"Istoricul Tractiunii Feroviare Din Romania 1919-1990" Vol III.
Cresterea tonajelor trenurilor si a traficului pe linia Simeria-Petrosani-Lupeni (in epoca fiind singurul acces in bazinul carbonifer al Vaii Jiului) a impus proiectarea unui nou tip de locomotiva,mai puternica,dar care sa utilizeze suprastructura existenta - sine de 23,6 kg/m ce permiteau 12 tone sarcina maxima pe osie. Astfel este ales tipul C+C,la proiectare folosiindu-se rotile de la seria IVd si cazanul de la seria IVe,la care s-a modificat cutia de foc (mai lunga si mai adinca),lucru impus de diametrul mai mic al rotilor motoare.
Prima locomotiva din aceasta serie,nr.4501,a fost testata pe sectia Fiume (Rijeka)-Lie,in lungime de 36 km,cu declivitati medii de 22/1000 si maxima de 25/1000.Locomotiva 4501 a remorcat cu aceasta ocazie un tren de marfa de 18 de vagoane cu o greutate de 300 tone si o viteza de 30km/h.
Rezultatele bune obtinute,duc in vara lui 1909,la comanda a inca 18 locomotive de acest tip.Utilizarea lor a fost extinsa si pe linia Simeria-Petrosani-Lupeni. Sfirsitul anului 1911 prinde in exploatare 40 de locomotive seria MAV VIm.
Per total,fabrica de locomotive din Budapesta, a construit 87 de locomotive Mallet C+C-n4v din care 16 ptr. linia Kaschau (Kosice)-Oderberg si 58 ptr. MAV.
Dupa 1918, 5 locomotive au ramas la MAV, 9 la JDZ (Iugoslavia), 3 la CSD (Cehoslovacia), 2 la FS (Italia) si 39 au fost preluate la CFR
Locomotivele CFR seria 651 au fost utilizate la tractiunea trnurilor de marfa,pina in primii ani ai decadei 1950,pe sectiile Simeria-Petrosani-Lupeni, Cluj-Oradea si Brasov-Predeal ; reparatiile "jenerale" se faceau la Cluj. Ca informatii - de exemplu - pentru locomotiva 651.011 (Bp.3755/1915) (dintre ultimele in circulatie) se poate mentiona ca in vara lui 1944 era in serviciu in depoul Viena Est (purta inscriptie MAV) si a fost repartizata la CFR in 07.11.1048 in urma unui lung schimb de scrisori intre CFR si OBB.........( cu promisiunea ca peste ani si ani vom da austriecilor "Petrom"-ul si titeiul din subsol la OMV...Nota Mea...
)
In 1939 au fost facute studii pentru utilizarea seriei 651 la remorcare pe Boutari-Zaicani (declivitate de 50mm/m),studii ce implicau niste modificari interesante de adaptare,modificari ce ar fi fost facute unei locomotive din parcul Petrosani,cu ocazia reparatiei generale,dupa care urmau incercari cu vagonul dinamometric si tonaje de 150 tone la marfa si 70 tone la calatori.........dar evenimentele din 1940 si pina la sfirsitul razboiului au dus la abandonarea proiectului si apoi clasarea lui pentru vecie.............
Inceputul anului 1950 prinde in parcul CFR 37 locomotive seria 651...dintre acestea 1 era la tractiune calatori, 1 la marfa, 3 la tractiune multipla, 1 la manevra, 1 pentru diverse servicii (de regula ca generator de aburi pe timp de iarna) si 1 "la rece-buna de serviciu". Pe linga acestea,se mai aflau inca 3 in reparatii la ateliere.
Dupa un an,la 01.01.1951,in parcul CFR,seria 651 mai avea pe inventar 33 de bucati si anume....tractiune marfa 2 buc., manevra 4 buc., in reparatie la atelier 1 buc. Ultimele exemplare din seria 651,au fost retrase definitiv din serviciu in cursul anului 1952 si casate ; la 1 ianuarie 1953,in parcul CFR nu mai figura nici o locomotiva.
Cu multumiri autorilor lucrarii mentionate la inceput si din care am luat aceste date.
Ca pret al modelului 1/87.......
......chiar de as trai in Germania....mi-ar fi cam greu sa ma apropii de el.....ar trebui sa pun de-oparte cel putin un "Gehalt".....dar il astept la cotitura pe "Ebay"...dac-o fi in alta varianta.............