Imbunatatire BR50 Roco

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Simpatica locomotivă BR50 Roco cu cabină în tender din colecția mea este frumoasă, spectaculoasă și dotată cu sunet din fabrică

Ce ar avea ea de îmbunătățit? Mai bine zis, ce aș avea EU de îmbunătățit la ea?

Farurile? Neeeh, au deja LED-uri (aproximativ) warm-white, iar LED-uri roșii n-am chef să adaug (deocamdată
).
Cuplarea apropiată între locomotivă și tender? Neeeh, există deja și funcționează perfect.
Motorul? Neeeh, are cinci poli și volant.
Sunetul? Neeeh, este FOARTE bine reglat.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Da, aţi văzut bine, în cutiuţă se află noile roţi metalice şi noile biele pentru BeRea50

Deci, toate fiind pregătite, locomotiva a intrat în Șantierele Căilor Ferate "La Ursu":

Pentru conformitate, înainte de demontare am reasamblat bielele existente în poziţia iniţială, cu buclucaşa contramanivelă de pe stânga orientată spre înapoi

Cu ajutorul cheii tubulare aflată demult în trusa de scule (mulţumesc încă o dată, HGDan)...

... am demontat toate bielele de pe roţi:




Se observă cauza pentru care simpaticele contramanivele sunt înclinate dreapta-înainte-stânga-înapoi: butoanele roţilor motoare sunt profilate în mod identic, cu profilul înclinat spre dreapta, iar fâşiile de tablă ştanţată care întruchipează contramanivelele au gaura profilată pe lungime. Astfel, pe partea dreaptă piesa respectivă este înclinată spre dreapta, adică spre cazan, ceea ce este corect, iar pe partea stângă piesa este înclinată tot spre dreapta, adică spre cabină, ceea ce este greşit. Am observat că noile roţi & biele se aşează corect pe ambele părţi, deci... sunt FOARTE curios ce soluție a fost adoptată.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Eeei, aici e aici...

Pe şasiu se află în continuare vechile biele, nituite pe suporturile respective şi fixate de cilindri. Tot acest ansamblu trebuie scos de acolo şi înlocuit cu cel nou, iar pentru această operaţiune trebuie ridicat ansamblul cazan & cabină de pe şasiu, ceea ce este mult mai uşor de spus decât de realizat. ĂËurubul negru de la mijlocul şasiului eliberează cazanul, e drept, dar cabina nu poate fi eliberată până nu se scoate manşonul cardanului de pe "nuca" melcului care transmite mişcarea motorului din tender către roţile motoare ale locomotivei. OK, dar mai înainte trebuie tras afară tenderul din furca de cuplare apropiată, cu mare atenţie la firele din jurul acesteia.
în sfârşit, şasiul este eliberat şi am reuşit să ridic de acolo ansamblul biele & cilindri...



... şi putem compara noul ansamblu (stânga) cu cel vechi (dreapta):
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Ia să ne uităm mai de aproape la simpaticele contramanivele, realizate foarte frumos din plastic şi nituite la bielele metalice ale culiselor, şi la butoanele roţilor motoare principale:




Hopa! Butoanele ambelor roţi motoare principale sunt profilate identic, cu profilul înclinat spre dreapta!
Daaaaar... "picioarele" contramanivelelor sunt diferit profilate, astfel încât, după montarea pe roţi, cea din dreapta se regăseşte orientată spre dreapta, adică spre cazan, iar cea din stânga se regăseşte orientată spre stânga, adică tot spre cazan

Sincer să fiu, eu mă aşteptam ca butoanele roţilor motoare să fie profilate simetric (unul spre stânga şi celălalt spre dreapta) şi picioarele contramanivelelor să fie identice, ca la multe locomotive Fleischmann corecte. Dar, în cazul de faţă, contramanivelele sunt diferite şi roţile motoare sunt identice, ceea ce presupune un pic mai mare atenţie la nituirea contramanivelei corecte pe biela respectivă a culisei şi montarea uşoară a bielelor pe roţi, fiindcă astfel nu mai contează poziţionarea osiei motoare pe şasiu.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Noul "steering assembly" este montat pe şasiu...

... aşa că montăm frumos pe şasiu ansamblul cazan & cabină, montăm la loc cardanul şi cuplăm înapoi tenderul pe furca de cuplare apropiată la locomotivă. Urmează alinierea roţilor, montarea bielelor de cuplare şi fixarea acestora pe roţi cu ajutorul pinilor din plastic. Floare la ureche... sau.... chiar?



Și această operaţiune s-a dovedit a fi mai complicată decât părea, fiindcă pinii de plastic au intrat foarte greu în locaşurile lor, iar accesibilitatea la butoanele roţilor motoare respective n-a fost chiar excelentă

Totuşi... ouf... am dus la bun sfârşit şi această etapă, după care am plasat bielele motoare pe butoanele roţilor adecvate şi am montat contramanivelele, care (evident!) s-au găsit în poziţiile corecte pe ambele părţi ale locomotivei





filmare pe roller-tester
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Operaţia fiind declarată reuşită
, facem repede o sesiune foto cu verişoarele BR50 şi BR52...




... după care adunăm piesele rămase (sunt numai cele vechi, evident
) şi punem locomotivele înapoi în cutii fiindcă... mai avem de aşteptat până la următoarea instalare a Căilor Ferate "La Ursu"


În afară de o uşoară bătaie axială a osiei motoare principale, care apare numai la curbele spre dreapta şi care (sper că) va dispărea după rodaj, locomotiva se comportă impecabil în noua configuraţie şi arată excelent, aşa că sunt FOARTE încântat de îmbunătăţirea pe care am realizat-o
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Voi căuta o modalitate conform căreia să pot întoarce în poziţia corectă butonul profilat al roţii motoare principale de pe stânga - sau măcar să-i refac profilul în mod adecvat.
Dacă vor apărea doritori pentru aceste componente, aflate în stare excelentă atât mecanic cât şi optic, se poate negocia
 
Ultima editare:

mateis

New Member
Trenulist
12 Noi 2014
6
0
brasov
LOCATION
brasov
Super, felicitari pentru lucrare.
Oricum am urmarit foarte multe lucrari din - Șantierele Că’ilor Ferate "La Ursu" si m-am inspirat pentru multe lucrari pe care am reusit sa l-e realizez ca incepator....geru dar a mers.
Numai bine
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Așa cum spuneam în subiectul dedicat colecției mele, în mega-pachetul cu piese pe care l-am primit de curând s-au aflat și niște piese pentru BeRea50, mai precis un cazan complet cu deflectoare Wagner, o "cochilie" de tender cu același număr aflat pe noul cazan și un set de 3rei capace ale sertarelor.

Pur și simplu îmi doream de multă vreme o aburoasă cu deflectoare Wagner, iar acum mi s-a arătat ocazia perfectă de a obține una. Astfel, după o conversație e-mail cu Roco, am aflat că aceste piese se potrivesc perfect pe șasiul locomotivei mele exact cum s-au potrivit roțile & bielele noi (aplauze), așa că... le-am comandat și le-am primit :cool:
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Să ne amintim despre ce locomotivă este vorba și de deflectoarele ei Witte ;-)

Ținând cont că locomotiva a mai fost demontată cu ocazia schimbării roților & bielelor, mi-am imaginat că operația va decurge ușor, deci...

Am avut oarece dificultăți fiindcă... nu mai demontasem niciodată acest tender și instrucțiunile de utilizare erau admirabile, sublime chiar am putea zice, dar lipseau cu desăvârșire :p
Noul cazan vine din fabrică dotat cu un difuzor și cu firele respective de conexiune cu pini gata montați, care se înfig în conectoarele de pe interfața digitală din tender. Astfel, după ce am demontat vechiul cazan și am scos conectoarele din mufele interfeței digitale, am putut să compar cele două cazane și să-l montez pe cel nou pe șasiul locomotivei.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Aceste operațiuni n-au fost chiar atât de ușoare pe cât le-am făcut eu să pară :D
Un deflector nu era bine montat, deci a trebuit să-l dau jos, să-l studiez și să-l montez înapoi, o piesă de pe șasiu era cam "slobodă" și tot sărea de la locul ei în momentul plasării cazanului, una din țevile de evacuare a aburului a căzut de la locul ei, cablurile erau cam multe și cam scurte etc. Totuși, noul cazan s-a așezat până la urmă definitiv pe șasiu :aplauze:
Revenim la tender...

... pe care-l "îmbrăcăm" cu noua cochilie, montăm conectoarele cu firele dinspre locomotivă, așezăm partea superioară recoltată de la vechea carcasă astfel încât să NU calce firele, cuplăm tenderul la locomotivă, îl decuplăm fiindcă am uitat să așezăm corect cardanul, cu MARE atenție fiindcă firele noului difuzor sunt SCURTE, cuplăm corect cardanul etc.ș.a.m.d. :p
În sfârșit, iată locomotiva completată, cu deflectoarele Wagner și cu noile numere 8)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Bineînțeles că uitasem să montez capacele sertarelor, așa că am remediat situațiunea respectivă, dar nu foarte ușor fiindcă respectivele piese au intrat tare greu în locașurile respective. Această operație a fost îngreunată și de faptul că nu prea mai aveam loc de "manevră" din cauza cazanului, pe care NU am mai vrut să-l dau jos încă o dată :p
Să ne amintim unde am fost și unde am ajuns (stânga - cazan inițial, dreapta - cazan nou)

Din fericire, cutia locomotivei permite "găzduirea" ambelor variante :aplauze:
Ce a mai rămas din locomotiva inițială? Șasiul, luminile, motorul și carcasa superioară a tenderului :D
În urma multiplelor operații de îmbunătățire a simpaticei BeRi50 Roco, mi-au rămas vechiul cazan și carcasa inferioară aferentă a tenderului, respectiv roțile & bielele vechi:

Dacă are cineva nevoie de ele, sunt disponibile :)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.371
51
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
La pornirea locomotivei, surpriză! Sunetul era FOARTE puternic datorită noului difuzor, așa că am căutat CV-ul respectiv și i-am redus valoarea de la 120 (fabrică) la 64, și tare cred că va urma să-l mai reduc :D
Astfel se încheie și această etapă de îmbunătățire a năzdrăvanei BR50 Roco kabinentender. Practic, ea se află acum la nivelul acestei locomotive Roco :cool:
 
Ultima editare: