Intrebare catre Mai-Marii Bielelor:

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.470
406
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Cum curatati, lubrifiati, intretineti si in general, cum asigurati buna functionare a complexului de biele-manivele a unei locomotive cu abur?
La cat timp, sau km/H0 parcursi?

Remarc faptul ca mentenanta si operatiile de dezasamblare/demontare si invers sunt semnificativ mai laborioase si mai delicate comparativ cu locomotivele diesel sau electrice.
In plus ambielajul, fiind extern, este mult mai expus depunerilor de praf si condensurilor de tot felul.

Cum procedati?
 
  • Like
Reacții: mpursu
La căile mele ferate, din când în când se pune câte o picătură mică de ulei-de-mecanisme-fine pe articulațiile bielelor și pe lagărele osiilor. Când se mai face auzit vreun "cri-cri" sincronizat cu viteza locomotivei, atunci se demontează carcasa și se picură ulei-de-mecanisme-fine pe lagărele motorului, DAR asta numai dacă scrie în prospect că se poate. Unsoare-specială-de-angrenaje recunosc că n-am, dar nu-i exclus ca următoarea comandă Roco să conțină și așa ceva.
Praful și/sau depunerile pot fi curățate cu o pensulă fină sau suflate cu o pară de cauciuc.
Despre demontare / intervenții / montare... acestea sunt povești diferite în stiluri diferite din volume diferite de autori diferiți, fiindcă fiecare model feroviar are specificul său propriu. Aici folosim prospectul modelului, povestirile/descrierile celor care au mai avut de lucru cu acesta, forumurile de specialitate, intuiția proprie, experiența anterioară, abilitățile existente sau dobândite etc.
 
  • Like
Reacții: dac
Locomotivele mele se impaca cel mai bine cu combinatia ulei Piko 56301 si unsoare Roco 10905 (ulei in lagare, unsoare la roti dintate si melc).
Cu ce aplici uleiul la articulatiile bielelor? Cu seringa?
 
  • Like
Reacții: mpursu
La HO poate sau sigur trebuiesc unse. La N eu nu le-am uns, a avut grija sa le unga cine le-a facut. Am folosit insa Neolube 2 un grafit coloidal pe absolut toate bielele, din belsug. Daca s-a curatat in timp, un nou strat le inegreste la loc si totodata lubrifiaza tot. Compusul este pe baza de alcool, patrunde in toate locurile stranse . Grafitul e un bun lubrifiant. Ce e drept, am numai modele USA. Urasc ambielajul lucios sau gen plastic. Din pacate la locomotivele Europene e exclus datorita culorii rosii. Din 2009 cand am inceput sa adun locomotive, fie diesel sau abur, nu am uns decat poate doua.
 
  • Like
Reacții: dac și mpursu
Usor off-topic: locomotivele cu abur au voie sa circule cu lumina in cabina aprinsa? Ma gandesc ca noaptea se vad mai bine levierele, manetele, rozetele, jojele, nivelele si ce or mai fi pe acolo. Ca deh, n-aveau joystick si touchscreen…
 
  • Like
Reacții: mpursu
Eu zic ca da, probabil umblau cu un bec sau felinar aprins insa care dadea o lumina foarte slaba, incomparabil de slaba fata de ce poate sa dea un LED la scara H0.
 
  • Like
Reacții: mpursu și dac