actionezi in consecinta!
Bafta!