In continuare as vrea sa va prezint varianta mea de iluminare pentru vagonul CFR supraetajat de la Piko.
Vagonul ruleaza impreuna cu locomotive DC analogice, deci tot timpul va exista variatie a tensiunii. de la inceput scopul urmarit de mine a fost sa obtin o iluminare constanta, incepand cu o tensiune cat mai mica aplicata pe linie. de asemenea, am dorit ca sa pot regla nivelul iluminare al vagonului, astfel incat sa nu fie nici prea puternic si nefiresc, dar nici atat de slab incat sa fie insesizabil.
astfel am ajuns la concluzia utilizarii unui circuit construit in jurul lui LM317, detalii despre schema (simpla de altfel) aici:
http://niqro.3x.ro/LM317/LM317.htm pentru r2 am folosit o rezistenta variabila de 1 kohm, r1 260 ohm, dorind sa am o variatie de teniune la iesire de pana la ~6 volti. bineinteles am utilizat si o punte de diode. placuta cu circuitul:
pentru a evita intreruperile (palpairile luminii), am vrut sa culeg tensiunea de pe toate rotile. pentru aceasta am tras fire cat mai subtiri pe sub "scaunele" de la parter catre ambele boghiuri. firele le-am trecut prin canalul (orificiu) pivotului:
pentru a realiza aprinderea la o tensiune cat mai mica, toate ledurile au fost legate in paralel (din pacate, fara rezistente de balast). rigleta mai lunga este pentru etaj, cea scurta pentru parter:
rigleta pentru parter am lipit-o de tavan cu moment:
pentru a imbunatati dispersia uniforma a luminii in vagon, peste rigleta am lipit o jumatate in sectiune longitudinala dintr-o bagheta de la jaluzele oriontale
am pozitionat placuta circuitului intr-o zona a vagonului care nu se vede, iar intr-o toaleta am ingheuit un condensator de 1000 micro @ 10v pentru a elimina potentialele palpairi (intreruperi)
in continuare am lipit si rigleta superioara de tavanul vagonului, avand aplicata o bucata similara de bagheta. rezultatul final:
statistici electrice: ledurile sunt aprinse 100% la 5,5 volti, dar in rulare apar palpairi (nu se incarca suficient condensatorul). la 6,3 volti functionarea este 100% stabila in conditii de rulaj. nu stiu inca ce curent absoarbe, trebuie sa masor.
maine revin si cu partea ce culegere a curentului de pe osii.
Vagonul ruleaza impreuna cu locomotive DC analogice, deci tot timpul va exista variatie a tensiunii. de la inceput scopul urmarit de mine a fost sa obtin o iluminare constanta, incepand cu o tensiune cat mai mica aplicata pe linie. de asemenea, am dorit ca sa pot regla nivelul iluminare al vagonului, astfel incat sa nu fie nici prea puternic si nefiresc, dar nici atat de slab incat sa fie insesizabil.
astfel am ajuns la concluzia utilizarii unui circuit construit in jurul lui LM317, detalii despre schema (simpla de altfel) aici:
http://niqro.3x.ro/LM317/LM317.htm pentru r2 am folosit o rezistenta variabila de 1 kohm, r1 260 ohm, dorind sa am o variatie de teniune la iesire de pana la ~6 volti. bineinteles am utilizat si o punte de diode. placuta cu circuitul:
pentru a evita intreruperile (palpairile luminii), am vrut sa culeg tensiunea de pe toate rotile. pentru aceasta am tras fire cat mai subtiri pe sub "scaunele" de la parter catre ambele boghiuri. firele le-am trecut prin canalul (orificiu) pivotului:
pentru a realiza aprinderea la o tensiune cat mai mica, toate ledurile au fost legate in paralel (din pacate, fara rezistente de balast). rigleta mai lunga este pentru etaj, cea scurta pentru parter:
rigleta pentru parter am lipit-o de tavan cu moment:
pentru a imbunatati dispersia uniforma a luminii in vagon, peste rigleta am lipit o jumatate in sectiune longitudinala dintr-o bagheta de la jaluzele oriontale
am pozitionat placuta circuitului intr-o zona a vagonului care nu se vede, iar intr-o toaleta am ingheuit un condensator de 1000 micro @ 10v pentru a elimina potentialele palpairi (intreruperi)
in continuare am lipit si rigleta superioara de tavanul vagonului, avand aplicata o bucata similara de bagheta. rezultatul final:
statistici electrice: ledurile sunt aprinse 100% la 5,5 volti, dar in rulare apar palpairi (nu se incarca suficient condensatorul). la 6,3 volti functionarea este 100% stabila in conditii de rulaj. nu stiu inca ce curent absoarbe, trebuie sa masor.
maine revin si cu partea ce culegere a curentului de pe osii.