Mi s-a intamplat de multe ori: macaze care initial functioneaza impecabil, odata instalate pe diorama, isi pierd conductivitatea electrica, locomotivele (in special cele mai scurte) refuzand cu incapatanare sa treaca de ele.
Problema devine acuta la scara N unde locomotivele, fiind mai usoare, se opresc la cea mai mica imperfectiune a contactului.
Excluzand dintre cauze problema inimii (polarizata, nepolarizata) asupra careia s-a mai discutat, am observat ca de multe ori functionarea defectuoasa se datoreaza acelor macazului, care se bazeaza pe contacte mobile de tip lagar, papuc, fiind expuse oxidarii si intreruperii din punct de vedere electric cu ocazia terasarii prin metoda pietris + apa si aracet, apoi vopsire, etc.
Personal am lucrat la scara N cu macaze Trix si Roco, acestea avand acele articulate prin intermediul cate unui lagar, care constituie si singura legatura electrica cu restul circuitului, daca o excludem pe cea temporara realizata la atingerea acului de sina directa. Oricum aceste contacte sunt foarte nesigure, cea mai mica urma de oxizi, aracet sau vopsea care ajunge in zona deteriorandu-le definitiv.
Cautand o solutie la aceasta problema, am luat in considerare mai multe cerinte:
-contacte ferme si sigure indiferent de pozitia acelor
-stabilitate in timp prin imunitate la oxizi,vopsea, etc
-impact vizual minim
Am exclus din start procedee pe baza de lipituri cu fludor, deoarece acestea implica tratamente termice de neacceptat in cazul unor componente sensibile precum macazele.
Am ajuns la concluzia ca solutia cea mai adecvata ar fi utilizarea unei paste conductoare de tip "Silver" precum aceasta:
http://www.e-piese.ro/shop/solutie_argintata_-_3gr._bison.html
Mi-a placut acest produs deoarece pe ambalaj scrie clar, in limba romana, "se recomanda pentru machete feroviare"
Iata cum am procedat:
Macazul cu probleme: acele sunt izolate din punct de vedere electric datorita patrunderii aracetului si vopselei:
Am indepartat vopseaua din doua puncte situate pe portiunea fixa, respectiv pe cea mobila a unui "brat" (daca macazul nu e vopsit se sare peste aceasta etapa):
Am aplicat cu pensula pe punctele curatate doua picaturi foarte mici de solutie argintata:
Am pregatit un fir de cupru de 0.15mm dintr-un conductor litat de genul celor care se folosec la actionarile macazelor:
Am aplicat firul, unind cele doua zone arginatate, taiandu-l la dimensiunea corespunzatoare cu o forfecuta sau cleste sfic fin:
In aceasta etapa am respectat instructiunile de pe ambalajul pastei arginatate care specifica faptul ca pentru atingerea conductivitatii maxime uscarea trebuie facuta la temperaturi inalte; asadar am luat un uscator de par si am aplicat fluxul de aer cald in zona pentru cca 1 minut (atentie la temperatura, nu suflati prea de aproape - exista riscul de supraincalzire si deformare a traveselor din zona si deci de blocare a macazului)
La sfarsit am vopsit cu o nunata mata de ruginiu - mica interventie "chirurgicala" a devenit practic invizibila. Evident ca aceste operatiuni trebuie executate identic si pe cealalta ramura a elementului de cale. Ce am obtinut: un macaz perfect conductiv, care poate fi parcurs la viteza mica si chiar foarte mica cu orice locomotiva din dotare, fara ca aceasta sa se opreasca!
Va urez succes si macaze fara probleme!
Problema devine acuta la scara N unde locomotivele, fiind mai usoare, se opresc la cea mai mica imperfectiune a contactului.
Excluzand dintre cauze problema inimii (polarizata, nepolarizata) asupra careia s-a mai discutat, am observat ca de multe ori functionarea defectuoasa se datoreaza acelor macazului, care se bazeaza pe contacte mobile de tip lagar, papuc, fiind expuse oxidarii si intreruperii din punct de vedere electric cu ocazia terasarii prin metoda pietris + apa si aracet, apoi vopsire, etc.
Personal am lucrat la scara N cu macaze Trix si Roco, acestea avand acele articulate prin intermediul cate unui lagar, care constituie si singura legatura electrica cu restul circuitului, daca o excludem pe cea temporara realizata la atingerea acului de sina directa. Oricum aceste contacte sunt foarte nesigure, cea mai mica urma de oxizi, aracet sau vopsea care ajunge in zona deteriorandu-le definitiv.
Cautand o solutie la aceasta problema, am luat in considerare mai multe cerinte:
-contacte ferme si sigure indiferent de pozitia acelor
-stabilitate in timp prin imunitate la oxizi,vopsea, etc
-impact vizual minim
Am exclus din start procedee pe baza de lipituri cu fludor, deoarece acestea implica tratamente termice de neacceptat in cazul unor componente sensibile precum macazele.
Am ajuns la concluzia ca solutia cea mai adecvata ar fi utilizarea unei paste conductoare de tip "Silver" precum aceasta:
http://www.e-piese.ro/shop/solutie_argintata_-_3gr._bison.html
Mi-a placut acest produs deoarece pe ambalaj scrie clar, in limba romana, "se recomanda pentru machete feroviare"
Iata cum am procedat:
Macazul cu probleme: acele sunt izolate din punct de vedere electric datorita patrunderii aracetului si vopselei:
Am indepartat vopseaua din doua puncte situate pe portiunea fixa, respectiv pe cea mobila a unui "brat" (daca macazul nu e vopsit se sare peste aceasta etapa):
Am aplicat cu pensula pe punctele curatate doua picaturi foarte mici de solutie argintata:
Am pregatit un fir de cupru de 0.15mm dintr-un conductor litat de genul celor care se folosec la actionarile macazelor:
Am aplicat firul, unind cele doua zone arginatate, taiandu-l la dimensiunea corespunzatoare cu o forfecuta sau cleste sfic fin:
In aceasta etapa am respectat instructiunile de pe ambalajul pastei arginatate care specifica faptul ca pentru atingerea conductivitatii maxime uscarea trebuie facuta la temperaturi inalte; asadar am luat un uscator de par si am aplicat fluxul de aer cald in zona pentru cca 1 minut (atentie la temperatura, nu suflati prea de aproape - exista riscul de supraincalzire si deformare a traveselor din zona si deci de blocare a macazului)
La sfarsit am vopsit cu o nunata mata de ruginiu - mica interventie "chirurgicala" a devenit practic invizibila. Evident ca aceste operatiuni trebuie executate identic si pe cealalta ramura a elementului de cale. Ce am obtinut: un macaz perfect conductiv, care poate fi parcurs la viteza mica si chiar foarte mica cu orice locomotiva din dotare, fara ca aceasta sa se opreasca!
Va urez succes si macaze fara probleme!