Da, interesanta discutia. Ce pot sa zic e ca am avut si eu acu ceva vreme astfel de avionase cu cumparat si restaurat locomotive. Din "experienta" dobandita din tentativa mea la asa ceva, ii pot sfatui pe cei dornici cateva lucruri.
- ca sa poti realiza asa ceva, ai in primul rand nevoie de suport financiar foarte foarte mare...cel putin de ordinul zecilor de mii de RON.
- ca sa poti avea astfel de venituri ai nevoie de o grupare de multi indivizi ( asociatie)...cel putin 3-400, ori de sponsorizare pe masura.
- ca sa poti avea o astfel de asociatie, ai nevoie de foarte multe persoane care sa colaboreze din randul pasionatilor. La ce pasionati sunt la noi, mai mult de cateva bisericute arondate catorva zone din tara nu exista. Multe dintre ele sa nu uitam ca se preocupa cu aruncatul de noroi in altii, etc. Imi asum afirmatia.Deci cine se gandeste la asociatie sa uite de ea.
- ca sa poti avea sponsorizare, ai nevoie sa faci dovada ca investitia de sponsorizare isi merita banii. Faza cu reclame, etc pica in mare parte. N-are rost sa discutam de ce intrucat pierdem timp degeaba.
- mai ai nevoie de sprijinul unor cadre importante din institutia asta numita CFR. Nu incepeti cu faze "cunosc nu stiu ce sef de depou, sau nu stiu ce ciumpalac din triaj....", caci n-are rost. La ce rahat e in CFR la ora asta, mi-e teama ca ne-am face de ras in fata lor cu asa ceva...
- ai nevoie sa faci dovada celor de la CFR ca nu le faci concurenta si multe altele. In acest scop, in contractul de vanzare-cumparare se prevad niste clauze pentru care tu trebuie sa dovedesti ca asa si pe dincolo...hai ca ma plictisesc sa scriu...
- in cazul in care o cumperi la pret de fier vechi sa zicem ai nevoie s-o tii undeva. N-o sa-ti dea nimeni o linie pe de-a moaca la mica intelegere profitand de faptup ca "nu le mai trebuie". IN astfel de cazuri totul se discuta in acte nu la mica intelegere.Se cauta in registre, iti da o linie infundata de cateva zeci de metri prin nu stiu ce camp insirata, a carui macaz sigur nu functioneaza.
- apuca-te si imprejmuieste linia, a doua zi iti fura gardul. Apuca-te trage curent, ia aprobari, construieste-i o copertina deasupra, sa n-o vopsesti si dupa un an sa arate la fel ca atunci cand ai adus-o. Are rost sa mai intram in detalii cat costa toate astea ?
- Apuca-te si repara locomotiva. Sa nu creada cineva ca reparare = vopsire, pus perdelute tricolore, tras dungulite, etc. Trimite-o la o societate reparatoare si fa-i RK ( obligatoriu in cazul in care iei un cadavru care a zacut de pe vremea SAAF). Are cineva idee cat costa asta ? Pai pentru o varianta clasica, cam 3-400 de mii de dolari. Sa nu se apuce cineva sa abereze chestii gen "o repar eu!". Nu-ti da nimeni agrementare sa circuli cu ea in cazul ala.
- Plateste doi paznici care sa faca cu tura pe acolo, asta in cazul in care nu vrei ca dupa ce pleci din zona si vi peste doua zile sa nu mai gasesti nici gardul nici osiile locomotivei.
- Fa rost de un sediu al asociatiei, pe care sa-l cumperi sau sa-i platesti chiria. Plateste-i utilitatile, ingroapa-te in hartii peste hartii, cotizatii, etc,etc,etc...
- Cam cat credeti ca ar trebui sa fie cotizatia pentru fiecare membru in parte al unei eventuale asociatii si cati credeti ca ar fi dispusi sa o plateasca ?
- Are rost sa mai intram in detalii despre discutiile care vor aparea intre membri : "eu am muncit mai mult ca tine", "eu am pus bani mai multi", "eu am dat berea data trecuta", "n-am timp sa vin weekend-ul asta", "trebuie sa stau cu nevasta" ,etc. Daca n-as fi roman, credeti-ma ca n-as scrie asta, insa cunosc lucrurile astea ca pe tatal nostru.
- Faza cu luatul pe persoana fizica...mai bine uita... la fel, n-are rost sa explic de ce.
Sa presupunem prin absurdul absolut ca toate aceste lucruri se intampla.Super !Pai atunci vine o alta serie de intrebari :
- Ai o locomotiva pe care ai restaurat-o. Ce vrei sa faci cu ea ? S-o admiri si sa-i faci zeci si zeci de poze pe aceeasi linie ? Pai nu, in principiu ar fi misto sa ne dam cu ea, nu ?
- Pai trebuie platit TUI-ul, trasa, serviciul comercial, etc. Nu stiu daca iti da cineva trasa doar ca ai chef sa te plimbi.Sa nu mai amintim de plata stationarii, alimentare cu provizii ( la LA, sau LD).
- Ce faci in cazul unei defectari pe o linie simpla ? Ti-ai dat seama ca daca ai tinut linia ocupata ai nenorocit traficul si te usuca de bani.
- Vrei sa le arati si celorlalti pasionati si sa faci un tren fotografic sau ceva ? Trebuie sa inchiriezi sau sa cumperi niste vagoane, iar in acest caz,tot ceea ce am scris mai sus, in mare parte se repeta pentru fiecare vagon in parte.
Vreau sa intelegeti ca tot ceea ce am scris mai sus este pur din experienta personala, atat cat am. Posibil sa existe mult mai multe chestii de care nici eu sa nu fi aflat. Nu vreau ca acest mesaj sa fie luat drept un atac sau demoralizare la adresa doritorilor de asa ceva.Si mie imi place ideea atat cat si entuziasmul. Insa eu personal nu cred ca o astfel de idee sa fie vreodata realizata. Cu atat mai mult cu cat stim bine cu toii in ce tara traim, la ce nivel este birocratia si ce fel de mentalitate exista.
Desigur, ca fiecare este liber sa aleaga ceea ce vrea sa faca cu banii, in cazul in care-i are. Tot la fel de sigur este ca si eu as participa la asa ceva daca as sti ca macar un sfert din ceea ce am scris mai sus s-ar putea realiza.Din pacate insa nu se poate, iar ceea ce putem face noi momentan este sa ramanem la mila CFR-ului, ca poate candva cineva isi va intoarce privirea si spre aceasta arie.
S-a taiat mult, s-a pierdut mult iar perioada de decadere se desfasoara chiar si acum. Totusi mai sunt lucruri de salvat si mai exista un strop de speranta, asadar niciodata nu e prea tarziu pentru a face ceva
Cred ca mai important decat a visa la asa ceva este exact ceea ce s-a facut in ceea ce am citit pe pagina despre Sibiu-Agnita. O grupare de cativa oameni dornici, ia legatura cu cine raspunde ce acel ceva interesant, si vede cum poate da o mana de ajutor. Astfel de demersuri cred ca au infinit mai mult succes decat visul de mai sus.