LDM 12 MALAXA -constructie

alin

Well-Known Member
19 August 2007
393
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Am tot amanat prezentarea proiectului in speranta ca il voi prezenta detaliat si complet finalizata.Lunile insa au trecut, frigul din atelier-mare , iar lenea pe masura...consider ca mai bine prezint ce am facut pana acuma, in speranta ca in curand ( :roll: :-| )voi prezenta modelul complet.Am preluat prezentarea pe care am facut-o pe forumul Trennet.ro.Le multumesc colegilor de pe forum, fara a caror observatii pertinente m-as fi descurcat greu.Nu mi-am permis sa reproduc si postarile lor la subiectul meu, dar le puteti gasi pe forumul mentionat



CAP.I
In prima luna am zis ca nu are rost sa ma apuc ca era vara , prea frumos afara si prea mult timp pana la final.In a doua luna am inceput sa ma uit la proiect si sa fac un plan, sa hotarsc materialele si tehnica de lucru.Am sovait mult intre diverse materiale &8211;ABS, forres,tabla de otel,alama , plexit , am contactat diverse firme si colaboratori pe linie de firma care stiam ca poseda diverse utilaje, etc.In cele din urma luasem hotararea sa o fac din tabla de alama, decupata cu CNC dupa proiectul care il si pregatisem&8230;Noah, dupa n-spe mii de promisiuni si tergiversari am renuntat la diverse tehnici disponibile la anumiti colaboratori minunati, timpul deja ma presa dar imi ziceam &8220;ok,ok, don`t panic, don`t panic&8230;.&8221; Insa a mai trecut o luna si practic intrasem in ultima si mi-am zis ,&8221; noah, you may panic&8221; asa ca m-am apucat in forta.
Primele poze sint de cc 2-3 saptamani si reprezinta primele incercari si teste pt Malaxa.Cum forumul era impasibil la click-urile mele nu m-am efortat prea tare sa le prezint.Celelalte poze sint recente , de 2 zile.Sint mai multe poze dar nemaifiind de actualitate un mai e cazul sa le prezint.
Am renuntat din start sa fac modelul din carton, intrucat ma gandeam initial ca e plicticos de construit doua modele si lucrul cu hartia nu iti creeaza efectiv indemanare petru prelucrarea metalului.Nu stiu daca rationamentul e corect in totalitate, adevarul este ca lucrul la o macheta fie ea chiar si din carton iti da sansa sa te obisnuiesti cu scara, care nu e prea prietenoasa (1:87-ele asta al nostru)mai ales la constructiile de la 0 la vehicule .Sigur, pe ecranul monitorului nici o piesa un pare prea mica sau prea greu de facut, pentru ca Zoom-ul te pacaleste nemaipomenit.Dupa ce plotezi desenul la scara si te uiti un pic cam cum arata pe hartie o piesa sau alta, noah, parca nu mai pare asa de simplu&8230;


Primele faze de lucru:am trasat longeroanele , placile fata &8211;spate si placa de baza (fara procesor) pe o foaie de alama de 0.5, le-am taiat ceva mai mari si le-am slefuit cu minifreza electrica.Gaurile sint date cu port-burghiul din imagine (un cunosc echivalenta cuvantului in Ro).Tehnica iti confera precizie mult mai mare decat cu clasica bormasina, insa dureaza evident, mai mult.
Dupa aceea le-am lipit, un carcotiti prea tare la lipituri, au iesit cum au iesit, principala grija a fost asigurarea unei geometri corecte, paralelism, unghiuri de 90, etc.Sigur, excesul de cositor se poate indeparta cu ceva efort, insa cum scapasem freza si pe unde nu trebuia, am hotarat ca e doar un test si ca fac alte piese, tot de alama.

Placa de baza (denumita generic PB) este prima piesa produsa prin fotodecupare la o firma care prelucreaza profesional cablaje electronice.Poseda scule profesionale si am norocul sa ii numar pe lista colaboratorilor mei, de aceasta data din randul celor seriosi.Sculele folosite au preturi in E care se termina cu multe zero-uri in coada, insa si pentru ei a fost oarecum o noutate prelucrarea prin corodare a unor grosimi de material de 0.4-0.5 mm.



Timpul e scurt, din fericire mi-am luat o mica vacanta de 1 saptamana si mi-am propus sa lucrez cam 10 ore pe zi.
Sper sa reusesc sa termin tot ce mi-am trecut pe lista.Nu uitati, nu conteaza ce Proxxon-uri si Dewalt-uri avem sau nu avem in panoplie ci ceea ce ramane pe bancul de lucru la final. Salutare ,spor si perfomanta[/quote][/quote]
CAP.II
asta era si parerea mea despre tabla striata, modelul nu era la scara, striatiile erau mari si nu potrivesc prea bine.Asa ca in a doua tura de piese a intrat si o noua PB, cu striatiile micsorate cu 60 %, si care cam corespund scarii reale, masurate pe o fotografie .Modelul este deosebit de fin si de credibil ochiului, prima varianta pare grosolana rau in comparatie.
piesele necesita totusi multe prelucrri de slefuire si corectie a muchiilor, lustruire, etc. Asa ca dupa prelucrarea primara a pieselor am trecut la ansambalrea sasiului.Desi pare simplu, este o lucrare migaloasa , cu dificultati cauzate de pozitionarea corecta apieselor, pana la lipirea lor definitiva.am incercat multe metode si am dezlipit de mai multe ori piesele pana cand m-am declarat multumit.Alama este un material frumos dar are niste particularitati deosebite fata de otel.Caldura "fuge" mult mai repede in toata masa unei piese, amentintand lipirile invecinate.Tot asa de repede se si raceste in schimb.Se poate lua in mana dupa cc 3 secunde, lucru imposibil in cazul pieselor similare de otel care necesita mult mai mult.Deci in cateva secunde trece de la temperatura de 300-320 grd la o temperatura nepericuloasa manevrarii.
Pentru ca este structura de baza a locomotivei am procedat la masuratori dese si repetate cu sublerul , vinclul si compasul, ca sa ma asigur de o geometrie corecta.

Later edit: am uitat sa justific prezenta celor doua profile dreptunghiulare de pe fiecare placa fata-spate.In pozele masinii mari se vad asemnea repere metalice, de intarire, solidare cu sasiul si independente de tamponul propriu zis, care poseda si el acelasi reper.
CAP.III
1.O piesa mica cu batai de cap mari de tot: masca radiatorului.Din pacate poza cu piesa initiala nu a iesit deloc (am in schimb desenul facut in acad, ramas insa la Cluj...).Am pornit de la o piesa rectangulara de alama, la care i-am decupat din interior un dreptunghi mai mic, rezultant un soi de chenar (impropriu denumit).Am indoit marginile cu 90 grd (practic am executat niste faltuiri) atat pe exteriorul piesei cat si pe interior, rezultand o piesa de o anumita grosime (cat este practic adancimea mastii prorpiu zise.A, si inainte de practicarea indoirilor am dat 20 de gauri necesare sustineri celor 10 bare.Barele sint executate din profil de alama cu sectiune rotunda, diametru de 0.6 mm.Gaurile le-am dat cu portburgiul, dupa ce in prealabil le-am insemnat cu un zgarieci si le-am punctat cu un ac de masina de cusut. Colturile de sus sint umplute cu cositor si slefuite pana la obtinerea curburilor necesare.Am acordat atentie mare acestei piese intrucat este un element vizual distinctiv pt LDM.Mai greu de executat au fost cele doua bare dinpre exterior, pentru ca am vrut cu orice pret sa aiba aceeasi pozitie ca la masina reala -la o distanta mult mai mica decat restul barelor intre ele.
2.Capota am indoit-o dupa profilul mastii, folosind cu zgarcenie cositor, si lipind doar dinspre interior, ca sa am in final acel sant de delimitare intre piese.Tentatia a fost sa-i trag rapid o lipitura pe exterior, dar disparea linia de imbinare.Inainte de indoire am lasat capota mai lunga, ca sa o pot manevra mai usor, dupa care am indoit-o cu 90 de grade si am taiat-o cu freza grosier, dupa care am slefuit pret de doua cafele pana cand a rezultat acel lacrimar (oare cum s-o fi denumind mai tehnic? ` don`t know...)care impiedica apa sa se prelinga inspre interiorul usilor/compartimentul motor).
3.Structura capotei am facut-o din cornier de alama de 2x2x0.4.In partea din spate am lipit 2 tiranti verticali si unul orizontal pana la definitivarea ansamblului, urmand ca dupa lipirea capota-post conducere sa renunt la ei.Forma de S m-a ajutat pt fine-tunningul paralelismului (am si eu piticii mei)

CAP.IV
pana aici am ajuns, nu prea is in grafic asa cum mi-am propus.

CAP.V
Daca am inteles bine, luminile la locomotiva de manevra ( a mea pt manevra e destinata) sint asa:
-la mersul inainte , sint aprinse luminile din fata jos , noaptea albastru pe stg , ziua albastru pe dr.
Intrebari pt loco de manevra (exclusiv):
1. In spate ce e aprins? Nimic, albe, sau?
2.Cum se realizeaza la masina mare (ca sa nu zic reala, ca nici macheta nu e ireala) schimbarea luminii din albastru in alb in fct de zi-noapte si in functie de schimbarea directiei de mers?Cu o lentila albastra pusa de mecanic (caz in care se fatzaie intruna in timpul manevrelor intr-un triaj, tot intrand si iesind din cabina cu lentila in mana) sau printr-un bec albastru aflat in acealasi far, aprins dupa caz din cabina?
3.Luminile de sus cand sint aprinse? Niciodata, pe vreme de ceatza, dupa dorintza sau?
Poze cu ce am mai facut, desi toata ziua de ieri am petrecut-o construind o masa cu carucior mobil pentru taiat, slefuit piese.Deocamdata e doar in faza de teste, daca da rezultate bune , voi schimba toate subansambele din PAL cu altele din otel.Din pacate flexishaftul e nitel obosit, fiind si un pic chinezesc dansul cam are jocuri la bucse si vibratii .De abia atept sa dea ortu` popii definitiv , ca sa iau cu inima impacata o freza completa de la Proxxon.

scarile si lada de acumulatori nu sint fixate inca, evident.Si acuma vad in poze ca radiatorul e stramb rau trebuie nitel mangaiat cu freza
CAP.VI
Pozele nu se afla in ordinea cronologica, dar s einteleg etapele.
Motorizarea a inceput printr-un proiect 3D,aici sint in elementul meu, avand in vedere miile de ore de zbor la activ in proiectare...;) de altfel nu cred ca m-as fi putut descurca altfel avand in vedere dimensiunile si spatiul ingust de care dispune posibila motorizare pt Malaxa. Cle mai dificile a fost de inseriat pinioanele in asa fel incat sa ocolesc osia rotilor din spate si in acelasi timp sa nu cobor cu pinioanele sub linia inferioara a lonjeronelor.Am pornit cu masuratori de la sasiul deja construit +motorasul si pinioanele de la o loco Bachman (aleasa dupa ...pret).Din pacate motorul nu era deloc mic, cum am sperat , avand cativa mm in plus peste distanta dintre lonjeroane, asa ca lucrurile s-au cam complicat, fiind nevoie de un portsasiu separat pentru motor /pinioane, care sa se poate introduce doar prin partea de sus a PB, prinntr-o miscare de rotatie.Sint anumite turisme la care motorul+transmisia se afla montate pe un cadru separat, dupa care se monteaza pe caroserie.Ei, ideea e asemanatoare.La preansamblare,motorul intra intre spatiul dintr PB si capota, chiar cu un mic joc.Dupa ce i-am confectionat o brida de fixare din tabla de 0.2 mm, culmea, nu mai incapea.Adica diparand cei 0.4 mm, nici capota nu mai statea pe pozitie, asa cum se poate vedea intruna din poze.In cele din urma am inclinat motorul cu cc 2 grd fata de PB si am mai decupat din brida.In cele din urma au incaput toate.Am tinut ca partile mecanice sa fie ansamblate cu suruburi, ca sa se poata interveni daca este nevoie de ajustari sau reparatii.Na am avut disponibile decat suruburi metrice de 2 mm, care sint mai mari decat as fi dorit, preferam ceva suruburi de 1.5 sau chair 1 mm, dar asta e.


noah, si apoi aici s-a dezlantuit iadul :) :


diverse faze de lucru:

CAP VII
Zilele astea am motat ambielajul si placa care ii acopera maruntaiele:




Inca nu prea functioneaza, da` bazaie
CAP. VIII
bazaie si merge

CAP.IX
Pana una alta pun si aici pozele din data de 05.11.2008.De atunci nu am mai miscat nimic.Deh, scapat de presiunea dead-line-ului....Desi am pus trei becuri langa loco, calitatea pozelor e mai proasta ca de obicei iar culorile ciudate.Deocamdata mi-e lene sa fac altele, dar pe masura ce voi mai lucra la loco, voi expune mai departe lucrarea aici.
Ce voi mai face:
-lumini fata-spate conform cu directia de mers
-luminile superioare activate de functia suplimentara F1
-lumina in cabina (?) -F2 (inca nu m-am hotarat)
-de completat alte mici detalii, astfel incat , cel putin pe exterior sa nu fie diferita de masina mare( adica tevile de la nisiparnita, scarita de cabina, instaltia de aer, bara pe capota
-evident decodorul
-refacut de la 0 vopsitoria, intrucat nu a iesit perfect-scame pe negru, vopseaua rosie e lucioasa si de duzina (la kil), detalii estompate din cauza grosimii mai mari in unele locuri ale vopselei.
Pozele cu pricina:

CAP .X
poze mai vechi care nu apucasem sa le mai expun:

VA URMA
 

liviu91

Active Member
27 August 2008
196
0
Arad
LOCATION
Arad
:aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze:

Foarte reusita lucrarea....daca puneai poze doar cum arata la sfarsit, nici nu stiam ca e facut home made :D
Felicitari inca odata!

Bafta!
 

BOGDAN I

Well-Known Member
Trenulist
9 Ianuarie 2016
955
0
Brasov
LOCATION
Brasov
8) 8) 8)
No Comment
Iar daca ai de gand sa le faci in masa - eu comand acum 1 bucata
 

alin

Well-Known Member
19 August 2007
393
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Salut Radu,
bielele sint executate din alama fotodecupata dupa aceeasi metoda.La capete e prevazut o fanta in care intra biela articulata.Boltul este facut din sarma de alama de 0.5 daca tin bine minte,asigurata pe una din parti cu lipitura prin cositorire.
 

alin

Well-Known Member
19 August 2007
393
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca

obiwan

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2008
2.684
0
cluj
LOCATION
cluj
Daca vinzi matritza, poate ma bag.Felicitatiuni! Forta modelistica fie cu tine!! STAR LDM.
 

obiwan

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2008
2.684
0
cluj
LOCATION
cluj
dupa cum banuiam, aceiasi chestie cu motorul. Nu te lasi, MPU, esti consecvent... :D
Bafta!
 

hgdan

Well-Known Member
Trenulist
14 Martie 2008
929
0
Cluj Napoca
www.hgd.ro
WEBSITE
http://www.hgd.ro
LOCATION
Cluj Napoca
Felicitari !
Esti probabil primul producator de locomotive din alama din Romania
Am observat o mica diferenta dintre prototip si seria 0, este vorba de o balustrada de la usa. Care este motivul modificarii?
 

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2016
896
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Super!

Poate te convingem sa participi la un concurs international cu ea. Ai lua garantat un premiu.

PDI