Cu ceva timp in urma scriam ca,
" in timp ce altii sunt atrasi de bielele locomotivelor cu aburi
, mie imi sunt mai aproape modelele contemporane, iar dintre ele, trenurile de mare viteza - fascinante prin eleganta, simplitatea si cursivitatea liniei lor.
Modelul ICE3 de la Piko, desi din gama hobby, este bine realizat (comparabil cu cel de la Marklin - dupa cum remarca SantaFeFan) :!:

Trebuie sa recunosc ca la exterior se prezinta f. bine, cu un grad de detaliere rezonabil (oricum nici prototipul original nu abunda in repere), iar interioarele sunt mobilate, cu toate ca prin geamurile fumurii - aproape opace - nu se vede mai nimic...
Interesanta este solutia tehnica: culegerea curentului se face de catre osiile vagonului capat 1 si este trimis apoi prin cuple cu contacte la vagonul motor - bordbistro - care gazduieste un motor in trei poli cu 2 volante mari.
Desi boghiurile au doar cate o singura osie motoare, tractiunea este asigurata de greutatea mare a vagonului si de cele 4atru :!: cauciucuri de frictiune.
Si totusi probleme de rulare exista: vagonul 1 este prea usor, iar lamelele de contact pur si simplu blocheaza rotile care mai mult aluneca decat se invart, culegerea curentului fiind defectuoasa.
Primul lucru pe care l-am facut a fost sa mut, asadar, lamelele colectoare pe boghiurile vagonului motor, chit ca astfel cele 4 roti cu cauciucuri contribuie mai putin la culegerea curentului. Cu toata apasarea lamelelor, greutatea mare a vagonului motor (504g :!: ) asigura rotirea osiei colectoare care nu patineaza.

Acum, rotile vagonului 1, ramase fara lamele, se invart usor si nu mai aluneca pe sine.
Culegerea curentului numai prin patru roti ale vagonului motor nu este insa cea mai fericita idee, si cum exista deja cuple cu contacte catre vagonul 1 am apelat la binecunoscutele lamele rally care insa nu mai blocheaza rotile :!: :idea:

..."
Incurajat de succesul operatiunii de imbunatatire a automotorului Desiro de la Piko (vezi aici), am decis sa vad ce ar mai fi de facut si in privinta ICE3-ului...
Prima idee: sonorizarea ! (desi sunt multi cei care sustin ca locomotivele electrice nu au un "sound" deosebit, mie chiar imi place sunetul caracteristic produs de demarajul unui ICE3 :lautar: )
Prima idee = prima problema: Piko nu a prevazut posibilitatea folosirii unui decodor cu sunet, prin urmare nu exista locasuri pt. difuzor. Mai mult, garnitura reala nu are locomotiva, fiecare vagon avand propriile motoare, deci sunetul ar trebui distribuit uniform de-a lungul trenului...
La Piko, vagonul motor este cel BordBistro, situat in mijlocul garniturii si desi exista cuple cu contacte electrice, acestea sunt ocupate in totalitate (tensiunea de la sine plus alimentare lumini fata si spate care merg, hat departe, catre vagoanele capat).
In cele din urma am gasit solutia: folosirea a 2 difuzoare ESU 50447 inseriate, dispuse la cele doua capete ale vagonului motor si lipite vertical cu silicon care formeaza si camere de rezonanta. Sunetul scapa inferior pe langa cuple unde exista deschideri suficient de mari si, provenind din 2 surse relativ distantate, da o oarecare senzatie de dispersie...

Odata rezolvata chestiunea sunetului, si daca tot exista interioare mobilate, am trecut la partea a-2a: iluminarea garniturii !
Reteta folosita: cate 6 leduri smd albe fara lentila per vagon (exceptie bistro cu doar 3 leduri); ledurile sunt legate cate 3 in serie cu o rezistenta de balast de 560 ohmi si alimentate prin punti redresoare plus condensator de 470uF; tensiunea este preluata de la sine de fiecare vagon prin "lamelele rally". Mai mult, pt. a imbunatati culegerea de curent, tensiunea este trimisa si vagonului vecin prin cuplele cu contacte; astfel intregul tren culege tensiune prin nu mai putin de 20 roti :!: tensiune care ajunge atat la circuitele de iluminare cat si la decodor.

Dupa cum se observa din poza, plasticul alb - cam transparent - a trebuit innegrit in prealabil cu marker negru. Am experimentat pt. prima oara si utilizarea foliei de aluminiu pt. dispersarea caldurii decodorului si trebuie sa recunosc ca sunt surprins de eficienta ei: temperatura carcasei nu depaseste 37 C !
Luminile interioare stinse...

...si aprinse

Ultima modificare au suferit-o farurile fata: am inlocuit cele 6 leduri smd galbene (cate 3 la ambele capete) cu leduri albe (aceleasi ca la interioare).
In final, proiectul decodorului a fost adaptat motorului in 3 poli Piko (PWM=15kHz, compensare de sarcina) si cateva modificari au fost aduse sunetelor. Si iata ce a iesit:
http://www.youtube.com/watch?v=Fajcgr6V9yM
" in timp ce altii sunt atrasi de bielele locomotivelor cu aburi

Modelul ICE3 de la Piko, desi din gama hobby, este bine realizat (comparabil cu cel de la Marklin - dupa cum remarca SantaFeFan) :!:


Trebuie sa recunosc ca la exterior se prezinta f. bine, cu un grad de detaliere rezonabil (oricum nici prototipul original nu abunda in repere), iar interioarele sunt mobilate, cu toate ca prin geamurile fumurii - aproape opace - nu se vede mai nimic...
Interesanta este solutia tehnica: culegerea curentului se face de catre osiile vagonului capat 1 si este trimis apoi prin cuple cu contacte la vagonul motor - bordbistro - care gazduieste un motor in trei poli cu 2 volante mari.
Desi boghiurile au doar cate o singura osie motoare, tractiunea este asigurata de greutatea mare a vagonului si de cele 4atru :!: cauciucuri de frictiune.
Si totusi probleme de rulare exista: vagonul 1 este prea usor, iar lamelele de contact pur si simplu blocheaza rotile care mai mult aluneca decat se invart, culegerea curentului fiind defectuoasa.

Primul lucru pe care l-am facut a fost sa mut, asadar, lamelele colectoare pe boghiurile vagonului motor, chit ca astfel cele 4 roti cu cauciucuri contribuie mai putin la culegerea curentului. Cu toata apasarea lamelelor, greutatea mare a vagonului motor (504g :!: ) asigura rotirea osiei colectoare care nu patineaza.

Acum, rotile vagonului 1, ramase fara lamele, se invart usor si nu mai aluneca pe sine.
Culegerea curentului numai prin patru roti ale vagonului motor nu este insa cea mai fericita idee, si cum exista deja cuple cu contacte catre vagonul 1 am apelat la binecunoscutele lamele rally care insa nu mai blocheaza rotile :!: :idea:

..."
Incurajat de succesul operatiunii de imbunatatire a automotorului Desiro de la Piko (vezi aici), am decis sa vad ce ar mai fi de facut si in privinta ICE3-ului...
Prima idee: sonorizarea ! (desi sunt multi cei care sustin ca locomotivele electrice nu au un "sound" deosebit, mie chiar imi place sunetul caracteristic produs de demarajul unui ICE3 :lautar: )
Prima idee = prima problema: Piko nu a prevazut posibilitatea folosirii unui decodor cu sunet, prin urmare nu exista locasuri pt. difuzor. Mai mult, garnitura reala nu are locomotiva, fiecare vagon avand propriile motoare, deci sunetul ar trebui distribuit uniform de-a lungul trenului...
La Piko, vagonul motor este cel BordBistro, situat in mijlocul garniturii si desi exista cuple cu contacte electrice, acestea sunt ocupate in totalitate (tensiunea de la sine plus alimentare lumini fata si spate care merg, hat departe, catre vagoanele capat).
In cele din urma am gasit solutia: folosirea a 2 difuzoare ESU 50447 inseriate, dispuse la cele doua capete ale vagonului motor si lipite vertical cu silicon care formeaza si camere de rezonanta. Sunetul scapa inferior pe langa cuple unde exista deschideri suficient de mari si, provenind din 2 surse relativ distantate, da o oarecare senzatie de dispersie...


Odata rezolvata chestiunea sunetului, si daca tot exista interioare mobilate, am trecut la partea a-2a: iluminarea garniturii !
Reteta folosita: cate 6 leduri smd albe fara lentila per vagon (exceptie bistro cu doar 3 leduri); ledurile sunt legate cate 3 in serie cu o rezistenta de balast de 560 ohmi si alimentate prin punti redresoare plus condensator de 470uF; tensiunea este preluata de la sine de fiecare vagon prin "lamelele rally". Mai mult, pt. a imbunatati culegerea de curent, tensiunea este trimisa si vagonului vecin prin cuplele cu contacte; astfel intregul tren culege tensiune prin nu mai putin de 20 roti :!: tensiune care ajunge atat la circuitele de iluminare cat si la decodor.

Dupa cum se observa din poza, plasticul alb - cam transparent - a trebuit innegrit in prealabil cu marker negru. Am experimentat pt. prima oara si utilizarea foliei de aluminiu pt. dispersarea caldurii decodorului si trebuie sa recunosc ca sunt surprins de eficienta ei: temperatura carcasei nu depaseste 37 C !
Luminile interioare stinse...


...si aprinse


Ultima modificare au suferit-o farurile fata: am inlocuit cele 6 leduri smd galbene (cate 3 la ambele capete) cu leduri albe (aceleasi ca la interioare).
In final, proiectul decodorului a fost adaptat motorului in 3 poli Piko (PWM=15kHz, compensare de sarcina) si cateva modificari au fost aduse sunetelor. Si iata ce a iesit:
http://www.youtube.com/watch?v=Fajcgr6V9yM