Sa fie locomotivele radiocomandate viitorul modelismului?

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
88
-
Iata ce a reusit un englez sa faca la scara la scara N: http://www.youtube.com/watch?v=7jZXXvkNeLM

Imaginati-va cum ar fi sa scapam de chinul polarizarii inimilor la macaze, sa nu mai avem griji cu cablarea pentru sine, statii DCC scumpe... va ramane sa ne concentram asupra peisajelor, semnalizarilor si altele asemanatoare.
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Ideea in sine e seducatoare, dar la N o problema dificila o reprezinta spatiul necesar sursei de alimentare...Cu timpul se prea poate insa sa apara acumulatori minusculi de capacitati incredibile.
Probabil in acea epoca ne vom incarca telefoanele o data la doua luni si vom circula cu automobile exclusiv electrice :-|
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ciudat, de ce are nevoie de antene asa lungi. Exista acum module Zigbee pe 2.4GHz sau bluetooth de-a dreptul minuscule, pana la 1cmp si care costa maxim 30E, si cu antena de max. 2cm. In privinta bateriei, eu as opta pentru celule Li-Ion sau Li-Po de tipul celor din castile bluetooth. Poate si la magazinele de aeromodelism se gasesc acumulatoare Li miniaturizate. Singura mare problema e "neinteroperabilitatea" cu deja batranul DCC.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
12
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Ideea e interesanta,
sunt si avantaje si dezavantaje,
de exemplu sinele murdare nu mai cauzeaza atatea probleme, nu mai pierzi contactul la macaze, wkw-uri, etc, sau poti imparti linia pe segmente si afla prin cea mai ieftina metoda unde se afla un tren la orice moment.
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Daca ai avea tractiunea din 4 celule inseriate, se pot alimenta diverse sectiuni de linie cu tensiune continua de 16.8V (4x4.2V), astfel incat bateriile se pot incarca acolo unde se pot alimenta sinele, iat acolo unde sinele sunt murdare sau nu se pot alimenta, trenul merge din baterii. Am zis 16.8V ca sa pastram motoarele existente si totusi sa putem prinde viteza maxima.
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Sau chiar si in mers, de ce nu? singura chestie e ca tensiunea de pe sine sa fie bine stabilizata. Dar cu iluminarea din vagoane... cum ramane?
Daca incarci bateriile din mers, pe anumite sectiuni, ai avantajul ca poti pune baterii de capacitate foarte mica
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
88
-
Marele avantaj al bateriilor LiIon si Li-Poly este ca se pot fabrica in aproape orice forma. Am citit intr-un articol ca bateriile vor putea fi modelate in forma sasiului.

Si eu m-am mirat de antena dar ganditi-va ca este pur si simplu un experiment - observati ca si cablajul este din cele folosite pentru experimente. Cine stie la ce s-o fi gandit omul cand le-a pus; o avea in plan tunele din beton armat? :lol:
 

Clouseau

Active Member
27 Februarie 2008
237
0
Austria
LOCATION
Austria
locomotivele sa aiba accumulatoare, de ex. pentru stabilizarea tensiunii decodorului, e ok. Insa pentru ca culegerea curentului din linia de tren nu este 100% continuu, mai ales la locomotivele cu putine achse, si incarcarea acumulatorilor Li-ion oder Li-Polymer este dificila, nu prea se potrivesc. O posibilitate ar fi cu NiMH (1-2 cells) si electronica formata din incarcator continous current, step-up dc/dc si un powerswitch pt. schimbarea sursei de alimentare din sina pe accu. Si cu un polarity-detector, in sfirsit ar fi posibil alimentarea digitala si prin pantograf!
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
88
-
Eu cred ca tocmai incarcarea acumulatorilor LiIon / Li-Poly este recomandata. NiMH sunt mai grei si apoi au si acel efect de memorie.

Un alt avantaj la LiIon / Li-Poly ar fi ca, pentru a le mari durata de viata, nu este o cerinta incarcarea la capacitate maxima sau incarcarea lor numai atunci cand sunt aproape descarcati.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.363
114
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Indraznesc sa nu fiu de acord cu mr. sidney001: modelismul feroviar nu este in urma celorlalte pt. ca nu foloseste modele radiocomandate !

Dimpotriva, trenuletele au "atuul" sinelor pe care il folosesc ajungand chiar la forme de rafinament - comanda digitala ! Iar avantajele surclaseaza dezavantajele...

Ba mai mult, observ ca si modelismul auto jinduieste dupa aceste avantaje si astfel a aparut "slot car"-ul...
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Parca s-a mai dat pe forum exemplul acela cu locomotiva H0 care era echipata cu un fel UPS minuscul pentru a o ajuta sa treca peste tronsoanele dificile...si chiar trecea! In opinia mea, o astfel aplicatie "de suport" este singura viabila cu acumulatoarele actuale pe locomotive. O garnitura N, TT sau H0 nu are cum sa functioneze mai mult de cateva minute per ciclu de incarcare, cu acumulatoarele disponibile in prezent. Ideea cu incarcatul din mers iarasi e mai mult teoretica daca luam in considerare cerintele regimului de incarcare al acumulatoarelor cu litiu. Ca nu au efect de memorie este adevarat, dar pentru a atinge capacitatea nominala au nevoie de o perioada continua si lunga de incarcare. In plus aceasta abordare cu incarcarea din mers chiar obliga la pastrarea sistemului clasic de alimentare prin sine si a cablarii respective.

Radiocomanda este una, si o poate implementa oricine fara probleme chiar si in ziua de azi, iar autonomia locomotivei fata de alimentarea exterioara este cu totul alta chestiune.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
88
-
cristi_m a spus:
...dar pentru a atinge capacitatea nominala au nevoie de o perioada continua si lunga de incarcare...

Pentru a se incarca la capacitatea maxima este nevoie de un timp mai mare. Dar pentru a atinge aprox. 90% din capacitate le este necesar un timp foarte scurt.

De ex. pentru un acumulator de 800 mAh, incarcarea la aprox 750 mAh se face in ceva mai mult de o ora iar restul pana la capacitatea maxima poate dura inca o ora.

Eu zic ca solutia cu acumulatori este una buna atata vreme cat nu invarti trenuletele pe o diorama cu orele.
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Pai si eu spun ca solutia cu acumulatori este foarte buna! mai ales cand locomotiva are de trecut peste macaze, sau portiuni oxidate de cale. Dar ca sa revin la titlul topicului, locomotivele se pot radio-comanda si in prezent. Adevarata problema pentru care viitorul va aduce sau nu o rezolvare este autonomia.
 

Clouseau

Active Member
27 Februarie 2008
237
0
Austria
LOCATION
Austria
dupa parerea mea RC-ul are putine sanse sa devina standard la scara H0 sau scari mai mici. Poate la scari mai mari, instalate in gradina, parc...
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
cristi_m a spus:
...o astfel aplicatie "de suport" este singura viabila cu acumulatoarele actuale pe locomotive. O garnitura N, TT sau H0 nu are cum sa functioneze mai mult de cateva minute per ciclu de incarcare, cu acumulatoarele disponibile in prezent. Ideea cu incarcatul din mers iarasi e mai mult teoretica daca luam in considerare cerintele regimului de incarcare al acumulatoarelor cu litiu.

La o baterie 5 cm cubi ai 3Wh, suficient pentru a rula un tren in conditii de diorama (opriri/porniri/mers incet/mers repede) maxim ora.
O baterie cu litiu are nevoie de 2 conditii pentru o incarcare sigura:
-limitarea curentului maxim de incarcare
-stabilizarea tensiunii maxime la borne la 4.2...4.4V
Se poate spune ca regimul de incarcare e foarte similar cu al bateriilor cu plumb.
Eu am construit chargere cu microprocesor si pot spune ca cele mai ciufute acumulatoare sunt, clar, cele cu Ni.
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
dave,
Am doua observatii de facut, cu scuzele ca s-ar putea sa nu detin date exacte :
1) 3Wh nu vor permite functionarea locomotivei in conditii lejere timp de o ora. sa nu uitam ca la o locomotiva H0 doar consumul motorului poate atinge 1000mA, deci o valoare convenabila ar fi undeva la peste 10Wh. daca gresesc te rog sa ma corectezi
2) nu stiu ce informatii ai tu cu privire la capcitatea de stocare a acumulatorilor Li-ION. din cate stiu eu, la tipurile uzuale, aceasta se situeaza undeva pe la 300Wh/litru, deci 5 cm cubi ar putea oferi cam 1.5W timp de o ora, total insuficient
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Facand un calcul pentru o baterie de telefon, avem 5 x 3.5 x 0.6cm = 10.5cmc, la 800mAh adica 3Wh, deci gresisem la calcul.
In legatura cu consumul, eu am masurat un curent de cca 0.3...0.4A la o loco H0 cu 4 vagoane de calatori in curba si rampa usoara, alimentata la 16V, ruland la o viteza echivalenta de 100km/h
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
sa stii ca si eu m-am repezit prima data la bateria de la telefonul meu si, masurand-o, nu mi-a iesit nici densitatea energetica minima pe care ar fi trebui sa o aibe:) apoi m-am gandit ca cine stie ce HTC HD-Diamond ai, cu o super baterie LI-cobalt de 600Wh/l pe care vrei sa mi-o dai ca exemplu :p
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Nu, mai, e o baterie BL-5C Li-Ion de 3.7V de Nokia, dimensiuni 3.3cm x 5.2cm x 0.5cm. Am masurat-o exact acum. Si are 850mAh.
http://www.altshop.ro/acumulator-original-nokia-bl-5c-liion-850mah-p-1137.html

Ma rog, acuma ca o merge trenul o ora sau 40 minute, sau o ora si jumate... ideea mi se pare fezabila, mai ales daca poti incarca bateria si din mers, pe anumite tronsoane.
La H0, cu locomotive pe 4 sau 6 osii ai loc destul. Daca motorul e de calitate, 5 poli si magneti buni, la 300mA consumati se poate atinge o viteza rezonabila.
Poate sunt eu prea optimist, dar chiar mi se pare realizabil...