Rigi Bahnen cale ferata montana

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
750
19
Pascani
LOCATION
Pascani
Rigi Bahnen (RB) (in gernana-caile ferate Rigi) este o intreprindere feroviara elvetiana ce leaga pe de o parte localitatea Vitznau din cantonul Lucerna si pe de alta parte localitatea Arth din cantonul Schwytz de Rigi, o destinatie turistica importanta in Elvetia . Reteaua feroviara are ecartament normal (1435 mm) si cremaliera.
Istoric
Actuala companie s-a nascut prin fuzionarea in 1992, a vechii companii  Vitznau- Rigi Bahn (VRB) cu Arth-Rigi Bahn (ARB). In secolul XIX, masivul muntos Rigi, situat intre Lacul celor 4 cantoane, lacul Zoug si lacul Laurez, era renumit pentru panorama pe care o puteau admira turistii. Acesul pe creasta era dificil, find realizat pe jos sau intr-un scaun transportat de calauze sau pe spatele magarului.
Solutia pentru a ajunge la  hoteluri si hanuri cu un alt mijloc de transport, vine din partea elvetianului Niklaus Riggenbach (1817-1899), care a depus la Paris in 1863 un brevet de inventie pentru sistemul sau cu cremaliera.
Vitznau-Rigi Bahn (VRB)
La 9 iunie 1869, Marele Consiliu al cantonului Lucerna, atribuie inginerilor Niklaus Riggenbach, Adolf Naeff si Olivier Zschokke, o concesiune pentru constructia si exploatarea unei cai ferate cu cremaliera de la Vitznau, pe malul lacului celor 4 cantoane, pana la Rigi. Inaugurarea noii linii la 21 mai 1871, constitue un mare eveniment pentru ca aceasta este prima linie montana din Europa.Pentru a sublinia importanta, la aceasta inaugurare, au participat presedintele Confederatiei si inca trei ministri din guvernul Elvetiei.
In acelasi timp aceste concesiuni pentru constructia de cai ferate, in epoca, au constituit resortul dezvoltarii cantoanelor din aceasta tara. Linia ferata se va opri dupa aproape 5.1 km, la frontiera cantonului Lucerna, la Staffelhohe, mai jos de Riggi-Kaltbad. Pentru urmatorul tronson de 1.8 km, pana la Kulm, a trebuit sa se astepte constructia altei linii, Arth-Goldau -€œ Rigi in 1873.Timp de multi ani acest capat de linie, a facut obiectul a numeroase litigii intre cele doua companii, apelandu-se in instanta la Tribunalul Federal.
In 1874 compania pune in functiune calea ferata dubla dintre Freibergen si Rigi -Kaltbad si in acelasi an deschide exploatarea liniei cu cremaliera pe 6.7 km de la Rigi- Kaltbad pana la Scheidegg, exploatare ce va dura pana in 1931 cand va fi abandonata. Ea va ramane in serviciu pana in 1942 doar pentru transportul de marfa.
Timp de un sfert de secol de la inaugurare, calea ferata VRB  nu a functionat decat pe timpul verii.Incepand cu iarna 1906-1907, exploatarea va deveni regulata pe tot parcursul anului.
Electrificarea in curent continu cu tensiunea de 1500 volti, a devenit efectiva din 1937. Constructia unui teleferic intre Weggis si Rigi- Kaltbad, s-a realizat in 1968.
Arth- Rigi Bahn (ARB)
ARB a fost un mare rival pentru VRB. Pentru versantul de nord-€œest al masivului Rigi, concesiunea a fost acordata de cantonul Zoug si lucrarile au debutat trei ani mai tarziu. Deschiderea exploatarii a avut loc la 4 iunie 1875. Aceasta companie va beneficia pentru dezvoltarea ei de deschiderea liniei Gothard si de legatura spre Zürich prin Sudostbahn. Electrificarea liniei a fost realizata in 1907. Incepand din  iarna 1928-1929, aceasta linie a fost exploatata de ARB in tot cursul anului. De la 31 august 1959, linia plana dintre Arth si Goldau a fost inlocuita printr-o linie de autobuz.
Contrar locomotivelor cu aburi folosite de VRB care aveau cazanul vertical, cele folosite de ARB aveau cazanul orizontal.
Gara finala situata aproape de varf, numita Rigi Kulm, era comuna ambelor linii montane.
Si inca un mic detaliu curios ce merita subliniat: VRB care opera pe versantul apartinand cantonului Lucerna, avea vagoanele vopsite in rosu si alb, in timp ce culorile blazonului acestui canton erau albastru si alb. Si  invers pentru vagoanele apartinand ARB din cantonul Schwytz s-au folosit culorile albastru si alb in timp ce steagul cantonului era rosu cu o mica cruce alba.
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Rigi-Bahnen
 
Rigi-Kulm hotel

Urcare spre Rigi-Kulm hotel

"Aparitia la Rigi-Kulm
In 10 august 1880, la ora miraculoasa a acelui asfintit de soare peste Alpi, atat de proslavit de ghidurile Joanne si Baedeker, o negura de un galben inchis, amestecata cu o vifornita de zapada cu vartejuri albe, invaluia piscul Rigi (Regina montium), si acel hotel urias, minunat la vedere in peisajul sterp al culmilor, acel Rigi-Kulm sclipind de geamlacuri ca un observator, masiv cat o citadela, unde vine sa-si dea ifose o zi si o noapte liota de turisti adoratori ai soarelui.
...................................................................................................................................................................................................................
Deodata se ivi din neguri o mogaldeata, inaintand spre hotel cu un zgomot de fiare vechi, cu miscari desuchiate din pricina unor atarnatori ciudate.
.......................................................................................................................................................................................................................
La peron, arcasul nu mai fu decat un om burduhanos, bine legat,spatos, care se oprea sa mai rasufle, sa-si scuture omatul de pe jambierele de pasla galbena ca si casca, de pe acoperamantul de cap, crosetat, lasand sa i se vada din chip doar cateva smocuri de barba incaruntita si niste uriasi ochelari verzi, bombati ca niste sticle de stereoscop. Pioletul, alpenstocul, un sac in spate, o legatura de funii incrucisate pe piept, piroane si carlige de fier la centura unei bluze englezesti cu gaici mari, desavarseau echipamentul acestui alpinist fara cusur.
Pe culmile sterpe de pe Mont-Blanc sau Finsteraar-horn, acest echipament de escalada ar fi parut firesc; dar la Rigi-Kulm, la doi pasi de calea ferata!
E drept ca alpinistul venea din partea opusa garii, si starea jambierelor sale dovedea ca a parcurs un drum lung prin zapada si noroaie.
.............................................................................................................................................................................................................
O adevarata priveliste, sufrageria aceea de la Rigi-Kulm. Sase sute de tacamuri in jurul unei mese uriase in chip de potcoava, unde compotiere de orez si de prune uscate alternau in siruri lungi, cu legume verzi, oglindind in zeama lor deschisa la culoare ori cafenie luminitele drapate ale policandrelor si poleiala plafonului cu ciubucarii.
..................................................................................................................................................................................................................
Ajuns de dimineata la statiunea Vitznau, pe malul lacului celor Patru- Cantoane, acelasi potop pe coastele verzi ale muntelui Rigi, calarite de nori negri, cu suvoaie pravalindu-se de-a lungul stancilor, cu cascade ca un colb umed, cu prelingeri din toate pietrele, din toate acele brazilor. De cand era, tarasconezul (Tartarin) nu mai vazuse atata apa.
Intra intr-un han, porunci o cafea cu lapte, miere si unt, singurul lucru cu adevarat bun ce-l mai gustase cu pofta in timpul calatoriei; apoi intremat, cu barba unsa de miere si curatata cu un colt de servet, se pregati sa incerce prima ascensiune.
- Si d-alminterea, - intreba el in timp ce-si lua sacul de-a spinare, - cat timp trebuie ca sa te urci pe Rigi?
- Un ceas, un ceas si un sfert, domnule, numai grabiti-va, trenul pleaca peste cinci minute.
- Cu trenul la Rigi!....Dumneata glumesti!
Prin fereastra cu vitraliuri plumbuite a hanului vazu cum pornea trenul. Doua vagoane mari acoperite, fara ferestre, impinse de o locomotiva cu horn scurt si pantecos in forma de caldare, o ganganie monstruasa prinsa de munte si tragandu-si sufletul ca sa se catere pe povarnisurile de prapastie."
Alphonse Daudet-Minunatele ispravi ale lui Tartarin din Tarascon-editura Ion Creanga -1970

Plecare Vitznau

De la Vitznau spre Rigi-Kulm
 
Cred c㒠aceasta cale ferata şi vechiul hotel Rigi au fost sursa de inspiratie pentru filmul ”Grand Hotel Budapest”

Hotelul vechi din poze, si cu CF seamana destul de mult cu cel din film