Plug de zapada cu aburi CFR la scara N

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna baieti,

mai dedemult Catalin ne vorbea de cele doua pluguri de zapada ale CFR asa zis "americane"... PZA1, mai tarziu WPZ21, existent partial si azi la Fetesti din cate stiu insa intr-o stare demna de Romania :( si PZA2, mai tarziu WPZ22, azi la Sibiu...

ambele au fost construite dupa acelasi proiect american datand din 1884-86, unul de firma Cooke in New Jersey, USA, in 1897 (PZA1) si celalalt de Wiener Neustadt in 1906 (PZA2).

ieri am intrat in posesia unui kit american pe scara N reprezentand un plug american de la sfarsitul secolului XIX si surpriza... ESTE IDENTIC LA 95% cu PZA1 si PZA2! :aplauze:

de mentionat ca vorbesc de plugurile respective in starea originala, 1897 respectiv 1906, nu cum arata azi dupa ce au fost acoperite cu tabla si vata de sticla in anii 1950-1960!

dupa o scurta perioada de bucurie :D a urmat deceptia, din cauza documentatiei "subtirele"; in afara de excelenta lucrare a lui Serban Lacriteanu nu am nici o informatie despre aceste pluguri in starea originala... :(
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna,

singura poza pe care am vazut-o a lui PZA1 este in lucrarea sus citata, il arata intr-o stare apropiata de cea originala si pare sa fie de culoare inchisa... Serban ne scrie ca era vopsit in rosu... :roll:

intrebarile care se pun ar fi:

- cu ce tendere au functionat PZA1 respectiv PZA2 pana la modernizare si cand a fost efectuata aceasta?

- unde putem gasi informatii precise privind coloritul lor, stiind ca pentru majoritatea locomotivelor din epoca ele exista?

- unde gasim eventual cu muuuuuuuuuult noroc imagini din exploatarea plugurilor?

Dorin, catalin, Dorel... ajutor va rog!

atentie, a nu se confunda "americanele" PZA1 si 2 cu plugurile "suedeze" din 1930 sau cele Henschel din 1942, unde informatiile exista!
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
iata plugul pe care l-am cumparat, aici pe situl producatorului:
http://www.tichytraingroup.com/index.php?page=view_product.php&id=477

si iata ce scrisese si catalin mai dedemult:
"acest plug a existat si la CFR (primul exemplar livrat in 1897). Varianta CFR este identica, trebuie doar cuplat cu un tender CFR (de la vechile seriii C), si vopsit in rosu. A, si mai trebuie inlocuite boghiurile. Cele CFR au avut o varianta simpla de Diamond.

PS: plugul exista si astazi insa nu mai poate fi recunoscut dupa ce a fost modificat in nenumarate ori de CFR."

si aici se lansase o discutie intreaga
http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=3370&postdays=0&postorder=asc&start=30

care insa a "murit" si nu a inviat decat acum cand am pus mana pe un asemenea kit care la comparatia cu planurile de la Serban Lacriteanu s-a dovedit a fi identic!
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
In primul rand ma bucur pentru achizitia ta. Asa cum scriam acum ceva vreme, cu exceptia boghiurilor, care erau altele la PZA201, modelul la N este similar cu batranul plug CFR.

PZA201 este un plug american. A fost construit la New Jersey si livrat la CFR in 1897. Cum iubitorii epocii 1 CFR sunt foarte putini (eu nu stiu mai mult de 5 in toata tara aici incluzandu-ma si pe mine) si cum toti 5 sunt oameni, cu limitarile lor, nu te mira ca documentatia e putina.

PZA201 a fost livrat fara tender la CFR. In perioada de vara era stationat la Atelierele Centrale Bucuresti si iarna era folosit cu ce tender era disponibil. La CFR a fost o practica frecventa ca o locomotiva sa fie cuplata cu un alt tender decat cel cu acelasi numar (evident se foloseau tendere din tipul destinat) motiv pentru care e aproape imposibil de determinat astazi cu ce tender a fost cuplat acest plug in jurul anului 1900.

Plugul a venit din State vopsit in rosu. Nu existase anterior un vehicul similar in Romania, doar pluguri simple. Este primul plug cu sistem "Rotary", tehnologie folosita si astazi, care a ajuns la CFR. Cand a fost lansata comanda s-a optat pentru schema de vopsire cu care aceste pluguri circulau pe continentul nord-american: rosu. Inscriptia CFR PZA201 era cu alb. Nu a avut alte inscriptii, doar placile de producator turnate in metal.

Nu am imagini cu acest plug in exploatare. Imaginile surprinse in 1954, in care apar plugurile suedeze inca in caroseria originala de lemn, ma fac sa cred ca operatia de imbracare in tabla este ulterioara acestui an pentru toate tipurile de pluguri CFR din vechile furnituri.

Asa arata plugul PZA 201 astazi (clasat ca obiect de patrimoniu):



Pe mine m-a fascinat mereu acest vehicul poate si pentru ca la CFR a fost activ 92 de ani (ultimul RK in 1989). Nu stiu un alt vehicul CFR care sa fi fost atat de longeviv desi starea in care se afla astazi tradeaza greu faptul ca acum 20 de ani era gata de serviciu...
Desi am cautat, personal nu am gasit multe informatii referitoare la serviciul acestui vehicul. A fost mereu stationat in Muntenia si folosit in special pe liniile din Baragan in anii cand iarna mai si ningea.
O sa incerc sa te ajut cu putinele mele informatii daca doresti tranformarea modelului tau in PZA 201.
La o prima examinare, in afara de boghie trebuie sa elimini pasarela de pe acoperis si sa adaugi lampile cu rapita.

Poate alt membrii de pe forum, mai informati ca mine, sa-ti ofere ceva mai multe detalii.

C.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Horia, revin.
Am cautat prin hartiile mele si am gasit o imagine cu 632 (numarul pe care il purta in 1933 PZA201) aparuta in presa acelui an. In ianuarie 1933 plugul participase la actiunile de curatare a liniilor dupa cateva ninsori teribile si era detasat, la acea vreme, la Depositul Galati in cadrul inspectiei 2 Tractiune CFR.

In spatele plugului un tender de seria CFR 140.100 (tip Consolidation -se gaseste si la scara N...) si o locomotiva impingatoare 50.100. Se observa schimbarea inmatricularii (seria e trecuta jos pe lonjeron !)
Stiu, calitatea e execrabila. E totusi o imagine din presa tiparita de acum 66 de ani.

 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna catalin,

ce m-as face fara tine? ;) multumesc mult!

un tender de "Consolidation" de calitate buna gasim la Bachmann Spectrum si pe N, trebuie sa vedem daca Rudi poate sa ne faca rost de piese de schimb de aceasta marca de la Haendlerul sau american, precum si de boghiuri Diamond... sehr geehrer Herr Rudi, pe unde esti? :)

pentru o epoca mai veche ma gandesc la un tender prusac cu trei osii, pesemne unul ca cel de la G4.3 Fleischmann, iar in 1897 pesemne un venerabil tender cu 2 osii...

de asemenea, ma intreb daca vopseaua rosie (rosu inchis? bordeaux? rouge-brun ca rotile de la CFR in epoca?) se oprea la marginea acoperisului (negru) sau il acoperea si pe acesta...

catalin, pana la urma o s- scoatem la capat si cu acest plug! ;)
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Salutare prieteni,

Catalin, ma bucur sa te "citesc" din nou aici, eram sigur ca de la tine se poate astepta Horia la ajutorul cel mai consistent ca de obicei!

Intervin si eu cu niste poze ale plugului de la Sibiu. Poza de ansamblu ii apartine fiului meu, iar cele de detaliu, prietenei lui.
Deh, suflet de femeie, aplecat spre detalii! ;-)

Desi conform monografiei "Istoria tractiunii feroviare" plugul de la Sibiu este facut in Austria de Wiener Neustadt si nu de Cooke Paterson, New Jersey, este de presupus ca e principial identic primului deoarece a fost realizat folosindu-l pe primul de model. S-ar zice ca termenul de copyright avea alt inteles in anul 1906 decat o suta de ani mai tarziu.

In privinta culorii plugului, mi-as permite o observatie: plugul american era rosu fiindca, din cate am inteles, plugurile americane erau in general rosii. Deci culoarea nu are nimic de-a face cu acel brun-noyer de la rotile si sasiul locomotivelor CFR epoca I-a.

Mai mult decat atat, daca am observat bine, in rosu aprins erau vopsite de obicei unele vagoane "de serviciu" englezesti in epoca I-a (vezi si: http://www.peco-uk.com/Nuremburg/images/HO_img_65b.jpg) si de asemenea, in mod obligatoriu, traversa tampoanelor la toate locomotivele englezesti. O amuzanta reminiscenta a acelui odios "red flag act" care a franat serios dezvoltarea masinilor cu aburi primitive.

Poate ca de acolo a fost "imprumutata" ideea vopsirii in rosu a vehiculelor de servitute americane.

Am pe undeva semnificatia culorilor la acele "guard waggons" in perioada BR in Marea Britanie. Ele erau gri daca erau "brake unfitted", erau de culoare brun (englezii folosesc termenul "bauxite") daca erau prevazute cu frana; in fine, daca erau prevazute cu frana pneumatica, peste marginile de culoare brun aparea un patrat galben.

Poate ca aici ne-ar putea ajuta Rudi, cu experienta lui in trenuri americane. Rudi? Cum se vopsesc plugurile americane?


Iata o imagine de ansamblu a plugului de la Sibiu:


Se observa o diferenta in alura generala a acoperisului (oare a fost o modificare ulterioara sau o diferenta a plugului austriac fata de modelul american? -nu vom sti niciodata, in lipsa unei poze a plugului 02 in starea originala). De asemenea, o minte luminata a adaugat plugului o traversa frontala cu tampoane. Ma intreb in ce masura "imbunatateste" aceasta traversa functionarea plugului. :D

O imagine de detaliu a boghiului:


O imagine de detaliu a lamelor taietoare:


Culoarea lamelor taietoare din poza n-ar trebui sa ne induca in eroare: e o diferenta de tenta datorata fie aparatului foto, fie mai degraba "coacerii" vopselei in soarele mai multor veri. Cred ca nuanta era aceeasi ca si cea de la boghie, si in principiu aceeasi cu cea folosita pentru locomotivele romanesti dupa modificarea coloraturii sub inspiratia modelului german de la DRG.

As presupune ca nu ar trebui sa fie foarte diferita de nuanta originala a plugului!

Toate bune!
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna Dorin,

problema de "copyright" la Wiener Neustadt nu se pune, deoarece CFR a comandat un plug in 1906 pe proiect propriu... care era cel american din 1884 dupa care se realizase in NJ plugul din 1897!

privind culoarea, si in epoca se vopsea dupa esantioane trimise (ca RAL nu exista inca, a aparut 30 de ani mai tarziu) ;) cum CFR avea bunul obicei de a documenta exact si in general in limba franceza coloritul materialului sau rulant, sunt convins ca exsista undeva o fisa pentru acest plug sau/si cel din 1906 in mare parte identic!

pe vremea aceea acel "vopsit cu ce aveti voi in stoc ca oricum se strica!" nu exista in lumea civilizata si CFR se forta sa faca parte din aceasta lume civilizata... ;)
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Cunoscand rigoarea voit germana a CFR-ului din acei ani, cred Horia ca date despre echizita acestui vehicul se pot gasi in Arhivele Statului fondul Ministerului Lucrarilor Publice din 1897.

Eu nu am decat o singura poza de epoca cu acest vehicul, reprodusa in rezolutie slaba pe RFR (linkul l-ai pus tu mai sus) si nu imi pot da seama daca exista diferenta de nuanta intre acoperis si perete. Sincer, mi se par la fel. Asta ar insemna ca vehiculul era complet rosu. Ce nu am indoiala este ca mansonul cutitului era negru.

Tips: incearca sa gasesti informatii despre vopsirea plugurilor la Boston and Maine Railroad. Se pare ca acela a fost modelul de origine si plugul CFR a fost vopsit folosindu-se aceasta companie ca model.
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna catalin,

sper ca Dorin sau un bucurestean la fel de pasionat ca mine ;) sa ajunga la Arhivele Statului, intrucat din pacate documentele din 1897 nu se pot consulta online :(

voi sapa in America, sa vedem ce gasim... insa cum pe vremea aceea acoperisurile la cam toate locomotivele si multe vagoane se vopseau peste ocean in negru, am ceva dubii... as opta parca pentru boghiuri, lama, sasiu si acoperis negru si doar lateralul cutiei rosu, asa cum se mai vedeau pluguri americane prin 1950... :roll:

pentru moment nu se pune inca problema de constructie efectiva si vopsire, acel kit va mai sta pe masa mea pana ce gasim inca ceva informatii...
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Cateva exemple de pluguri de zapada mai vechi sau mai noi, in coloratura rosie specifica:

Plug de zapada DB:


Plug de zapada american:


Plug de zapada leton, Muzeul Cailor ferate letone din Riga:


Horia, judecand dupa acea imagine unica din colectia lui Catalin care arata plugul "nostru" in varianta originala, eu as zice ca acoperisul nu este IN NICI UN CAZ vopsit in negru, ci mai degraba intr-un gri deschis, iar aparatoarea lamelor nu este neagra, ci este in mod categoric vopsita in aceeasi nuanta de rosu ca si peretii laterali. Peretii laterali sunt rosii, dar lonjeronul sasiului pare din nou vopsit in gri...
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna Dorin,

de unde pana la unde putem fi categorici la poze alb negru cu vopsele cu grad de stralucire de peste 60%? :D

iti voi arata o poza in care categoric imi vei spune ca locomotiva este vopsita in aceeasi culoare de la un cap la altul si de fapt este gri mediu cu negru... CATEGORIC! :(

la cocarda romaneasca pe avioane uneori galbenul era mai inchis ca rosul... :(

obiectivele inseala, asa ca nu avem voie sa scriem ca ageamii ca este "categoric" cat nu am intalnit o mentiune scrisa, Dorin. am depasit nivelul asta, nu? :roll:

plugul Klima al ITL fost DB este in RAL3020 Verkehrsrot matuit (norma din 1997), la DB fusesera toate integral negre si in epoca III verzi!
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna Dorin,

subiectul pluguri este foarte vast. Poate ca ar trebui separate plugurile sistem Rotary de cele simple. Cele simple sunt de o mare diversitate, plegand de la constructii foarte simple si terminand poate cu masivele pluguri folosite pe continentul nord american, unul dintre acestea fiind prezentat si de tine mai sus. Personal am avut ocazia sa vad live un astfel de plug al CN si nu pot sa spun decat ca este impresionant. Fara o astfel de constructie e greu sa faci fata unor zapezi ce depaseau 4m.

In alta ordine de idei, acea traversa frontala despre care scriai mai sus este o constructie care facea parte din dotarea acestor utilaje si care era montata atunci cand acest plug era remorcat (impins) rece pentru ca regulile caii ferate cer ca orice vehicul sa fie dotat cu aceasta traversa la manevra. Evident ea era demontata cand plugul intra in serviciu. Nici nu se putea altfel...

Horia, ceva vesti despre vopsirea acestui plug ?

Cautand pe continentul nord american eu nu am aflat prea multe. Vreme de 20 de ani americanii au facut doar doua pluguri pentru export, unul dintre ele fiind cel de la Fetesti (asta spune mult despre interesul caii ferate romane de atunci de a cumpara cam ce era mai bun in materie de material rulant). Pana acum eu nu am confirmarea ca acest vehicul era 100% rosu si cred ca speranta ramane tot pe la arhivele din Romania.
Ca detalii constructiv/functionale am reusit sa studiez in detaliu un astfel de plug in cadrul unui muzeu canadian. Mai jos o imagine de ansamblu si una cu mecanismul de actionare (cilindru-biele-roti conice de transmisie).





intr-o arhiva online americana am gasit si imaginea unuia dintre plugurile construite la New Jersey (poate era chiar al nostru, cine poate sti ??? ), dezbracat de carcasa....



Daca aflu ceva te anunt si sper sa faci si tu la fel.
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna baieti,

pentru moment sap in arhiva de la muzeul de la mine din sat (doar in Mulhouse avem ditamai muzeul) sa incerc sa gasesc documentele plugului american identic care este expus aici...

se pare ca pe vremea aceea unele lucruri se vopseau standard: sasiul, boghiurile si aripile laterale deflectoare ale plugului precum si accesoriile in negru, lama circulara in rosu, cutia stim ca era rosie la CFR... acoperisul probabil tot rosu sau negru, griul inca nu se folosea pe vremea aceea...

cum am ceva noutati ma manifestez ;)
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Uitasem Horia ca unul din aceste vehicule e chiar la tine in sat.
Ar fi interesante ceva imagini noi, facute de tine, altceva decat cele care se gasesc pe internet.
Ma gandesc ca asa capata si altii ceva drag de aceste vehicule sau macar isi mai imbunatatesc cultura generala.
Sau macar mentinem cat de cat interesul fata de acest subiect.

In alta ordine de idei stiam ca am pe undeva un scan mai bun dupa singura poza cu PZA 201 la inceputul activitatii lui.



Poza la dimensiune mare nu o pot publica pentru ca nu imi apartine insa cropul de mai jos imi intareste ideea ca toata caroseria era rosie (pana la lonjeroanele metalice):

 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Da, frumoasa masinarie. Modul de prezentare cu zapada artificiala si dezbracat de caroseria din scandura e fara cuvinte.
Stie cineva numarul de serie al masinariei (sa ma salveze de la sapat prin hartii) ???
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Horia, daca ar fi sa trebuiasca sa realizezi singur caroseria acestui vehicul, fara sa folosesti cartonul taiat cu laserul, ce solutie ai alege ?

Boghiurile deja exista....
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.008
989
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna catalin,

mai intai o intrebare cam OT: de ce sa o realizam singur cand kitul american corespunde 90%, costa putin si se gaseste si in Europa?

stiu... esti perfectionist, mai bine nu intreb ;)

lasand laserul la o parte, eu vad doua solutii:

1. am rabdare si nu fac decat un plug, am maini bune si imi place sa lipesc cu Nitro (=toluen); voi folosi Styrene (plastic), "carti" de 0,25 0,5 si 0,70 si profile de diferite dimensiuni (incepand cu 0,10 x 0,10 si terminand cu "plate" 1,5 x 0,3)

2. am chef sa fac o mica serie, nu am incredere in plastic pentru ca imbatraneste prost la lipituri; fac un mini-kit din alama decupata chimic...

:roll: