Material rulant al CIWL in Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salut,

Vagoanele nr.20 si 21 au fost construite la Simmering iar nr.22 si 23 la Hermales.
Erau vagoane, pe doua osii, din lemn acoperit cu tabla si luminator pe acoperis.
Avea patru compartimente dispuse in "diagonala" cu un numar total de 12 locuri, grup sanitar, aproape, de axa transversala a vagonului, ventilatie naturala, incalzire prin conducte, banuiesc, cu abur.
Lungimea, fara tampoane, 9710 mm.
Ca tot intreba Cosmin, vagonul nr.23 a fost incendiat, la Iasi, in 1877 si inlocuit, in 1878, cu un alt vagon cu trei osii ce a avut acelasi numar, 23, vagon casat in 1902.

Am schitele acestui vagon, vedere laterala si amenajare interioara, dar, plansele fiind mari si scanerul incompatibil cu PC-ul, nu pot ajuta cu ele.
 
Daca am inteles bine Cosmin intreba ce s-a intamplat cu WR 107 dupa 1905, fara legatura cu WL 23. Din ce cunosc doar WR 23 a avut soarta asta dintre toate vagoanele CIWL din Ro: a ars si a fost inlocuit de un vagon mai nou diferit tehnic, dar cu acelasi numar.

Tinand cont de aportul extraordinar si mereu benevol al lui Dorin pe acest forum, cred ca merita efortul macar de a poza planurile (daca scanarea nu e posibila). Multi din cei care au avut acces la asemenea planuri dar nu le-au putut poza din motive obiective (sunt prea mari sa poata sa incapa in scanere obisnuite) sau subiective (au dat peste ele prin bunavointa cuiva care nu le vrea impartasite cu "prostimea"), au incercat macar poze in buna definitie. E dar o idee, tinand cont doar de ceea ce a insemnat mereu prezenta lui Victorian pe forum si ce a facut el aici de atata vreme ...

Intr-un final e doar decizia ta.
 
@ LDH: presupun ca vrei sa spui despre vagoanele 22-23 ca au fost construite la Hernals, care este numele unei suburbii a Vienei. De fapt, as zice ca este un producator traditional, fiindca acolo a fost facut si vagonul CIWL cu numarul 1.

@ Catalin, iti multumesc frumos pentru aprecieri.

Intr-adevar, LDH, daca poti face sa-mi parvina intr-un fel sau altul imaginile planului pe care spui ca-l ai, as putea sa-l transform intr-un plan folositor unui modelist interesat de epoca I-a romaneasca. Ar fi si pentru mine la fel de interesant sa vad un plan autentic pentru niste vagoane din primele serii CIWL.

Am gasit pe net cateva schite referitoare la primul vagon CIWL, construit de firma Hernalser Waggenfabrik AG Wien. De asemenea este destul de cunoscuta o poza a vagonului cu numarul 15, cu inscriptia "MANN BOUDOIR SLEEPING CAR" si cu George Nagelmakers si asociatul sau William Mann in prim plan.

Dar pe urma sirul vagoanelor cunoscute pe net sare direct la numerele 75-77 si mai apoi la 100, 102-107. Ar fi extrem de interesant sa-l putem vedea pe 20-22!
 
Buna Dorin,

Pe vremea aceea (anii 1870) Hernals era, ca si Gersthof, Penzing, Ottakring si alte actuale suburbii din vestul Vienei, inca o localitate independenta. Nu a fost "inglobata" ("Eingemeindet") decat ceva mai tarziu.
 
Multumesc frumos de precizare, Horia! Intr-adevar, "marea Viena" a fost facuta ceva mai tarziu, pe vremea aceea toate aceste suburbii erau inca localitati separate. Voiam doar sa spun, pentru cei care nu prea sunt interesati de geografie, ca e vorba despre Viena si nu despre alte zone.

Ca un aparte, ar fi bine de stiut ca tot de numele unor mici localitati din preajma Vienei se leaga si prima nava cu aburi a Principatelor Unite. Este vorba despre vaporul "Romania" care a fost construit de santierele de la Klosterneuburg, (pe malul drept al Dunarii in amonte de Viena) in 1857 cu numele "Printul Conachi Vogoride". Aceasta nava, primul vapor cu aburi care a navigat vreodata sub pavilionul Principatelor Romane, avea motorul produs la Florisdorf, o alta localitate pe malul stang al Dunarii in amonte de Viena. Florisdorf a devenit mai apoi cunoscuta pentru locomotivele fabricate aici.
 
Buna Dorin,

"Cei mai in varsta isi vor aminti", asa cum spune Harald Schmitt in show-ul sau.

La jumatatea anilor 1980, cred ca in 1986, incepuse moda, preluata de la revistele din URSS si Polonia, brosurilor colorate cu nave sau avioane de decupat, pliat si lipit - in functie de competenta modelistului, puteau iesi fie "mici monstri" fie modele de un oarecare nivel. La capitolul aviatie au existat un I.A.R. 80 sau 81, intr-o schema de vopsire pre-1941 si un Nardi F.N. 305, iar ca navomodel exact acest "Romania", intr-o versiune cu armament usor (cateva tunuri-revolver).

Respectiva brosura continea si o istorie succinta a navei, in care figurau si informatiile pe care le prezinti mai sus. Totul a aparut dupa aceea si intr-o forma mai larga in diferite lucrari ale regretatului Cristi Craciunoiu.
 
cgnm3l6vrbjnjlhk1.jpg


Cam asa arata biroul de voiaj al CIWL in Timisoara...
Anul e greu de precizat, probabil din perioada interbelica

De aici: http://www.wagons-lits-diffusion.com/en/album/photos-ciwl/
 
WL 2325 (R18, Nesselsdorf 1913) din Simplon-Orient-Express ( Bucuresti Nord - Paris ) in urma unui accident in 1928.

http://kranten.kb.nl/view/paper/id/ddd%3A010532400%3Ampeg21%3Ap008%3Aa0190/layout/fullscreen

Départ du prince héritier Michel de Roumanie à la gare du Nord - 1932
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b9036298d/f1.highres
 
8 vagoane de de dormit CIWL puse in circulatie in 1939 : Nr 3820-3827
8 vagoane restaurant CIWL puse in circulatie in 1939 : Nr 4201-4208

Vagoanele circulau la CFR in tot cuprinsul tarii in conditiile prevazute in contractul incheiat intre CIWL si CFR.
 
"Vagonele Companiei Internatioanle cu paturi"
Colorit la vagoanele CIWL care circulau pe liniile CFR, ca vagoane particulare.

In 1899
Vagoane cu paturi:

lemn natur la vagonul 42
albastru la vagonul 74
albastru la vagonul 91
albastru la vagonul 098
albastru la vagonul 99
albastru la vagonul 100
albastru la vagonul 101
albastru la vagonul 104
lemn natur la vagonul 127
lemn natur la vagonul 130
lemn natur la vagonul 254

Vagoane restaurante:

albastru la vagonul 0107
lemn natur la vagonul 0173
lemn natur la vagonul 0193
lemn natur la vagonul 210
lemn natur la vagonul 292
lemn natur la vagonul 339
lemn natur la vagonul 389
lemn natur la vagonul 483

In 1905
Vagoane de dormit

albastru la vagonul 91
albastru la vagonul 99
albastru la vagonul 101
lemn natur la vagonul 127
lemn natur la vagoanele 130, 131, 132, 134, 135, 137
lemn natur la vagonul 253

vagoane restaurant

lemn natur la vagonul 173
lemn natur la vagonul 193
lemn natur la vagonul 210
lemn natur la vagonul 292
lemn natur la vagonul 336
lemn natur la vagonul 339
lemn natur la vagonul 389



In 1915
Vagoane de dormit

lemn natur la vagoanele 133-134, 136
lemn natur la vagonul 303
lemn natur la vagonul 307-309
lemn natur la vagonul 311
lemn natur la vagonul 342
lemn natur la vagonul 344
lemn natur la vagoanele 347-349
lemn natur la vagoanele 431
lemn natur la vagoanele 618-620
lemn natur la vagoanele 901-904
lemn natur la vagoanele 913-915

Vagoane restaurant

lemn natur la vagoanele 338-339
lemn natur la vagoanele 359-361
lemn natur la vagonul 366
lemn natur la vagoanele 389
lemn natur la vagoanele 390-392
lemn natur la vagoanele 443-447
lemn natur la vagonul 1604
lemn natur la vagonul 2344
lemn natur la vagonul 2345
lemn natur la vagonul 2466
 
LDH a spus:
...
Am schitele acestui vagon, vedere laterala si amenajare interioara, dar, plansele fiind mari si scanerul incompatibil cu PC-ul, nu pot ajuta cu ele.

Niste poze se pot face? Sau poate intre timp ai rezolvat cu scanarea?
 
cns00hyou7wby02ji.jpg


Vagon CIWL la Constanta. Se va nota santinela inarmata care-l pazeste!

De aici: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1263821&page=420
 
Dorin, poza e luata jos, in gara maritima, nu ?
Parca vad cosuri de nava in spate...

Ar trebui sa fie la peronul de transbordare spre navele de pasageri care continuau spre Constantinopol.
Vezi ca tot pe pagina respectiva mai este o poza cu un vagon CIWL si inscriptia de traseu. Am vazut-o zilele trecute dar de pe mobil nu-mi bat capul sa postez link-uri pentru ca nu ma descurc.

Later edit:

http://i.minus.com/ieT7KDFsaoqGP.jpg

datata 1917
 
Catalin, daca te referi la imaginea de mai jos e si aici pe forum pusa.


Wagon « Constanza-Paris » de l'ancien Orient-Express, en gare de Jassy in 1917.09.15
sap40_62t121757_p.jpg


Sursa - aici
 
Salut Catalin,

Intr-adevar, este cheiul care acum se afla in fata Garii Maritime, unde tragea Orient Express-ul si de unde calatorii se imbarcau mai apoi pe navele SMR pentru ultima etapa a calatoriei spre Stambul. Mai exista cateva carti postale ilustrate unde se pot recunoaste vagoane CIWL in aceasta locatie, dar din pacate sunt cromolitografii groaznic de retusate in care nu se mai pot distinge detalii. Desigur, actuala cladire a Garii Maritime nu avea cum sa existe, a fost construita abia in perioada interbelica.

In privinta celeilalte imagini, asa cum spune Florin, este un vagon al CIWL rechizitionat in timpul primului razboi mondial si care inca mai poarta placa de parcurs Constanta-Paris. Imagine document suprinsa in gara Iasi in septembrie 1917 care a fost deja prezentat pe forum.
 
felippe a spus:
Multumindu-i inca o data lui Tudor pentru paginile scanate, revin cu un paragraf din acea carte si cateva intrebari.
La 22 mai 1933 a fost pus in circulatie trenul de lux "Fulger - Pullman - Express" care lega orasele Bucuresti si Constanta. Traseul de 231 km, dintre Bucuresti si Constanta, era parcurs in 3 ore si 15 minute, realizandu-se o viteza medie de circulatie de 71 km/h.

Trenul "Fulger - Pullman - Express" avea in compunere 3 vagoane salon Pullman si 2 vagoane de bagaje.

Intrebari:

1. Putem afla in ce statii intermediare oprea acest tren?
2. Putem afla mai multe detalii despre cele cinci vagoane?
3. Am aflat ca locomotiva era de tip Pacific (4-6-2) din seria 231.000 dar as fi curios sa stiu mai multe detalii: a fost folosita una singura sau mai multe? Numarul(ele) ei/lor?

Niciodata nu e prea tarziu sa aflam lucruri noi.
In anul 1937 trenul Nr 91/98/99 Bucuresti Nord - Constanta, in perioada 22.5-14.6 / 16.9-14.5 era format din:

1 Ba
1 Aa
1 ABa
1 Ca
1 Tf
Loc

In perioada 15.6-15.9 era format din:
1 Ba
1 Aa
1 Aa
1 Ba
1 Ba
1 Tf
Loc

In perioada 15.6-15.9 pe relatia Constanta - Carmen Sylva era format din :
Loc
1 F
1 BCa
1 Ba
1 Aa
1 Aa
1 Ba
1 Ba
1 Tf

Lua din Constanta 1 Fa si un BCa de Zemgale care se inapoiau la Bucuresti cu tr. 9004.

Vagoanele mergeau in Constanta Port atunci cand circulau vapoarele S.M.R.
Vagoanele Aa si Ba erau Pullman ale CIWL si aveau statia de domiciliu Bucuresti Grivita.

Acest tren o sa il fac la H0.


Tren de lux nr 81 Bucuresti Nord - Galati in 1937:
1 Ba
1 Aa
1 Ba
1 Ca
1 Ca
1 Tf
Loc

Vagoanele Aa si Ba erau Pullman ale CIWL si aveau statia de domiciliu Bucuresti Grivita.
Trenul circula tot anul.

In 1936 in inventarul CFR erau 8 vagoanele Pullman:

WPC 4058, WPC 4059, WP 4077, WPC 4109, WPC 4110, WP 4115, WP 4117, WP 4130.
3 vagoane salon cl I (Aa)
5 vagoane salon cl II (Ba)

WP - vagon - salon Pullman
WPC - vagon - salon Pullman care continea si o bucatarie.

Tren de lux nr 81 Bucuresti Nord - Galati in 1940:

1 Ba
1 Aa
1 Ba
1 Ca
1 Ca
1 F

Vagoanele Aa si Ba erau Pullman ale CIWL si aveau statia de domiciliu Bucuresti Grivita.


In anul 1940 trenul Nr 91 Bucuresti Nord - Constanta in perioada 19.5-14.6 si 9.9-14.5

1 Ba
1 Aa
1 ABa
1 Ca
1 F
Loc

In perioada 15.6-30.6 era format din:
1 Ba
1 Aa
1 Aa
1 Ba
1 Ba
1 F
Loc

In perioada 1.7-8.9 era format din:
1 Aa
1 Ba
1 Ba
1 Aa
1 Aa
1 Ba
1 F
Loc

De la 1.8 in toate zilele inafara de joi

1 Aa - Rex
1 Ba - Constanta Oras
1 Aa - Constanta Oras
1 Aa - Constanta Oras
1 Ba - Constanta Oras
1 Ba - Constanta Oras
1 F - Constanta Oras
loc

De la 1.8 numai joi

1 Ca - Constanta Port
1 Ba - Constanta Port
1 Aa - Constanta Port
1 Aa - Rex
1 Aa - Constanta Oras
1 Ba - Constanta Oras
1 Ba - Constanta Oras
1 F - Constanta Oras


Vagoanele Aa si Ba erau Pullman ale CIWL si aveau statia de domiciliu Bucuresti Grivita.
 
CIWL WR 2087 D in Grivita in 1938.
Fabricat in 1910 la Van der Zypen & Charlier, Köln – Deutz (Germania)

gara_de_nord_1938.jpg


La CFR au ramas dupa 1950 vagoanele 2087 D - 2091 D, 2095 D, 2096 D, 2100 D, 2103 D, 2106 D si 2108 D. Au primit numere in intervalul V.R. 00107 - 00132.
 
catalin a spus:
Stiu ca incalc regulamentul facand doua postari succesive, insa poate intereseaza cititorii rubricii (oare exista vreunul :) ? ) ma gandeam sa va arat cum aratau vagoanele CIWL din primele serii locate in Romania (de fapt Vechiul Regat), spre comparatie cu ce vedem mai sus:

primul vagon restaurant al CIWL construit 1882 si destinat initial relatiei Paris-Viena. Este WR 107, construit de Rathgeber in 1882 care a ajuns in parcul bazei Bucuresti in 1894 unde a ramas pana in 1905. A fost vopsit albastru si este primul vagon restaurant identificat de mine pe liniile din Vechiul Regat:



vagon cu paturi CIWL acelasi constructor, tot 1882. Se vede si inscriptia in romana. Cel din poza, nr 102, a facut parte din OE dar nu a fost locat la Bucuresti. Un vagon identic, 104, da, insa nu am o poza cu acesta:


WL 74 fabricat in 1880 la Van der Zypen & Charlier, Köln – Deutz.
5 compartimente; 14 locuri cl I-a; lungimea peste tampoane – 12.870 mm; ampatyament – 6.700 mm; masa proprie –18,56 t; incalzire cu apa calda, iluminat cu gaz; frana Westinghouse. Culoare albastra.
In perioada 1889-1905 in parcul CFR ca vagon particular.

CIWL-Wagen_74.jpg



Si un plan al vagonului VR 107.
wl-premieres-vl-schlaffwaggen-3-essieux.jpg


2 compartimente; 22 locuri; lungimea peste tampoane – 13.000 mm; ampatament – 6.400 mm; masa proprie – 18,60 t. Culoare albastra.