Material rulant al CIWL in Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Buna,

In Japonia, unde se merge pe ecartament ingust, scara e si ea un compromis, adica 1/150 pe 9mm, desi ar trebui sa fie 7 si ceva. Pentru japonezi insa aceasta discrepanta nu e importanta si asa apar din cand in cand pe la ei "monstri" si "monstruleti", precum de exemplu si noul Glacier Express al Rhätische Bahn din Elvetia care este la 1/150 (scara inexistenta in Europa) si circula pe cai de 9mm (desi ar fi trebuit sa fie apropiate de 6,5).
Nu conteaza, Hiroshi Kato se mandreste deja cu cele 85000 de precomenzi din interiorul Japoniei inainte ca modelul finit sa existe, asa ca se practica business as usual... :twisted:
 
85.000 de precomenzi ?? O da !! E visul oricarui business man !
Nu vreau sa generalizez insa observ ca in partea asiatica “se poarta” mult astfel de “combinatii” de cele mai multe ori stupide...
Trecand peste astfel de probleme, crezi ca exista vreo sansa de adaptare la niste boghiuri europene pe modelele facute de Kato ? Sau vorbim de o investitie nerentabila ?
 
Buna,

Vagoanele sunt ca finisaj cu mult peste cele de la Rivarossi/acum Arnold. Nu au insa KKK.
E o treaba de gust. Se pot oricand adapta boghiuri "gat de lebada" din alta parte sub ele sau se poate inchide un ochi. Depinde cat de mult vrei sa ai asa ceva in colectie.
 
http://brailaveche.files.wordpress.com/2011/04/002braila-receptie-in-gara-portului.jpg

De aici: http://brailaveche.wordpress.com/2011/04/03/vizita-dr-ului-dorpmuller-la-braila-i/

Foto Willy Prager, Braila, vizita doctorului Dorpmueller. Numarul vagonului se vede in pozele urmatoare: 4248. Se poate citi si placa de constructor si este facut de Astra!
 
Ma bucur ca a pus pozele mai mari, zilele trecute erau prea mici.

Din pacate poze cu vagonul CIWL 4248 nu se gasesc pe net.
Pe drehscheibe-foren.de avem vagoanele:
51 84 88-50 014-2 (4242)
51 84 88-50 015-9 (4245)
51 84 88-50 016-7 (4246)
51 84 88-50 017-5 (4247)
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4697767


Si 4249
3575254459_b210a7a783_b.jpg

foto - http://www.flickr.com/photos/32253634@N05/3575254459/
 
Buna,

Era probabil la data fotografierii (vorbesc de vizita lui Juluis Dorpmülller) cel mai modern vagon restaurant care circula pe reteaua CFR - nu avea nici macar un an de zile.
 
De pe site-ul polonez http://audiovis.nac.gov.pl/ :

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/91927/83e232ac7c215677b029592b9d01c4e1/

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/91717/83e232ac7c215677b029592b9d01c4e1/

Vagoanele CIWL faceau parte din trenurile speciale pentru deplasrile oficialitatilor?
 
da, aveau regim de inchiriere. Parcul CIWL din Romania era imens (desi astazi lumea asociaza prezenta CIWL in Romania doar cu OE).
In plus CFR nu avea vagoane restaurant si de dormit. Toate vagoanele erau ale CIWL si in baza unei conventii cu CFR intrau in compunerea trenurilor obisnuite sau mai putin....
Am mai scris toate acestea undeva, cred ca la subiectul CIWL in Romania. Prezenta CIWL in Romania, in conditiile de mai sus, a durat 60 de ani. OE era doar trenul "port drapel" al CIWL in Romania. Prezenta companiei in tara noastra a insemnat insa mult mai mult decat celebrul expres.
 
Buna,

Catalin, prezenta CIWL in Romania a durat mult mai mult de 60 de ani, pentru ca si dupa ce compania a renuntat in 1949 la parcul de vagoane de dormit si restaurant de pe liniile romanesti a continuat sa aiba un birou cu agentie de voiaj in Bucuresti.

Ultima data a circulat un vagon CIWL in trafic regulat de pasageri in Romania in 1987. Este vorba de vagonul de dormit direct Paris Est - Bucuresti Nord care circula in D 262/263 "Orient Express" si care a fost suprimat doar la orarul de iarna 1987-88. In anii de dupa 1970 era vorba de un MU'64, inscris la SNCF, dupa 1973 bineinteles cu sigla TEN si facand parte din pool-ul european TEN insa apartinand mai departe CIWL.

Nu ma refer aici in mod evident la vagoanele purtand simbolurile CIWL si care au circulat in diferite VSOE (Venice-Simplon Orient Express) sau NOE (Nostalgie Orient Express) sau NIOE (Nostalgie Istambul Orient Express) de-a lungul anilor si pe teritoriul Romaniei.

CIWL a exploatat vagoane de dormit si restaurant in Romania incepand cu jumatatea anilor 1870 si pana in 1949/50, adica aproape 75 de ani. Vagoanele care erau pe listele CIWL in 1949 au fost in mare parte preluate de CFR, cele mai multe de constructie veche cu cutie de lemn insa si cateva mai moderne, precum WL Type S pe care l-a prezentat Florin mai devreme.
 
Horia,

cand am spus 60 de ani ma refeream la baza CIWL din Romania. Da, am gresit, e vorba de 74 de ani, intervalul 1875-1949. Ma refeream insa strict la lotul de vagoane care a fost transferat in Romania, care a fost folosit pe reteaua CFR pe baza conventiilor cu statul roman. Evident, parcul de vagoane s-a tot schimbat, plecand de la primul lor vagon restaurant pe 3 osii, construit in 1882 si care pe la 1905 era detasat la Bucuresti si poate termanand romantic cu Pullmanurile ce au intrat in compunerea expreselor romanesti.
Subsidiara romaneasca a CIWL cu sediul la Bucuresti a trait pana in 1949, ani in care vagoanele CIWL au asigurat necesarul de vagoane dormit si restaurant de pe reteaua noastra si in paralel, la cerere, compuneri de trenuri speciale (de unde si raspunsul meu la intrebarea lui Cosmin). Scriam undeva ca unele vagoane au primit inclusiv inscriptiile in romana (evident ma refer la frumoasa inscriptionare de deasupra geamurilor, dar nu numai).

Evident, analizand in sens larg prezenta CIWL in Romania, poti sa consideri ca ea nu s-a incheiat niciodata. Pentru ca ea a inceput in 1875 si continua si astazi prin vizita anuala pe care ne-a face OE in drumul lui "fulger" de la si spre Istanbul :)

Vagoane ale CIWL sunt prezente de peste un veac pe liniile noastre, dar eu faceam referire strict la baza de vagoane CIWL Romania, Bucuresti.
 
Stiu ca incalc regulamentul facand doua postari succesive, insa poate intereseaza cititorii rubricii (oare exista vreunul :) ? ) ma gandeam sa va arat cum aratau vagoanele CIWL din primele serii locate in Romania (de fapt Vechiul Regat), spre comparatie cu ce vedem mai sus:

primul vagon restaurant al CIWL construit 1882 si destinat initial relatiei Paris-Viena. Este WR 107, construit de Rathgeber in 1882 care a ajuns in parcul bazei Bucuresti in 1894 unde a ramas pana in 1905. A fost vopsit albastru si este primul vagon restaurant identificat de mine pe liniile din Vechiul Regat:



vagon cu paturi CIWL acelasi constructor, tot 1882. Se vede si inscriptia in romana. Cel din poza, nr 102, a facut parte din OE dar nu a fost locat la Bucuresti. Un vagon identic, 104, da, insa nu am o poza cu acesta:

 
Interesante imagini, multumim!
Ce a patit vagonul dupa 1905?

Eu cred ca sunt destui cititori si interesati... chiar daca numarul celor din urma este mai mic. :p
 
Ce sa pateasca? A fost scos din serviciu din cauza varstei inaintate si a faptului ca nu mai corespundea cu cererile de confort ale calatorilor si casat.

Vagoanele pe patru osii ceva mai recente (1880) au supravetuit ca vagoane private ale CIWL la CFR pana in 1910-1911, dupa care au fost vandute, unele chiar la persoane private.

Viata unui vagon de lemn CIWL era rar peste 25 de ani. Frumoasele vagoane construite de MAN in 1908 pentru "Ostende-Wien Express" (pe vremea aceea Oostende se scria cu un singur "o") au fost casate la Bucuresti in 1935-36 iar unul din ele a supravietuit in Egipt pana dupa 1950!
 
@ Catalin: Wow, iti multumesc mult de tot pentru pozele postate mai sus!

De mult cautam imagini cu vagoane CIWL din epoca I care au circulat in Romania. Cele doua imagini sunt absolut extraordinare, inclusiv inscriptiile in ungureste si in romaneste!

De asemenea, ai atins o problema care cred ca ar interesa orice modelist dornic sa abordeze un asemenea subiect, respectiv coloritul vagoanelor. Spuneai deci despre vagonul restaurant ca era de culoare albastra. Si vagonul de dormit era tot albastru?

Schema aceasta de vopsire a fost adoptata inca de la inceput pentru aceste vagoane, sau ea a fost adoptata numai la o data ulterioara? Asta pentru ca eu am o serie de vagoane Orient Expres Minitrix din epoca I, si sunt toate de culoare teck. Sa inteleg ca au fost mai multe scheme de vopsire folosite concomitent de CIWL, eventual in functie de tara, iar vagoanele CIWL folosite pe liniile CFR erau albastre inca de la inceput?

Multumesc frumos!
 
Buna Dorin,

Si la vagoanele cu cutia acoperita cu lemn de teck au existat o gramada de variante coloristice.

In primul rand, sa ne gandim la acoperis, care era acoperit cu panza de corabie. Intr-o fotografie de fabrica el este alb, dupa prima proba gri deschis, dupa cativa ani de exploatare te las pe tine sa spui cum ajungea. Iar dupa ce s-a scos iluminatul pe gaz in anii 1930 gaurile au fost astupate cu bitum si peste acesta s-a mai pus o panza de corabie sau chiar carton asfaltat, dupa caz.

Catre 1900,cand mai toate vagoanele CIWL de constructie noua erau acoperite cu lemn de teck (nu lacuit, asa cum se afirma des in mod gresit cu dat cu ulei) a inceput moda ca materialul rulant al unui tren anume sa poarte lonjeronul de la sasiu intr-o anume culoare. La "Orient Express" era gri mediu, la "Ostende-Wien Express" era alb (!!!), la alte trenuri negru sau rosu-brun.

Alte trenuri aveau panourile dintre ferestre (din furnir) vopsite in bej.

Culoarea albastru inchis nu a (re)aparut la CIWL decat dupa 1920 odata cu vagoanele S. Daca au existat si vagoane din lemn de teck cu lemnul neacoperit cu tabla si doar vopsit albastru (cum a facut Minitrix) este un subiect neclarificat pana azi, expertii se bat pe aceasta tema. Eu fac parte din tabara care sustine ca modelele respective sunt un fals istoric si ca singurele vagoane de lemn albastre sunt cele care fusesera acoperite cu tabla.
 
Horia_Radulescu a spus:
Ultima data a circulat un vagon CIWL in trafic regulat de pasageri in Romania in 1987. Este vorba de vagonul de dormit direct Paris Est - Bucuresti Nord care circula in D 262/263 "Orient Express" si care a fost suprimat doar la orarul de iarna 1987-88. In anii de dupa 1970 era vorba de un MU'64, inscris la SNCF, dupa 1973
Ca off-topic, în 2009 înc㒠mai veneau vagoane CIWL (înmatriculate în Austria şi închiriate la OBB) în R 346/347 Bucureşti - Wien Wbf. şi retur. Exemplu:
 
Buna Dorin,
da, si vagonul de dormit a fost vopsit tot albastru.
Pentru un vagon facut de la 0, cred ca nu e chiar usor de reprodus. Nu ma exprim, modelistii mai versati sa-si dea cu parerea.

Stiu ca aveam pe undeva si o schita cu vagoanele CIWL 20-23, primele vagoane de dormit de pe reteaua CFR, folosite la 1875 in compunerea trenului Bucuresti-Suceava. Sper sa o gasesc....
 
Buna Dragos,
Ca off-topic, în 2009 înc㒠mai veneau vagoane CIWL (înmatriculate în Austria şi închiriate la OBB) în R 346/347 Bucureşti - Wien Wbf. şi retur. Exemplu:

Nu este chiar asa. Vagoanele AB 30 ale ÖBB apartin de drept ÖBB si sunt inmatriculate doar partial (4 din 10) din motive fiscale ca A-CWL si nu ca A-ÖBB.

Putina istorie: ele provin din WL Type P (P, de la creatorul lor, inginerul sef al CIWL din anii 1950, Dl. Pillepiech) si au fost modernizate la Oostende in 1990 pentru viitorul "HotelZug" (proiect care va deveni ulterior CNL). Dupa ce s-a renuntat la ideea de a folosi vagoane vechi, 10 din cele 20 de AB30 au ajuns la ÖBB (numere de parc in intervalul CIWL 4526 pana la 4565), acestea fiind inmatriculate in 1992 ca WLABm 71 81 70-70 001 pana la 010. Dupa ce in 1995 pool-ul TEN a fost desfiintat, din 71 au devenit 61 si 4 din ele au fost inmatriculate din motive fiscale ca vagoane private CIWL, fara a se schimba insa proprietarul lor de drept.

Mai multe poti citi in seria mea de articole despre Type P / AB 30 aparuta in NBM 3/2012 si 4/2012.
 
Salut baieti,

Multumesc frumos pentru lamuririle privind coloristica vagoanelor CIWL. Din cate stiu eu, cel putin primele vagoane CIWL (numerele 1-15) erau intr-adevar de culoare albastra. Catalin, ar fi grozav daca ai gasi acel plan.

@Horia: daca ar fi dupa mine, la mine in depou as face vagoanele astea in stare "imaculata" ca iesite din fabrica, deci cu acoperisul alb. Poate ca n-or fi arata chiar asa in realitate, dar sunt sigur mai spectaculoase astfel.

@ Catalin: in privinta modelarii unui asemenea vagon, ai dreptate. Chiar si Cosmin, cu mainile lui de aur, care ne-a demonstrat "pe viu" cum poate construi un vagon de la zero, nu stiu cum ar putea sa realizeze inscriptiile aurite de pe vagon. Nu-i o provocare, insa ar putea sa fie. Cosmin, daca te intereseaza subiectul, putem discuta in particular! ;-)

Asta la scara H0. La scara N insa, nu vad alta sansa de realizare a unui asemenea vagon decat photoetch. Ceea ce, pana la urma, nici n-ar fi asa de complicat, totusi, in ziua de azi, avand la dispozitie computerele pe care le avem.