Macaze: Rezolvare probleme de contact cu pasta argintata

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Mi s-a intamplat de multe ori: macaze care initial functioneaza impecabil, odata instalate pe diorama, isi pierd conductivitatea electrica, locomotivele (in special cele mai scurte) refuzand cu incapatanare sa treaca de ele.

Problema devine acuta la scara N unde locomotivele, fiind mai usoare, se opresc la cea mai mica imperfectiune a contactului.

Excluzand dintre cauze problema inimii (polarizata, nepolarizata) asupra careia s-a mai discutat, am observat ca de multe ori functionarea defectuoasa se datoreaza acelor macazului, care se bazeaza pe contacte mobile de tip lagar, papuc, fiind expuse oxidarii si intreruperii din punct de vedere electric cu ocazia terasarii prin metoda pietris + apa si aracet, apoi vopsire, etc.

Personal am lucrat la scara N cu macaze Trix si Roco, acestea avand acele articulate prin intermediul cate unui lagar, care constituie si singura legatura electrica cu restul circuitului, daca o excludem pe cea temporara realizata la atingerea acului de sina directa. Oricum aceste contacte sunt foarte nesigure, cea mai mica urma de oxizi, aracet sau vopsea care ajunge in zona deteriorandu-le definitiv.

Cautand o solutie la aceasta problema, am luat in considerare mai multe cerinte:

-contacte ferme si sigure indiferent de pozitia acelor
-stabilitate in timp prin imunitate la oxizi,vopsea, etc
-impact vizual minim

Am exclus din start procedee pe baza de lipituri cu fludor, deoarece acestea implica tratamente termice de neacceptat in cazul unor componente sensibile precum macazele.

Am ajuns la concluzia ca solutia cea mai adecvata ar fi utilizarea unei paste conductoare de tip "Silver" precum aceasta:

http://www.e-piese.ro/shop/solutie_argintata_-_3gr._bison.html

Mi-a placut acest produs deoarece pe ambalaj scrie clar, in limba romana, "se recomanda pentru machete feroviare" :)

Iata cum am procedat:

Macazul cu probleme: acele sunt izolate din punct de vedere electric datorita patrunderii aracetului si vopselei:



Am indepartat vopseaua din doua puncte situate pe portiunea fixa, respectiv pe cea mobila a unui "brat" (daca macazul nu e vopsit se sare peste aceasta etapa):



Am aplicat cu pensula pe punctele curatate doua picaturi foarte mici de solutie argintata:



Am pregatit un fir de cupru de 0.15mm dintr-un conductor litat de genul celor care se folosec la actionarile macazelor:



Am aplicat firul, unind cele doua zone arginatate, taiandu-l la dimensiunea corespunzatoare cu o forfecuta sau cleste sfic fin:



In aceasta etapa am respectat instructiunile de pe ambalajul pastei arginatate care specifica faptul ca pentru atingerea conductivitatii maxime uscarea trebuie facuta la temperaturi inalte; asadar am luat un uscator de par si am aplicat fluxul de aer cald in zona pentru cca 1 minut (atentie la temperatura, nu suflati prea de aproape - exista riscul de supraincalzire si deformare a traveselor din zona si deci de blocare a macazului)

La sfarsit am vopsit cu o nunata mata de ruginiu - mica interventie "chirurgicala" a devenit practic invizibila. Evident ca aceste operatiuni trebuie executate identic si pe cealalta ramura a elementului de cale. Ce am obtinut: un macaz perfect conductiv, care poate fi parcurs la viteza mica si chiar foarte mica cu orice locomotiva din dotare, fara ca aceasta sa se opreasca!



Va urez succes si macaze fara probleme!
 
A

Anonymous

Guest
In genu la metoda lu cristi_m am vrut sa fac io contatctu intre sinele piko profil vechi dar in loc de solutie argintata foloseam cositorul si pasta si sarma de cupru de la cablu de retea sau lita
 

navigator

Active Member
Trenulist
20 Octombrie 2007
137
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Multumesc cristi_m pentru idee dar am o intrebare, doua: crezi ca rezista pasta si nu se smulge unul din capetele sarmulitei de pe sina? Probabil la o sarmulita foarte subtire nu se intampla acest lucru dar aia pe care ai pus-o m-a pus pe ganduri. Ai facut o proba in sensul asta? Nu stiu cat de dura si nesfaramicioasa este pasta asta uscata.

Si ultima intrebare: are rezistenta foarte mica? Caci cea folosita la repararea telecomenzilor pentru electrocasnice nu necesita sa aiba o rezistenta foarte mica (zecimi de ohm) ci cateva sute de ohmi. Te intreb caci la cat costa, parca n-as risca sa o iau fara sa fiu sigur de ea.
Multumesc.
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
:) Nu te lua dupa "grosimea" sarmulitei pe care o vezi in poza...caci fotografia macro pacaleste ochiul! In realitate conductorul acela este mai subtire ca firul de par...pentru comparatie distanta care se vede intre sine este de doar 9mm (stiu ca si tu lucrezi la N, iar pozele de mai sus sunt la aceasta scara)

Dovada ca am facut proba sunt chiar pozele de mai sus, de pe propria macheta. Rezistenta masurata este de sub un ohm (practic multimetrul meu nu are rezolutie de masura la asemenea valori). Pasta trebuie uscata la cald pentru o rezistenta electrica cat mai redusa.

Deasemenea prin uscare la cald picatura pierde din volum si devine dura precum metalul. Cred ca sarmulita nu are nicio sansa sa se smulga de acolo, in plus am montat-o pe exteriorul sinelor ca sa evit contactul cu bandajul rotilor. Despre anduranta in timp banuiesc ca nu se pune problema, una dintre utilizarile recomandate fiind reparatia dezaburitorului auto de luneta (stres termic, umezeala)[/i]
 

shikanne

Well-Known Member
Trenulist
29 Ianuarie 2008
574
0
49
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ideea asta este buna de aplicat inainte de a aseza macazul pe diorama, undeva pe dedesbtul macazului....si atunci chiar este ok, d.p.v. optic....nu mai trebuie mascat de nimic.
Bun pontul, vb lui "felippe".
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.476
199
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Foarte buna idee! :aplauze:
Cam scumpa solutia :fluierat:, dar pare ca s-ar merita pentru "tratamentul" tuturor macazurilor & DKW-urilor Fleischmann H0 Profi-Track de la Caile Ferate "La Ursu" :D
Departamentul Financiar-Contabil din cadrul sus-numitei societati va studia cu mare atentie aceasta propunere ;-)