Istorie feroviara prezentata in medalii...

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
750
19
Pascani
LOCATION
Pascani
Cautand altceva... am descoperit un site de numismatica feroviara din care va prezint mai intai cele dedicate istoriei feroviare romanesti:

1. Calea ferata Bucuresti-Constanta-Podul peste Dunare

Pentru cei care nu cunosc limba franceza, am incercat o traducere cat mai fidela a descrierii:
"Descriere:
Tara: ROMANIA-1895-Medalie inaugurala-Editor: LAUER-Rotunda cu belciug-29.0 mm –Bronz aurit.
Avers:
In interiorul unui cerc de ciubuce (ornamente), busturile alaturate ale regelui (Carol I) si reginei, intoarse spre stanga.
De jur imprejur (pe exerga), legenda: IN- AMINTIREA-INAUGURAREI-PODULUI-PESTE-DUNAREA-LA-FETESTI-CERNAVODA-DIN-ROMANIA
Revers:
In interiorul unui cerc de ciubuce, vederea unui pod suspendat , traversat de un tren in miscare spre dreapta.
De jur imprejur (pe exerga), legenda: RECUNOSTINTE-DINASTIEI-LEGIUITOARE-SI-GUVERNULUI - 1895 - (dedesubt, Editorul) LAUER"

Mai exista si o a doua medalie dedicata acestui eveniment:
2.Calea ferata Bucuresti-Constanta-Podul peste Dunare
si descrierea aferenta:
"Descriere:
Tara: ROMANIA-1895-Medalie inaugurala-Gravor principal: Scharff (A.)-Rotunda-70.0 mm –Bronz,Bronz aurit.
Avers:
Bustul regelui in mare tinuta, intors spre stanga. Pe exerga, legenda: CAROL I REGE AL ROMANIEI - in stanga, o ramura de lauri; in dreapta: A.SCHARFF I WIEN.
Revers:
In prim plan Danubius reprezentat de un mosneag asezat in papuris, cu mana dreapta sprijinita pe o urna rasturnata; alaturi o vasla; la picioarele sale, in dreapta, scutul cu emblemele Romaniei. In departare un peisaj aratand fluviul brazdat de nave si traversat de un pod din care se vad cinci arcade; pe tarm, stabilimente industriale;
Deasupra, doua sirene imbratisate, desfasurand o banderola pe care citim: PODUL REGELE CAROL I. Dedesubt, la dreapta:OCTOMBRE 1890 I SEPTEMBRE 1895."
Pentru a observa mai bine detaliile dati click pe imaginea mai mare prezentata .
 
Inaugurare tunel Mestecanis-1902

“Descriere:
Romania-1902-Placheta inaugurare-Gravor principal-Schwartz (Stefan)- Rectangulara vertical avand partea superioara in arc de bolta- 77mm X 54mm- Bronz.
Avers:
Doi mineri batand un sfredel de mina. Deasupra, pe cinci linii:
DER VERWALTUNGSRATH
DER
BUKOWINAER LOCALBAHNEN
ZUR ERINNERUNG AN DEN
TUNNEL BAU
La baza, in dreapta: ST. SCHWARTZ
Revers:
Portalul unui tunel: deasupra o banderola la extremitatile careia se gasesc scutul cu emblemele Austriei la stanga si celalalt cu emblemele provinciei Bukowina in dreapta.
Pe banderola: JULI 1900 – APRIL 1902
Pe exerga: MESTICANESTI TUNNEL - 1622m
 
O placheta omagiala dedicata Directorului CFR Emil Miclescu in perioada 1 septembrie 1899 - 2 decembrie 1908:

Omagiu Directorului CFR Emil Miclescu-1908

“Descriere: Emil Miclescu (Directorul Cailor Ferate-omagiu)
Romania-1908-placheta-Omagiu pentru intreaga activitate- Gravor-Storck (Fr)-Rectangulara vertical-68.0mm x 45.0mm-Bronz
Avers:
In partea superioara, inconjurat de motive geometrice triunghiulare, un medallion ce poarta profilul vazut din dreapta al lui Miclescu. In jurul medalionului: EMIL S. MICLESCU-(o roata inaripata)- 1908 – FR STORK. In partea inferioara, doua motive geometrice verticale, incadreaza inscriptia: PERSONALUL CAILOR / FERATE ROMANE ~/ OMAGIU DE RECUNOSTINTA /~~FOSTULUI LOR / DIRECTOR GENERAL
Revers:
Pe fundalul unui peisaj montan, din care apare untren remorcat de o locomotiva cu abur fumegand, iesind dintr-un tunel si parcurgand un viaduct; la partea inferioara un geniu inaripat tinand la picioarele sale un scut purtand inscriptia < CFR > si intinzand o coroana de lauri deasupra unui om gol, asezat, tinand in mana intinsa infata lui, o roata inaripata;la picioarele sale se afla o roata si un cupon de sina. Pe latura din dreapta: FR STORCK.
 
Buna,

Descrierea medaliei legata de tunelul bucovinean e din pacate putin falsa.
Descriere:
Romania-1902-Placheta inaugurare-Gravor principal-Schwartz (Stefan)- Rectangulara vertical avand partea superioara in arc de bolta- 77mm X 54mm- Bronz.

La acea data Bucovina nu facea parte din Regatul Romaniei, ci era o provincie din Imperiul Austro-Ungar aflata sub administratie directa austriaca. Bucovina nu a revenit Romaniei decat dupa tratatul semnat la Trianon cu aproape 20 de ani mai tarziu. Corect ar fi:

Austro-Ungaria-1902-Placheta inaugurare-Gravor principal-Schwartz (Stefan)- Rectangulara vertical avand partea superioara in arc de bolta- 77mm X 54mm- Bronz. :!:
 
De acord. Si eu m-am gandit la aceasta inadvertenta istorica cand am postat. Eroarea apare doar in prezentarea generala. La comentarii se face referire la faptul ca Bukovina apartinea atunci Austro- Ungariei.
Banuiesc ca autorii site-ului numismatic au impartit cele peste 900 de medalii cu tematica feroviara din toata lumea, dupa tarile existente la data infiintarii acestuia,pentru a face mai usoara cautarea utilizatorilor mai mult sau mai putin cunoscatori de istorie. (Exemplu:cautam medaliile emise pentru diferite evenimente de istorie feroviara de pe actualul teritoriu al Romaniei sau Ungariei sau Austriei.Ar trebui cautat atat la tara respectiva cat si la Austro-Ungaria, ceea ce pentru unii cu mai putina rabdare ar fi prea mult...) ...E doar o parere.
Multumim pentru atentionare!
Cu stima,
C.F.
 
Buna,

Este posibil, avand in vedere ca provincia respectiva apartinea la data emiterii plachetei unei tari care a incetat sa existe cu doua decenii mai tarziu. Aici sunt doua posibilitati: sau se incadreaza placheta in tara actuala urmasa a celei de care apartinea la data emiterii plachetei provincia respectiva cu mentionarea acesteia (Austria, provincia Bukovina), sau se incadreaza in tara de care apartine provincia in ziua de azi cu mentionarea trecutului sau istoric (Romania, Bucovina, provincie aflata la data editarii plachetei sub control austro-ungar). Ambele posibilitati sunt corecte din punct de vedere istoric.

In cazul Bucovinei nu e usor deloc, pentru ca aceasta provincie apartine in ziua de azi Romaniei si Ucrainei...
 
Salut Horia
Cred ca s-a preferat o varianta mai usoara. Site-ul prezinta piese numismatice nu numai din fosta Austro-Ungarie ci si din fostul imperiu Britanic, iar fostele colonii ale Olandei,Belgiei, Frantei,Italiei , Germaniei ,etc. care erau raspandite pe intreg mapamondul, au fost tratate separat.Si aceasta situatie am amintit-o doar pentru fostele metropole din Europa. Daca ne referim la intreaga lume situatia devine foarte complicata. Inca nu am reusit sa pot vedea toate piesele prezentate, dar din ce am vazut pare o lucrare destul de serioasa si riguroasa cu ....exceptiile de care ne-ai amintit.
Cu stima.
C.F.
 
Inaugurarea tunelului Beresti pe linia 703 Galati- Barlad

Cunoscut si sub numele de Beresti-Talasmani a fost realizat intre iunie 1906- decembrie 1911. Lucrarile au fost incepute simultan din ambele parti de inginerii italieni Pietro Bertolero si Giuseppe Giachetti.La inaugurare era cel mai lung tunel din Romania in lungime de 3330 m.

Descriere medalie:

"Romania- 1912-Medalie inaugurala-Editor:Johnson (S.)-Gravor principal: Marchetti (U.) – forma rotunda- diametru 50.0mm-bronz
Avers:
De jur imprejur: CAROL I REGELE ROMANIEI. Bustul sau in uniforma militara, intors spre stanga. Jos in stanga: U. MARCHETTI.
Revers:
Portalul unui tunel din care iese o locomotiva vazuta din fata, fumegand. De fiecare parte, un zid de sustinere; deasupra, stanci si cativa arbori in dreapta. La partea superioara, pe trei linii: C.F.R. / TUNELUL BERESTI / MAIU 1912 / In dreapta pe zid: ANTREPRISA / P. BERTOLERO. Jos, in stanga: U. MARCHETTI."
 
Tunelul Teliu:
Strapungere tunel Teliu-1926
Descriere:
"Romania- 1926- Medalie inaugurala- Editor: Huguenin- Forma rotunda- diametru 40.0mm-argint.
Avers:
De jur imprejur: CONSTRUIT DE DIRECTIA GEN. DE CONSTR. DE C.F. TUNELUL TELIU PRIN SOCIETATEA JULIUS BERGER T. A.G. BERLIN/ .LINIA BRASOV BUZAU STRAPUNS 1926 LUNGIMEA 4370M. In centru, in partea superioara: stema Romaniei avand in fundal castelul Bran si castelul Peles din Sinaia. In partea inferioara: harta in relief a regiunii unde se afla tunelul Teliu.
Revers:
Un grup de muncitori sub intariturile constructiei tunelului. In mijlocul intariturilor, la partea superioara: (doua ciocane incrucisate), dedesubt /COLABORATORILOR SI AJUTOARELOR / DEDICATA DE JULIUS BERGER TIEFBAU AG / BERLIN –BRASOV – BUCURESTI. In jos pe exerga: FIDELITER ET CONSTANTER. Pe marginea din dreapta: HUGUENIN.
Comentariu:
Tunelul feroviar Teliu, situat pe linia Harman- Intorsura Buzaului, este cel mai lung tunel din Romania, situat in apropierea satului Teliu, din regiunea Brasov. Lung de 4369.5 m, este dotat cu o cale ferata dubla electrificata. El a fost construit de intreprinderea germana Julius Berger intre 1924 – 1929."

Tunelul a fost proiectat pentru linie dubla electrificata.
 
Lui Cezar Mereuta- Director general CFR 1933-1936
Descriere:
“ Romania- 1936 – Medalie –Omagiu – Gravor principal: Resch –Forma rotunda – Dimensiune: 60.0 mm – Bronz
Avers:
De jur imprejur: LUI CEZAR MEREUTA PRIETENII SI ADMIRATORII SAI LA 60 ANI 12 III 1936. In centru, bustul lui C. Mereuta.
Revers:
In dreapta, Mercur (zeul comertului) asezat, tinand in mana dreapta un caduceu (baston inaripat cu doi serpi incolaciti in jurul lui – simbolul comertului ), stanga fiind pusa pe o roata dintata care face parte din produsele industriale, situate langa el si avand in fata sa o serie de produse agricole. Zeul priveste trecerea unui tren remorcat de o locomotiva cu abur, intr-un efect de perspectiva. In departare, in ultimul plan se vede un soare stralucitor ce apare de dupa muntii care au la picioare un grup de sonde. In partea de jos, stema regala avand la baza o panglica inscriptionata: NIHIL SINE DEO. Jos pe marginea din stanga, numele gravorului: RESCH.”

Cezar Mereuta, Director General CFR a fost bunicul Prof. Dr. Cezar Mereuta care a predat la Universitatea din Pitesti si la SNSPA.
 
1938- Inaugurarea Liniei Ilva Mica – Vatra Dornei
Descriere:
“ Romania – 1938 – Medalie inaugurala –Gravor: Emil W.Becker – Rotunda – Diametru:60.0 mm – bronz
Avers:
De jur imprejur: CAROL II REGELE ROMANILOR. La baza: ramuri de laur si stejar. In centru: Portetul regelui profil dreapta. La baza portretului semnatura: E.W. BECKER
Revers:
Pe exerga, in jumatatea superioara pe doua randuri: LINIA ILVA – MICA VATRA – DORNEI. Pe al doilea rand: 75 KILOMETRI 9 TUNELURI 5 VIADUCTE.
La mijloc, in stanga pe o panglica ce infasoara frunze de laur si stejar: 1934 si in dreapta: 1938
In jumatatea inferioara pe doua randuri:
CONSTRUITA SUB GLORIOASA DOMNIE M.S. REGELUI CAROL II.
MINISTRUL COMUNIC. M. GHELMEGEANU. PRES.CONS. ADM. G-RAL. M. IONESCU. DIR. G-RAL. C.F.R. I. MACOVEI.
In centru, in partea superioara, harta in relief a treseului liniei.In stanga hartii e scris : ILVA MICA iar in dreapta: VATRA DORNEI
Pe orizontala ce separa harta de partea centrala, inscriptia: DATA IN CIRCULATIE urmeaza roata inaripata si apoi: 18 DECEMB. 1938.
Partea centrala reprezinta un peisaj montan avand in partea de sus, sub roata inaripata, un scut impartit in doua pe orizontala. In partea de sus a scutului scrie : JUD. NASAUD si stema sa, in partea de jos scrie: JUD. CAMPULUNG alaturi de stema. De o parte si de alta a scutului , doua viaducte pe fundalul unor varfuri muntoase.Mai jos, portalul unui tunel din care iese o locomotiva cu abur, fumegand. Pe cazanul locomotivei initialele C.F.R.
In partea stanga a tunelului pe margine scrie: ARH. A.P. si in dreapta: E. W. BECKER.
 
Inca doua plachete, una dedicata in 1937- Palatului Administrativ CFR (Catalog ordine si medalii- perioada Regalista- capitolul Regatul Romaniei-poz.- MRR 072)
1937- Palat Administrativ CFR
Descriere:
Placheta -1937-bronz alb-dreptunghiulara- 80/50 mm-grosime 4 mm
Avers:
Vederea in perspectiva aeriana a machetei, la baza careia scrie: PALATUL ADMINISTRATIV CFR
Revers:
Legenda urmatoare pe 10 randuri:
PORNIT IN ANUL 1937 SUB DOMNIA / M.S. REGELUI CAROL II / FIIND / MINISTRU AL COMUNICATIILOR / DL. R. FRANASOVICI / PRESEDINTE AL CONSILIULUI / DE ADMINISTRATIE C.F.R. / DL.N. TABACOVICI / DIRECTOR GENERAL C.F.R. / DL. I. MACOVEI

Si o alta dedicata in 1939-Palatului Administrativ CFR
1939 Palatul Administrativ CFR
Descriere:
Placheta-1939-bronz – dreptunghiulara-80/50 mm-grosime 3 mm
Avers:
Vederea in perspectiva de la sol a machetei , la baza careia scrie: PALATUL ADMINISTRATIV CFR. – in dreapta numele gravorului : ST. IORDAN
Revers:
Legenda urmatoare pe 11 randuri: PORNIT IN ANUL 1937 SUB DOMNIA / M.S. REGELUI CAROL II / PUNANDU-SE PIATRA FUNDAMENTALA / IN ANUL 1939/ ODATA CU SERBAREA DE 70 DE ANI / DE LA INCEPUTUL / CAILOR FERATE ROMANE / FIIND / MINISTRU AL COMUNICATIILOR. M. GHELMEGEANU/ PRESEDINTE AL CONS. AD.TIV C.F.R. I. GR. PERIETEANU/ DIRECTOR GENERAL C.F.R. I. MACOVEI
In luna iunie a anului 1939 au avut loc serbarile “Ceferiadei” cu prilejul jubileului de 70 de ani.
 
1941-60 ani de la inaugurarea liniei Buzau- Marasesti
Descriere:
Romania -1941- Placheta aniversara –gravori: Onofrei & C. Iotzu - rectangulara terminata in arc de cerc la partea superioara – 58/400/105 mm – 3 mm grosime – bronz.
Avers:
In partea de sus o Victorie inaripata cu o facile in mana stanga si o roata inaripata in mana dreapta. Dedesubt, o roata inaripata sub care e scrisa legenda pe 10 randuri :
1881 OCTOMBRIE 1941 / ANI / 60 / DE LA PRIMA / CALE FERATA / BUZAU / MARASESTI / REALIZATA DE / INGINERI / ROMANI / De o parte si de alta ramuri de maslin.
Revers:
La partea superioara o roata inaripata sub care e scrisa legenda: 1881 / OCTOMBRIE / INAUGURAREA LINIEI / BUZAU / MARASESTI /
Sub legenda, o harta in relief a zonei, pe care e figurata linia aniversata, avand scrise cele 4 statii principale : BUZAU –R. SARAT –FOCSANI – MARASESTI
In partea de jos numele gravorului: ONOFREI.
Totul inconjurat cu un chenar de ciubuce impletite.
 
1943-Inaugurarea liniei Bucuresti – Urziceni - Faurei
Descriere:
Romania – 1943 – Placheta inaugurala – rectangulara verticala – 130 x 61 mm –bronz
Avers:
Intr- un chenar de frunze de laur stilizate, in partea superioara pe fondul ramurilor de lauri, doua medalioane reprezentand portretele fata in fata, al regelui Mihai I, la stanga si al maresalului Antonescu, la dreapta, separate de o spade inversata, strapungand o roata inaripata stilizata. La partea inferioara scrie: IN ANUL DE GRATIE / 1943 / SUB GLORIOASA DOMNIE A / MAIESTATII SALE REGELUI / MIHAI I / CONDUCATORUL STATULUI / FIIND MARESALUL / ION ANTONESCU / MINISTRUL COMUNICATIILOR / ATTA CONSTANTINESCU / DIR.GEN. C.F.R. / GENERAL T.C. OREZEANU /
(dedesubt trei scuturi)
Revers:
In partea superioara, o harta pe care linia Bucuresti-Urziceni – Faurei , este reprezentata printr-o linie dublata de o linie punctata. Sunt figurate si alte linii, dintre care cea reprezentata de o linie dubla intrerupta este linia Bucuresti – Ploiesti – Buzau.
La partea inferioara: ( o roata inaripata stilizata) sub care scrie: INAUGURAREA / LINIEI / BUCURESTI / URZICENI / FAUREI / 11 – XI / 1943.
 
Omagiu inginerului Elie Radu
Descriere:
Romania -1931- Medalie omagiala -Diametru : 59.8 mm-bronz
Avers:
Bustul lui Elie Radu profil stanga. De jur imprejur pe semicercul superior: 1853.INGINERULUI ELIE RADU.1931 Pe semicercul de jos: INGINERII ROMANI RECUNOSCATORI
Revers:
Deasupra un compas si un echer prin care trece o ramura de maslin. Mai jos pe noua randuri scrie:
/DIRECTOR GENERAL DE PODURI SI / SOSELE STUDII SI CONSTRUCTII /PRESEDINTE AL CONSILIULUI / TEHNIC SUPERIOR / PROFESOR LA SCOALA DE PODURI SI / SOSELE LA POLITEHNICA / DIN BUCURESTI / MEMBRU DE ONOARE / AL ACADEMIEI ROMANE /
Jos doua frunze de stejar
 
Aniversare 25 ani –Expresul CFR

Descriere:
Romania – 1935 – Jeton (medalie aniversara)-Forma octogonala prinsa cu pamblica tricolora -Dimensiuni: 31.8 x 28.4 mm- bronz
Avers:
Un personaj feminin fluturand un steag pe care scrie EXPRESUL. In partea de jos inscriptia CFR. In stanga o frunza de stejar sub care sunt inscrisi anii: 1912 /1937
Revers:
O roata inaripata pe un cupon de sina feroviara.

Reprezinta un""Jeton de reclama (medalie), emis(a) cu ocazia a 25 de ani de la infiintarea EXPRESUL, Societate de ajutor a personalui C.F.R., la 1 Mai 1912 (1912-1937)."" Sursa:
http://bankware.de.com/jetontokenwerbe-marke-expresul-cfr-1937-rum%C3%A4nienromania-eisenbahnenrailway-e140634069621.html
Asociatia mai functioneaza si azi prin unele centre feroviare.
Iata si o diploma a acestei vechi asociatii feroviare:

Diploma Asociatia Expresul CFR
 
1937 -Placheta aniversara Astra Arad
A existat o placheta de bronz de 95/60mm-grosime 6mm, emisa in 1937 la aniversarea a 45 de ani a uzinei de vagoane Arad.
Pe avers avea gravat un vagon CFR pe boghiuri si inscriptia ASTRA – ARAD
Informatiile despre aceasta placheta le am din –Epopeea feroviara romaneasca scrisa de C. Botez; Dem Urma si I. Saizu aparuta la Editura Sport –Turism in 1977.
Desi am cautat-o pe internet nu am gasit-o.
Cu aceasta descriere se incheie perioada regalista a medaliilor cu tematica feroviara pe care le-am gasit pe internet. S-ar putea ca altcineva sa mai gaseasca cateva medalii care nu au fost prezentate la acest topic.Astept cu nerabdare acest moment.
In continuare voi prezenta medalii, plachete si monede din perioada de dupa 1945.
 
Intreceri scolare CFR
Descriere:
Romania – 1950 –placheta premiu –forma dreptunghiulara -dimensiuni : 85.5 x 49.2 mm- bronz
Placheta are doar avers:
In stanga sus inscriptia : SPORT PENTRU PACE. Dedesubt un medallion cu portretele a doi tineri laureati.
In dreapta sus un soare ale carui raze in partea de jos ating o locomotiva cu abur, fumegand indreptandu-se spre stanga.
In coltul din dreapta jos inscriptia: INTRECERILE SCOLARE CFR. /PREMIUL I / .4.VI.1950
 
1975-expozitie filatelica Craiova
Descriere:
Romania-1975 –medalie aniversara - Diametru: 62.6 mm- bronz
Avers:
Pe exerga in partea superioara scrie: 1750 PELENDAVA –CRAIOVA 500;
In partea inferioara inscriptia ROMANIA flancata stanga, dreapta de doua ramuri de maslin.
Pe mijloc, in partea de sus, stema de atunci a Craiovei, incadrata in stanga de steagul dacic si in dreapta de insemnul unei legiuni romane
In partea mediana un fragment dintr-o harta a Imperiului Roman pe care apar cetatile Pelendava si Drobeta .
In partea de jos, un tren remorcat de o locomotiva electrica, deplasandu-se spre dreapta printre cladiri industriale.
Jos pe o pamblica este inscris anul 1975
Revers:
De jur imprejur scrie: EXPOZITIA FILATELICA CRAIOVA
In centru se inalta columna lui Traian incadrata de portretele celor doi conducatori, Traian si Decebal.