Material rulant al CIWL in Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
victorian a spus:
...
Dupa acea varianta corecta, scoasa de Arnold inainte de preluare, s-a mai scos inca o nefericita serie "Simplon-Orient Express" Hornby-Rivarossi (pe cutie scrie tot Arnold) in culori gresite: acoperisurile vagoanelor sunt bej in loc de alb, corpul vagonului este un albastru prea inchis, aproape negru, iar inscriptiile, in loc de aurii, sunt galbene cu umbre rosii. Ca si cum n-ar fi fost destul, mai exista si inscriptii gresite in limba germana. Aceasta serie se mai gaseste ocazional pe eBay si chiar in magazine, deci mai face inca "victime" :D
...

Daca nu ma insel si tu esti una dintre "victime". Nu acesta era setul pe care l-am schimbat eu la magazinul din Faversham?

Tudor, Catalin, va multumesc pentru precizari. Am inceput sa studiez aceasta perioada a Orient Express-ului. Pe masura ce am nevoie de informatii, mai intreb.

PS:Bineinteles, pe mine ma intereseaza garnitura la scara N. am intrebat si de H0 ca poate sunt si acolo doritori.
 
Exact, Vali... am fost si eu una dintre "victime". Din fericire una care s-a dezmeticit la timp si a reactionat. Am inlocuit respectivul set cu un set de vagoane express Minitrix DRG si o superba locomotiva BR 38.10-40 Fleischmann, care are sanse ca intr-un viitor mai indepartat sa "devina" CFR...

Catalin, informatiile tale sunt extrem de interesante, iar setul "Orient Express" Kato semnalat de tine ar fi o varianta extrem de interesanta pentru noi, astia interesati de epoca I-a pe N.

Uite-l aici intr-un magazin din Statele Unite:
http://www.tee-usa.com/store/product8599.html

De fapt sunt doua seturi, unul de trei vagoane si altul de doua, care impreuna ar face o garnitura de cinci vagoane. Conform celor spuse de Catalin, ar trebui sa mai adaugam inca niste altfel de vagoane pentru a realiza o garnitura completa asa cum a circulat in Romania.

Poza aceea din partea de jos a magazinului din SUA o stiu, este o garnitura Orient Express fotografiata in Turcia, in apropiere de Constantinopol. Uneori, in unele surse, imaginea este in mod gresit identificata ca fiind la Constanta.

Vali, ia vorbeste cu baietii din Faversham, poate pot sa ne aduca si noua asa ceva?

In conditiile "secetei" prelungite care bantuie de cativa ani producatorii germani, mai ales la scara N -epocile mici, producatorul japonez Kato devine o varianta extrem de interesanta...
 
buna baieti,

o intrebare simpla pe care nici un forum n-a reusit sa o clarifice... Kato a produs acele vagoane pentru ca mai dedemult ele au circulat pana in Japonia (si acolo pe boghiuri de ecartament local, 1100mm)...

vagoanele sunt realizate la 1/150 (scara N japoneza?) sau la 1/160 (a noastra?)... cea engleza (1/148) cade din start! :roll:
 
Horia,

Asta e o intrebare la care mai degraba tu esti mai bine "situat" decat noi ca sa stii raspunsul! Totusi, personal am senzatia ca ocazional firma Kato scoate si modele destinate pietei europene, despre care PRESUPUN ca sunt facute la scara 1:160.

Spre exemplu setul Thalys, pe care din cate stiu doar ei il fac.

Mai au spre exemplu acel frumos model de tramvai cu remorca pe care din cate stiu il ai si tu in colectia ta; mai exista cateva modele de automotoare foarte interesante. Au chiar si o locomotiva cu aburi, o BR 85 epoca III-a care tot apare pe eBay.

Revenind la subiectul discutiei, din cate am inteles aceste vagoane CIWL nu sunt modele vechi care au fost scoase candva, ele sunt modele NOI care URMEAZA sa apara in acest an. Pe site-ul postat de mine ele figureaza ca "in aparitie" si trebuie comandate din timp.

Tot pe site-ul postat de mine, la rubrica "special deals" (vezi: http://www.tee-usa.com/store/specials-n-scale.html) mai exista cateva vagoane SBB care te-ar putea (eventual) interesa, niste locomotive Dispolok "Taurus", un "Blauer Pfeil" si alte maruntisuri. Acuma nu stiu prea bine ce se intampla, sunt cu adevarat Kato sau sunt niste modele mai vechi scoase de Hobbytrains si "luate" sub palaria lor?
 
buna Dorin,

setul Kato era pentru Japonia, nu pentru Europa, de aceea intrebearea mea (noastra) ca ne-o punem mai multi ;)

sageata albastra, diferitele EuroSprinter sunt toate Hobbytrain, produse de Kato si vandute de Lemke, disponibile de cativa ani buni!
 
Horia,

Hai ca incep sa ma lamuresc... vagoanele acelea CIWL nu sunt de fapt Kato, sunt Hobbytrain, vezi aici:

http://www.menzels-lokschuppen.de/bahn/download/HOBBYTRAIN_neu_2008.pdf

In plus de asta se pare ca si-a mai bagat si Lemke coada pe acolo...
Vezi:
http://www.lemkecollection.de/categories.asp?cID=311
http://www.lemkecollection.de/product.asp?pID=8679&cID=311

Iata si produsele mai vechi despre care vorbeam:
http://www.lemkecollection.de/downloads/pdf/Lemke%20Katalog%2007.pdf

Deci, daca vor fi, in mod sigur vor fi la scara "corecta" pentru noi. Intrebarea care se pune este daca vor fi la niste preturi accesibile...
 
Multumindu-i inca o data lui Tudor pentru paginile scanate, revin cu un paragraf din acea carte si cateva intrebari.
La 22 mai 1933 a fost pus in circulatie trenul de lux "Fulger - Pullman - Express" care lega orasele Bucuresti si Constanta. Traseul de 231 km, dintre Bucuresti si Constanta, era parcurs in 3 ore si 15 minute, realizandu-se o viteza medie de circulatie de 71 km/h.

Trenul "Fulger - Pullman - Express" avea in compunere 3 vagoane salon Pullman si 2 vagoane de bagaje.

Intrebari:

1. Putem afla in ce statii intermediare oprea acest tren?
2. Putem afla mai multe detalii despre cele cinci vagoane?
3. Am aflat ca locomotiva era de tip Pacific (4-6-2) din seria 231.000 dar as fi curios sa stiu mai multe detalii: a fost folosita una singura sau mai multe? Numarul(ele) ei/lor?
 
buna,

Dorin, tu cam incurci borcanele, asa ca e nevoie de explicatii...

Hobbytrain e o marca care a fost fondata in anii 1980 de doctorul Karl Moser din Innsbruck si care producea la Kato in Japonia; Moser a facut si Minibahn si Minitrain, produse de Lima in Italia... dupa faliment la sfarsitul anilor 1980 sau inceputul anilor 1990 firma Hobbytrain a ajuns in posesia lui Wolfgang Lemke si productia e mai departe asigurata de Kato...

intre timp lucrurile s-au complicat... exista azi Hobbytrain prin Lemke, Hobbytrain exclusiv pentru Conrad, Kato prin Lemke (produse in Taiwan, la fel ca o parte din Hobbytrain Lemke) si Kato prin Noch (unele produse pe care nu le distribuie Lemke).

produsele Kato pentru Europa (vagoanele RIC Schlieren si Jenbacher, tramvaiele KSW si Aufbautyp), produsele Hobbytrain by Lemke (Schistrabus, Plasser und Theurer Stopfexpress, versiuni Taurus, versiuni E10 Kasten din acest an, 1216 si E189 tot din acest an) sunt produse Kato si Hobbytrain exclusive pentru Lemke; spun asta in cunostinta de cauza, cunoscatorii stiu de ce ;)

multe magazine online confunda Kato cu Hobbytrain, de multe ori in mod voit, pentru ca Hobbytrain are o imagine mai proasta (serii mari ieftine pentru Conrad) si Kato una mai buna :D

setul Orient Express pentru Japonia din anii 1990 era la 1/150 cu boghiuri japoneze si reprezenta trenul care a circulat pana acolo, prin Rusia si China.
 
@Horia:
Merci frumos de explicatii!

Iti marturisesc ca am incurcat borcanele oarecum... in mod voit, asta tocmai fiindca voiam sa aud de la tine explicatiile corecte si amanuntite pe care le-ai postat aici!

Deci concluzia logica la ceea ce scriai este ca TOTUSI acest set Orient Express este o reluare a setului japonez, la scara 1:150. Sincer ma indoiesc ca s-ar fi chinuit sa scoata o matrita complet noua doar pentru o diferenta de scara de 106,67%. Diferenta e chiar mai mica decat ce se "practica" la scara H0, cu acele vagoane mai vechi realizate in fapt la scara 1:100 (diferenta 115%)

O alta intrebare subsidiara rezulta, de fapt: oare cat de corect era realizata matrita la scara 1:150? Poate era realizata la vreo scara intermediara, tocmai in ideea de a fi utilizata in ambele arealuri geografice, la fel dupa cum unii producatori realizeaza casute din plastic la o scara intermediara intre N si TT sau intre TT si H0 tocmai pentru a fi "utilizabile" in ambele scari?

Pacat ca nu avem acces la vreo poza a setului respectiv, alta decat prezentarea "oficiala" de firma, ca sa nu mai vorbesc despre vreun forum al pasionatilor de "N" japonez unde sa se discute subiectul.

Acum cred ca diferenta de scara n-ar fi o nenorocire atat de mare, in masura in care "merge" tot pe niste sine scara N obisnuite si in masura in care am reusi sa-i "aranjam" si o locomotiva romaneasca autentica la aceeasi scara.

Imagineaza-ti un "Orleans", la care avem planurile complete, photoetch la scara 1:150... ;-)

Later edit:

Horia,

Totusi, urmare a ceea ce ai scris am continuat "sapaturile" pe net, rezultand urmatoarele: setul despre care vorbesti, care s-a scos deja acum catva timp in Japonia, este denumit "Orient-Express '88" si este intr-adevar un set OE cu 7-9 vagoane europene pe boghiuri japoneze, un fel de "strutocamila" despre care nu se mai stie cu precizie la ce scara a fost pana la urma. Respectiva "realizare" exista in colectiile pasionatilor si poate fi gasita ocazional si pe eBay, la preturi destul de piparate, care "bat" spre 500 de dolari.

Spre deosebire de acestea, este "pe teava" lui Kato/Lemke/Hobbytrain un set Orient Express epoca I-a la scara corecta H0 respectiv N continental (1:87 & 1:160).

Vezi aici: http://catalog.lokshop.de/KAT/2009.Orient/image_1.html

Vezi si comentariul intr-o limba de larga circulatie internationala de unde am extras adresa respectiva, pe un forum unde este membru si un cunoscut modelist la scara N: :)

http://le-forum-du-n.forumotions.com/nouveautes-actualites-f3/kato-lemke-2009-les-fans-de-la-ciwl-t3375.htm
 
buna Dorin,

de aceea e forum, ca sa invatam reciproc unii de la altii ;)

setul Kato din 1988 se gaseste si sub 500 de dolari, chiar si la jumatate cu putin noroc... ramane de vazut cat de mult ne intereseaza!

promit sa-l iau pe Lemke senior de guler la urmatoarea intalnire, sa-l trag intr-un colt al camerei si sa aflu tot ce e de aflat! :D
 
Fellipe:
1. da, initial oprea numai la Fetesti. Ulterior, prin constructia tenderelor sudate la Resita si aceasta oprire a fost eliminata. Am pe undeva si un livret de circulatie al acestui tren.
2. da, lista lor am publicat-o deja pe forum. Toate detaliile le poti gasi inclusiv pe internet, exemplare din aceste serii sunt inca in functiune in OE (Nostalgic OE), si prin multe muzee din lume.
3. Au fost mai multe locomotive Pacific care au tras acest tren, toate ale Bc. Au fost 5 care au primit tenderul special care facea ca oprirea la Fetesti sa nu mai fie obligatorie.
Momentan insa ma aflu departe de locul unde imi tin notitele si din memorie nu stiu sa ti le spun.
 
buna catalin,

Serban scria, din cate imi amintesc, ca acele tendere rulau prost, ca nu au dat satisifactie in exploatare si dupa disparitia rapidelor spre Constanta au ajuns la pluguri sau macarale cu aburi...
 
In 1968 era un vagon CIWL care circula la Paris. Poate interesaza pe cineva.



Ba chiar se putea ajunge la Paris si prin Zürich cu schimb, existind un vagon direct spre Basel.Dar cine circula oare cu vagoanele astea?

 
Un vagon al faimosului Orient Express, expus in fata publicului

http://observator.a1.ro/extern/Un-vagon-al-faimosului-Orient-Express-expus-in-fat_60525.html

Budapesta 2008
 
Gam3 a spus:
Un vagon al faimosului Orient Express, expus in fata publicului

Budapesta 2008

Da Florin...

Uite fratele geaman al bijuteriei de la Budapesta, in 2004, la intrarea in Bucuresti Triaj. Se observa noul "look" din anii '50 si perfecta restaurare a specialistilor romani din anii nostri. Da, este greu de crezut, insa este un vagon geaman. Se observa in poza si ultimul numar de circulatie, vagon restaurant numarul 00210.

 
buna catalin,

pe cat de mult ma doare la suflet sa vad cum au ajuns unele vagoane de calatori de la sfarsitul secolului XIX si inceputul celui urmator dupa actiunile de "metalizare" din anii 1940-1960, program planuit de CFR inca din perioada interbelica, pe atat trebuie sa recunosc faptul ca acesta a fost necesar.

actiunea de "metalizare" nu a fost ceva romanesc, ci se include intr-un vast program la care au participat aproape toate tarile est si vest-europene membre UIC dupa ce in anul 1953 in urma unui ultim accident extrem de grav cu un vagon de origine prusaca al ÖBB cu cutie de lemn s-a interzis circulatia acestora la international si s-a recomandat reconstructia vagoanelor ramase in urmatorii 10 ani.

as fi chiar tentat sa spun ca programul CFR a avut grija sa dea vagoanelor modificate astfel o forma simpla, insa cat de cat ingrijita, mai ales daca le comparam cu ce au facut "cei mari": la DB programul Umbauwagen (cu 3 si 4 osii cu o forma unica), faimoasele "Spantenwagen" pe 2 si 4 osii ale ÖBB, "les métalisées Nord", "Ouest" si "Est" ale SNCF si, poate cele mai oribile, vagoanele Mod. si Reko ale DR(Ost).

toate au fost "cutii pe roti", in toate colturile Europei, ivite din necesitatea de a circula inca cateva zeci de ani cu ele. nu este nimic comunist, nimic capitalist, ci doar spiritul vremii.

vagonul de la Budapesta a avut norocul de a supravietui in forma sa initiala.
mai aveam si noi cateva in urma cu doar cativa ani, in trenuri de lucru ale Sudarec.

catalin, daca vrei, putem dezvolta tema, insa la "vagoane istorice", ok?
 
Horia,

cu mutatul subiectului, eu nu am nici o obiectie.
Despre "metalizare", scriam pe undeva, tot aici pe forum, in linii mari exact ce ai scris si tu.
Am descris atunci si principalele modificari aduse vagoanelor. A fost ceva necesar, care se incadra in cumplita balanta cerere/resurse si era cea mai buna optiune atunci...

Pana la urma un vagon nu trebuie neaparat restaurat ca in 1912, poate sa fie restaurat sa arate ca in 1962 :)

Dar am scris deja cuvantul restaurare, termen folosit in literatura SF a vremurilor noastre.
 
buna catalin,

un ultim Off Topic:
Pana la urma un vagon nu trebuie neaparat restaurat ca in 1912, poate sa fie restaurat sa arate ca in 1962

nu am fost nici macar in stare sa pastram si sa restauram un Cafld 71.000 ("Dimitrov"), din sapte sute de bucati, nu vom reusi nici macar sa salvam un Bafld 74.000 (cutia UIC Y UVA) s.a.m.d. asa ca salvarea unui WR si restaurarea sa ca V.R.xxx in versiunea din anii 1960 este mai mult decat o utopie.
 
" COMPANIA INTERNATIONALA A VAGOANELOR CU PATURI SI A MARELOR EXPRESE EUROPENE" in Chisinau 1942:

http://forum.e-train.fr/trains/download/file.php?id=140450
sursa - http://www.landesarchiv-bw.de/plink/?f=5-169955

http://forum.e-train.fr/trains/download/file.php?id=140451
sursa - http://www.landesarchiv-bw.de/plink/?f=5-169956

http://forum.e-train.fr/trains/download/file.php?id=140452
sursa - http://www.landesarchiv-bw.de/plink/?f=5-169957
 
Este vorba de un tren special compus din vagoanele CIWL din reprezentanta Bucuresti, cele care compuneau OE si alte trenuri expresse de pe reteaua CFR sau speciale.

Trenul din imagine nu este OE.

Tinand cont de locatie si de an cel mai probabil este un tren special cu oficialitati romane.