Numă’ră’tor decadic, numă’ră’tor de roÈ›i

marcelbanu

Active Member
Trenulist
9 Dec 2010
66
0
56
Deva
marcelbanu.blogspot.com
WEBSITE
http://marcelbanu.blogspot.com
YAHOO
marcelbanu
LOCATION
Deva
YOUTUBE
marcelbanu
Sper c㒠postez la locul potrivit...
îmi fac o dioram㒠cu trenuleţe electrice.
Automatizarea o fac cu relee electromagnetice, digital se pot face confuzii
şi crea accidente...

Ce vreau să’-mi fac este un numă’ră’tor-comparator de roţi.
Adic㒠pleac㒠trenul din staţie, cu 10 roţi.
Ajunge într-un punct al traseului unde obligatoriu trebuie s㒠ajung㒠tot 10 roţi,
asta pentru a putea ridica, s㒠zicem, o barieră’.
Presupunînd c㒠trenul se poate opri (accidental sau voit) în dreptul barierii, neavînd cele 10 roţi
bariera nu se mai poate ridica, decît dac㒠trec cele 10 roţi...
Sau nu poate pleca un alt tren pe traseu dac㒠primul nu are zece roţi în punctul de destinaţie.

Dac㒠are cineva o idee...

Pe scurt numă’ră’tor 1, numă’ră’tor 2 o poart㒠ȘI iar de aici
semnalul s㒠ajung㒠în baza unui tranzistor de unde s㒠pot excita un releu...
Mulţumesc !
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ian 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
ideea e interesanta, dar totusi nu stiu cat de fiabila este, ca vorba aia, te cam incurci la numarat :D plus ca undeva trebuie sa le tii minte (ca nu cred ca o sa reprogramezi releele de fiecare data cand adaugi un vagon la garnitura (ma rog, la electronica de asta de baza nu ma bag, ca sunt pe langa)
poti sa faci in schimb o alta idee, un BOD (block occupancy detector) bazat pe curentul dintre cele 2 sine (daca se scurge curent intre cele 2 sine clar ai un consumator pe undeva, deci o locomotiva); la vagoane e un pic mai complicat, dar nu imposibil, trebuie pusa o rezistenta apreciabila intre cele 2 roti, pentru a se crea circuit intre sine
dar dupa cum ziceam ideea cu numaratoarea e foarte interesanta; daca o mai dezvolti da-ne si noua de stire ...
 

lokomoto

Active Member
Trenulist
2 Mai 2008
95
0
Arad
YAHOO
lokomotodcc
LOCATION
Arad
Ma bag si eu,...,
Ideea merita aprofundata,..cu siguranta ai nevoie de electronica inteligenta, iar
solutia cea mai la indemana a zilelor noastre ti-o poate oferi o aplicatie cu
microcontroler care va numara si va decide. Mai greu cu numaratul cu
precizie in cazul in care folosesti metoda optica (bariera infrarosu)
s-ar putea sa nu iti iasa totdeauna acelasi nr. de roti (sau osii) din cauza
reflexiilor ce pot aparea. Eu as merge pe o metoda cu senzor HALL pe
care se monteaza (sau are deja montat din fabrica) un mic magnet astfel
incat sa fie sensibil la partile metalice care trec prin fata lui (bandajul rotii)
ex: http://www.allegromicro.com/en/Products/Part_Numbers/0627/index.asp

Ar mai fi o solutie cu RAILCOM sau alta cu RFID si anume pe fiecare locomotiva
si vagon final al garniturii sa ai un TAG RFID cu ID-uri (Ex:N si N+1) iar in zona
de control un cititor care valideaza o iesire cu care poti comanda un releu.
La trecerea locomotivei se citeste ID-ul TAG-ul corespunzator N iar la trecerea
ultimului vagon ar trebui sa citeasca TAG ID-ului N+1.
In felul acesta detetezi ca a trecut garnitura pe la punctul de control si stii si in
ce directie se deplasa trenul.
Mai departe se pot face interfatari cu XbusTCO(Paco) sau cu S88 pentru control
automatizat.
Idee: pentru un anumit TAG de locomotiva citit la un control inaintea
semnalului de intrare in statia feroviara, se poate prin intermediul
automatizarii sa se stabileasca parcursul si configuratia macazelor pentru acea garnitura.....etc.
Documentatie:
http://www.robofun.ro/index.php?route=product/search&keyword=rfid&category_id=0
http://www.parallax.com/tabid/768/txtSearch/rfid/List/0/SortField/4/Default.aspx
Have fun![/code]
 

marcelbanu

Active Member
Trenulist
9 Dec 2010
66
0
56
Deva
marcelbanu.blogspot.com
WEBSITE
http://marcelbanu.blogspot.com
YAHOO
marcelbanu
LOCATION
Deva
YOUTUBE
marcelbanu
Am gă’sit soluţia:
1. Un releu bistabil (electromecanic sau electronic) este în starea iniţial㒠S şi comand㒠bariera s㒠fie sus.
2. Un numă’ră’tor reversibil aşteapt㒠în poziţia 0.
3. Un senzor A la pornirea din gar㒠sesizeaz㒠trecerea roţilor şi provoac㒠avansul numă’ră’torului pîn㒠la N.
4. Un senzor B inaintea barierei sesiseaz㒠apariţia trenului şi basculeaz㒠releul in pozitia J (jos bariera).
5. Un senzor C dup㒠barier㒠sesizeaz㒠trecerea roţilor, trimite impulsuri spre alt㒠intrare a numă’ră’torului care işi decrementeaz㒠conţinutul (numar㒠invers N-1, N-2...).
6. Cînd ajunge la 0 (daca nu s-au pierdut vagoane :D) numă’ră’torul trimite un puls care readuce bistabilul în S şi ridic㒠bariera. Sîntem din nou în starea iniţial㒠1.
în caz de eroare bariera ră’mîne jos şi sistemul trebuie resetat manual.
Un numarator reversibil CMOS este 40193 cu 16 stă’ri/capsul㒠(pot fi montate dou㒠în cascad㒠şi se ajunge la 16x16 stă’ri). Atenţie la senzorii folosiţi (fotoelectric, contacte, magnetic) fiindc㒠contactele multiple dau erori.

 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Eu cred ca desi in teorie ideea e interesanta, in practica o sa ajungi sa te plictisesti repede daca de fiecare data cand schimbi componenta trenului trebuie sa sa reprogramezi numaratorul.

De ce nu faci ceva mai simplu cu un bistabil care atunci cand trenul trece de un anumit punct comanda inchiderea barierei, iar cand a trecut ultimul vagon al convoiului revine in pozitia initiala dupa un interval de temporizare suficient ca trenul sa treaca intre timp de bariera?

Chiar as fi interesat si eu de un sesizor cu infrarosii care sa-mi semnaleze existenta sau inexistenta unui tren intr-un anumit punct de pe traseu!
 

marcelbanu

Active Member
Trenulist
9 Dec 2010
66
0
56
Deva
marcelbanu.blogspot.com
WEBSITE
http://marcelbanu.blogspot.com
YAHOO
marcelbanu
LOCATION
Deva
YOUTUBE
marcelbanu
@victorian
Nu vă’d pe schem㒠unde se face programarea numă’ră’torului.
Sînt doi senzori ce dau impulsuri (up pinul 5, down pinul 4 la CI 1 CD 40193)
şi un RESET. Altceva eu nu vă’d pe schemă’.

Din ce am gă’sit pe net, nu reiese de nică’ieri ca 40193 ar fi programabil,
deci să’-i spun integratului ca am n roţi de tren.

Iar chestia cu temporizarea ar fi nerealistă’.
S㒠zicem c㒠se ia tensiunea din şine
iar trenul se opreşte în dreptul barierii...

Prezenţa trenului pe o secţiune eu o fac cu relee Reed
şi cu relee electromagnetice. Schema mea este analogică’
cu relee electromagnetice şi este în lucru momentan.

Iar soluţia cu CD 40193 am gă’sit-o cu ajutorul unui inginer electronist
de la mine de la firmă’.
Oricum, mulţumesc de sfat !