K5 "Robert" - Rivarossi

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2016
896
2
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Una din ultimile achizitii ce continua "cursa inarmarilor" in colectia PDI a fost un tun K5.



Modelul real a fost produs de Friedrich Krupp, Essen in 25 exemplare (din 36 comandate). In general calibrul tunurilor era de 283 mm dar s-au produs si in alte variante. Mai multe date tehnice despre modelul real puteti culege din:

http://www.e94114.de/Eisenbahngeschuetze/K5_Leopold.htmDaten

Cunoscut din vechea productie Lima ca "Leopold", noul tun, denumit "Robert", are ceva imbunatatiri, dar poate suferi inca multe altele.
Primul lucru ce ne aminteste de Lima e "catararea " enorma a tampoanelor deasupra nivelului sinei:



In realitate, afetul se sprijina pe doua platforme cu sase osii, nu pe cate un sasiu cu doua boghiuri de trei osii, licenta adoptata la model pentru usoara inscriere in curbe.



Asa ca, a doua zi dupa achizitie, pila a intrat in actiune!



Parca asa mai merge!



...tot e un pic cam sus, dar asta e si datorita osiilor de un diametru aiurea...echivalentul la 1000mm (11,5) cand in realitate (vezi datele tehnice) aveau doar 850mm!....lucru usor de modificat...daca se gasesc fonduri pentru 12 osii! :grin: :-(

Adaugarea de accesorii ca furtune de frana si cupla cu surub (provenienta Liliput) nu a fost o problema, inscrierea in curba fiind usoara.





...dupa cum se vede si in curbe atroce de 360mm!

Ar mai fi de modificat cupla standard, solidara cu primul grup de osii, cu un cuplaj NEM.

Astea sunt insa imbunatatirile usoare ( de a doua zi :-P ), mai mult de munca va fi la completarea modelului cu acesta consola...



...care pe langa macaraua cu care se ridicau obuzele mai avea si rolul probabil al unui generator electric, iar o treaba relativ mai simpla ar fi completarea cu dispozitivul de amarare pe placa turnanta:



Tunul nu putea misca in azimut dacat un grad. Se vede ca sprijinirea pe cele doua sasie a facuta cu un pivot pe unul din ele ( spre culata) si pe o glisiera (spre gura tevii), pe care afetul putea fi usor orientat cu ajutorul angrenajul care se vede si in imaginea de mai sus pe marginea sasiului. Prin urmare, rotirea in azumut cu 360 grade se facea pe o placa turnanta improvizata din elementele carate pe platformele garniturii tunului, sau in linie curba ( pentru o miscare mai redusa)

In ce priveste vopsirea... cam aiurea, dar corespunde si altor modele "camuflate" Rivarossi (V20, spre exemplu).
Deranjaza cel mai mult diferenta dintre afet si tun, in culori de camuflaj, si sasiele gri.

Una peste alta, raportand la factorul calitate/pret, modelul merita achizitionat.

PDI
 
Remember? Va ziceam de inlocuirea rotilor, pentru a cobori si mai mult tampoanele la nivelul corect la H0.
Gasind (mai bine zis primind de pomana) niste osii Märklin (vezi LDH-ule cum am scris :twisted: ) cu diametrul de 10,3 am trecut la inlocuire.
Prin taierea osiei si unirea celor doua parti cu un tub dintr-o pasta de pix...



...a rezultat osia cu cele doua roti izolate.

De fapt si cele originale erau realizate pe acelasi principiu:



Singura observatie ce se poate face e ca buza bandajului e cam mare:



Cum osia era taiata pe jumatate se puteau strunji rotile....dar era prea mult de munca...(asa se puteau pune si roti PIKO...dar era prea scump...)

In tot cazul, efectul se vede.

Am plecat de la asta:



...am trecut prin asta...



pentru ca in final sa arate asa:



Acum precis ca iar vine LDH-ul cu ideea baltarii...


PDI