Insemnari zilnice-Titu Maiorescu

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
750
19
Pascani
LOCATION
Pascani
Am gasit pe net cartea: Titu Maiorescu - Insemnari zilnice publicate de I. Radulescu-Pogoneanu II 1881-1886 din care am extras pe cele cu tematica feroviara.

"Marti 14/26 Apr. 81 [la ora] 7,40 dimineafa [plecarea] din Bucuresti, ora 12 1/4, Sinaia, ora 1 la Predeal, ora 2 1/4 la Brasov. Clasa I Bucuresti-Ploesti 7 fr. 20 c., PloestiBrasov 16 franci, in aur.
Calatoria: Indata dupa Campina defileu prin stanca (neimpresionant) in albia Prahovei. Intre Comarnic si Sinaia drum interesant, 2 tunele, indata dupa al 2 -lea vedere a Bucegilor, la stanga, iar la dreapta, sus, sosea cu vale prapastioasa si capete de pod. Abia spre Sinaia incep brazii.
Imediat dupa Predeal, 1 tunel mic si apoi 1 foarte lung spre Timis. Ieri ninsese proaspat.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
28 Maiu pana la 1 Iunie 1881 inclusiv, excursiune cu d-na Zoe Bengescu, Marie Negruzzi, Annette Rosetti, Clara, Livia, Jacques Negr[uzzi], Gane si eu.
Din Bucuresti, Joi 28 Maiu 1881, la 7,40 dimineata, prin Ploesti la Comarnic, cu trenul; acolo, din cauza intreruperei caii ferate, cu trasura pana la Sinaia (6 franci de persoana). In Sinaia sositi pe la 1 1/2. (Noul Hotel" cere 12 franci pe zi de persoana, pensiune complecta).
Vineri 29 Maiu, primblare pe la Castelul regal, pe langa cascade in sus, ultima frumoasa, apoi pe carare la dreapta la Stana. La ora 3, plecat cu trenul la Brasov, la 6 in Brasov. Hotel No. 1.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
"Sambata: 28 iunie/10 iulie 1881, la 7 dimineata, plecat din Bucuresti (Luat cu mine: 2800 franci in Napol[eoni], 100 de marci, 100 de fiorini in hartie). Intre Ploesti si Baicoiu, inceputul construirei caii ferate Ia salina Slanic (37 km.)". Se opreste cateva ore in Sighisoara: (Frumoasa vedere spre Schulberg. Primblare pana sus si inapoi, 1 ora. De vazut chivotul in biserica"); apoi Luni 11 Iulie, prin Medias, cu trasura la Baile Basna (frumos suis pe munte, vii bogate; peste drum de ele trista regiune");
a doua zi, prin Medias cu trenul, la Cluj (Marti 12 Julie 81, la 4 1/2, dimineata, cu trasura prin Cluj si Manastur. Nimic vrednic de vazut. La 6,23 dimineata, cu trenul...; la 10 in Oradia-Mare... In 2 ore vizitat cele 2 biserici episcopale romanesti- unita si neunita- residenta catolica, si suit, pe jos, pe dealul Calvarului. Seara, ascultat la teatru 1 act din Frou-frou", ungureste");
apoi Miercuri 13 Iulie 81, la ora 1 noaptea, mai departe, prin. Oderberg, Breslau, ajunge Joi 2/14 Iulie la 5 1/2 in Posen (unde viziteaza familia Pretre). Vineri 15 Iulie, prin Binschen (la 12 ore, unde Clarchen [sotia sa] cu Mina Pretre") la Berlin (pe o caldura nebuna 24 grade R la umbra, la 7 seara.
In Berlin papa, Georges, Ernst [cumnatii sai] Bardeleben [tatal Mitei Kremnitz, insurat, in a 2-a casatorie, cu Helene Kremnitz, deci acum cumnat cu ginerele sau, barbatul Mitei, si cu Maiorescu], cu incantatorul lui baiat Heinz).
Dumineca" 5/17 Iul. cu trenul, descins la Corbetha, de unde, auf Milch- karren", la Lutzen (monumentul lui Gustav Adolf t 1632"); de acolo, la frumosul Naumburg"."

continuare
 
Luni 6/18 Julie la Weimar, Eisenach, cu trasura pe Wartburg (sala Tannhauser si camera lui Luther"). Marti 7/19 Julie in Cassel, cu al-de Volkmar [v. Insemniiri zilnice, vol. I, p. 231, 259, 260, 269 1. a.], excursie zadarnicita din cauza zapuselei (29 ° R. la umbra!!").
Miercuri 8/20 Julie, cu trasura la Wilhelmshohe (vizitat frumoasa galerie de tablouri Rembrandt-i si Franz Hals").
Joi 9/21 Iul. la Meiningen (splendid orasel, parc "... Seara Ia al-de v. Westhofen si Ida Ulrici"). Vineri 10/22 Iulie in Kissingen, unde ramane 2 saptamani, la cura (“foarte plictisit"), de unde de cateva ori la Wurzburg (frumos").
Vineri 24 Jul.! 5 Aug., prin Bamberg in Nurnberg (iarasi 2 ore"). Sambata dimineata in Viena (Fursttheater, Hizing u. s. w."), Dumineca 26 Iul. / 7 Aug., plecat din Viena (pana la Pesta, Alexiu si doamna, intre Czegled si Brasov un profesor de la Institutul de cadeti din Lichterfelde, la copiii lui G. Cantacuzino").
Luni 27 Iul. / 8 Aug. la Brasov, Zaizon, Elopatak; Marti cu cele trei veri soare Popazu (Mariti, Leni, Mili) si cu Ghidiu (sotul Maritei) la Stejaris si indarat, prin ulita Furcoaia". Miercuri 29 iul. / 10 Aug., seara, inapoi la Bucuresti.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Miercuri 20 ian/1 fevr. 1882. Cu Clara si Livia prin Brasov la Viena, petrecut acolo cateva ore, vazut expozitia Muncaczy si King-fu, pranzit bine la ,,Stadt Frankfurt", seara la ora 8, prin Tetschen la Dresda, acolo vizitat galeria de tabiouri si pensionul Liviei, apoi [la] 2,23 spre Berlin, made sosit la 6 1/2. Eu.... [la] ora 10 seara cu trenul spre Lehrter mai departe, [la] ora 5,20 dimineata in Dortmund si la ora 7 dimineata in Witten, Sambata 4 Fevruarie, stil nou, 1882. Sambata, Dumineca, Luni, Marti si Miercuri intre Witten, Bochum, Dortmund si Essen si pentru 3 ore [la] Cassel, petrecut la al-de Volkmar. Incalzire proasta cu sobe de fier, pane neagra la cafea, aer plin de [praf de] carbuni, neaua de loc infinita plictiseala.
Miercuri 8 Fevr[stil nou] 1882, [la] 6 1/2 seara, in Magdeburg, Hotel Schulz langa gara, incercat teatru, totul plicticos... Joi, ora 5 dimineata, mai departe, la 7 1/2 dimineata in Berlin cu flori si bomboane pentru doamnele mele. Cautat zadarnic locuinte, [in] Taubenstrasse, 4, pentru 2 camere 150 de marci pe luna, mai mult sau mai putin mobilate, dar cam murdar, desi [altfel] casa cumsecade.
Joi seara ora 5 1/2, prin Tetschen din nou la Viena. Vineri, 10 Fevruarie de la ora 9 dimineata in Viena Hotel Gold[enes] Lamm" in [cartierul] Wieden, ajuns prost, umblat ceasuri intregi dupa cumparat bomboane si altele pentru cei din Bucuresti, si la ora 2, mort de oboseala, sosit la gara sa mananc. La ora 3 1/2 plecat din Viena, Samba la 11 Fevr. la ora 7 dimineata in Caransebes, unde unchiu-meu episcopul a fost induiosator de afabil si dragut cu mine, [mi-a dat] 300 de fiorini ca dar pentru Livia.
Dumineca .12 Fevr.[stil nou] 1882 [la] ora 7 plecat din Caransebes, ora 9 seara in Bucuresti, la al-de Kremnitz, unde intalnit pe Bothmer si doamna, Theodor Rosetti si doamna, Gane, Burghele, Slavici.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 
[Julie 1882] Plecarea la Berlin... Sosirea mea la Berlin Dumineca 9 1/2 seara la 4/16 Julie 1882. Caldura mare.
Luni 5/17 Julie 1882, la 11,52, la pranz, am plecat la Londra, prin Calais, si Marti la ora5 1/2 dupa amiazazi am sosit in statiunea Victoria la Londra. Trecerea Canalului [Manecei] fara rau de mare. Nici timp pentru mai multa liniste si reflectiune nu era, fiindca Sp[encer] Wells scrisese lui Bardeleben, care-l intrebase, ca paraseste Londra la 24 Iulie si se inapoiaza abia la sfarsitul lui August.
La gara la Londra ne astepta o femeie, infirmiera, trimeasa de Sp. W[ells] sa ne primeasca, si ne-a condus la locuinta ce ne alesese el, Bryanston Street, 28, o mica strada paralela langa Oxford Street, aproape de Hyde Park, si nu departe de propria locuinta a lui Sp. Wells, Upper Grosvenor Street, 3.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Practicele, complectele carti indicatoare de trenuri ale fiecarei administratii de cai ferate, cu 2 pens, in fiecare luna o noua editie- Grant la Paris, rue Lafont[aine], 22.
Joi 10 Aug. /29 Iulie 1882. Socoteala casei pentru ultimele 10 zile plata 22 1/2lire (foarte mult) plecat cu trenul la 11,40, de la statiunea Victoria, la Eastbourne, unde am sosit la 1,39. Calatoria clasa I, cates trele biletele, 39 de shillingi. Bagajul il arunci fara chitanta si fara sa-l cantareasca, in vagonul de bagaje, te poti duce acolo sa umbli la el mereu in timpul calatoriei, it poti lua, daca vrei. Si nu ia nimeni pe al altuia.
In Eastbourne, la cel mai vechiu otel Anchor, cu minunata vedere spre mare, parada a marinei, ni s'a dat 3 camere, o frumoasa sitting-room ca 3 ferestre, iar alaturi o camera de dormit cu balcon, in catul I, si o mare bed- si sitting-room, cu 2 paturi, la catul al 2-lea., toate impreuna 14 shillingi pe zi. Foarte convenabil ca prêt.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Sambata 12 Aug. / 31 Julie 1882. Socoteala la otel, totului tot, vin s. a. m. d., plata £ 4, 13 shill. Bun otelut. Plecat cu trasara la gara, am putut scoate bilete direct pana la Paris (dar cu pretul de la Londra, valabile 7 zile; de aceea ar fi fost mai avantajos, de oare ce si fara asta, revizia bagajelor [se va face] numai la Paris, sa fi luat bilete Inca la Londra, acum 3 zile, si apoi numai de la Lewes la Eastbourne si inapoi) pentru 3 persoane, clasa I, cu vapor £ 5 fara 1 shilling.
Plecat cu trenul la 11,35, schimbat trenul la Pole[gate] si la Lewes pentru Newhaven si (cu 1/2 ora intarziere) sosit la Newhaven-Harbour abia dupe 1, indata pe vapor, acolo cabine (pentru 2 sau 3 persoane Inca 30 de shillingi), splendid& comoda, in orice privinta placuta calatorie pe mare, pornit la ora 1 3/4, zarit continentul dupe ora 6, Dieppe (intrarea in port frumoasa, interesanta prin vechime); la 7 1/4, imediat vama franceza cu practicele politienesti de nepriceput si cu insuportabile amanari tutelare pentru salles d’tattente s. a. m. d. La gara, restaurant aproape englezesc, dar prost, plecare mai departe spre Rouen la ora 8, cu trenul in intarziere (asteapta vaporul, mult sgomot de tren, suerat inutil, contrast cu Anglia, dar totusi calatorie placuta, sosire la Rouen la 9,25. Descins, dupa recomandarea din Baedeker, ca ,,mai modest", la Hotel de la Poste, odaite la etajul I la strada, [scunde] de ajungi cu mana la tavan; nici vorba de beafsteak; ceaiu si ceva puiu rece si ceva sunca, vin prost ; a doua zi 2 cafele (2 odaite 36 de franci totul foarte scump. Alta data, de tras la Hotel d'Angleterre, sau d'Albion, sau de Paris).
Dumineca 1/13 Aug. 1882. Ploaie. Cu trasura facut un ocol de 1/2 ora la Palais de Justice, Cathedra le, la extrem de fin lucrata biserica St. Maclon si la mareata St. Ouen, acum facuta vizibila din toate partile (cele mai frumoase monumente ale bogatei gotice franceze), la gara; plecarea la 8,35, sosirea la Paris la 11 1/2. Urita gara, tutelare.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

continuare
 
Joi 5/17 Aug. 1882. Cautat pe Grant in diferite rue Lafayette , gasit in sfarsit pe la ora 3 in Passy-Auteuil.
….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Pentru 1/2 minut [la] Fremie (sculptor, [statuea luij Stefan cel mare pentru Iasi),cea mai mare graba acasa, platit socoteala otelului 184 de franci, repede cu trasura la gara Lyonului, mancat in fuga la gara (prost), luat bilete clasa I direct la Geneva (a 75 de franci, aproximativ), dat 5 franci distribuitorului locurilor si acum ramasi singuri pana, la Geneva...., in sfarit la ora 7 seara plecare cu trenul, si pentru mine liniste dupa aceasta zi iarasi de atat de multa alergatura. Minunata calatorie noaptea, pana la 6 1/2 dimineata.
Vineri 6/18 August 1882. Sosind in Geneva pe timp frumos, primblare cu trasura pima la varsarea murdarei Arve, rece ca ghiata, in frumosul, albastrul, superbul Ron (morile din Peur" a lui Topffer), pentru 5 franci; timp mai malt decat destul pentru vapor, care trebuia sa plece la 8,54 la Ouchy-Lausanne, dar a pornit abia la 9 1/4. Frumos vapor... Vedere spre Mont Blanc, care se putea vedea, dar intunecat, nuoros. Sosire Ouchy la 12 1/2. Minunata vedere asupra Genevei si a malului de apus, dupa esirea din micul lac, dupa ultima jetee.
In Ouchy, de la splendidul Hotel Beaurivage, tren pneumatic la Lausanne, spre stanga de la vapor. (Multi copii mici pentru bagaj).
Cu trasura prin Lausanne, veche, frumoasa catedrala. Grand Pont (frumos viaduct), in 3/4 de ora, dar pretutindeni urcand mereu. La 1,23 cu trenul la Berna. Admirabila calatorie. Sa te asezi in dreapta. Vedere spre lac pana la Villeneuve-Fribourg. Sosire Berna la 4 1/2 (bilet direct la Interlaken. cl. I a 17 fr. 35 -cent.; mai bine insa de luat clasa a 2-a, fiind mai putin plin si tot asa de bine). In Berna ca trasura putin prin oras (de prisos), apoi insa la stanga, pe podul strimt, mare, cu foarte frumoasa vedere asupra Bernei si adancei vai a Aarului, spre Schanzli (1/4 de ora), unde cunoscuta perspectiva spre Berner Oberland (Jungfrau, Monch, Eiger, Finsteraarhorn s. a. m. d.)….. , indarat la gara (trasura pentru tot timpul numai 4 1/2 franci), de unde plecare cu trenul la Thun-Interlaken la 6,15. Splendid drum, din nenorocire era cam tarziu, intrarea in munfii inalti, asa de aproape sa-i prinzi cu mana, necurmata vedere asupra tuturor varfurilor si peretilor de neaua. Apoi 1 1/2 ora vapor pe lacul Thun, primblare foarte frumoasa, pentru noi aproape pierduta din cauza intunerecului, punctul cel mai frumos, cred, la Spiez. In sfarsit pe la 9 1/2, la Darlingen (cu intarziere) si catre 9 3/4 in Interlaken, cu scurta, frumoasa cale ferata (vagoane cu locuri pe terasele de sus). Toate omnibusurile la gara, sosire la Hotel Ritschard (unde 2 camere mai inainie telegrafiate), urcare cu ascensorul, 2 camere la etajul I, frumoase. Luat ceaiu, si la culcare.

continuare
 
Sambata 7/19 Aug. 1882. Dimineata splendida vedere, cu soare, spre Jungfrau. Primblare cu Livia spre micul Hotel Jungfraublick, vedere asupra lacurilor Thun si Brienz, spre Jungfrau si Breithorn.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
La 6,20 dimineata, cu posta (pentru suis 5 cai, altminteri 4), trasura. cu 4 locuri in interior, 2 pe bancheta in spate, 2 [in] coupe in fata, inchise cu geamuri... Superba sosea de munte. La 8,20 in Brunig, sus, hotel; 10 minute popas. La 9,20, jos, in Lungern (frumos lac); schimbarea cailor (?), otelutul “Lion d'or", cu gradinita. Acum inca 2 ore drum ses, prin fafa lungului si nu frumosului lac Sarner, pana la Alpnach, unde sosim la 11 1/2, i indata pe vapor. Drum frumos, deosebit de frumoasa insa este vederea imediat inainte de Lucerna spre fund. Sosire la Lucerna la ora 1... La Lucerna, asteptare pane la plecarea trenului accelerat la Zurich (la ora 4), umpluta cu primblare cu trasura la Cafehaus Gutsch, sus de tot (trasura, 3 persoane, dus si intors, 5 fr.). Admirabila vedere asupra lacului, spre Rigi, spre Todi cel acoperit de neaua, Titlis, Burgenstock s. a. m. d.
La intoarcere, foarte frumoasa impresie a leului de la Lucerna, demn (ideea lui Thorwaldsen)( Un leu strapuns de o sageata, rupta, moare aparand en ghiara sa un scut cu stema regilor Frantei; simbolizeaza pe cei 760 de soldati si 26 de ofiteri, elvelieni, garda a regelui Frantei, masacrati la 1792 aparind palatul regal in contra revolutionarilor. Impresionantul monument (consacrat in 1821) este sculptat in relief in stanca (intr-o grota de 14 m. lungime si 8 m. 70 inaltime) dupa un model de Thorwaldsen. De-asupra grotei einscriptia: Helvetiorum fidei et virtuti. Die X. Aug., II et III Sept. 1792. Haec sunt nomina eorum, qui ne sacramenti fidem fallerent, fortissime pugnantes ceciderunt. Duces XXVI. Solerti amicorum cura cladi superfuerunt Duces XVI.). La ora 4, mai departe cu trenul (clasa a 2-a Lucerna - Zurich a 5 fr.), cu cateva minute inainte de ora 6 la Zurich.... Descins la foarte incantatorul Hotel du Lac (al lui Mooser), foarte bun mic otel (nu trebue confundat cu multe allele au Lac). Camere in etajul I (Nr. 2 si Nr. 4. cu cate 2 paturi, fiecare cu balcon; Nr. 3 fara balcon, dar cu mare pat englezesc pentru 2 persoane; cate-si trele, cu vedere spre lac; nu mari, dar incantatoare, placute, foarte curate). Table d’hotel la ora 6 1/2, excelenta, public foarte cum se cade, serviciul fare sgomot si placut.
Marti 10/22 Aug. 1882. In sfarsit, dormit mai bine, pat foarte bun. Noaptea vant si ploaie, acum cerul acoperit, dar fara ploaie. Socoteala la otel pentru cate-si trei (table d'hôte, cafea, de 2 ori omnibus) 45 de franci. Plecarea din Zurich la 10,07 dimineata, la Romanshorn la 12,10. De la Romanshorn pana la Lindau table d'hôte pe vapor sus, foarte buna, pentru 3 fr. La Lindau, revizie a bagajelor. Plecare din Lindau pe la ora 2. De la Zurich pana la Viena, clasa I a 90 de fr., dar cu plata deosebita pentru bagaj. Sosire la Salzburg (revizie a bagajelor, bun restaurant, sala frumoasa) dupa ora 11 seara.In Viena la 6 1/4dimineata. Buna noapte linistita. Drum frumos de la Lindau la Munchen. Frumoasa gara noua in Munchen. Lumina electrica.
Miercuri 11/23 Aug. 1882. Viena. Tras la Hotel Hoker in strada Bellaria. (Alta data, mai bine [la] Ungar[ische] Krone", ori Kaiserin v. Oestereich". Esti mai aproape de toate). Dupa otelurile din Elvetia, impresia nu e de loc buna, lemn prost la mobile s. a. in. d. Dar foarte prevenitor serviciu. Cu Livia prin oras, intai in Mariahilf cumparaturi pentru personalul nostru de serviciu, iar pentru mine o palarie, cu 5 fiorini, si 1 baston, cu 1 florin. Batiste pentru servitori (foarte frumoase) a 25 de craitari (mantale de ploaie marl pentru doamne, cu 5, 6 si 8 fiorini)……..
Cu Livia la Stadtpark, cafea-inghetata, apoi in Volksgarten, Strauss... La ora 9 acasa la otel; citit, inca, o comedie de Labiche, toti impreuna. La ora 10 culcat. Timp frumos.
Joi 12/24 Aug. 1882. Viena. La 5 1/2 dimineata sculat si citind. Azi la 3 1/2 vom pleca in sfarsit prin Pesta-Varciorova direct la Bucuresti. (Drumul de fer cl. I de la Viena pana la. Bucuresti a 154 1/2 fr., in napoleoni (bagaj 20 de fr.)... Sosirea la Bucuresti Vineri 13/25 August la ora 9 1/2 seara (1/2 de ora intarziere). Cald, luna frumoasa. La gara Kremnitzii si Annette cu frate-sau. Cina acasa la noi foarte placuta, cu un fel de eleganta comodilate de locuit.

continuare
 
Miercuri 18/30 Aug. 1882 la ora 1 la Iasi, Hotel Binder. Drumul de la Bucuresti la Iasi, clasa I, 68 de fr., sleeping 16, bacsis 3. Seara la Drosso, gasit pe Georges Racovitza, sotia lui si Natalie Skelitti. Seara, la mine la otel.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Marti 31 Aug./12 Sept. 1882. Plecat din Bucuresti la 8 1/ 4 dimineata, sosit la Craiova pe la ora 3. Cald. Clasa I Bucuresti-Craiova 30 de fr. Tras la otel Teodoru. Impresie de monotonie despre Craiova. Plictiseala.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Joi 9/21 Sept. 82. ……………………mica seara literara: al-de Mandrea, Eminescu, Slavici, Fagarasanu (inainte de plecarea sa in Belgia, pentru comanda de sine la calea ferata), Chibici, Creanga, Nica……..Eu insu-mi am plecat la Braila, seara la ora 103/4, clasa I Bucuresti-Braila 33 de fr. Sosire la Braila la 5 1/2 diminea-ta.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Luni 6/18 Iunie 83, la 10 3/4 seara plecat spre Iasi cu Clara si Livia (clasa I Bucuresti-Iasi , 66 de lei), Marti la 10 1/2 in Pascani, acolo luat trasura cu 3 cai (30 de lei pana la Agapia si a doua zi indarat) Abia la ora 5 am fost in Agapia (de oare ce ne-am oprit 2 ore la Neamtu din cauza ploii torentiale; era acolo si Ronetti-Roman). Admirabil. Starita maica Cerchez, econoama maica Lefter, arhondareasa Eupraxia Cosmescu. Inapoi de la Agapia la ora 5 dimineata, in Pascani la ora 9, acolo dejunat, intalnit pe Sturdza si Carp cu sotia copiii venind de la Iasi. La 1 in Iasi, eu la Curtea de apel, amanat, la ora 4 indata mai departe inapoi la Bucuresti, unde sosit Joi 9/21 Iunie, ora 5 dimineata. Clara si Livia ramas la Iasi, Hotel Binder.
N. B. De la Neamtu 1 ora pe sosea Baltatesti, bune bai de sare, Dr. Cantemir. De la Neamtu pana la Piatra 38 de chilometri (vre o 5 poste). De la podul peste Moldova pana la Neamtu 14 chilometri, de la Pascani pang Ia soseaua Moldovei vre o 12 chilometri.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Marti 28 Iunie/ 10 Julie 1883, la 5 1/2 dupe amiaza pe o mare zapusala, plecat cu trenul pana la Brasov, unde am sosit la ora 11 noaptea. Hotel Nr. 1, prost. Apoi calatorie de vacanta, prin Sighisoara, Debretin (bai sub salcami, pe o caldura extrema), Poprad (gradina tanara a parcului Huss cu ceva vedere slaba a Tatrei), Oderberg, Breslau, Weimar, Frankfurt a / M., Schaffhausen, la Wiesen, unde 8 zile, apoi pe jos Tiefenkasten, Thusis, [cu] trasura [la] Splugen, Locarno, vapor Baveno (foarte bun Hotel Bellevue), calea ferata St. Gotthard, tunelul Goschenen, Andermatt, Furca, Horpental, splendida scurta calatorie cu drumul de fier Goschenen Brunnen, Brunnen, St. Gallen, Lindau (placuta oprire in Bayerischer Hof), Augsburg ( “3 Mohren" de o nechibzuita eleganta), Salzburg (frumosul Hotel d'Europe), Viena, Pesta. Mai multe amanunte de calatorie, in caietul de calatorie in 8° negru.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Dumineca 25 Decemvrie 1883 / 6 Ianuarie 1884. Viena 2, Sosit cu Staatsbahn la ora 2 dupa timpul de aici, sau 2,48 dupa amiazi, al nostru. De la Bucur[esti]- Viena, cl. I 154 1/2 franci aur. In compartiment cu Dr. Capsa. Decadere ungureasca, conductori mai grosolani, prea lunga asteptare la revizia pasapoartelor la Orsova, cafea proasta la Pesta.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Luni 2/14 lanuarie 1884. Facut inca in pripa cumparaturi, la ora 10 Carp la mine, la 11 plecat cu Nordbahn, prin Cracovia, Lemberg la Itcani, unde sosit Marti dupa pranz la ora 4. (Pe drum, multi poetarie in cap. Luat trasura, prin campuri de neaua si prin paduri, cand noaptea Incepuse a se lasa, intr'o ora si 1/4 (pentru 5- 6 fiorini), facut drumul la Hantesti la Zizin Cantacuzene, incantator la el, lumina electrica, Schopenhauer...

continuare
 
Vineri 9/21 Martie 1884. Ziua de nastere a Clarei, foarte frumoasa zi, cald ca vara, dar inca nicaieri suprafete de iarba verde, desi foile arbustilor de liliac stau gata sa plesneasca si salciile au inverzit, de muguri.- La ora 9 noi 3 la gara, bilete pentru Targoviste (cl. I a 10 lei 80 de bani), la ora 10 [la] Titu, dupa 25' pornit de acolo, la 11,10 statiunea Nucet (herghelia Statului 1) 10' oprire, apoi Vacaresti (idem), privire frumoasa asupra [manastirei] Dealului si a muntilor din spate acoperiti de neaua, la 12,15 in Targoviste, cu frumoasa vedere, biserica mitropoliei, turnul Chindiei s. a. m. d. Noi indata cu trasura (multe la gara) la hotel Bucuresti, unde gasit pe prefectul Pruncu si col[onelul] Logadi la dejun (hanul national, mai interesant, se chiama Marinica), pranzit bine, la 1,15 cu trasura mai departe, intr'o 1/2 de ora, peste lungul pod peste Ialomita, sus la [manastirea] Dealului, (sosea buna), acolo ne-a ajuns din urma cu trasura Vlahuta; noi indata, cu un calugar, mai departe pe jos peste varful dealului, apoi la o casa drept la vale spre Viforita, pe o caldura foarte mare, cu soare, sosire in satul Viforita dupa 3/4 de ora, iute vizitat manastirea, trasurile asteptau, de la Viforita pana la Targoviste 20' cu trasura. Sus pe munte in spatele Dealului, in tufis, gasit milioane de un fel de viorele de Alpi (?) albe foarte frumos inflorite, calugarul le zicea “maseaua ciutei" . La 3,55 trenul a plecat cu noi indarat, la 5 1/2 a fost la Titu, acolo asteptare placuta, peste o ora, pe banca linistita, calda, a statiunii, luat cafea neagra si dulceata, tanarul Ghica (Gulita-effendi) a cerut sa fie prezentat familiei mele, la 6,45 mai departe, la 7,50 seara acasa. Foarte placut [eu] intremat.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Miercuri 27 lunie/9 Iulie 1884……………………..Astazi, Miercuri, la 9 3/4 condus pe Livia la gara Cotroceni, de unde a plecat la Sinaia cu regele, regina, d-rele Natalia Romalo, Zoe Balaceanu si Theodori. Multi domni acolo pentru [luat] ramas-bun. Toti in cilindru, cu redingote (eu, nu prea convenabil, cu palarie rotunda si cu jacheta neagra. De finut minte pentru alta data).
Astazi la ora 4 dupa amiazazi plec cu Clara cu Orient-expresul la Viena, unde ajungem maine Joi la ora 3. Biletul la vagon de dormit la trenul-expres de aici pana la Viena, 37 1/2 franci de persoana.; altminteri, inca biletul de clasa I 155 fr. pana, la Viena. Dupa aceea, ea pleaca, maine-seara de la Viena la Berlin (sa vada dentist si pe papa), apoi [la] Marienbad, apoi iarasi [la] Berlin. Eu insa maine seara spre Schuls-Tarasp. Pentru cele ce au urmat mai departe in calatorie, micul caiet de calatorie negru in 8 °.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Sambata 28 Julie…………………………………………………….La ora 5, spre Sinaia. Transbordare dupa Comarnic, prin tunel. D-na Athanasiu (de la Banca Zerlendi), care ramasese in vagon, fara parale, cu copilul, si careia i-am cedat la Sinaia odaita mea. La 10 3/4 seara in Sinaia. Mite la gara. Seara, ceaiu si [cu] Dragumis.
…………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………
Mercuri , 24 Oct. 84, 11 sara, plecat din Bucur[esti] cu T. Rosetti, B[arbu] Stefanescu [-Delavrancea], Chibici si Caragiali la Iasi; la Mircesti a venit si Alecsandri, la Pascani, Buiucliu, si asa am ajuns in Iasi Joi la 1 ora. Hotel Traian" (Pastia), nou, mare, serviciu rau. (prea putin pentru intinderea casei).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

continuare
 
Luni23 Dec.1885/4 Ian. 1886 La 8 1/2, dim[ineata] [plecat] din Bucureti, la 9 1/4 din Chitila, la 12 ore Marti in Viena. De la Orsova la Viena cl. I 46 fl. hartie.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Vineri 2 7 Dec.1865/8 Ian. 1886 . Platit otelul, odaia a 3 Fl., 25 cr. Paturile cele mai bune. -2° R. Plecat la 11,10 dim[ineata] cu Nordbahn, la Breslau, unde [am] aluns la 10,10 sara. La Oderberg 8 3/4 ore. Biletul 34 marci. Ningea tare spre Breslau. La Breslau zapada multa si frig. Hotel du Nord, langa Cenfralbahnhof.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dumineca -29 Dec.1885/10 Ian.1886 . La 6,50 plecat Cu trenul Breslau-Mittelwalde-Prag, bilet direct cl. II 21 [de] marci. La 10,35 Mittelwalde, granita austr[iaca], reviz[uirea] bagajelor, un snitel si cafea neagra, restaurant prea mic, de-abia 4 calatori, viscol de zapada foarte mare. 40 de minute Aufenthalt. La 11,09 [am] plecat, trenul intarziat.
Viscolul asa de mare, incat nu se vedea nimic din munti. La Gross-Wossek am scapat trenul Praga. Am stat acolo 3 ore, asteptand trenul accel[erat] din Viena, care in fine la 8 ore seara (in loc de 5,24) ne-a adus in Praga. Frig si zapada, dar eu ma aflu bine. In Praga, hotel Schwarzes Ross, pe Graben. Eu o odaie buna si comoda No. 34 in etaj[ul] lI (doua paturi). Vedere spre frumosul Graben. Praga surprinzalor de frumoasa. Alta data “Hotel Blauer Stern" alaturi (dupe Badeker).
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Mercuri 1/13 lanuarie. Praga………………Din Praga, dupa moderata socoteala a otelului (13 1/2 fl.), plecat la 11 1/2 cu trasura otelului la gara caiei ferate a Statului spre Viena, unde am sosit punct 7,10 seara, cu toate uriasele mase de neaua pretutindene. Clasa II tren accelerat de la Praga pana la Viena 14 1/2 fiorini (De la Pesta la Praga inapoi cl. II 34 fl. cu valabilitate 35 de zile).
Lasat bagajul la garderoba garei si cu noua geanta galbena in mana pe jos spre oras. Enorma [cantitate de] neaua peste tot. Trotoarele pretutindeni curatate [de neaua], dar troiane de neaua de 1 metru, adesea de 2 metri intre trotoar si partea carosabila a stradei. In acestea, in dreptul fiecari porti de intrare la case, facut drum de trecere. Unele strade pline inca de neaua pe partea carosabila.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Marti 2/14 Ianuarie 86. Viena. ………………………..Cumparat la Graben 3 sustinatoare de menu, de metal, a 1 1/2 fl., mancat la Breying, platit otelul la 3 1/2, plecat cu trenul la 4 1/2, la 10 1/2 (cu ceva intarziere din cauza zapezei) la Budapesta, cl[asa] a 2-a Viena-Pesta 13 1/2 fl., Pesta-Orsova cl[asa] I 31 fl. 5 cr[aitari], wagon de dormit Pesta-Varciorova 18 fr.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Vineri 13/25 Iunie 1886,... Plecarea Clarei si a Liviei la 7,10 dimineata de la gara Filaret, prin Giurgiu cu vaporul la Pesta, apoi cu trenul la Munchen spre a consulta pe Dr. Oertel.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Joi 21 Aug. /2 Sept. 1886, la ora 11 1/4 dimineata sosit iarasi in Bucuresti, cu o intarziere de doua ore a trenului…………………………………………………………………………………………………………………
Despre calatoria mea Budapesta, Breslau, Salzbrunn, Praga, Nurnberg, Friedrichshafen, Romanshorn, Weissenstein, Chaumont, Macolin, Thun, Kandersteg, Gemmi, Visp, Zermatt, Villeneuve, Aarau, Zell am See, Graz, Viena, Reichenhall, Semmering, Bucuresti, vezi carnetul de calatorie.

sfarsit.