Rigi Bahnen (RB) (in gernana-caile ferate Rigi) este o intreprindere feroviara elvetiana ce leaga pe de o parte localitatea Vitznau din cantonul Lucerna si pe de alta parte localitatea Arth din cantonul Schwytz de Rigi, o destinatie turistica importanta in Elvetia . Reteaua feroviara are ecartament normal (1435 mm) si cremaliera.
Istoric
Actuala companie s-a nascut prin fuzionarea in 1992, a vechii companii Vitznau- Rigi Bahn (VRB) cu Arth-Rigi Bahn (ARB). In secolul XIX, masivul muntos Rigi, situat intre Lacul celor 4 cantoane, lacul Zoug si lacul Laurez, era renumit pentru panorama pe care o puteau admira turistii. Acesul pe creasta era dificil, find realizat pe jos sau intr-un scaun transportat de calauze sau pe spatele magarului.
Solutia pentru a ajunge la hoteluri si hanuri cu un alt mijloc de transport, vine din partea elvetianului Niklaus Riggenbach (1817-1899), care a depus la Paris in 1863 un brevet de inventie pentru sistemul sau cu cremaliera.
Vitznau-Rigi Bahn (VRB)
La 9 iunie 1869, Marele Consiliu al cantonului Lucerna, atribuie inginerilor Niklaus Riggenbach, Adolf Naeff si Olivier Zschokke, o concesiune pentru constructia si exploatarea unei cai ferate cu cremaliera de la Vitznau, pe malul lacului celor 4 cantoane, pana la Rigi. Inaugurarea noii linii la 21 mai 1871, constitue un mare eveniment pentru ca aceasta este prima linie montana din Europa.Pentru a sublinia importanta, la aceasta inaugurare, au participat presedintele Confederatiei si inca trei ministri din guvernul Elvetiei.
In acelasi timp aceste concesiuni pentru constructia de cai ferate, in epoca, au constituit resortul dezvoltarii cantoanelor din aceasta tara. Linia ferata se va opri dupa aproape 5.1 km, la frontiera cantonului Lucerna, la Staffelhohe, mai jos de Riggi-Kaltbad. Pentru urmatorul tronson de 1.8 km, pana la Kulm, a trebuit sa se astepte constructia altei linii, Arth-Goldau - Rigi in 1873.Timp de multi ani acest capat de linie, a facut obiectul a numeroase litigii intre cele doua companii, apelandu-se in instanta la Tribunalul Federal.
In 1874 compania pune in functiune calea ferata dubla dintre Freibergen si Rigi -Kaltbad si in acelasi an deschide exploatarea liniei cu cremaliera pe 6.7 km de la Rigi- Kaltbad pana la Scheidegg, exploatare ce va dura pana in 1931 cand va fi abandonata. Ea va ramane in serviciu pana in 1942 doar pentru transportul de marfa.
Timp de un sfert de secol de la inaugurare, calea ferata VRB nu a functionat decat pe timpul verii.Incepand cu iarna 1906-1907, exploatarea va deveni regulata pe tot parcursul anului.
Electrificarea in curent continu cu tensiunea de 1500 volti, a devenit efectiva din 1937. Constructia unui teleferic intre Weggis si Rigi- Kaltbad, s-a realizat in 1968.
Arth- Rigi Bahn (ARB)
ARB a fost un mare rival pentru VRB. Pentru versantul de nord-est al masivului Rigi, concesiunea a fost acordata de cantonul Zoug si lucrarile au debutat trei ani mai tarziu. Deschiderea exploatarii a avut loc la 4 iunie 1875. Aceasta companie va beneficia pentru dezvoltarea ei de deschiderea liniei Gothard si de legatura spre Zürich prin Sudostbahn. Electrificarea liniei a fost realizata in 1907. Incepand din iarna 1928-1929, aceasta linie a fost exploatata de ARB in tot cursul anului. De la 31 august 1959, linia plana dintre Arth si Goldau a fost inlocuita printr-o linie de autobuz.
Contrar locomotivelor cu aburi folosite de VRB care aveau cazanul vertical, cele folosite de ARB aveau cazanul orizontal.
Gara finala situata aproape de varf, numita Rigi Kulm, era comuna ambelor linii montane.
Si inca un mic detaliu curios ce merita subliniat: VRB care opera pe versantul apartinand cantonului Lucerna, avea vagoanele vopsite in rosu si alb, in timp ce culorile blazonului acestui canton erau albastru si alb. Si invers pentru vagoanele apartinand ARB din cantonul Schwytz s-au folosit culorile albastru si alb in timp ce steagul cantonului era rosu cu o mica cruce alba.
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Rigi-Bahnen
Istoric
Actuala companie s-a nascut prin fuzionarea in 1992, a vechii companii Vitznau- Rigi Bahn (VRB) cu Arth-Rigi Bahn (ARB). In secolul XIX, masivul muntos Rigi, situat intre Lacul celor 4 cantoane, lacul Zoug si lacul Laurez, era renumit pentru panorama pe care o puteau admira turistii. Acesul pe creasta era dificil, find realizat pe jos sau intr-un scaun transportat de calauze sau pe spatele magarului.
Solutia pentru a ajunge la hoteluri si hanuri cu un alt mijloc de transport, vine din partea elvetianului Niklaus Riggenbach (1817-1899), care a depus la Paris in 1863 un brevet de inventie pentru sistemul sau cu cremaliera.
Vitznau-Rigi Bahn (VRB)
La 9 iunie 1869, Marele Consiliu al cantonului Lucerna, atribuie inginerilor Niklaus Riggenbach, Adolf Naeff si Olivier Zschokke, o concesiune pentru constructia si exploatarea unei cai ferate cu cremaliera de la Vitznau, pe malul lacului celor 4 cantoane, pana la Rigi. Inaugurarea noii linii la 21 mai 1871, constitue un mare eveniment pentru ca aceasta este prima linie montana din Europa.Pentru a sublinia importanta, la aceasta inaugurare, au participat presedintele Confederatiei si inca trei ministri din guvernul Elvetiei.
In acelasi timp aceste concesiuni pentru constructia de cai ferate, in epoca, au constituit resortul dezvoltarii cantoanelor din aceasta tara. Linia ferata se va opri dupa aproape 5.1 km, la frontiera cantonului Lucerna, la Staffelhohe, mai jos de Riggi-Kaltbad. Pentru urmatorul tronson de 1.8 km, pana la Kulm, a trebuit sa se astepte constructia altei linii, Arth-Goldau - Rigi in 1873.Timp de multi ani acest capat de linie, a facut obiectul a numeroase litigii intre cele doua companii, apelandu-se in instanta la Tribunalul Federal.
In 1874 compania pune in functiune calea ferata dubla dintre Freibergen si Rigi -Kaltbad si in acelasi an deschide exploatarea liniei cu cremaliera pe 6.7 km de la Rigi- Kaltbad pana la Scheidegg, exploatare ce va dura pana in 1931 cand va fi abandonata. Ea va ramane in serviciu pana in 1942 doar pentru transportul de marfa.
Timp de un sfert de secol de la inaugurare, calea ferata VRB nu a functionat decat pe timpul verii.Incepand cu iarna 1906-1907, exploatarea va deveni regulata pe tot parcursul anului.
Electrificarea in curent continu cu tensiunea de 1500 volti, a devenit efectiva din 1937. Constructia unui teleferic intre Weggis si Rigi- Kaltbad, s-a realizat in 1968.
Arth- Rigi Bahn (ARB)
ARB a fost un mare rival pentru VRB. Pentru versantul de nord-est al masivului Rigi, concesiunea a fost acordata de cantonul Zoug si lucrarile au debutat trei ani mai tarziu. Deschiderea exploatarii a avut loc la 4 iunie 1875. Aceasta companie va beneficia pentru dezvoltarea ei de deschiderea liniei Gothard si de legatura spre Zürich prin Sudostbahn. Electrificarea liniei a fost realizata in 1907. Incepand din iarna 1928-1929, aceasta linie a fost exploatata de ARB in tot cursul anului. De la 31 august 1959, linia plana dintre Arth si Goldau a fost inlocuita printr-o linie de autobuz.
Contrar locomotivelor cu aburi folosite de VRB care aveau cazanul vertical, cele folosite de ARB aveau cazanul orizontal.
Gara finala situata aproape de varf, numita Rigi Kulm, era comuna ambelor linii montane.
Si inca un mic detaliu curios ce merita subliniat: VRB care opera pe versantul apartinand cantonului Lucerna, avea vagoanele vopsite in rosu si alb, in timp ce culorile blazonului acestui canton erau albastru si alb. Si invers pentru vagoanele apartinand ARB din cantonul Schwytz s-au folosit culorile albastru si alb in timp ce steagul cantonului era rosu cu o mica cruce alba.
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Rigi-Bahnen