Material rulant "imbatranit" din fabrica

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.552
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

De cateva zeci de ani unii producatori propun, pe langa modelele de material rulant de tractiune si remorcate "in stare noua" si unele cu urme de utilizare, adica murdarite, cu inscriptii sterse si asa mai departe. Este ceva cu traditie, de exemplu in Marea Britanie sau in Statele Unite si mai putin raspandit in Europa.

Pana acum asemenea material rulant nu a prea reusit sa ma seduca, dintr-un motiv foarte simplu: de cele mai multe ori "imbatranirea" nu mi s-a parut suficient de realista. In general e vorba de un strat mai gros sau mai subtire de culoare maronie aplicat cu aerograful si, dupa caz, ceva graffiti, precum in setul Hobbytrain de mai jos cu doua vagoane cu pereti culisanti Habils ale SBB:

NH_HT_SBB_Habils_gealtert_kl.jpg


De la o oarecare distanta nu arata chiar rau, sunt o "pata de culoare" pe langa vagoanele curate, insa nu e chiar ce-mi place si asa arata cam tot materialul imbatranit "din fabrica", chiar si de la Dapol, Graham Farish sau de peste ocean de la Micro-Trains. Asta pana ca, asa cum vom vedea mai jos, Micro-Trains sa aiba in cursul anului trecut o ideie grozava...
 
Care e ideia? Una simpla ca braga, cum spune vorba din popor.

Se iau trei ingrediente din care cel putin doua nu-mi sunt deloc pe plac :) se amesteca si se obtine ceva care poate seduce si un Horia cu mai multe pretentii decat media.

Pe scurt, se ia o matrita de vagon mai mult sau mai putin antica (si la Micro-Trains unele au peste 50 de ani), se ia o tehnologie folosita si de producatorii europeni de peste 10 ani numita imprimare digitala UV si dupa aceea se aplica un strat usor pentru a compensa murdaria de pe anumite suprafete precum si unul de lac mat cu aerograful si iata rezultatul:

NH_MicroTrains_NS_ex-SOU_Hopper_gealtert_kl.jpg


Precum si, in detaliu, un vagon al NS ex-Southern pe care l-a ajuns bine de tot din urma rugina in punctele de sudura ale planseului cu peretii laterali:

NH_MicroTrains_NS_ex-SOU_Hopper_gealtert_Detail_kl.jpg
 
Dupa cum se poate vedea, totul este acolo: avem rugina din belsug, avem tag-uri si graffiti, avem urmele vechilor inscriptii care ies prin stratul de vopsea de deasupra care s-a dus si asa mai departe.

Iata inca un exemplu: doua vagoane acoperite (box cars) de 50 de picioare ale Penn Central in vopsirea "inaintasei" NYC, care au trecut de asemenea cu greu prin viata:

NH_MicroTrains_PC_Boxcar_50_gealtert_kl.jpg


Si in detaliu unul dintre ele:

NH_MicroTrains_PC_Boxcar_50_gealtert_Detail_kl.jpg


Numai ca informatie, e vorba de o matrita care are cam 50 de ani (si pentru cei care nu-si dau seama, e vorba de scara N) :)
 
Care este "secretul"? Micro-Trains foloseste fotografii facute in conditii optime de lumina ale materialului rulant real. Acestea sunt ulterior prelucrate de grafistii (sau mai degraba artistii grafici) ai firmei, care elimina orice element care deranjeaza (umbre directe si purtate, etc) si dupa aceea se scaleaza la scara dorita. Imprimarea UV nu se face direct pe vagon ci pe un film transparent foarte subtire, asa cum foloseste si Ajin in Coreea sau Piko in China, cu diferenta ca la Piko filmul este gros si destul de vizibil. Modelele se decoreaza dupa cum trebuie, filmele se "inmoaie" pentru a lasa vizibile detaliile, apoi se da un strat usor de "mizerie" pe partile unde nu s-a aplicat film si unul de lac pentru uniformizare si gata treaba.

Sunt pana acum cele mai realiste modele "imbatranite din fabrica" pe care mi-a fost dat sa le vad.

Fata de un model normal, acestea costa cam 30% in plus, adica seturile de doua vagoane se vand cam cu $70 si cele cu trei cam cu $100.

Ce pareri aveti?
 
Nu arata rau din poze. In realitate poti sa iti dai seama daca au acel aspect de ,,imprimat" sau nu. Dar, oricum, poti zice ca modelul este identic cu prototipul intr-un anumit moment in timp. Eu ma uit pe youtube la niste modelisti care combina mai multe metode de weathering. Cu rezultate foarte bune mi se pare si weathering-ul cu vopseluri pe baza de ulei. Oricum, ma gandeam daca nu cumva imprimanta UV poate inlocui procesul de tampografiere. Sau nu are rezolutia necesara inca?
 
Oricum, ma gandeam daca nu cumva imprimanta UV poate inlocui procesul de tampografiere. Sau nu are rezolutia necesara inca?

Se foloseste de diferiti producatori de ani buni. Roco/Fleischmann incepand cu 2010, Märklin/Trix/LGB incepand cu 2015, Piko din 2013 s.a.m.d. S-a folosit mai intai la scheme de vopsire complicate, apoi la unele produse si complet inclusiv inscriptiile. Calitatea e net inferioara tampografiilor insa si pretul de productie.
 
  • Like
Reacții: AdyAero și Raduip
Arata binisor pentru ceva iesit direct de la producator, se vde rezolutia imprimarii dar fiind la 1:60, la 1:87 nu cred ca ar mai fi asa vizibil.
Am vazut modele cu weathering facut de producatori, intr-adevar, de obicei este o aerografiere uniforma si un strat de lac protector.
Daca sunteti interati de cum arata un weathering realistic va recomand canalul urmator (in limba germana): https://www.youtube.com/channel/UChHZewQCVOZVS-6k2SRX9Rw/videos
 
Weathering-ul din fabrica mi se pare de cele mai multe ori nenatural aplicat.
Dar, ceea ce au facut cu vagoanele PennCentral mi se pare excelent.
Am incercat din curiozitate sa imbatranesc niste vagoane folosind abtibilduri, markere sau vopsea de ulei aplicata cu pensula (mai ales dry brushing).
Am decis in final ca le prefer curate, deoarece nu m-am indurat sa modific locomotivele si contrastul ar fi fost prea mare.
dezky7o-a6f40b48-7868-483f-9c9c-410cec8726fe.png
 
Salut,

Arata binisor pentru ceva iesit direct de la producator, se vde rezolutia imprimarii dar fiind la 1:60, la 1:87 nu cred ca ar mai fi asa vizibil.

Socotind ca vagonul real la 1/160 face pe undeva pe la 8 centimetri lungime, ochii mei obositi nu reusesc sa vada rezolutia care pare evidenta intr-o fotografie pe care o poti mari pe ecran in mod nelimitat. :)

Pentru un produs de serie, rezultatul este "escelent".

Asa gasesc si eu.
Am incercat din curiozitate sa imbatranesc niste vagoane folosind abtibilduri, markere sau vopsea de ulei aplicata cu pensula (mai ales dry brushing).
Am decis in final ca le prefer curate, deoarece nu m-am indurat sa modific locomotivele si contrastul ar fi fost prea mare.

Cele mai bune rezultate le-am obtinut acum aproape 15 ani cu aerograful, pe niste TRAXX-uri pe atunci noi de la Minitrix. Daca gasesc pozele le pun aici.
 
Inca un set din aceeasi generatie de la Micro-Trains ("generatie" sub aspectul metodei de imbatranire din fabrica, modelele sunt ca matrita mult mai recente decat cele prezentate anterior):

NH_MicroTrains_BN_Hopper_gealtert_kl.jpg


Singura problema e, mai ales la companii cu scheme de vopsire in culori vioi precum cele mai multe din State, ca nu prea poti combina material "nou" si "imbatranit" in aceeasi garnitura. Imaginati-va cele trei vagoane de mai sus alaturi de unul perfect curat, in nuanta de verde cea mai deschisa de pe vagonul din fata, cel cu graffiti...
 
  • Like
Reacții: AdyAero
In cazul in care vagonul nou e mult prea strident langa cele invechite, eu as da un filtru usor cu aerograful. Poate ca inainte de filtru, un pin wash deschis la culoare.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu