Linia 307 Blaj - Praid

delly

Active Member
16 Ianuarie 2009
54
0
Aiud
LOCATION
Aiud
Linia a fost construita intre anii 1894-1896, si urmeaza firul Tirnavei Mici de la varsare pina aproape de izvoare. Are o lungime de 113 km si o diferenta de nivel de aproximativ 250 m. Este amplasata integral in lunca Tirnavei Mici pina la Sovata, de unde incepe sa urce vizibil cei citiva km pina la Praid.
Ne indreptam catre Jidvei, lunca este destul de larga iar pe versantele Tirnavei gasim numeroase sate ce subzista datorita fertilitatii mari a solului din lunca, la fel ca mai peste tot in Romania (la barza chioara ii face Dumnezeu cuib!):

Gara din Jidvei, localitate celebra datorita vinului produs aici. Sa ne amintim doar de arhicunoscutul ,,Saispe tite'', denumit asa dupa cele 8 fete de la Capilna ce apareau pe eticheta lui. Desi, cei cu pretentii elitiste poate ar prefera mai degraba vinarsul :D

Cetatea de Balta si castelul ei:

In Tirnaveni Vest gasim o LDH si o garnitura de vagoane. Oare se mai face miscare aici? Raspunsul aveam sa il aflu peste citeva ore...

Gara din Tirnaveni, altfel destul de solicitata de navetisti

Gara din Bahnea, o cladire care parca isi implora demolarea. O tempora...

Am ajuns in Laslau. La intoarcere trenul s-a umplut de muncitori zilieri care lucrau la culesul merelor din livada din spatele garii. Cistigau 25 RON pe zi plus o galeata de mere batucite, ce nu puteau fi valorificate in comert. Destul de trist, nu-i asa? Zona este foarte bogata in gaz metan, cel mai pur din lume, dar de pe urma acestuia profita altii, fara pamint sub unghii. Dar sa nu o dam in stingisme.

Soimus! Doar pina aici am mai fost in urma cu aproape 30 de ani, in copilaria timpurie. De aici am trecut un deal pina la Seleus, un minunat sat sasesc, unde mi-am petrecut o mica vacanta. Pe citiva dintre cei de atunci i-am regasit vara aceasta in Stuttgart, batrini, tristi si insingurati, stind la bloc si a caror plimbare se rezuma la Lidl sau Aldi. Desi sunt beneficiarii unui sistem social si medical ireprosabil,care i-a tinut in viata pina la virste inaintate, multi dintre ei se gindesc cu nostalgie la saracia si privatiunile pe care le-au trait aici, din prisma faptului ca nu se simteau atit de singuri. Am realizat un adevar universal valabil: Nicicum nu-i bine.

La Sovata (aromata-i inghetata). Se vad si muntii, in sfirsit.

Am ajuns la capu' drumului, Praid. Exista vagoane de marfa, ce fain! O linie duce la un terminal de marfa, unde se incarca principala bogatie a zonei, sarea. A nu se neglija insa sarmalele :D


Urmeaza vizitarea salinei despre care o sa spun doar atit: de multe ori, Romania subterana e mai faina decit cea vizibila, speologii pot sa confirme.
La intoarcerea din salina am avut parte de o surpriza. LDH pe care am vazut-o in Tirnaveni Vest a ajuns la Praid cu garnitura de vagoane goale ce asteptau incarcarea cu sare. Am aflat de la dl. mecanic ca se efectueaza cam 3 curse de marfa pe saptamina pe aceasta linie, destinatia lor fiind Curtici, si apoi Ungaria si parca Austria. In trecut se transporta mult lemn, dar acesta a fost preluat intre timp de transportul auto. In anul 1998 se pare ca a circulat ultima data un Sulzer pe aceasta linie.
Desi nu traverseaza forme de relief spectaculoase, aceasta linie are un farmec special. In primul rind face legatura dintre doua zone etno-folclorice foarte reliefate. Apoi absenta centrtalizarii(cu citeva exceptii in Tirnaveni, toate macazele se schimba manual, ca atunci cind s-a construit linia) face din aceasta linie una deosebita. Eu sunt convins ca ar avea succes introducerea unei garnituri de epoca, cu o aburoasa ca pe timpuri, in conditiile in care s-ar umbla putin la modernizarea infrastructurii. Pina la urma, sarmalele calde de la Praid merg de minune cu vinul rece de la Jidvei. Daca veti prinde un week-end cu zapada proaspata la iarna, mergeti pe aceasta linie sau pe altele ca ea. Nimic nu se compara cu o linie simpla neelectrifcata, cind trenul spulbera zapada de pe calea ferata invizibila.
 

srazvi

Well-Known Member
Trenulist
14 Martie 2016
1.095
0
Arad
LOCATION
Arad
Superb reportajul, parca ieri mergeam de la Blaj la Praid cu un LDH si doua bouvagoane iar intre Praid si Sovata la soua bariere se oprea trenul, muta nasul bariera pe pozitia inchis apoi trecea trenul drumul si deschidea nasul bariera. Apropo o poza nu se vedea :p
delly a spus:
Gara din Bahnea, o cladire care parca isi implora demolarea. O tempora...
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.972
51
Sarea merge in Austria de unde se intoarce prelucrata.
Nu era vorba odata ca austriecii aia voiau sa cumpere Salrom?
 

mishu88

Well-Known Member
Trenulist
13 Mai 2008
666
2
Falticeni, Pascani, Bucuresti
trenuriromania.blogspot.com
WEBSITE
http://trenuriromania.blogspot.com
LOCATION
Falticeni, Pascani, Bucuresti
Felicită’ri, Delly, pentru reportaj!! Mi-a plă’cut mult cum ai prezentat textual imaginile, fă’când referiri la atâtea şi atâtea lucruri cu care calea ferat㒠are legă’tură’! M㒠bucur c㒠exist㒠trafic de marf㒠acolo şi, mai ales, c㒠se transport㒠sare. REGRET îns㒠c㒠nu exist㒠sau nu se permite existenţa în România a unor minţi stră’lucite care s㒠se ocupe de prelucrarea, depozitarea şi distribuţia să’rii.

Felicită’ri, înc㒠o dat㒠şi aştept(ă’m) şi alte, multe alte incursiuni FeRoviaRe!
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.972
51
Vineri 2 iunie 2017, trenul 3500 ma depune pe peronul garii din Blaj dupa ce anterior coborisem in Teius din 1843.

Fain, gara pustie si rece, veneam de la 30 de grade si nimerisem intr-o zona unde plouase torential.Un pasionat e totdeauna pregatit pentru orice vreme.

Dau o raita prin gara Blaj.E santier, in holul garii se pune gresie peste vechiul mozaic, buda este inchisa pentru ca o murdaresc oamenii abia mai tirziu o sa vina cineva sa deschida.Chioscul de cafea inchis. Timp suficient de stat.Plictiseala.



intre timp la ora 06.00 se deschide si chioscul garei unde voiajorii pot servi o cafea.Ma intilnesc cu un pasionat din Bucuresti care sosise cu mult inaintea mea si care mergea la Sovata pentru mocanita.Asadar urma sa am tovaras de drum.

soseste si motorul RGT care va pleca la Praid, soseste si ISterul 473 intirziat



galben galben in directia C, probabil Cimpu Libertatii care urmeaza in timp ce noi avem liber in directia P, probabil cindva Panade a fost gara mai mare.Sau o fi chiar Praid?



o mare distanta vom circula doar prin ceata.

Imediat dupa plecare linia se desprinde stinghera din linia principala, iar statiile incep sa se succeada, triste, uitate palide amintiri a ceea ce a fost cind va transportul feroviar





acum trenul opreste in alt loc amenajat Panade iar prin fosta gara trece fluierind.




uitindu-ma inapoi vad resturile uni semnal





Craiesti are o arhitectura mai aparte

[img]http://i976.photobucket.com/albums/ae244/dantm121/praid%202017/DSCF2780_zpsn6jk2lul.jpg




La Tirnaveni ruine peste ruine, cam ca in toata tara de altfel



plecam din Tirnaveni, in dreapta o linie ne urmeaza pina la un pod, se vede semnalul de manevra de contra in spatele celui de iesire



in departare am vazut ceva dar nu am urmarit sa vad daca linia care ne insotea mergea acolo.



cert este ca la pod linia nu mai era


in Tirnaveni nu stam mult



prin ceata zaresc un grup de oameni la prasila manuala in cimpul de sfecla.o imagine trista a nivelului de agricultura folosit.Masi tirziu in turneu voi mai vedea niste chestii, o sa le spun atunci.Nu credeam ca mai se foloseste prasila manuala in cimp.




parca, parca vrea sa se ridice ceata



statia Bahnea nu mai e ce a fost





In Balauseri, ultima gara mare inainte de Praid, se incarca traverse pentru a fi folosite la reparatia liniei undeva spre Praid.



alte si alte cladiri abandonate si distruse, nu e timp de sentimentalisme, Praidul e totusi departe.La Fintinele a fost o termocentrala?



alta cladire distrusa



poza statiei Ghindari nu reusesc sa o incarc cum trebuie




statia Sarateni, de la tovarasul de drum aflu ca are foisor.Asadar sint 4 statii cu foisor pe care le stiu, Caransebes Tiglarie, Hateg, Sarateni si Praid. Stiu ca aici pe forum este si un topic dedicat acestor foisoare.



trenul atinge Sovata(unde era regimentul de cavalerie :D ) oare unde intra linia ingusta in gara sau unde se incaleca pina la Praid?



Tovarasul de drum coboara in Sovata in timp ce trenul pleaca spre Praid.
Dar pina la Praid linia mai are citeva surprize, in primul rind ca pe partea stinga au fost linii care duceau la niste fabrici


iar dupa ce deserveau stabilimentele industriale liniile se uneu si debusau in ...linia curenta spre Praid



se circula incet linia e slabita, vremurile bune s-au dus



o prostie tipic romaneasca, la pasajele cu DN trenul opreste pentru a fi pusa bariera manuala de parca nu e prevazut in legislatia rutiera sa opresti la pasaj.
Un muncitor din echipa care venea la Praid cu traversele ajuta seful de tren sa puna barierele, unul pe o parte unul pe cealalta ca sa mearga treaba mai repede




si apoi surpriza surprizelor. Avantajul calatoriei in vehicule de moda veche este ca se poate calatori pe scari, usi geamuri deschise.
Astfel descopar citeva cupoane din firul incalecat al liniei inguste care venea de la Tirgu Mures la Praid. Aflu de la mecanic ca firul a fost demontat abia dupa 1990 insa acolo au scapat citeva cupoane.

M-am uitat si am vazut prinderile din loc in loc si mi-am dat seama ca nu e un fir depozitat acolo de la/pentru lucrari.



un nou pasaj cu DN



obisnuit cu liniile de pe aici unde nu mai e nimic pe sectie, sint surprins la cap de linie sa vad un semnal mecanic in folosinta, cu inductor activ. :confused:




iau cu zoom capatul liniei, in timp ce pe stinga au fost instalatiile de deservire a locomotivei, probabil deja pozate ma duc spre placa de intoarcere



linia nu se putea opri pe placa, a, vazut la Boutari si la Tulcea ca avea macar 1 metru de linie si pe capatul celalt cu opritor fix



si binenteles in tufis, ca o capcana pentru soferi, opritorul fix al liniei de la placa



datorita timpilor mari de mers trenul nu aduce oameni la strandul salinei(o singura familie a fost in tren pentru strand) in schimb linga linii este o parcare pentru musterii strandului.



apoi pe un pod cu 2 linii care duceau la salina, am ajuns in comuna



Aici se incheie calatoria feroviara spre Praid, sper sa intereseze pe cineva.Ramin dator celui care imi explica cum pot folosi flickr.Am cont dar e greoi de facut albume, iar pozele acestui turneu nu le-am putut incarca acolo.
Mi-am facut doua conturi noi pe photobucket insa la uploadare nu vedea nici o poza din calculator.
cum pe photobucket am un cont blocat ca am ajuns la 89%(pozele nu se mai vad) am cautat alt cont al meu si am riscat postindu-le de acolo.
Orice ajutor pentru gazduire de poze e binevenit.

In Praid nu am pierdut timpul ci m-am dus sa prind un microbuz spre Odorheiul Secuiesc de unde aveam legatura spre Gheorghieni.
Linia 400 Beclean pe Somes-Gheorghieni am facut-o, acum voiam sa continui.
Microbuzul a intirziat 10 minute care in timp s-au facut 15.Am pierdut legatura.