Imbunatatiri BR17 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.677
644
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Locomotiva cu abur BR17.1095 nr.art.74117 Fleischmann se află în colecția mea din februarie 2011, fiind prima mea locomotivă cu sunet. Poate duce fără probleme celebrul meu expres internațional, cu toate că are numai două osii angrenate și cu cauciucuri de tracțiune, iar roțile și bielele sunt absolut superbe. Încă de pe atunci m-am tot gândit ce aș mai putea face pentru optimizarea sunetului și, la un moment dat, din neatenție era să șterg întreg conținutul original al decodorului cu sunet. Din fericire, așa ceva nu s-a întâmplat și simpatica locomotivă a rămas cu sunetul livrat din fabrică. Totuși... în atelierele Căilor Ferate "La Ursu" a sosit un nou decodor ESU LokSound5 cu mufă NEM651, numa'bun pentru această locomotivă, pe care l-am și încărcat cu sunetele unei alte locomotive relativ similare BR18.4, tot de expres, tot cu 4atru cilindri și tot cu 3rei osii motoare de diametru mare. Uitându-mă eu la multitudinea de fire colorate care abia așteaptă să transporte prin locomotivă comenzi de la ieșirile AUX1-2-3-4... ceva îmi spune mie că vor apărea lumini în cabină, în focar și la roți :cool:
Întrebare întrebătoare: cam pe unde să plasez luminițele de la roți? Cunoaște cineva vreo poză cu o BR17-10 reală cu aceste lumini în funcțiune? Deocamdată tot ce am găsit eu este acest filmuleț al unei versiuni Roco asemănătoare:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://www.youtube.com/watch?v=u53ajPyi544]View: https://www.youtube.com/watch?v=u53ajPyi544[/img]
 
Pe vremea Pr S10/S10.1 aka BR 17 ideea de Triebwerksbeleuchtung adica lumini la roti inca nu fusese inventata. Orice lumina in acea zona e - cu riscul de a te dezamagi - un fals istoric si un kitsch absolut.
 
  • Love
Reacții: mpursu
Mulțumesc mult, Horia! :cool:
41.gif
36.gif

Studiind mai îndeaproape șasiul locomotivei, observasem că misiunea montării de Triebwerksbeleuchtung este aproape imposibilă, așa că mesajul tău este exact ce-mi trebuia :)
Dar lumini alb-incandescent/roșu, cu puțină bunăvoință, pot fi luate în considerare? La cazan poate că pot să montez, dar la tender... mai vedem la fața locului, așa că s-ar putea să nici nu fac nimic în acest sens.
 
OK, deșurubăm și ridicăm cazanul&cabina de pe șasiu...
IMG_1745e.jpeg

... ca să descoperim o problemă: pe interfața digitală NU se află un conector-mamă NEM651, ci pinii conectorului-tată al decodorului care au fost cositoriți direct :confused:
IMG_1746e.jpeg

Altă distracție; locomotiva nu a fost dotată cu "spatele" cazanului, pentru ca difuzorul original să poată fi montat în cabină:
IMG_1747e.jpeg

Cutia de rezonanță a difuzorului este foarte solid asamblată pe pasarela neagră de deasupra roților, deci nu prea a(ve)m perspective de demontare. Bine, hai si zicem că dezlipim firele decodorului existent și verificăm impedanța difuzorului respectiv, pe care-l vom folosi ca atare dacă acesta corespunde cerințelor noului decodor sau îl schimbăm în caz contrar cu unul adecvat. Nu prea mă împac cu ideea de a renunța la lumina din cabină ("care cabină?!" ar zice unii) și la focul din focar (idem), însă... nu-i exclus să apară niște idei năstrușnice în acest sens.
IMG_1748e.jpeg

Chiar așa, vă gândiți și voi la ce mă gândesc și eu?
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Dar lumini alb-incandescent/roșu, cu puțină bunăvoință, pot fi luate în considerare?

Pe vremea aceea lumina rosie se obtinea prin punerea unei "saibe" rosii transparente in fata semnalului respectiv. Tot asa si cu celelalte semnale colorate, verde, violet etc.

Cum locomotiva (reala) avea iluminat electric singura functiune de lumina realista pe care o poti implementa (insa cred ca exista si din fabrica) e schimb de lumini alb/alb pe sens de mers. Insa rosu nu are ce cauta pe ea.
 
  • Like
Reacții: AdyAero și mpursu
OK... după ce mi-am făcut un pic mai mult curaj, am reușit să desprind locașul difuzorului de pe pasarela neagră, am dezlipit firele decodorului original (ESU LokSound V3.5 cu difuzor de 100 ohmi) și am ridicat de pe șasiu interfața digitală...
IMG_1761e.jpeg

... așa că putem contempla cabina locomotivei
4.gif

IMG_1751e.jpeg

... și, după câteva studii în acest sens, începem să vizualizăm poziția noului difuzor:
IMG_1755e.jpeg

IMG_1760e.jpeg

Cât despre înlocuirea beculețelor cu LED-uri, deocamdată (și) această inițiativă trece pe plan secundar din motive tehnice, dar nu-i exclus să revină în actualitate.
 
Iată aici interfața digitală a locomotivei, după operațiunile de extragere a conectorului-tată cositorit
9.gif

IMG_1763e.jpeg

Evident, deja este lansată comanda pentru un nou astfel de subansamblu, care ar face bine să chiar aibă acel conector-mamă NEM651
45.gif

Între timp... oare ce reprezintă imaginile următoare?
4.gif

IMG_1764e.jpeg
IMG_1765e.jpeg
 
Poză în contra-lumină a simpaticei locomotive BR17:
IMG_1778e.jpeg

Să admirăm mai de aproape roțile motoare și, evident, bielele corecte:
IMG_1779e.jpeg

Bine... știm că în cazul acestei locomotive adevăratele roți motoare sunt cele de pe osiile 1 și 4 ale tenderului, angrenate la motorul ascuns acolo
4.gif
, da'totuși ne bucurăm de acuratețea per total a acestui foarte reușit model feroviar
41.gif

Dacă tot am demontat locomotiva, am profitat de ocazie pentru a îndepărta acel contact metalic în formă de ciupercă dintre roțile osiei 1 motoare, caracteristic locomotivelor Fleischmann
36.gif

IMG_1783e.jpeg
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: AdyAero
O primă încercare de repunere în funcțiune a interfeței digitale, cu ajutorul unui conector cu 6ase pini aflați la câte 1.27mm unul de altul (adică... exact NEM651), aflat în oferta unei celebre firme de produse electronice din România:
IMG_1802e.jpeg

IMG_1803e.jpeg

Da, noul conector se potrivește perfect :cool: , dar traseele de pe cablaj și trecerile dintre fețele acestuia sunt cam... avariate :oops:, așa că nu prea cred că voi face lipiturile. Voi aștepta noua interfață și, dacă se va întâmpla să vină și ea FĂRĂ acel conector... măcar știu că-l voi monta chiar eu
4.gif
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Pana la urma, cu ce te-a suparat LokSound v3.5? Ma gandesc ca aceste decodoare se inteleg mai bine cu motoarele de generatie mai veche, fata de variantele mai recente (LS v4.0 sau LS 5).

Anyway, testeaza-le comparativ pe amandoua, si spune-ne ce si cum.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Vechiul ESU LokSound v3.5 m-a "supărat" pentru sunetele care păreau un pic nenaturale (poate și din cauza difuzorului mare de 100 ohmi), pentru sunetul frânei care pornea imediat ce dădeam comanda de oprire (imposibil de reglat), pentru activarea mai ciudățică a unor sunete (remediată cu greu), pentru imposibilitatea de a schimba proiectul de sunet fără pierderea iremediabilă a celui prezent etc. Bine, poate că și pretențiile mele au evoluat odată cu creșterea numărului de locomotive cu sunet de la căile mele ferate
4.gif

Motorul locomotivei este de generație destul de nouă și pare să aibă chiar 5inci poli, cu un rulaj impecabil sub comanda ambelor decodoare (de unde știu?! aveți puțintică răbdare, cum bine zis-a Caragiale).
 
Povestea merge mai departe...
Noua interfață digitală a sosit relativ repede (mulțumesc, HGDan
41.gif
) și, foarte încântat, am constatat că are conectorul NEM651 pe care-l așteptam. Încercarea mea prealabilă de a cositori noul meu conector pe vechea interfață a fost admirabilă, sublimă chiar am putea zice, dar a eșuat cu mare succes :p...
IMG_1839e.jpeg

IMG_1838e.jpeg

... așa că am făcut transplantul noii interfețe pe locomotivă și, în sfârșit, am putut conecta noul decodor :cool:
IMG_1844e.jpeg

IMG_1843e.jpeg
 
Lipim frumos difuzorul și-l admirăm...
IMG_1852e.jpeg

IMG_1847e.jpeg

... și activăm ieșirile AUX1 (fir verde) și AUX2 (fir violet), pe care am avut grijă în prealabil să le alocăm funcției F8 (lumină cabină by MPU) respectiv funcției F4 (sunet lopată cărbuni by ESU & lumini roșii clipitoare focar by MPU) :cool:
IMG_1851e.jpeg

Oripilați de ideea scurtării firelor, ceea ce ar fi însemnat dezlipiri & tăieri & dezizolări & re-lipiri :p, adunăm frumos firele și le grupăm pe lângă decodor astfel încât să încapă în locașul din cazan și să poată trece spre cabină prin deschizătura din spatele cazanului, după care ne facem curaj și... asamblăm locomotiva:
IMG_1857e.jpeg

Foc cazan:
IMG_1855e.jpeg

Lumină cabină:
IMG_1856e.jpeg

Încântați de rezultate, refacem pozele din alt unghi...
IMG_1853e.jpeg

IMG_1854e.jpeg

... și, după reglarea celor 4atru pufăituri regulamentare per rotație a roților motoare, declarăm terminată cu succes operația de redigitalizare & resonorizare a locomotivei BR17 Fleischmann
36.gif
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Simpatica locomotivă a revenit pe căile ferate...
IMG_1884e.jpeg

IMG_1885e.jpeg

IMG_1886e.jpeg

... unde tractează trenul accelerat :cool:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://www.youtube.com/watch?v=cXNJnLAU1LE]View: https://www.youtube.com/watch?v=cXNJnLAU1LE[/img]

Evident, ea duce la fel de bine și expresul
41.gif
, chiar dacă unii ar spune că vagoanele ar fi prea moderne pentru ea. În fond și la urma urmei, se practică trenurile nostalgice tractate de locomotive cu abur restaurate și păstrate cu multă grijă de colectivele de pasionați feroviari, așa că... dacă se poate în lumea reală, atunci se poate și în lumea 1:87
36.gif