Imbunatatiri E69 Lima

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.677
644
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
La Caile Ferate "La Ursu" a sosit o foarte simpatica locomotiva electrica E69 Lima, cu o mare valoare sentimentala pentru posesor, in vederea unor reparatii & imbunatatiri.
Din angrenaj lipsea o roata dintata, in locul careia am montat relativ repede una aproape identica (stanga-jos :wink:), dupa niste mici operatiuni de adaptare:

Ambele roti au acelasi diametru si numar de dinti, atata doar ca roata "mea" este cu o idee mai groasa decat cea originala, avea o proeminenta pe centru si diametrul gaurii era mai mic. Astfel, am taiat proeminenta cu un cutter si am largit gaura cu un burghiu adecvat. Dintii par a fi putin mai ascutiti decat cei ai rotii originale, dar la functionare nu se simte.
Este foarte util sertarasul cu piese, asa-i? 8)
 
Locomotiva nu avea iluminare, situatie care evident trebuia corectata :idea:
Dupa un atent studiu, am ajuns la concluzia ca farurile pot fi perforate cu un burghiu de 1.8mm, iar dinauntru pot fi plasate LED-uri galbene de 1.8mm, punand astfel in aplicare conceptul "je Lampe eine LED" (sau cam asa ceva), adica "in fiecare lampa cate un LED".

Un LED... doua LED-uri... trei LED-uri...
 
Dupa ce am verificat asezarea corecta a LED-urilor, am marcat PLUS si MINUS, dupa care m-am apucat de conexiunile electrice.

La fiecare "bot" al locomotivei, cele trei LED-uri sunt conectate in serie, iar intre LED-urile din farurile laterale se observa binecunoscutele rezistoare de balast de cate 1Kohm.

Anozii LED-urilor din farurile centrale sunt legati impreuna, iar "nodul" respectiv se va conecta printr-un fir flexibil albastru la plusul comun pe care il vom gasi pe sasiul locomotivei. Culorile sarmelor sunt alese intentionat alb si galben, astfel incat ultimii catozi ai LED-urilor laterale sa poata fi conectati usor la locurile adecvate de pe sasiul locomotivei, bineinteles prin fire flexibile albe si galbene.
 
Cum elaboram plusul comun despre care povesteam? Simplu, conectand anozii a doua diode redresoare obisnuite la cate un colector de tensiune de la roti, iar catozii se leaga impreuna. Astfel, indiferent de polaritatea tensiunii de la sine, la "nodul" format din cei doi catozi vom gasi totdeauna plus.

Culorile rosu si negru, ca in mesajul anterior, sunt "pictate" intentionat; oare de ce? :wink:
 
Asa cum spuneam mai sus, am realizat conexiunile dintre LED-urile de pe carcasa cu sistemul electric de pe sasiu prin intermediul unor fire flexibile colorate conform codului culorilor din sistemul digital: albastru pentru plusul comun, alb pentru catodul ultimului LED din fatza (botul 1), respectiv galben pentru catodul ultimului LED din spate (botul 2).
 
Gandindu-ma eu ca valorile curentilor prin circuitul luminilor nu-s chiar astronomice, am creat plusul comun cu ajutorul a doua diode de comutatie 1N4148, dupa cum se vede in imaginile anterioare. Dar... nu tinusem cont de impulsurile zdravene de curent/tensiune date de motorul electric in functiune, care s-au dovedit fatale pentru bietele diode :oops:
Asa ca, dupa doua perechi de diode 1N4148 "fripte", am montat o pereche de diode 1N4007 :mrgreen:
 
Alte aspecte:

Hmmm... ati sesizat si voi ca parca lipseste ceva? Eu DA, si anume pantografele ridicate :mrgreen:
Pantograful simpaticei E6902 nu putea sta ridicat fiindca nu mai avea arcuri :(. Totusi, revenind la cutiutele mele cu maruntisuri, am gasit un arculetz numa'bun 8)