Astazi , cu ocazia unei discutii despre diverse locomotive, mi-am adus aminte ca o "batrana doamna" din colectie avea o mare problema cu luminile fata, mai exact scapa lumina prin laterale intr-un mod deranjant. BR44 1166 DRG de la Roco , cod 43351, deci de productie mai veche. Locomotiva a fost achizitionata de noua, trecuta in digital cu un Zimo MX600 PLUX12 si are un comportament exemplar pe sina (nu exagerez cu nimic) - e silentioasa, ruleaza foarte lin (chiar fara a seta prea multe prin decodor) si arata foarte elegant, chiar daca e un model fara deflectoare de fum.
Asadar, "victima" operatiei - din pacate eram prins de febra lucrului si am omis sa fac poze cu starea initiala a luminilor.
Din fabrica, locomotiva are 2 ghidaje de lumina separate si independente, a caror conceptie e cauza tuturor problemelor. Dupa ce am facut diverse probe cu lumini amplasate in fel si chip, am ajuns la concluzia ca e necesara o abordare ceva mai radicala.
Am pornit cu 2 LED-uri 0603, carora le-am lipit niste fire si un rest de cablaj de test pe care am lipit 2 rezistente SMD de 9,5kohm fiecare (lumina xenon de Q7 nu se inventase cu 70 ani in urma).
Am taiat ghidurile de lumina si am lipit cu o rasina care se intareste in lumina UV cele 2 led-uri de ghidurile ajustate
Avand un rezultat multumitor (desi lumina e un pic cam galbena, trebuia sa o duc un pic spre rosu, dar e foarte ok si asa cum e acum) , am trecut la montarea lor pe locomotiva si primele probe "real-life"
Dupa cum se poate vedea, ghidurile arunca lumina peste tot (totusi e o locomotiva fabricata cu ceva ani in urma, pe vreme cand inca se purtau ghiduri de lumina lungi). Asa ca am trecut la mascarea lor astfel incat sa nu mai "scape" lumina decat in directia care trebuie.
Dupa alte cateva probe si ajustari pe ici pe colo, am asamblat la loc cazanul si am facut primele probe. Rezultatul pe intuneric complet, mai jos
Si la lumina "de lucru"
Per ansamblu lucrarea a fost destul de migaloasa, dar mi-am educat rabdarea inainte de a incepe lucrul. A trebuit sa manevrez cu mare grija locomotiva, pentru ca e plina de detalii, piese, etc. Initial am am avut ideea de la pune led-urile direct in lampi, dar nu a fost posibil datorita faptului ca lampile/farurile sunt tinute in pozitie fix de aceste ghiduri de lumina. Asa ca singura solutie care mi-a venit in cap a fost amplasarea prin lipire a led-urilor SMD pe capetele ghidurilor , mai ales ca in zona in care am taiat ghidul de lumina exista un spatiu numai bun pentru asta.
Pe de alta parte, desi in imaginile de inceput led-urile 0603 apar cu fire de cupru lipite, am renuntat la ele si am facut legaturile folosind cabluri ESU subtiri (deja am intrat pe rosu cu stocul), deci distractie suplimentara. De asemenea, a trebuit sa ma asigur ca nu exista nici un contact intre led-uri si sasiul locomotivei, ca nu e cazul de surprize cu fum prin casa.
Cu toate acestea, rezultatul a fost cel care trebuie, iar locomotiva si-a reluat deocamdata locul in depou, dupa cele cateva probe cu noile lumini frontale. (trebuie sa mai strang niste sine, ca sa pot face un aranjament de"joaca" si mai ales pentru a efectua diverse reglaje la decodoare)
Asadar, "victima" operatiei - din pacate eram prins de febra lucrului si am omis sa fac poze cu starea initiala a luminilor.
Din fabrica, locomotiva are 2 ghidaje de lumina separate si independente, a caror conceptie e cauza tuturor problemelor. Dupa ce am facut diverse probe cu lumini amplasate in fel si chip, am ajuns la concluzia ca e necesara o abordare ceva mai radicala.
Am pornit cu 2 LED-uri 0603, carora le-am lipit niste fire si un rest de cablaj de test pe care am lipit 2 rezistente SMD de 9,5kohm fiecare (lumina xenon de Q7 nu se inventase cu 70 ani in urma).
Am taiat ghidurile de lumina si am lipit cu o rasina care se intareste in lumina UV cele 2 led-uri de ghidurile ajustate
Avand un rezultat multumitor (desi lumina e un pic cam galbena, trebuia sa o duc un pic spre rosu, dar e foarte ok si asa cum e acum) , am trecut la montarea lor pe locomotiva si primele probe "real-life"
Dupa cum se poate vedea, ghidurile arunca lumina peste tot (totusi e o locomotiva fabricata cu ceva ani in urma, pe vreme cand inca se purtau ghiduri de lumina lungi). Asa ca am trecut la mascarea lor astfel incat sa nu mai "scape" lumina decat in directia care trebuie.
Dupa alte cateva probe si ajustari pe ici pe colo, am asamblat la loc cazanul si am facut primele probe. Rezultatul pe intuneric complet, mai jos
Si la lumina "de lucru"
Per ansamblu lucrarea a fost destul de migaloasa, dar mi-am educat rabdarea inainte de a incepe lucrul. A trebuit sa manevrez cu mare grija locomotiva, pentru ca e plina de detalii, piese, etc. Initial am am avut ideea de la pune led-urile direct in lampi, dar nu a fost posibil datorita faptului ca lampile/farurile sunt tinute in pozitie fix de aceste ghiduri de lumina. Asa ca singura solutie care mi-a venit in cap a fost amplasarea prin lipire a led-urilor SMD pe capetele ghidurilor , mai ales ca in zona in care am taiat ghidul de lumina exista un spatiu numai bun pentru asta.
Pe de alta parte, desi in imaginile de inceput led-urile 0603 apar cu fire de cupru lipite, am renuntat la ele si am facut legaturile folosind cabluri ESU subtiri (deja am intrat pe rosu cu stocul), deci distractie suplimentara. De asemenea, a trebuit sa ma asigur ca nu exista nici un contact intre led-uri si sasiul locomotivei, ca nu e cazul de surprize cu fum prin casa.
Cu toate acestea, rezultatul a fost cel care trebuie, iar locomotiva si-a reluat deocamdata locul in depou, dupa cele cateva probe cu noile lumini frontale. (trebuie sa mai strang niste sine, ca sa pot face un aranjament de"joaca" si mai ales pentru a efectua diverse reglaje la decodoare)