- 13 Mai 2008
- 668
- 8
- LOCATION
- Falticeni, Pascani, Bucuresti
De la Timişoara la Sibiu cu Trenul Rapid ââŹÂSăgeata AlbastrăââŹÂ<i></i>
28 iulie 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Timişoara ââŹâ Deva ââŹâ Sibiu<i></i>
[ââŹÂŚ]
Nu multă lume ştie ce am aflat de la d-l director al Sucursalei Regionale Timişoara, ing. Valeriu Trică, citat în lucrarea domnului profesor Valentin Ivănescu, ââŹÂCronica ilustrată a Regionalei de Căi Ferate TimişoaraââŹÂ, şi anume că Timişoara a fost primul nod de cale ferată de pe teritoriul României de astăzi (30 august 1858), tot aici s-a construit prima linie de cale ferată, Oraviţa ââŹâ Baziaş (20 august 1854) cu cele mai mici raze ale curbelor (114 metri) şi cu primul depou de locomotive ââŹâ Oraviţa (1854), a fost prima staţia iluminată cu gaz aerian (1857) şi ulterior, iluminată electric (1884), prima linie electrificată, Arad ââŹâ Pâncota (10 aprilie 1913) şi nu în ultimul rând ââŹâ cu cea mai densă reţea feroviară din România.<i></i>
Gara Timişoara Nord<i></i>
Traseul Trenului Timişoara Nord ââŹâ Sibiu<i></i>
05:00<i></i>
Deşi, în prezent, dacă vrei să ajungi de la Timişoara la Sibiu, iei trenul şi ajungi în 5-6 ore la destinaţie, ei bine, în trecut lucrurile au stat altfel. Porţiunea de cale ferată de la Timişoara la Lugoj a fost inaugurată la 23 octombrie 1876. De la Lugoj, trenul urcă de-a lungul văii râului Bega până la intersecţia cu Mureşul. Această linie a fost construită de Societatea Căilor Ferate Sud Orientale Ungare şi inaugurată la 17 septembrie 1898. Ei bine, de la Ilia spre Simeria şi mai departe spre Vinţu de Jos, calea ferată a fost construită şi inaugurată la 22 decembrie 1868. De la Vinţu de Jos spre Sibiu vom vorbi în rândurile ce urmează.
Gara Buziaş<i></i>
Lugojul este un mic nod feroviar care se află la intersecţia dintre liniile Buziaş - Ilia şi Timişoara ââŹâ Caransebeş. Se află aşezat pe Valea Timişului la 125 metri altitudine. De aici, trenul urcă până la 250 m altitudine în staţia Holdea (cel mai înalt loc de pe linia Lugoj ââŹâ Ilia şi locul unde se separă bazinele râurilor Mureş şi Bega), trece printr-un tunel de creastă (fiind în Săgeata Albastră, nu l-am putut fotografia datorită unghiului îngust oferit de ferestrele automotorului) şi coboară până la cei 175 de metri din localitatea Ilia.
Staţia Lugoj<i></i>
Gara Holdea<i></i>
08:00<i></i>
în această zonă au existat căi ferate înguste, dar ce a fost în trecutââŹÂŚ a fost în trecut. Din păcate. ĂËi apropo de trecut, prin aceste locuri, tracţiunea cu aburi a asigurat transportul mărfurilor şi a călătorilor timp de peste 99 de ani! Comunicaţia dintre staţii era asigurată printr-o instalaţia de telegrafie tip MORSE, iar după 1960 staţiile au fost dotate cu instalaţii telefonice. Spre Ilia, traversam un pod peste Mureş lung de 256 metri.
Staţia Dobra<i></i>
Râul Mureş<i></i>
De la Ilia la Vinţu de Jos, trenul merge constant cu viteza lui obişnuită, 50-60 km/h. Această porţiune de cale ferată a făcut parte din linia construită de ââŹÂSocietatea Primei Căi Ferate din TransilvaniaââŹÂ şi deschisă la 22 decembrie 1868. Datorită văilor mari care caracterizează Carpaţii Occidentali, această linie este considerată o linie de câmpie, fără variaţii semnificative de declivitate sau raze de curbură.
Gara Ilia<i></i>
Dimineaţa în Ilia<i></i>
Un vagon de călători rupt în două - se vede cel mai bine cum vagonul este o structură portantă<i></i>
Râul Mureş în apropiere de Deva<i></i>
Planul înclinat de la Cetatea Devei<i></i>
Gara din Deva<i></i>
Depoul de locomotive de la Simeria a fost inaugurat la 28 august 1870. Simeria a fost şi este un important nod de cale ferată unde reparaţia de vagoane şi de utilaje feroviare a reprezentat un punct forte al motorului economiei din oraş. Câteva informaţii despre REVA Simeria puteţi găsi aici, iar un produs interesant ieşit de pe porţile acestei companii este vagonul cisternă tip şcoală. Mi se pare încurajant că un operator economic îşi permite să investească într-un asemenea proiect.
O locomotiva diesel-hidraulică şi câteva vagoane de călători în Simeria<i></i>
Gara Simeria<i></i>
Drezină pantograf modernizată DPM-604 în Simeria<i></i>
Turnul de control CFR de la Simeria<i></i>
Locomotiva diesel-electrică 60-0036-8 de la Servtrans în Simeria<i></i>
Linia de cale ferată Simeria ââŹâ Hunedoara<i></i>
Ramificaţie pasaj denivelat de la Magistrala 200 la linia 202<i></i>
09:00<i></i>
Calea ferată între Ilia şi Vinţu de Jos, fidelă ca aşezare văii Mureşului, a fost dublată în anul 1960. Graniţa dintre Regionalele Braşov şi Timişoara se află între staţiile ĂËibot şi Aurel Vlaicu la km 450. Deşi linia Arad ââŹâ Ilia ââŹâ Simeria ââŹâ Alba Iulia a fost deschisă circulaţiei la 22 decembrie 1868, astăzi este segregată între regionalele Timişoara şi Braşov. între 1868 şi 1884, linia a fost exploatată de ââŹÂSocietatea Primei Căi Ferate din TransilvaniaââŹÂ, între 1884 şi 1919 de către MAV, iar după 1920, linia intră în proprietatea statului român abia format după Marea Unire de la 1918.
Gara Orăştie<i></i>
De la Vinţu de Jos către Sibiu sunt 82 de kilometri. Această linie a fost construită prin talentul şi efortul firmei Mandel şi Revesz din Budapesta, fiind inaugurată la 25 noiembrie 1897. Spun talentul pentru că între Sălişte şi Miercurea Sibiului trebuia să se construiască tunelul şi viaductul Tilişca. De asemenea, declivitatea este de 17 mm/m între Apoldu de Jos şi Miercurea Sibiului, raza minimă de curbură fiind între Sălişte şi Aciliu ââŹâ 250 de metri. Se poate spune că această porţiune este una dintre cele mai pitoreşti de pe Magistrala 200.
Liniile staţiei Vinţu de Jos<i></i>
Locomotiva electrică EC 3400 kW 43-0039-8 la Trenul Personal Teiuş - Deva<i></i>
Drezina pantograf rusească la Vinţu de Jos<i></i>
Linie industrială acces la Holzindustrie Schweighofer<i></i>
KronoSpan Sebeş<i></i>
Linie de acces către KronoSpan Sebeş<i></i>
Vagon Eacs pus pe boghiuri ORE<i></i>
Gara Sebeş Alba<i></i>
Podişul Secaşelor<i></i>
10:00<i></i>
Prin bunăvoinţa lui emdiesel63, vă prezint un cabview cu această linie foarte frumoasă. http://www.youtube.com/watch?v=8YAFytZRbHI
Staţia Miercurea Sibiului<i></i>
Vechea gară din Miercurea Sibiului<i></i>
Staţia Apoldu de Jos<i></i>
Valea râului Apold<i></i>
Pasaj feroviar peste DN1 în apropiere de Aciliu<i></i>
Vechea gară de la Sălişte<i></i>
Munţii Cîndrel<i></i>
Dealul Merezilor<i></i>
Mănăstirea Orlat<i></i>
Râul Cibin şi tractorul amfibiu<i></i>
Gara Orlat<i></i>
Combinatul de prelucrare a lemnului din Orlat<i></i>
11:00<i></i>
Iată că după aproape 300 de kilometri, dealuri urcate şi poduri traversate peste Timiş şi Mureş, am ajuns la Sibiu.
Râul Cibin la intrarea în Sibiu<i></i>
Gara din Turnişor<i></i>
Unghiul mort care îl oferea geamurile Săgeţii Albastre au limitat calitatea fotografiilor (realizate cu un Canon A550) pe care eram nerăbdător să vi le prezint. OricumââŹÂŚ aşa arată traseul pe care a circulat Trenul Rapid Timişoara Nord ââŹâ Sibiu, traversând Mureşul şi Cibinul, plecând din Regionala Timişoara şi oprind în Regionala Braşov, la Sibiu.
Vă mulţumesc pentru atenţie şi urmărire! Următoarea postare va fi despre o altă călătorie de pe Magistrala 200 până la Braşov!<i></i>
Bibliografie<i></i>:
1. Radu Bellu, ââŹÂMica monografie a căilor ferate din România, Regionala de Căi Ferate BraşovââŹÂ, Editura Filaret, 1995, Bucureşti
2. Radu Bellu, ââŹÂMica monografie a căilor ferate din România, Regionala de Căi Ferate TimişoaraââŹÂ, Editura Filaret, 1997, Bucureşti
3. Valentin Ivănescu, ââŹÂCronica ilustrată a Regionalei de Căi Ferate TimişoaraââŹÂ, Editura Marineasa, 2009, Timişoara
4. ââŹÂAtlasul Judeţelor din Republica Socialistă RomâniaââŹÂ, Editura Didactică şi Pedagogică, 1978, Bucureşti
5. http://www.trennet.ro/products/gallery/file95.pdf
28 iulie 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Timişoara ââŹâ Deva ââŹâ Sibiu<i></i>
[ââŹÂŚ]
Nu multă lume ştie ce am aflat de la d-l director al Sucursalei Regionale Timişoara, ing. Valeriu Trică, citat în lucrarea domnului profesor Valentin Ivănescu, ââŹÂCronica ilustrată a Regionalei de Căi Ferate TimişoaraââŹÂ, şi anume că Timişoara a fost primul nod de cale ferată de pe teritoriul României de astăzi (30 august 1858), tot aici s-a construit prima linie de cale ferată, Oraviţa ââŹâ Baziaş (20 august 1854) cu cele mai mici raze ale curbelor (114 metri) şi cu primul depou de locomotive ââŹâ Oraviţa (1854), a fost prima staţia iluminată cu gaz aerian (1857) şi ulterior, iluminată electric (1884), prima linie electrificată, Arad ââŹâ Pâncota (10 aprilie 1913) şi nu în ultimul rând ââŹâ cu cea mai densă reţea feroviară din România.<i></i>
Gara Timişoara Nord<i></i>
Traseul Trenului Timişoara Nord ââŹâ Sibiu<i></i>
05:00<i></i>
Deşi, în prezent, dacă vrei să ajungi de la Timişoara la Sibiu, iei trenul şi ajungi în 5-6 ore la destinaţie, ei bine, în trecut lucrurile au stat altfel. Porţiunea de cale ferată de la Timişoara la Lugoj a fost inaugurată la 23 octombrie 1876. De la Lugoj, trenul urcă de-a lungul văii râului Bega până la intersecţia cu Mureşul. Această linie a fost construită de Societatea Căilor Ferate Sud Orientale Ungare şi inaugurată la 17 septembrie 1898. Ei bine, de la Ilia spre Simeria şi mai departe spre Vinţu de Jos, calea ferată a fost construită şi inaugurată la 22 decembrie 1868. De la Vinţu de Jos spre Sibiu vom vorbi în rândurile ce urmează.
Gara Buziaş<i></i>
Lugojul este un mic nod feroviar care se află la intersecţia dintre liniile Buziaş - Ilia şi Timişoara ââŹâ Caransebeş. Se află aşezat pe Valea Timişului la 125 metri altitudine. De aici, trenul urcă până la 250 m altitudine în staţia Holdea (cel mai înalt loc de pe linia Lugoj ââŹâ Ilia şi locul unde se separă bazinele râurilor Mureş şi Bega), trece printr-un tunel de creastă (fiind în Săgeata Albastră, nu l-am putut fotografia datorită unghiului îngust oferit de ferestrele automotorului) şi coboară până la cei 175 de metri din localitatea Ilia.
Staţia Lugoj<i></i>
Gara Holdea<i></i>
08:00<i></i>
în această zonă au existat căi ferate înguste, dar ce a fost în trecutââŹÂŚ a fost în trecut. Din păcate. ĂËi apropo de trecut, prin aceste locuri, tracţiunea cu aburi a asigurat transportul mărfurilor şi a călătorilor timp de peste 99 de ani! Comunicaţia dintre staţii era asigurată printr-o instalaţia de telegrafie tip MORSE, iar după 1960 staţiile au fost dotate cu instalaţii telefonice. Spre Ilia, traversam un pod peste Mureş lung de 256 metri.
Staţia Dobra<i></i>
Râul Mureş<i></i>
De la Ilia la Vinţu de Jos, trenul merge constant cu viteza lui obişnuită, 50-60 km/h. Această porţiune de cale ferată a făcut parte din linia construită de ââŹÂSocietatea Primei Căi Ferate din TransilvaniaââŹÂ şi deschisă la 22 decembrie 1868. Datorită văilor mari care caracterizează Carpaţii Occidentali, această linie este considerată o linie de câmpie, fără variaţii semnificative de declivitate sau raze de curbură.
Gara Ilia<i></i>
Dimineaţa în Ilia<i></i>
Un vagon de călători rupt în două - se vede cel mai bine cum vagonul este o structură portantă<i></i>
Râul Mureş în apropiere de Deva<i></i>
Planul înclinat de la Cetatea Devei<i></i>
Gara din Deva<i></i>
Depoul de locomotive de la Simeria a fost inaugurat la 28 august 1870. Simeria a fost şi este un important nod de cale ferată unde reparaţia de vagoane şi de utilaje feroviare a reprezentat un punct forte al motorului economiei din oraş. Câteva informaţii despre REVA Simeria puteţi găsi aici, iar un produs interesant ieşit de pe porţile acestei companii este vagonul cisternă tip şcoală. Mi se pare încurajant că un operator economic îşi permite să investească într-un asemenea proiect.
O locomotiva diesel-hidraulică şi câteva vagoane de călători în Simeria<i></i>
Gara Simeria<i></i>
Drezină pantograf modernizată DPM-604 în Simeria<i></i>
Turnul de control CFR de la Simeria<i></i>
Locomotiva diesel-electrică 60-0036-8 de la Servtrans în Simeria<i></i>
Linia de cale ferată Simeria ââŹâ Hunedoara<i></i>
Ramificaţie pasaj denivelat de la Magistrala 200 la linia 202<i></i>
09:00<i></i>
Calea ferată între Ilia şi Vinţu de Jos, fidelă ca aşezare văii Mureşului, a fost dublată în anul 1960. Graniţa dintre Regionalele Braşov şi Timişoara se află între staţiile ĂËibot şi Aurel Vlaicu la km 450. Deşi linia Arad ââŹâ Ilia ââŹâ Simeria ââŹâ Alba Iulia a fost deschisă circulaţiei la 22 decembrie 1868, astăzi este segregată între regionalele Timişoara şi Braşov. între 1868 şi 1884, linia a fost exploatată de ââŹÂSocietatea Primei Căi Ferate din TransilvaniaââŹÂ, între 1884 şi 1919 de către MAV, iar după 1920, linia intră în proprietatea statului român abia format după Marea Unire de la 1918.
Gara Orăştie<i></i>
De la Vinţu de Jos către Sibiu sunt 82 de kilometri. Această linie a fost construită prin talentul şi efortul firmei Mandel şi Revesz din Budapesta, fiind inaugurată la 25 noiembrie 1897. Spun talentul pentru că între Sălişte şi Miercurea Sibiului trebuia să se construiască tunelul şi viaductul Tilişca. De asemenea, declivitatea este de 17 mm/m între Apoldu de Jos şi Miercurea Sibiului, raza minimă de curbură fiind între Sălişte şi Aciliu ââŹâ 250 de metri. Se poate spune că această porţiune este una dintre cele mai pitoreşti de pe Magistrala 200.
Liniile staţiei Vinţu de Jos<i></i>
Locomotiva electrică EC 3400 kW 43-0039-8 la Trenul Personal Teiuş - Deva<i></i>
Drezina pantograf rusească la Vinţu de Jos<i></i>
Linie industrială acces la Holzindustrie Schweighofer<i></i>
KronoSpan Sebeş<i></i>
Linie de acces către KronoSpan Sebeş<i></i>
Vagon Eacs pus pe boghiuri ORE<i></i>
Gara Sebeş Alba<i></i>
Podişul Secaşelor<i></i>
10:00<i></i>
Prin bunăvoinţa lui emdiesel63, vă prezint un cabview cu această linie foarte frumoasă. http://www.youtube.com/watch?v=8YAFytZRbHI
Staţia Miercurea Sibiului<i></i>
Vechea gară din Miercurea Sibiului<i></i>
Staţia Apoldu de Jos<i></i>
Valea râului Apold<i></i>
Pasaj feroviar peste DN1 în apropiere de Aciliu<i></i>
Vechea gară de la Sălişte<i></i>
Munţii Cîndrel<i></i>
Dealul Merezilor<i></i>
Mănăstirea Orlat<i></i>
Râul Cibin şi tractorul amfibiu<i></i>
Gara Orlat<i></i>
Combinatul de prelucrare a lemnului din Orlat<i></i>
11:00<i></i>
Iată că după aproape 300 de kilometri, dealuri urcate şi poduri traversate peste Timiş şi Mureş, am ajuns la Sibiu.
Râul Cibin la intrarea în Sibiu<i></i>
Gara din Turnişor<i></i>
Unghiul mort care îl oferea geamurile Săgeţii Albastre au limitat calitatea fotografiilor (realizate cu un Canon A550) pe care eram nerăbdător să vi le prezint. OricumââŹÂŚ aşa arată traseul pe care a circulat Trenul Rapid Timişoara Nord ââŹâ Sibiu, traversând Mureşul şi Cibinul, plecând din Regionala Timişoara şi oprind în Regionala Braşov, la Sibiu.
Vă mulţumesc pentru atenţie şi urmărire! Următoarea postare va fi despre o altă călătorie de pe Magistrala 200 până la Braşov!<i></i>
Bibliografie<i></i>:
1. Radu Bellu, ââŹÂMica monografie a căilor ferate din România, Regionala de Căi Ferate BraşovââŹÂ, Editura Filaret, 1995, Bucureşti
2. Radu Bellu, ââŹÂMica monografie a căilor ferate din România, Regionala de Căi Ferate TimişoaraââŹÂ, Editura Filaret, 1997, Bucureşti
3. Valentin Ivănescu, ââŹÂCronica ilustrată a Regionalei de Căi Ferate TimişoaraââŹÂ, Editura Marineasa, 2009, Timişoara
4. ââŹÂAtlasul Judeţelor din Republica Socialistă RomâniaââŹÂ, Editura Didactică şi Pedagogică, 1978, Bucureşti
5. http://www.trennet.ro/products/gallery/file95.pdf