- 13 Mai 2008
- 668
- 8
- LOCATION
- Falticeni, Pascani, Bucuresti
Excursie FeRoviaRă Suceava ââŹâ Nisipitu: TrenoNatură românească<i></i>
într-o zi frumoasă de mai din 2008, am călătorit pe ruta Suceava ââŹâ Dorneşti - Gura Putnei ââŹâ Nisipitu. Itinerariul s-a întins pe o distanţă de 91 de kilometri. Timpul de parcurs este de 3 ore şi 13 minute, deci trenul se deplasează cu o viteză medie de 28 km/h. Acesta este compus din două locomotive LDH 1250 şi 6 vagoane de călători, o combinaţie pe care rar o mai găseşti în zilele noastre.
Vitezele de parcurs pe acest traseu sunt: Suceava ââŹâ Dorneşti ââŹâ 70 de km/h, Dorneşti ââŹâ Nisipitu ââŹâ 40 de km/h. Tonajul maxim acceptat între Halta de Călători Nisipitu şi Dorneşti ââŹâ 200 de tone, iar între Dorneşti şi Suceava ââŹâ 300 de tone. Linia ferată se întinde începând din municipiul Suceava şi de-a lungul râului Suceava până la Dorneşti, apoi împarte în două părţi depresiunea Rădăuţi, după care reia cursul râului Suceava, pe care îl urmează până în punctul terminus, Nisipitu.
Vă invit în continuare să vă imaginaţi un scârţâit de vagoane de călători cu frână pe saboţi, vă invit să urmăriţi natura în toată splendoarea ei şi vă reamintesc că acum trenurile nu mai circulă pe această rută. Mi-aş dori ca situaţia să se schimbe şi să primesc de la voi mesaje în jos paginii cum că trenul circulă sau va circula între Nisipitu şi Suceava şi în viitor.<i></i>
13:20<i></i>
în Gara Suceava ââŹâ Burdujeni staţiona Trenul Internaţional 382-1, Ruse ââŹâ Vadu Siretului. Avea doar 4 vagoane ruseşti, iar locomotiva diesel-electrică Sulzer 62-0831-8 avea să plece spre graniţa cu Ucraina de pe linia 2 la 13:32. Undeva pe linia 6 staţiona Sulzerul 60-1307-2 de la CFR Marfă, care se îndrepta spre depoul Suceava Nord.
Trenul internaţional Ruse - Vadu Siretului<i></i>

Locomotiva DA 1307 se îndrepta spre depoul Suceava Nord<i></i>

13:30<i></i>
Ploaia care s-a abătut asupra municipiului Suceava m-a speriat niţel, având în vedere că aveam să călătoresc în acea zi pe o rută nouă. Dar mi-am zis că, în eventualitatea unei ploi continue până la Nisipitu, voi rămâne în minte cu peisajele din aceste zone şi voi reveni altă dată să surprind câteva cadre cu una dintre cele mai frumoase linii ferate ale Bucovinei. Apa se scurgea năvalnic de pe vagoanele Trenului Personal 5633, Suceava ââŹâ Nisipitu. Compus din 6 vagoane şi două locomotive diesel-hidraulice, 80-0383-2 şi 80-0583-7, trenul avea să plece spre Gura Putnei la 13:44.
13:40<i></i>
Ă Ĺžefii de tren ai trenului fluieră plecarea Trenului Personal 5633 din Gara Burdujeni, iar eu îmi găsesc un compartiment din vagonul unu, rugându-mă, în sinea mea, ca norii să se risipească şi să am parte de o zi FeRoviaRă însorită.
Trenul personal 5633 trage in gară pe linia 1<i></i>

13:50<i></i>
La nici 5 minute de plecarea trenului din Burdujeni, am ajuns în Suceava Nord ââŹâ Iţcani. Dincolo de cele şase linii ale Gării Iţcani, există un triaj unde îşi trăiesc veacul câteva vagoane foarte vechi, printre ele şi un vagon verde militar. Pe linia 3 staţiona un alt tren personal, iar trenul cu care călătoream avea să plece din Iţcani spre Dărmăneşti de la linia 4 la 13:53.
Triajul Gării Suceava Nord Iţcani<i></i>

O placă ruptă de recunoaştere a locomotivei<i></i>

Vedere spre Gara Iţcani<i></i>

Vedere spre direcţia de mers a trenului<i></i>

După ce trenul părăseşte Gara Iţcani, linia ferată spre Dărmăneşti trece prin faţa depoului de locomotive Suceava Nord. Aici se plictisesc, se trezesc sau se culcă vehiculele feroviare motoare care transportă călătorii prin toate colţurile ţării. Acest depou avea să fie vizitat cu câteva zile mai târziu, când aveam să prind o vreme superbă. După ce am trecut de ultima locomotivă care staţiona pe liniile depoului, am surprins o relicvă a unei locomotive Diesel-Hidraulice de 1250 CP. 50 de metri după aceasta, se zărea, printre buruienele înalte, locomotiva cu aburi 150.1120. Sau, mai bine zisââŹÂŚ ce-a mai rămas din ea.
Ieşire din Suceava Nord<i></i>

Spre Dărmăneşti<i></i>

O relicvă a unui LDH<i></i>

Locomotiva cu aburi 150.1120<i></i>

După ce am făcut cunoştinţă cu fierul vechi care odată reprezenta locul de muncă a zeci de mecanici şi fochişti, trenul în care mă aflam înaintează în ploaie şi vânt spre Dărmăneşti.
în ploaie şi vânt, spre Dărmăneşti<i></i>


Liber pentru semnalul luminos de trecere<i></i>

Nu mai este liber pentru tren<i></i>

Alt semnal luminos de trecere<i></i>

14:00<i></i>
Dintre cele 6 linii ale Gării Dărmăneşti, linia 2 este ocupată de trenul cu două locomotive şi şase vagoane, în timp ce linia 5 adăposteşte două vagoane platformă, care probabil că fac parte din circuitul istoric al traseului ââŹĹžturisticââŹÂ Suceava ââŹâ NisipituââŹÂŚ Revenind la lucruri mai serioase, Dărmăneşti este o staţie care seamănă în dimensiune cu Dolhasca. De aici se desprinde ramura feroviară 513, Dărmăneşti ââŹâ Cacica ââŹâ Gura Humorului, care a fost reparată de curând şi pe ale cărei linii circulă vestitul Tren Personal Suceava ââŹâ Ilva Mică.
Tot înainte, spre Dărmăneşti<i></i>

Intrare in Gara Dărmăneşti<i></i>

Două vagoane platformă care se scaldă într-o apă dulce de ploaie<i></i>

Gara din Dărmăneşti, asediată de ploaie<i></i>

La plecarea spre Halta de călători Dănila, am zărit pe impiegatul de mişcare din Gara Dărmăneşti care probabil a înmânat o foaie de parcurs, în timp ce alţi călători pleacă în treaba lor cu umbrelele deschise. Păpădiile cu al lor căpşor se bucurau, printre traverse, de ploaia ce se anunţa din ce în ce mai serioasă. Semnalul de ieşire din gara Dărmăneşti a indicat verde pentru direcţia Milişăuţi, al doilea punct de oprire după Dănila.
Ieşire din Gara Dărmăneşti<i></i>

La revedere, Gara Dărmăneşti! <i></i>

Semafor luminos de ieşire din gara Dărmăneşti<i></i>

Submagistrala 513, Dărmăneşti - Cacica - Gura Humorului<i></i>

14:10<i></i>
La 6 km de Gara Dărmăneşti, trenul ajunge la 14:13 şi speră ca cineva să coboare sau să urce. Aici nu există o clădire care să semnalizeze existenţa unui loc de aşteptare, însă câţiva copaci înalţi şi plini cu frunze verzi ţin companie acelor călători din Dănila. Mă supără la culme faptul că pe traseele rutiere, orice staţie pentru maxi-taxi/autobuz din comună/sat, are acoperiş şi scaun de aşteptareââŹÂŚ, iar o haltă nu.
Spre Dănila<i></i>

Halta Dănila, cu peronul pe partea dreaptă<i></i>

2500 de cai putere pentru 6 vagoane<i></i>

La Milişăuţi se colecţionează cauciucuri<i></i>

14:20<i></i>
înainte de intrarea în Gara Milişăuţi, în partea dreaptă a sensului de mers spre Dorneşti, se afla o curte imensă în care erau depozitate mii şi mii de cauciucuri. Din câte ştiu, aici este o fabrică de anvelope şi sunt curios dacă cei din companie vor implica pe viitor transportul FeRoviaR în afacerile lor. Aşadar, după 4 km de Halta Dănila, am ajuns în Gara Milişăuţi.
Gara din Milişăuţi<i></i>


Manevranţii barierelor magistralei 500<i></i>

Semnal mecanic de intrare în gara Milişăuţi (dinspre Dorneşti), cu funcţie de prevestire a semnalului de ieşire<i></i>

După ce trenul a mai parcurs 6 km, am oprit în à ¢ibeni, unde clădirea gării era dărăpănată. Fontul numelui de gară este specific zonei Bucovinei şi vom vedea mai târziu că în călătoria spre Nisipitu aveam să întâlnesc şi alte gări cu acelaşi font al numelui. Chiar staţia terminus ââŹâ Nisipitu - are litere de-o şchioapă imprimate pe clădirea gării, folosindu-se acelaşi font şi aceeaşi culoare albastră.
Spre à ¢ibeni<i></i>

în drum spre à ¢ibeni, se vedea norul de fum al unui incendiu dintr-un sat apropiat<i></i>


în apropiere, se vede clădirea Haltei de călători à ¢ibeni<i></i>

Clădirea neîngrijită a Haltei à ¢ibeni<i></i>

14:30<i></i>
Imediat după plecarea din à ¢ibeni a Trenului Personal, Suceava ââŹâ Nisipitu, calea ferată trece aproape de albia râului Suceava. Peisajele pe care le-am văzut au fost destul de înfricoşătoare: terenuri care erau acoperite de ape, excavatoare care lucrau la repararea albiei şi o apă tulbure care parcă voia să înghită şi terasamentul căii ferate.
Peisaj catastrofic de-a lungul văii râului Suceava<i></i>

Râul Suceava a ieşit din matcă<i></i>

La 6 km de Halta de Călători à ¢ibeni, un semnal mecanic de intrare în gară anunţă apropierea staţiei Dorneşti. Prin Dorneşti trece Magistrala Feroviară 500 şi calea ferată internaţională Moscova ââŹâ Sofia, cu trecere prin punctul de frontieră de la Vicşani. Pe 17 octombrie 1889, primul tren a rebrusat la Dorneşti şi a plecat spre Rădăuţi, localitate situată la o distanţă de 8 km. Mai există o ramificaţie, şi anume linia 518, Dorneşti ââŹâ Siret, despre care puteţi citi aici.
Semnalul mecanic de intrare în Gara Dorneşti<i></i>

Limitare de viteză la intrarea în Gara Dorneşti<i></i>

Exemplu negativ de comportament al camerei digitale in faţa ploii<i></i>

Gara din Dorneşti<i></i>

14:40<i></i>
în Dorneşti, cele două locomotive diesel-hidraulice rebrusează, însă păstrându-se ordinea de tracţiune: LDH 383 locomotiva nr. 1 şi LDH 583 locomotiva nr. 2. Din păcate, aşa cum aţi observat şi în ultimele fotografii de mai sus, aparatul foto a luat-o razna datorită gramelor de apă dulce care i-au scăldat circuitele. Imaginea a devenit roz, apoi displayul nu ştia decât să afişeze culoarea neagră. Am încercat s-o readuc la viaţă, însă momentan se părea că viaţa ei luase sfârşit. TRAGIC! Am scos telefonul din dotare şi aşteptam, nervos, plecarea trenului spre Rădăuţi. Pe linia 2, un alt tren personal aştepta să plece spre SuceavaââŹÂŚ
Vreme urâtă pentru vagoanele cisternă din Dorneşti<i></i>

Pe linia 2, un alt tren aştepta plecarea spre Suceava<i></i>

în drum spre Rădăuţi, am stat pe coridorul ultimului vagon şi m-am tot ââŹĹžcertatââŹÂ cu aparatul foto, cerându-i îndurareââŹÂŚ Dar trenul înaintează, lasă în urmă tristeţea mea, iar ploaia încă mai spăla pământurile rădăuţene. în continuare, vă prezint câteva fotografii realizate cu un Sony Ericsson K500i, un telefon care m-a ţinut mai bine de 3 ani.
Dacă am vrea să vorbim despre istoricul acestei linii 515, Dorneşti ââŹâ Nisipitu, am putea spune că a fost dată în funcţiune în 1889. Scopul construirii acestei căi ferate a fost transportul de marfă din inima Bucovinei la linia principală, Bucureşti ââŹâ Suceava ââŹâ Cernăuţi. Calea ferată trece prin Rădăuţi, cândva reşedinţa Episcopiei Ortodoxe. Mai apoi, drumul de fier se întinde de-a lungul văii râului Suceava, până ajunge la Nisipitu, aproape de frontiera cu Ucraina. în prezent, trenul circulă cu o viteză maximă de 40 de km/h între Dorneşti şi Nisipitu.
Locomotive Sulzer din depoul Dorneşti<i></i>

Vagon garat la o firmă din Rădăuţi, având cupla sistem rusesc<i></i>

La 8 km distanţă pe calea ferată de Dorneşti, se situează municipiul Rădăuţi. Este localizat în mijlocul Depresiunii Rădăuţi, se remarcă prin clădirile vechi din centru, prin Mănăstirea Bogdana, prin Statuia ecvestră a lui Bogdan Vodă. Parcurile acestui oraş sunt pline de verdeaţă, iar străzile sunt înguste şi neaglomerate. însă merită de aminti că înainte de a intra în oraş, pe partea stângă a căii ferate în sensul de mers Dorneşti ââŹâ Rădăuţi, se află mai multe linii ferate care se desprind din linia principală. Mai multe informaţii despre cine şi cât a investit în combinatul de PAL de la Rădăuţi, vă invit să citiţi o ştire de la Ziarul Financiar.
Un Rai de linii ferate<i></i>

Fabrica de PAL de la Rădăuţi, investiţie austriacă marca Egger<i></i>

După ce am trecut prin cel de-al doilea oraş din Europa în care trenul împarte cimitirul în două (puteţi citi despre acest subiect aici), am ajuns în Halta de călători Horodnic. Situată la 5 km de Rădăuţi, staţia de tren reprezintă acum o căsuţă albă. Mi-ar fi plăcut să o văd văruită într-o culoare cărămiziu-vişinie, la fel ca Gara Suceava Burdujeni.
Halta de călători Horodnic<i></i>

15:20<i></i>
După lungi lupte seculare, culorile au revenit pe ecranul display-ului şi am putut surprinde realitatea în adevăratele ei culori. DN 2H este o şosea care se joacă de-a şoarecele şi pisica cu calea ferată. Până la următoarea staţie, trenul are indicaţie să şuiere la fiecare dintre cele 8-9 pasaje peste care trec, rapid, maşini. Peisajele din zonă arată un peisaj de podiş întins, mărginit de dealuri înalte şi ape care scaldă pământurile bogate ale Bucovinei.
Spre Gălăneşti, vedere din vagonul 1<i></i>

Ă Ĺžosea vs. cale ferată<i></i>

Ce mai lăsăm în urmă în afară de mult mult verdeââŹÂŚ?<i></i>

Copaci stingheri care absorb puţinele emisii toxice de prin zonă<i></i>

Curbă periculoasă la stânga... dar nu şi pentru trenul nostru<i></i>

15:30<i></i>
La 7 km de Halta de călători Horodnic, se află staţia Gălăneşti. Este mărginită de semnale mecanice în stare perfectă de funcţionare, în timp ce numărul de linii existente să ridică la 3. Norii au dat semnale că se vor răzbuna cât mai curând, vrând să uite parcă tot ce-a fost până acum câteva zeci de minute. Marginea peronului gării este vopsită cu var, iar un impiegat de mişcare voinic îi dă un ordin de circulaţie domnului mecanic al trenului.
Hai sa intrăm în Gălăneşti<i></i>

Liber pe linie directă, cu viteză stabilită! Semaforul de ieşire ordonă oprirea<i></i>

Semnalul de ieşire din Gălăneşti spre Rădăuţi<i></i>

Intrare in Gălăneşti<i></i>

Peronul de aşteptare al staţiei Gălăneşti<i></i>

Clădirea Gării Gălăneşti<i></i>

Un impiegat de mişcare, o rampă uitată de încărcare-descăcare şi un tren care vrea să ajungă la Nisipitu<i></i>

6 km mai departe de Gălăneşti se află Vicovu de Jos, iar trenul porneşte încet spre următorii kilometri. Cele două locomotive alungă liniştea din Gălăneşti şi vestesc plecarea din staţie, în timp ce impiegatul de mişcare priveşte atent la tren şi ridică discul verde. Drumul de fier spre locul de baştină al Sofiei Vicoveanca se întinde în curbe şi în porţiuni drepte, în timp ce eu îmi iau gândurile şi mă îndrept spre ultimul vagon. Un motociclist şi-o motocicletă accelerează spre est, pe drumul curat şi lucitor în bătăile razelor unui soare învingător.
Simbolul liniei 515 nu este cel al vitezei<i></i>

...ci este acela al abaterilor lente şi al verdelui crud<i></i>

Tot înainte, cu mult curaj, spre Vicovu de Jos<i></i>

Adio, dar ne revedem diseară, Gălăneşti<i></i>

Natura vie, îngrijită<i></i>

Spre Halta de Călători Vicovu de Jos<i></i>

Motoreta ţine pasul cu noi<i></i>

15:40<i></i>
Trenul ştie să se facă cunoscut prin natură la fel cum o furtună de vară ştie să sperie vieţuitoarele de pe pământ. Calea ferată de la Vicovu de Jos este reprezentată de două linii, dintre care numai una este folosită în mod curent. Clădirea staţiei este de un farmec aparte. Da, ştiu că starea gării este deplorabilă şi geamurile au ca decoraţiuni gratiile, însă forma acesteia, hornurile şi peronul, precum şi staţia de încărcare/descărcare înseamnă mai mult în visele mele. Natura înconjoară spaţiul căii ferate, încât zici că trenul nu e altceva decât un explorator în Jungla Amazoniană.
Ă Ĺžarpele albastru trece aproape de casele oamenilor<i></i>

Oare ce vreme ne aşteaptă dincolo de Gura Putnei? <i></i>

Apa obraznică, un alt duşman feroce al căii ferate<i></i>

Suntem în Jungla Ama... nu... suntem în Vicovu de Jos<i></i>

O aparentă escală dintr-un vehicul neaerian<i></i>

Cale ferată dezmembrată, la 26 de km de Dorneşti<i></i>

Staţia Vicovu de Jos<i></i>

Urme firave de fostă industrie<i></i>

Nu ştiu alte sate cum sunt, dar eu când am văzut că Vicovul are 2 staţii la o distanţă de 2 km una de cealaltă, am rămas plăcut surprins. Vicovenii de sus au gara lor, vicovenii de jos au şi ei gara lor, că n-or fi mai prejos. Câte un râuleţ timid, dar tulbure, îşi face drum de-a lungul terasamentului căii ferate. La trecerea la nivel cu calea ferată, drumurile aveau bariere speciale. De ce speciale? Pentru că fiecare braţ al opreliştei era manevrat de un domn în vârstă, cu pălărie în cap şi îmbibat cu simţul datoriei.
Spre Vicovu de Sus<i></i>

Peisaj vicovean<i></i>

Un moş acţionează bariera, iar maşinile îşi urmează cursul vioi spre Rădăuţi<i></i>

Drumuri paralele, destinaţii diferite<i></i>

Curbă fotografică spre stânga, la intrare în Statia Vicovu de Sus<i></i>

Pământuri vicovene, lucrate şi gata-gata de semănat<i></i>

Complex rezidenţial modern a la Vicov<i></i>

15:50<i></i>
Belşugul pământului negru şi prospeţimea culorii verzi din aceste zone îmi confirmă faptul că legumele şi fructele care cresc aici sunt cele mai bune din lume. Linia ferată îşi are locul de-a lungul unui complex rezidenţial (sau motel) foarte frumos construit, cu finisaje moderne şi culori atrăgătoare. Doar oamenii şi ceferiştii mai ştiu că trenul opreşte în Halta de Călători Vicovu de Sus, pentru că nu am văzut pe nicăieri vreo clădire (părăsită) pe care să scrie localitatea.
Trenul se hodineşte oleacă în Gara Vicovu de Sus<i></i>

Un loc viu prin care curge sânge bucovinean<i></i>

Din păcate, la ieşirea din Vicovu de Sus spre Bivolăria, exista un semnal mecanic de intrare în gară, însă nu mai funcţiona. ââŹĹžXââŹÂ-ul specific i-a tăiat, sper că nu definitiv, avântul. Era sezonul păpădiilor aici în inima Bucovinei. Casele oamenilor sunt construite de o parte şi de alta a căii ferate. Ele sunt îngrijite, arătoase, iar unele dintre ele îşi făceau loc nou sub soare. Pomii plantaţi de-a lungul drumului rutier fac o separaţie între drumul de fier şi acesta.
Semnal glumeţ (de neluat în seamă) <i></i>

Tot înainte spre halta de călători Bivolăria<i></i>

Stâlpi de telegraf, folosiţi cu încredere de Calea Ferată Română<i></i>

Suceava - Nisipitu şi retur, plăci de destinaţie ale unui tren de colecţie<i></i>

La doar 3 km de ultima haltă de călători, trenul ajunge şi în Bivolăria. De aici coboară câţiva vârstnici şi urcă vreo 10 persoane, dintre care un bărbat îşi urcă bicicleta în vagon. Probabil dorea să ajungă în Gura Putnei fără să mai pedaleze încă 3 km.
Ă Ĺžedinţă foto în Halta Bivolăria<i></i>

Nici urmă de dispozitive de ridicare a vagonului pentru vapoare... <i></i>

Un om îşi urcă bicicleta în trenul de Nisipitu<i></i>

Spre Gura Putnei, linia are un semnal fix care indică o declivitate de 2 mm/m pe o distanţă de 500 de m. Dealurile şi munţii încep să îngrămădească orizontul şi parcă înţeapă norii cu arborii de pe coastele înalte. Pe această secţiune, Bivolăria ââŹâ Gura Putnei, aş putea spune că sunt cele mai frumoase curbe din toată secţia 515. Imaginea unui tren compus din două locomotive diesel-hidraulice şi 6 vagoane de călători îmi va rămâne adânc în memoria sufletului meu de FeRoviaR.
Spre Gura Putnei<i></i>

Trenul şerpiueşte, iarba înverzeşte... <i></i>

O curbă foarte frumoasă pe linia 515<i></i>

16:00<i></i>
Indicatorul hectometric arată 32 + 2, iar semnalul luminos indică galben clipitor, semn că în Gura Putnei suntem aşteptaţi. Nu se poate vorbi aici de întârzieri, pentru că, deşi trenul merge mai lent, ajunge la ora stabilită în staţii. Stâlpii telegrafici aşezaţi pe partea stângă a sensului de mers spre direcţia nord-est încă se ţin bine pe picior, însă sunt curios tare dacă se mai transmit informaţii de-a lungul celor 12 fire. Aceşti stâlpi mi-i imaginez un suport de rândunele aşezate pe fiecare izolator de sticlă verde.
Un semnal prevestitor de intrare în Gara Gura Putnei<i></i>

Spre Gura Putnei<i></i>

Iată că Gura Putnei ne primeşte cu braţele deschise... înclinate<i></i>

Stâlpi telegrafici, drumuri proaste şi un biciclist ambiţios<i></i>

Un singur semnal de ieşire din gara Gura Putnei spre Rădăuţi<i></i>

Aici trenul care pleacă din Suceava se desparte simetric în două trenuri. Un tren cu locomotiva diesel-hidraulică 583 şi trei vagoane pleacă spre Putna, iar LDH 383 va călători cu alte trei vagoane până la Nisipitu. Gara cuprinde 4 linii, dintre care liniile 2, 3 şi 4 sunt circulabile.
Ne-am ales o linie şi am intrat pe ea<i></i>

Trenul staţionează şi fotograful pozează<i></i>

Vedere spre direcţia Rădăuţi<i></i>

16:10<i></i>
După ce trenul îşi invită călătorii să coboare sau să urce, sub atenta supraveghere a celor 2 naşi din trenul de Nisipitu şi a celor 2 doamne-naş din trenul de Putna, locomotiva 383 trece pe linia 4, pentru a lăsa cale liberă trenului de Putna. 7 km mai înainte, ââŹĹžcapra cu trei ieziââŹÂ va ajunge în localitatea unde se găseşte Mormântul domnitorului moldovean, Ă Ĺžtefan cel Mare, din cadrul Mănăstirii de la Putna. De menţionat despre această rută (Gura Putnei - Putna) este că ea a fost construită între 1897 şi 1915 de către societatea Neue Bukowiner-Lokalbahnen. Imediat după ce trenul de Putna iese din gară, un indicator de declivitate anunţă o pantă de 13 mm/m pe o distanţă de 700 de m.
S-a rupt trenul de Putna<i></i>

Trenul pleacă şi se duce<i></i>

Cele două capre cu câte trei iezi ale Bucovinei<i></i>

LDH 383 îşi recapătă poziţia<i></i>

16:20<i></i>
După ce trenul a staţionat în Gura Putnei aproximativ 20 de minute, el porneşte spre următoarea staţie ââŹâ Straja, care se află la 7,5 km depărtare. în drum spre Halta Straja, calea ferată va întâlni peste 10 pasaje cu Crucea Sfântului Andrei de o parte şi de alta a căii ferate.
Staţia Gura Putnei<i></i>

Nu ne-a mai rămas decât Nisipitu<i></i>

Ramificaţia Gura Putnei ââŹâ Putna<i></i>

Semnalul mecanic de intrare în Gara Gura Putnei dinspre Nisipitu<i></i>

Nu departe de Gura Putnei, calea ferată calcă peste râul Putna fără să se ude în papuci, mulţumită unui pod metalic. Din câte am înţeles şi am citit prin presă, acest pod a fost rupt în urma inundaţiilor din iulie 2008. Râurile de munte sunt foarte periculoase, ele absorb toată apa de la munte care cade sub formă de precipitaţii, urmând ca la gura de vărsare în alte râuri să rupă poduri, drumuri şi să inunde casele oamenilor. Natura este frumoasă, ruta 515, Gura Putnei ââŹâ Nisipitu poate închide gura multor oameni care zic că România nu este frumoasă. însă tot natura, deranjată de tăierea masivă a pădurilor, nu mai poate absorbi volumul imens de apă din precipitaţii şi se răzvrăteşte împotriva noastră, a tuturor.
Podul peste râul Putna, care se varsă în râul Suceava în imediata apropiere a căii ferate<i></i>

Un râu cu intenţii ucigaşe pentru calea ferată<i></i>

De aici, peisajul începe să nu mai aibă nevoie de comentarii<i></i>

Momente de călătorieââŹÂŚ<i></i>

Ce avem înainte... <i></i>

într-o zi frumoasă de mai din 2008, am călătorit pe ruta Suceava ââŹâ Dorneşti - Gura Putnei ââŹâ Nisipitu. Itinerariul s-a întins pe o distanţă de 91 de kilometri. Timpul de parcurs este de 3 ore şi 13 minute, deci trenul se deplasează cu o viteză medie de 28 km/h. Acesta este compus din două locomotive LDH 1250 şi 6 vagoane de călători, o combinaţie pe care rar o mai găseşti în zilele noastre.
Vitezele de parcurs pe acest traseu sunt: Suceava ââŹâ Dorneşti ââŹâ 70 de km/h, Dorneşti ââŹâ Nisipitu ââŹâ 40 de km/h. Tonajul maxim acceptat între Halta de Călători Nisipitu şi Dorneşti ââŹâ 200 de tone, iar între Dorneşti şi Suceava ââŹâ 300 de tone. Linia ferată se întinde începând din municipiul Suceava şi de-a lungul râului Suceava până la Dorneşti, apoi împarte în două părţi depresiunea Rădăuţi, după care reia cursul râului Suceava, pe care îl urmează până în punctul terminus, Nisipitu.
Vă invit în continuare să vă imaginaţi un scârţâit de vagoane de călători cu frână pe saboţi, vă invit să urmăriţi natura în toată splendoarea ei şi vă reamintesc că acum trenurile nu mai circulă pe această rută. Mi-aş dori ca situaţia să se schimbe şi să primesc de la voi mesaje în jos paginii cum că trenul circulă sau va circula între Nisipitu şi Suceava şi în viitor.<i></i>
13:20<i></i>
în Gara Suceava ââŹâ Burdujeni staţiona Trenul Internaţional 382-1, Ruse ââŹâ Vadu Siretului. Avea doar 4 vagoane ruseşti, iar locomotiva diesel-electrică Sulzer 62-0831-8 avea să plece spre graniţa cu Ucraina de pe linia 2 la 13:32. Undeva pe linia 6 staţiona Sulzerul 60-1307-2 de la CFR Marfă, care se îndrepta spre depoul Suceava Nord.
Trenul internaţional Ruse - Vadu Siretului<i></i>

Locomotiva DA 1307 se îndrepta spre depoul Suceava Nord<i></i>

13:30<i></i>
Ploaia care s-a abătut asupra municipiului Suceava m-a speriat niţel, având în vedere că aveam să călătoresc în acea zi pe o rută nouă. Dar mi-am zis că, în eventualitatea unei ploi continue până la Nisipitu, voi rămâne în minte cu peisajele din aceste zone şi voi reveni altă dată să surprind câteva cadre cu una dintre cele mai frumoase linii ferate ale Bucovinei. Apa se scurgea năvalnic de pe vagoanele Trenului Personal 5633, Suceava ââŹâ Nisipitu. Compus din 6 vagoane şi două locomotive diesel-hidraulice, 80-0383-2 şi 80-0583-7, trenul avea să plece spre Gura Putnei la 13:44.
13:40<i></i>
Ă Ĺžefii de tren ai trenului fluieră plecarea Trenului Personal 5633 din Gara Burdujeni, iar eu îmi găsesc un compartiment din vagonul unu, rugându-mă, în sinea mea, ca norii să se risipească şi să am parte de o zi FeRoviaRă însorită.
Trenul personal 5633 trage in gară pe linia 1<i></i>

13:50<i></i>
La nici 5 minute de plecarea trenului din Burdujeni, am ajuns în Suceava Nord ââŹâ Iţcani. Dincolo de cele şase linii ale Gării Iţcani, există un triaj unde îşi trăiesc veacul câteva vagoane foarte vechi, printre ele şi un vagon verde militar. Pe linia 3 staţiona un alt tren personal, iar trenul cu care călătoream avea să plece din Iţcani spre Dărmăneşti de la linia 4 la 13:53.
Triajul Gării Suceava Nord Iţcani<i></i>

O placă ruptă de recunoaştere a locomotivei<i></i>

Vedere spre Gara Iţcani<i></i>

Vedere spre direcţia de mers a trenului<i></i>

După ce trenul părăseşte Gara Iţcani, linia ferată spre Dărmăneşti trece prin faţa depoului de locomotive Suceava Nord. Aici se plictisesc, se trezesc sau se culcă vehiculele feroviare motoare care transportă călătorii prin toate colţurile ţării. Acest depou avea să fie vizitat cu câteva zile mai târziu, când aveam să prind o vreme superbă. După ce am trecut de ultima locomotivă care staţiona pe liniile depoului, am surprins o relicvă a unei locomotive Diesel-Hidraulice de 1250 CP. 50 de metri după aceasta, se zărea, printre buruienele înalte, locomotiva cu aburi 150.1120. Sau, mai bine zisââŹÂŚ ce-a mai rămas din ea.
Ieşire din Suceava Nord<i></i>

Spre Dărmăneşti<i></i>

O relicvă a unui LDH<i></i>

Locomotiva cu aburi 150.1120<i></i>

După ce am făcut cunoştinţă cu fierul vechi care odată reprezenta locul de muncă a zeci de mecanici şi fochişti, trenul în care mă aflam înaintează în ploaie şi vânt spre Dărmăneşti.
în ploaie şi vânt, spre Dărmăneşti<i></i>


Liber pentru semnalul luminos de trecere<i></i>

Nu mai este liber pentru tren<i></i>

Alt semnal luminos de trecere<i></i>

14:00<i></i>
Dintre cele 6 linii ale Gării Dărmăneşti, linia 2 este ocupată de trenul cu două locomotive şi şase vagoane, în timp ce linia 5 adăposteşte două vagoane platformă, care probabil că fac parte din circuitul istoric al traseului ââŹĹžturisticââŹÂ Suceava ââŹâ NisipituââŹÂŚ Revenind la lucruri mai serioase, Dărmăneşti este o staţie care seamănă în dimensiune cu Dolhasca. De aici se desprinde ramura feroviară 513, Dărmăneşti ââŹâ Cacica ââŹâ Gura Humorului, care a fost reparată de curând şi pe ale cărei linii circulă vestitul Tren Personal Suceava ââŹâ Ilva Mică.
Tot înainte, spre Dărmăneşti<i></i>

Intrare in Gara Dărmăneşti<i></i>

Două vagoane platformă care se scaldă într-o apă dulce de ploaie<i></i>

Gara din Dărmăneşti, asediată de ploaie<i></i>

La plecarea spre Halta de călători Dănila, am zărit pe impiegatul de mişcare din Gara Dărmăneşti care probabil a înmânat o foaie de parcurs, în timp ce alţi călători pleacă în treaba lor cu umbrelele deschise. Păpădiile cu al lor căpşor se bucurau, printre traverse, de ploaia ce se anunţa din ce în ce mai serioasă. Semnalul de ieşire din gara Dărmăneşti a indicat verde pentru direcţia Milişăuţi, al doilea punct de oprire după Dănila.
Ieşire din Gara Dărmăneşti<i></i>

La revedere, Gara Dărmăneşti! <i></i>

Semafor luminos de ieşire din gara Dărmăneşti<i></i>

Submagistrala 513, Dărmăneşti - Cacica - Gura Humorului<i></i>

14:10<i></i>
La 6 km de Gara Dărmăneşti, trenul ajunge la 14:13 şi speră ca cineva să coboare sau să urce. Aici nu există o clădire care să semnalizeze existenţa unui loc de aşteptare, însă câţiva copaci înalţi şi plini cu frunze verzi ţin companie acelor călători din Dănila. Mă supără la culme faptul că pe traseele rutiere, orice staţie pentru maxi-taxi/autobuz din comună/sat, are acoperiş şi scaun de aşteptareââŹÂŚ, iar o haltă nu.
Spre Dănila<i></i>

Halta Dănila, cu peronul pe partea dreaptă<i></i>

2500 de cai putere pentru 6 vagoane<i></i>

La Milişăuţi se colecţionează cauciucuri<i></i>

14:20<i></i>
înainte de intrarea în Gara Milişăuţi, în partea dreaptă a sensului de mers spre Dorneşti, se afla o curte imensă în care erau depozitate mii şi mii de cauciucuri. Din câte ştiu, aici este o fabrică de anvelope şi sunt curios dacă cei din companie vor implica pe viitor transportul FeRoviaR în afacerile lor. Aşadar, după 4 km de Halta Dănila, am ajuns în Gara Milişăuţi.
Gara din Milişăuţi<i></i>


Manevranţii barierelor magistralei 500<i></i>

Semnal mecanic de intrare în gara Milişăuţi (dinspre Dorneşti), cu funcţie de prevestire a semnalului de ieşire<i></i>

După ce trenul a mai parcurs 6 km, am oprit în à ¢ibeni, unde clădirea gării era dărăpănată. Fontul numelui de gară este specific zonei Bucovinei şi vom vedea mai târziu că în călătoria spre Nisipitu aveam să întâlnesc şi alte gări cu acelaşi font al numelui. Chiar staţia terminus ââŹâ Nisipitu - are litere de-o şchioapă imprimate pe clădirea gării, folosindu-se acelaşi font şi aceeaşi culoare albastră.
Spre à ¢ibeni<i></i>

în drum spre à ¢ibeni, se vedea norul de fum al unui incendiu dintr-un sat apropiat<i></i>


în apropiere, se vede clădirea Haltei de călători à ¢ibeni<i></i>

Clădirea neîngrijită a Haltei à ¢ibeni<i></i>

14:30<i></i>
Imediat după plecarea din à ¢ibeni a Trenului Personal, Suceava ââŹâ Nisipitu, calea ferată trece aproape de albia râului Suceava. Peisajele pe care le-am văzut au fost destul de înfricoşătoare: terenuri care erau acoperite de ape, excavatoare care lucrau la repararea albiei şi o apă tulbure care parcă voia să înghită şi terasamentul căii ferate.
Peisaj catastrofic de-a lungul văii râului Suceava<i></i>

Râul Suceava a ieşit din matcă<i></i>

La 6 km de Halta de Călători à ¢ibeni, un semnal mecanic de intrare în gară anunţă apropierea staţiei Dorneşti. Prin Dorneşti trece Magistrala Feroviară 500 şi calea ferată internaţională Moscova ââŹâ Sofia, cu trecere prin punctul de frontieră de la Vicşani. Pe 17 octombrie 1889, primul tren a rebrusat la Dorneşti şi a plecat spre Rădăuţi, localitate situată la o distanţă de 8 km. Mai există o ramificaţie, şi anume linia 518, Dorneşti ââŹâ Siret, despre care puteţi citi aici.
Semnalul mecanic de intrare în Gara Dorneşti<i></i>

Limitare de viteză la intrarea în Gara Dorneşti<i></i>

Exemplu negativ de comportament al camerei digitale in faţa ploii<i></i>

Gara din Dorneşti<i></i>

14:40<i></i>
în Dorneşti, cele două locomotive diesel-hidraulice rebrusează, însă păstrându-se ordinea de tracţiune: LDH 383 locomotiva nr. 1 şi LDH 583 locomotiva nr. 2. Din păcate, aşa cum aţi observat şi în ultimele fotografii de mai sus, aparatul foto a luat-o razna datorită gramelor de apă dulce care i-au scăldat circuitele. Imaginea a devenit roz, apoi displayul nu ştia decât să afişeze culoarea neagră. Am încercat s-o readuc la viaţă, însă momentan se părea că viaţa ei luase sfârşit. TRAGIC! Am scos telefonul din dotare şi aşteptam, nervos, plecarea trenului spre Rădăuţi. Pe linia 2, un alt tren personal aştepta să plece spre SuceavaââŹÂŚ
Vreme urâtă pentru vagoanele cisternă din Dorneşti<i></i>

Pe linia 2, un alt tren aştepta plecarea spre Suceava<i></i>

în drum spre Rădăuţi, am stat pe coridorul ultimului vagon şi m-am tot ââŹĹžcertatââŹÂ cu aparatul foto, cerându-i îndurareââŹÂŚ Dar trenul înaintează, lasă în urmă tristeţea mea, iar ploaia încă mai spăla pământurile rădăuţene. în continuare, vă prezint câteva fotografii realizate cu un Sony Ericsson K500i, un telefon care m-a ţinut mai bine de 3 ani.
Dacă am vrea să vorbim despre istoricul acestei linii 515, Dorneşti ââŹâ Nisipitu, am putea spune că a fost dată în funcţiune în 1889. Scopul construirii acestei căi ferate a fost transportul de marfă din inima Bucovinei la linia principală, Bucureşti ââŹâ Suceava ââŹâ Cernăuţi. Calea ferată trece prin Rădăuţi, cândva reşedinţa Episcopiei Ortodoxe. Mai apoi, drumul de fier se întinde de-a lungul văii râului Suceava, până ajunge la Nisipitu, aproape de frontiera cu Ucraina. în prezent, trenul circulă cu o viteză maximă de 40 de km/h între Dorneşti şi Nisipitu.
Locomotive Sulzer din depoul Dorneşti<i></i>

Vagon garat la o firmă din Rădăuţi, având cupla sistem rusesc<i></i>

La 8 km distanţă pe calea ferată de Dorneşti, se situează municipiul Rădăuţi. Este localizat în mijlocul Depresiunii Rădăuţi, se remarcă prin clădirile vechi din centru, prin Mănăstirea Bogdana, prin Statuia ecvestră a lui Bogdan Vodă. Parcurile acestui oraş sunt pline de verdeaţă, iar străzile sunt înguste şi neaglomerate. însă merită de aminti că înainte de a intra în oraş, pe partea stângă a căii ferate în sensul de mers Dorneşti ââŹâ Rădăuţi, se află mai multe linii ferate care se desprind din linia principală. Mai multe informaţii despre cine şi cât a investit în combinatul de PAL de la Rădăuţi, vă invit să citiţi o ştire de la Ziarul Financiar.
Un Rai de linii ferate<i></i>

Fabrica de PAL de la Rădăuţi, investiţie austriacă marca Egger<i></i>

După ce am trecut prin cel de-al doilea oraş din Europa în care trenul împarte cimitirul în două (puteţi citi despre acest subiect aici), am ajuns în Halta de călători Horodnic. Situată la 5 km de Rădăuţi, staţia de tren reprezintă acum o căsuţă albă. Mi-ar fi plăcut să o văd văruită într-o culoare cărămiziu-vişinie, la fel ca Gara Suceava Burdujeni.
Halta de călători Horodnic<i></i>

15:20<i></i>
După lungi lupte seculare, culorile au revenit pe ecranul display-ului şi am putut surprinde realitatea în adevăratele ei culori. DN 2H este o şosea care se joacă de-a şoarecele şi pisica cu calea ferată. Până la următoarea staţie, trenul are indicaţie să şuiere la fiecare dintre cele 8-9 pasaje peste care trec, rapid, maşini. Peisajele din zonă arată un peisaj de podiş întins, mărginit de dealuri înalte şi ape care scaldă pământurile bogate ale Bucovinei.
Spre Gălăneşti, vedere din vagonul 1<i></i>

Ă Ĺžosea vs. cale ferată<i></i>

Ce mai lăsăm în urmă în afară de mult mult verdeââŹÂŚ?<i></i>

Copaci stingheri care absorb puţinele emisii toxice de prin zonă<i></i>

Curbă periculoasă la stânga... dar nu şi pentru trenul nostru<i></i>

15:30<i></i>
La 7 km de Halta de călători Horodnic, se află staţia Gălăneşti. Este mărginită de semnale mecanice în stare perfectă de funcţionare, în timp ce numărul de linii existente să ridică la 3. Norii au dat semnale că se vor răzbuna cât mai curând, vrând să uite parcă tot ce-a fost până acum câteva zeci de minute. Marginea peronului gării este vopsită cu var, iar un impiegat de mişcare voinic îi dă un ordin de circulaţie domnului mecanic al trenului.
Hai sa intrăm în Gălăneşti<i></i>

Liber pe linie directă, cu viteză stabilită! Semaforul de ieşire ordonă oprirea<i></i>

Semnalul de ieşire din Gălăneşti spre Rădăuţi<i></i>

Intrare in Gălăneşti<i></i>

Peronul de aşteptare al staţiei Gălăneşti<i></i>

Clădirea Gării Gălăneşti<i></i>

Un impiegat de mişcare, o rampă uitată de încărcare-descăcare şi un tren care vrea să ajungă la Nisipitu<i></i>

6 km mai departe de Gălăneşti se află Vicovu de Jos, iar trenul porneşte încet spre următorii kilometri. Cele două locomotive alungă liniştea din Gălăneşti şi vestesc plecarea din staţie, în timp ce impiegatul de mişcare priveşte atent la tren şi ridică discul verde. Drumul de fier spre locul de baştină al Sofiei Vicoveanca se întinde în curbe şi în porţiuni drepte, în timp ce eu îmi iau gândurile şi mă îndrept spre ultimul vagon. Un motociclist şi-o motocicletă accelerează spre est, pe drumul curat şi lucitor în bătăile razelor unui soare învingător.
Simbolul liniei 515 nu este cel al vitezei<i></i>

...ci este acela al abaterilor lente şi al verdelui crud<i></i>

Tot înainte, cu mult curaj, spre Vicovu de Jos<i></i>

Adio, dar ne revedem diseară, Gălăneşti<i></i>

Natura vie, îngrijită<i></i>

Spre Halta de Călători Vicovu de Jos<i></i>

Motoreta ţine pasul cu noi<i></i>

15:40<i></i>
Trenul ştie să se facă cunoscut prin natură la fel cum o furtună de vară ştie să sperie vieţuitoarele de pe pământ. Calea ferată de la Vicovu de Jos este reprezentată de două linii, dintre care numai una este folosită în mod curent. Clădirea staţiei este de un farmec aparte. Da, ştiu că starea gării este deplorabilă şi geamurile au ca decoraţiuni gratiile, însă forma acesteia, hornurile şi peronul, precum şi staţia de încărcare/descărcare înseamnă mai mult în visele mele. Natura înconjoară spaţiul căii ferate, încât zici că trenul nu e altceva decât un explorator în Jungla Amazoniană.
Ă Ĺžarpele albastru trece aproape de casele oamenilor<i></i>

Oare ce vreme ne aşteaptă dincolo de Gura Putnei? <i></i>

Apa obraznică, un alt duşman feroce al căii ferate<i></i>

Suntem în Jungla Ama... nu... suntem în Vicovu de Jos<i></i>

O aparentă escală dintr-un vehicul neaerian<i></i>

Cale ferată dezmembrată, la 26 de km de Dorneşti<i></i>

Staţia Vicovu de Jos<i></i>

Urme firave de fostă industrie<i></i>

Nu ştiu alte sate cum sunt, dar eu când am văzut că Vicovul are 2 staţii la o distanţă de 2 km una de cealaltă, am rămas plăcut surprins. Vicovenii de sus au gara lor, vicovenii de jos au şi ei gara lor, că n-or fi mai prejos. Câte un râuleţ timid, dar tulbure, îşi face drum de-a lungul terasamentului căii ferate. La trecerea la nivel cu calea ferată, drumurile aveau bariere speciale. De ce speciale? Pentru că fiecare braţ al opreliştei era manevrat de un domn în vârstă, cu pălărie în cap şi îmbibat cu simţul datoriei.
Spre Vicovu de Sus<i></i>

Peisaj vicovean<i></i>

Un moş acţionează bariera, iar maşinile îşi urmează cursul vioi spre Rădăuţi<i></i>

Drumuri paralele, destinaţii diferite<i></i>

Curbă fotografică spre stânga, la intrare în Statia Vicovu de Sus<i></i>

Pământuri vicovene, lucrate şi gata-gata de semănat<i></i>

Complex rezidenţial modern a la Vicov<i></i>

15:50<i></i>
Belşugul pământului negru şi prospeţimea culorii verzi din aceste zone îmi confirmă faptul că legumele şi fructele care cresc aici sunt cele mai bune din lume. Linia ferată îşi are locul de-a lungul unui complex rezidenţial (sau motel) foarte frumos construit, cu finisaje moderne şi culori atrăgătoare. Doar oamenii şi ceferiştii mai ştiu că trenul opreşte în Halta de Călători Vicovu de Sus, pentru că nu am văzut pe nicăieri vreo clădire (părăsită) pe care să scrie localitatea.
Trenul se hodineşte oleacă în Gara Vicovu de Sus<i></i>

Un loc viu prin care curge sânge bucovinean<i></i>

Din păcate, la ieşirea din Vicovu de Sus spre Bivolăria, exista un semnal mecanic de intrare în gară, însă nu mai funcţiona. ââŹĹžXââŹÂ-ul specific i-a tăiat, sper că nu definitiv, avântul. Era sezonul păpădiilor aici în inima Bucovinei. Casele oamenilor sunt construite de o parte şi de alta a căii ferate. Ele sunt îngrijite, arătoase, iar unele dintre ele îşi făceau loc nou sub soare. Pomii plantaţi de-a lungul drumului rutier fac o separaţie între drumul de fier şi acesta.
Semnal glumeţ (de neluat în seamă) <i></i>

Tot înainte spre halta de călători Bivolăria<i></i>

Stâlpi de telegraf, folosiţi cu încredere de Calea Ferată Română<i></i>

Suceava - Nisipitu şi retur, plăci de destinaţie ale unui tren de colecţie<i></i>

La doar 3 km de ultima haltă de călători, trenul ajunge şi în Bivolăria. De aici coboară câţiva vârstnici şi urcă vreo 10 persoane, dintre care un bărbat îşi urcă bicicleta în vagon. Probabil dorea să ajungă în Gura Putnei fără să mai pedaleze încă 3 km.
Ă Ĺžedinţă foto în Halta Bivolăria<i></i>

Nici urmă de dispozitive de ridicare a vagonului pentru vapoare... <i></i>

Un om îşi urcă bicicleta în trenul de Nisipitu<i></i>

Spre Gura Putnei, linia are un semnal fix care indică o declivitate de 2 mm/m pe o distanţă de 500 de m. Dealurile şi munţii încep să îngrămădească orizontul şi parcă înţeapă norii cu arborii de pe coastele înalte. Pe această secţiune, Bivolăria ââŹâ Gura Putnei, aş putea spune că sunt cele mai frumoase curbe din toată secţia 515. Imaginea unui tren compus din două locomotive diesel-hidraulice şi 6 vagoane de călători îmi va rămâne adânc în memoria sufletului meu de FeRoviaR.
Spre Gura Putnei<i></i>

Trenul şerpiueşte, iarba înverzeşte... <i></i>

O curbă foarte frumoasă pe linia 515<i></i>

16:00<i></i>
Indicatorul hectometric arată 32 + 2, iar semnalul luminos indică galben clipitor, semn că în Gura Putnei suntem aşteptaţi. Nu se poate vorbi aici de întârzieri, pentru că, deşi trenul merge mai lent, ajunge la ora stabilită în staţii. Stâlpii telegrafici aşezaţi pe partea stângă a sensului de mers spre direcţia nord-est încă se ţin bine pe picior, însă sunt curios tare dacă se mai transmit informaţii de-a lungul celor 12 fire. Aceşti stâlpi mi-i imaginez un suport de rândunele aşezate pe fiecare izolator de sticlă verde.
Un semnal prevestitor de intrare în Gara Gura Putnei<i></i>

Spre Gura Putnei<i></i>

Iată că Gura Putnei ne primeşte cu braţele deschise... înclinate<i></i>

Stâlpi telegrafici, drumuri proaste şi un biciclist ambiţios<i></i>

Un singur semnal de ieşire din gara Gura Putnei spre Rădăuţi<i></i>

Aici trenul care pleacă din Suceava se desparte simetric în două trenuri. Un tren cu locomotiva diesel-hidraulică 583 şi trei vagoane pleacă spre Putna, iar LDH 383 va călători cu alte trei vagoane până la Nisipitu. Gara cuprinde 4 linii, dintre care liniile 2, 3 şi 4 sunt circulabile.
Ne-am ales o linie şi am intrat pe ea<i></i>

Trenul staţionează şi fotograful pozează<i></i>

Vedere spre direcţia Rădăuţi<i></i>

16:10<i></i>
După ce trenul îşi invită călătorii să coboare sau să urce, sub atenta supraveghere a celor 2 naşi din trenul de Nisipitu şi a celor 2 doamne-naş din trenul de Putna, locomotiva 383 trece pe linia 4, pentru a lăsa cale liberă trenului de Putna. 7 km mai înainte, ââŹĹžcapra cu trei ieziââŹÂ va ajunge în localitatea unde se găseşte Mormântul domnitorului moldovean, Ă Ĺžtefan cel Mare, din cadrul Mănăstirii de la Putna. De menţionat despre această rută (Gura Putnei - Putna) este că ea a fost construită între 1897 şi 1915 de către societatea Neue Bukowiner-Lokalbahnen. Imediat după ce trenul de Putna iese din gară, un indicator de declivitate anunţă o pantă de 13 mm/m pe o distanţă de 700 de m.
S-a rupt trenul de Putna<i></i>

Trenul pleacă şi se duce<i></i>

Cele două capre cu câte trei iezi ale Bucovinei<i></i>

LDH 383 îşi recapătă poziţia<i></i>

16:20<i></i>
După ce trenul a staţionat în Gura Putnei aproximativ 20 de minute, el porneşte spre următoarea staţie ââŹâ Straja, care se află la 7,5 km depărtare. în drum spre Halta Straja, calea ferată va întâlni peste 10 pasaje cu Crucea Sfântului Andrei de o parte şi de alta a căii ferate.
Staţia Gura Putnei<i></i>

Nu ne-a mai rămas decât Nisipitu<i></i>

Ramificaţia Gura Putnei ââŹâ Putna<i></i>

Semnalul mecanic de intrare în Gara Gura Putnei dinspre Nisipitu<i></i>

Nu departe de Gura Putnei, calea ferată calcă peste râul Putna fără să se ude în papuci, mulţumită unui pod metalic. Din câte am înţeles şi am citit prin presă, acest pod a fost rupt în urma inundaţiilor din iulie 2008. Râurile de munte sunt foarte periculoase, ele absorb toată apa de la munte care cade sub formă de precipitaţii, urmând ca la gura de vărsare în alte râuri să rupă poduri, drumuri şi să inunde casele oamenilor. Natura este frumoasă, ruta 515, Gura Putnei ââŹâ Nisipitu poate închide gura multor oameni care zic că România nu este frumoasă. însă tot natura, deranjată de tăierea masivă a pădurilor, nu mai poate absorbi volumul imens de apă din precipitaţii şi se răzvrăteşte împotriva noastră, a tuturor.
Podul peste râul Putna, care se varsă în râul Suceava în imediata apropiere a căii ferate<i></i>

Un râu cu intenţii ucigaşe pentru calea ferată<i></i>

De aici, peisajul începe să nu mai aibă nevoie de comentarii<i></i>

Momente de călătorieââŹÂŚ<i></i>

Ce avem înainte... <i></i>
